Muistanette parin vuoden takaisen kaksoiskansalaisuus puolustusvoimissa -kohun, jonka pani alulle Yle toimittajansa Päivi Happosen tammikuun 31.1.2017 julkaistulla skuupilla, jossa hän väitti luotettavaan lähteeseen vedoten puolustusvoimien kieltäneen kaikessa hiljaisuudessa kaksoiskansalaisten pääsyn tiettyihin asemiin puolustusvoimissa - ja syrjivän siis lainvastaisesti? Juttu löytyy tuolta, mutta enää siitä en löydä sanaa ”syrjintä”.
https://yle.fi/uutiset/3-9433295
Juttuhan pillastutti (silloin) perussuomalaisen puolustusministeri Jussi Niinistön, joka syytti Yleä Venäjän informaatiovaikuttamisretkuun menemisestä, koska Puolustusvoimissa ei (Puolustusvoimien mukaan) tällaista yleistä ohjeistusta ole eikä tule.
Lueskelin ohukaisen Oikeustoimittajat ry:n julkaiseman juhlakirjan Etusivun rikokset, jossa Happonen avaa skuuppiaan artikkelissa Puolustusministerin tähtäimessä. Hän ei ilmeisesti itse huomaa ihmetellä, mutta lukija eli minä huomaa: minusta on kummallista ja arveluttavaa, että Ylen uutisoinnissa mainitsemasta "luotettavasta lähteestä puolustusvoimien sisällä" ei tiedetä mitään muuta kuin pre-paid -liittymän numero. Happonen ei tiedä hänen oikeaa nimeään, ei hänen asemaansa puolustusvoimissa, ei hänen sotilasarvoaan eikä asemapaikkaa. Hän ei saa edes äänittää miehen puhetta. Dokumenttia, eli sähköpostiohjeistusta, johon Happonen nojaa juttunsa, ei hän saanut itselleen, eikä saanut ottaa siitä valokuvaa. Hän sai vain kopioida "dokumentin" tekstin kirjoittamalla. Sen aitous ja luotettavuus jäi siis Happosen arvioitavaksi hänen lukiessaan ja kirjoittaessaan sen Mr. Luotettavan Lähteen kannettavalta.
EDIT ..sanoo Happonen hänellä olleen toisenkin tietolähteen, joka vahvistaa omilla kertomuksillaan tuntemattoman sotilaan kertomukset.
Tietovuotajan, eli lähteenä toimineen Puolustusvoimien upseerin, motiivi on Puolustusvoimien "lainvastainen toiminta":
Lainvastaisuudesta ei kuitenkaan Ylen jutussa puhuta mitään
Silmät pyörii päässä (Sic!) kun lukee jännää kuvausta salaisesta tapaamisesta nuhjuisessa ravintolassa, seuraava lainaus teoksesta Etusivun rikokset, näin kovat uutiset syntyivät Happonen, Päivi: s. 112-113 toim. Reinboth, Susanna. Sipilä, Jarkko (2018):
Hm. Salakuuntelua pelkäävä upseeri poistaa akun puhelimestaan (Samsung Galaxy mitä ilmeisemmin) vasta siinä vaiheessa, kun ei enää puhuta, vaan tulee aika näyttää tietokoneelta jotain
Upseeri pelkää siis pre-paid-liittymän salakuuntelua
Happonen on valmiina ottamaan kuvaa kännykällä, joka on suljettuna.
Jännää, todellakin.
https://yle.fi/uutiset/3-9433295
Juttuhan pillastutti (silloin) perussuomalaisen puolustusministeri Jussi Niinistön, joka syytti Yleä Venäjän informaatiovaikuttamisretkuun menemisestä, koska Puolustusvoimissa ei (Puolustusvoimien mukaan) tällaista yleistä ohjeistusta ole eikä tule.
Lueskelin ohukaisen Oikeustoimittajat ry:n julkaiseman juhlakirjan Etusivun rikokset, jossa Happonen avaa skuuppiaan artikkelissa Puolustusministerin tähtäimessä. Hän ei ilmeisesti itse huomaa ihmetellä, mutta lukija eli minä huomaa: minusta on kummallista ja arveluttavaa, että Ylen uutisoinnissa mainitsemasta "luotettavasta lähteestä puolustusvoimien sisällä" ei tiedetä mitään muuta kuin pre-paid -liittymän numero. Happonen ei tiedä hänen oikeaa nimeään, ei hänen asemaansa puolustusvoimissa, ei hänen sotilasarvoaan eikä asemapaikkaa. Hän ei saa edes äänittää miehen puhetta. Dokumenttia, eli sähköpostiohjeistusta, johon Happonen nojaa juttunsa, ei hän saanut itselleen, eikä saanut ottaa siitä valokuvaa. Hän sai vain kopioida "dokumentin" tekstin kirjoittamalla. Sen aitous ja luotettavuus jäi siis Happosen arvioitavaksi hänen lukiessaan ja kirjoittaessaan sen Mr. Luotettavan Lähteen kannettavalta.
EDIT ..sanoo Happonen hänellä olleen toisenkin tietolähteen, joka vahvistaa omilla kertomuksillaan tuntemattoman sotilaan kertomukset.
Tietovuotajan, eli lähteenä toimineen Puolustusvoimien upseerin, motiivi on Puolustusvoimien "lainvastainen toiminta":
"Suomessa ei saa syrjiä ketään kansallisuutensa vuoksi. Tällainen toiminta rikkoo lakia.
Ja minä en voi hyväksyä, että työnantajani Puolustusvoimat rikkoo näin törkeästi lakia."
Lainvastaisuudesta ei kuitenkaan Ylen jutussa puhuta mitään
Silmät pyörii päässä (Sic!) kun lukee jännää kuvausta salaisesta tapaamisesta nuhjuisessa ravintolassa, seuraava lainaus teoksesta Etusivun rikokset, näin kovat uutiset syntyivät Happonen, Päivi: s. 112-113 toim. Reinboth, Susanna. Sipilä, Jarkko (2018):
..Tapaamme lounasajan jälkeen Helsingissä eräässä hieman hämyisen näköisessä ravintolassa, joka kaipaisi mielestäni kunnostusta. Mies ottaa kahvin maidolla ja minä maitokahvin. Me istuudumme harmaisiin nojatuoleihin. Olemme sopineet, että käymme vielä kaiken läpi, mitä hän on minulle kertonut. Hän on myös luvannut näyttää minulle dokumentin, jossa olisi salainen epävirallinen ohjeistus Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisten kohteluun.
Minua jännittää.
Mies ottaa puhelimen taskustaan ja avaa sen takakannen. Hän irrottaa puhelimen osat ja laittaa ne taskuunsa. Sen jälkeen hän pyytää minua sulkemaan puhelimensa. Teen kuten hän sanoo. Mies kumartuu ja nostaa tietokoneen syliinsä. Hän ei puhu mitään, ja tietokone avautuu tuskallisen hitaasti.
Minun tekisi mieli kysyä jotain dokumentista, mutta päätän olla hiljaa. Mielessä käy ajatus, että mies voisi vielä jostain syystä muuttaa mielensä ja sulkea koneensa. Yritän olla rauhallisen näköinen, vaikka sydän hakkaa paidan alla lujaa.
Tätä hetkeä olen odottanut pitkään. Vihdoin mies avaa päätteelleen dokumentin. Hän kääntää tietokoneen näytön minuun päin. Nappaan nopeasti kännykkäni laukusta ja olen valmiina ottamaan kuvan dokumentista.
"Et saa kuvata tätä", mies sanoo ja nostaa kätensä ilmaan. Luen jokaisen sanan hyvin tarkasti.
Siinä se on. Epävirallinen ohjeistus, jonka mukaan Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisten pääsy armeijassa estetään tiettyihin tehtäviin.
Hm. Salakuuntelua pelkäävä upseeri poistaa akun puhelimestaan (Samsung Galaxy mitä ilmeisemmin) vasta siinä vaiheessa, kun ei enää puhuta, vaan tulee aika näyttää tietokoneelta jotain

Jännää, todellakin.
Viimeksi muokattu: