yle Kotimaa 5.7.2012 klo 17:22
Puolustusministeri kannattaa Suomen osallistumista Islannin ilmatilan valvontaan
RKP:n tuore puolustusministeri Carl Haglund kannattaa Suomen osallistumista Islannin ilmatilan valvontaan. Suomen Nato-jäsenyyteen ministeri suhtautuu käytännönläheisesti.
Tuore puolustusministeri Carl Haglund poseeraa kuvaajille. Tuore puolustusministeri Carl Haglund poseerasi kuvaajille vähän ministerinvalan vannomisen jälkeen. Kuva: Yle
- Olen periaatteellisesti hyvin myönteinen, mutta tässä on joitakin yksityiskohtia, mahdollisesti lainsäädäntöön liittyviä asioita ja muita, joita täytyy vielä selvittää ennen kuin voimme tehdä päätöksiä, Haglund kommentoi Suomen osallistumista Islannin ilmatilan valvontaan.
Haglundin mukaan paljon riippuu myös Ruotsin ratkaisuista sekä Naton suhtautumisesta siihen, että kaksi sitoutumatonta maata osallistuu Nato-maan puolustukseen.
Ulkopoliittisen instituutin tutkija on aiemmin sanonut, että Suomen osallistuminen Islannin ilmatilan valvontaan voisi herättää nopeasti Venäjän halun kokeilla Suomen puolustusvoimien kynnystä käyttää voimaa.
Ei Nato-intohimoja
Omaa Nato-kantaansa hallituksen nuorin ministeri kuvailee käytännönläheiseksi.
- En ole intohimoinen Nato-vastustaja, mutta en ole myöskään intohimoinen Nato-kannattaja. Minulla on aika pragmaattinen lähestymistapa. Minulle sopii ihan hyvin just se mitä sovittiin hallitusohjelmaneuvotteluiden yhteydessä - jossa itsekin olin meidän pääneuvottelija. Nato-optio on olemassa, mutta tällä hallituskaudella asia ei etene. Sen sijaan pohjoismainen yhteistyö etenee, ja siihen suhtaudun paljon intohimoisemmin.
Poliittiset linjaukset pysyvät
Haglund itse ei ole suorittanut asepalvelusta, vaan on saanut vapautuksen terveydellisistä syistä. Hän ei usko, että se tulee millään tavalla vaikuttamaan ministerin tehtävän hoitamiseen.
- Vielä nöyremmin on suhtauduttava tähän tehtävään, ja perehdyttäminen on sitä tärkeämpi. Meillä on ollut ennenkin ministereitä samassa vastuutehtävässä, jotka eivät ole suorittaneet varusmieskoulutusta, ja heidänkin osaltaan tehtävä on hoitunut hyvin, joten todistetusti se voi hoitua hyvin, Haglund sanoo.
Haglund ei halua etsiä eroavaisuuksia itsensä ja edeltäjänsä Stefan Wallinin väliltä. Haglund sanoo, että nyt vaihtuu ministeri, mutta poliittiset linjaukset pysyvät ennallaan.
Puolustusvoimauudistuskin etenee siis sovitun mukaisesti. Haglundin tehtävä on omien sanojensa mukaan vain uudistuksen toimeenpano ja seuranta.