Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kuulostaa urbaanilegendalta. Pääosa hinnasta menee aseet valmistavalle yksityiselle yritykselle, jota ei taatusti pätkääkään kiinnosta ostajan Nato-jäsenyys. Joissain tapauksissa myyjävaltio saattaa olla välikätenä (esim. USA:n FMS), mutta aika pienen siivun se ottaa välistä ja jos sitä nyt sitten vähän viilattaisiin jäsenyyden perusteella, ei se paljoa kokonaishintaan vaikuta.
 
Aikoinaan 'jäsenalennuksesta' puhuttiin paljon lehdissäkin, muttei sellaista bonuskorttia ole koskaan ollut olemassa. Köyhille Nato-maille on saatettu vanhaa kalustoa antaa halvalla/ilmaiseksi, siitä ehkä on tällainen lähtenyt elämään.
 
On olemassa Naton hankintaorganisaario NSPA, joka on kilpailuttanut tiettyjä tuotteita, joita kaikki jäsenet voivat hankkia samalla kilpailutetulla hinnalla. Jos en ihan väärin muista, Suomi oli NSPA:n jäsen ja pääsi hankkimaan kilpailutettuja tuotteita jo ”tarkkailijajäsenenä” (PfP).
 
Aikoinaan 'jäsenalennuksesta' puhuttiin paljon lehdissäkin, muttei sellaista bonuskorttia ole koskaan ollut olemassa. Köyhille Nato-maille on saatettu vanhaa kalustoa antaa halvalla/ilmaiseksi, siitä ehkä on tällainen lähtenyt elämään.
Lisäksi USA on myös rahallisilla avustuksilla tukenut vähävaraisten liittolaismaiden amerikkalaisaseiden hankintaa (mm. Viron rynnäkkökiväärihankintaa tuettiin), mutta se on poliittinen päätös.
 
Juttu C/D-variantista, mutta menköön tänne

Gripen-hävittäjä kykenee havaitsemaan ja tuhoamaan Venäjän tärkeän ohjuksen – Eversti: Aiemmin luultiin, että vain F-35 ja F-16 pystyvät siihen​

Ruotsin ilmavoimien ilmataistelukeskuksen johtaja kertoo Gripen-kaluston kehityksestä.
Saab Gripen C.

Konetyyppi.

Saab Gripen C.

KUVA: Jamie Hunter for © Saab AB


Eilen15:39
6d766b6d-5665-39c1-a79d-a1e2016cf7fe

Mikko Pulliainen
Ruotsin ilmavoimien toisen sukupolven Saab Gripen -kalusto eli C- ja D-variantit pysyvät operatiivisessa käytössä 2030-luvun lopulle asti, kertoo Flygvapnetin ilmataistelukeskuksen johtaja eversti Carl ”Wiseguy” Bergqvist The Aviationistin laajassa haastattelussa.

Gripeneille ei tehdä yksittäistä mid-life update -tyyppistä päivitystä, vaan kyvykkyyksien kehitys on jatkuvampaa, Bergqvist kertoo. Noin 2027–2028 edessä on laajempi päivityskierros, kun Gripenien tutkaa, elso-järjestelmää sekä datalinkkiä päivitetään. Näiden lisäksi koneeseen integroidaan uusi ase, risteilyohjus Taurus KEPD-350.

Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje - Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Bergqvistin mukaan Gripen-kalustoon on myös ”hankittu kykyjä, joiden avulla kone voi havaita ja vaikuttaa hyvin pienellä nopeudella lentäviin kohteisiin, joilla on pieni tutkapinta-ala, sekä suurella nopeudella lentäviin pienen tutkapinta-alan kohteisiin, kuten Kh-101-luokan risteilyohjuksiin.”


Kh-101 on Venäjälle tärkeä, Ukrainassakin tyypillisesti käytetty ohjustyyppi.

Taurus KEPD-350, tai pikemminkin kaksi sellaista, Gripenin kyydissä.

Asetyyppi.

Taurus KEPD-350, tai pikemminkin kaksi sellaista, Gripenin kyydissä.

KUVA: Saab

Kun puolustusliitto Nato kysyi Ruotsilta halukkuutta osallistua Puolan ilmavalvontaan, ilmavoimat päätti nopeasti verifioida nämä kyvyt.

”Tuolloin ajateltiin, että ainoastaan [Lockheed Martin] F-35 ja F-16:n Block 70 -versio kykenisivät [elektronisesti skannaavilla] AESA-tutkillaan käsittelemään vastaavia maaleja.”

Tutka- ja taktiikkatestit suoritettiin alkuvuodesta Vidselin harjoitusalueella. Ranskan ilmavoimat tuki koelentoja tankkauskoneillaan ja puolustusvoimien logistiikkalaitos FMV rakensi risteilyohjusta ja Shahed-lennokkia muistuttavia maalilennokkeja.

”On tyydyttävää nähdä, että jopa mekaanisesti skannavalla tutkalla varustettu Gripen pystyy täyttämään nämä vaatimukset ja koneen taktiikoita voidaan nopeasti muokata.”

Gripen C Ruotsin Kallingessa keväällä 2011.

Lentoonlähtö.

Gripen C Ruotsin Kallingessa keväällä 2011.

KUVA: PATRIC SODERSTROM

Bergqvistin mukaan ilmavoimat ei juurikaan harjoitellut maantietukikohdista lentämistä 1990-luvun lopun ja 2010-luvun alkuvuosien välillä, mutta nyt kyky on taas palautettu.

”Meidän konseptimme perustuu liikkuvuuteen ja hajautukseen, niin tukikohtien välillä kuin niiden sisälläkin.”

Osana konseptia on dronekaluston käyttö tukikohtien valvontaan sekä lennokintorjuntakyky.

”Historiallisesti suurin huolenaiheemme oli maata pitkin tuleva uhka, mutta pitkän kantaman täsmäaseiden myötä haaste on kasvanut.”

Everstin mukaan Ukrainan ilmavoimien samankaltaisten taktiikoiden menestyksekäs käyttö on osaltaan vahvistanut Ruotsin uskoa.

”Monet liittolaisemme ovat nyt tutustuneet meidän ja Suomen toimintatapaan.”

 
Ööö, ei kai F-16E:n APG-80 nyt mitenkään poikkeuksellinen AESA-tutka ole? Onhan esim. Super Hornetissa ollut jo pitkään varsin hyvä AESA. Ja jos Gripenin (sinänsä ihan hyvä) mekaanisesti skannaava tutka löytää risteilyohjuksen, on luultavaa, että se löytyy myös esim. F-15E:n ja Eurofighterin vastaavilla tai Rafalen PESA:lla. Tai jopa meidän Hornetin APG-73:lla.

Eli ovat verifioineet itselleen kyvyn, joka monella muulla on ollut jo pitkään, ja ovat yllätyneitä, että hekin pystyivät siihen
 
Back
Top