Hallitus haluaa varusmiesten lomien polttamiselle lopun

Hande kirjoitti:
Jostain syystä näennäisrangaistukset, jotka eivät vaikuta tuon taivaallista rangaistavan elämään, ovat nykyjärjestelmässä se kova juttu.

Miten olisi sakottaminen?

Pidätetään vaikka 1-14 päivän päivärahat, niin rupiaa useimmille varusveijareille tuntumaan. Kohtelee tasa-arvoisesti olipa kyse kinesviikosta tai ei tai ehtiipä kurinpitoesimies rankaisemaan minä viikonpäivänä tahansa. Rangaistus olisi myös kaivatulla tavalla konkreettinen.
 
skärdis kirjoitti:
Miten olisi sakottaminen?

Pidätetään vaikka 1-14 päivän päivärahat, niin rupiaa useimmille varusveijareille tuntumaan. Kohtelee tasa-arvoisesti olipa kyse kinesviikosta tai ei tai ehtiipä kurinpitoesimies rankaisemaan minä viikonpäivänä tahansa. Rangaistus olisi myös kaivatulla tavalla konkreettinen.

Ehdottomasti hyvä idea!
 
skärdis kirjoitti:
On melkolailla paksua tuubaa väittää, ettei siviilissä rikoksia käsiteltäisi oikein perusteellisesti. Tuohon prosessiin nähden sotavaltion suorittama esitutkinta on melko suoraviivaista ja nopeata toimintaa.

Se, että poliisimies antaa rankkarin tiedoksiannon yhteydessä myös pankkisiirtolapun on vain hyvää palvelua. Jos rikollinen haluaa tyytyä "tuomioon", niin sakon maksamalla hän ei tule tietämään mitään tuosta syyttäjän pöydälle päätymisestä, vaikka syyttäjälle sekin menee.

Näinhän en missään tapauksessa väittänytkään!

Viittasin siihen, että siviilimaailmassa määrätään melko tuntuviakin rangaistuksia suhteellisen kevyellä tutkinnalla..ylinopeussakot ovat siitä oiva esimerkki. Se on tietenkin totta, että sakosta voi valittaa..senhän poliisimies kertoo paikanpäällä. Mutta ihan samalla tavalla varusmies voi valittaa omasta tuomiostaan.

Tarkoitin sitä, että siinä missä varusmiehen rikosta..useimmiten järjellä ajatellen lähinnä "rikosta" tutkittaessa kuulustellaan epäiltyä, usein useampia todistajia ja rikoksesta riippuen myös asianomistajia..tehdään paperia iso pino, konsultoidaan lakimiesta useampaan kertaan ennen rangaistuksen määräämistä ja käytetään asian tutkimiseen tuntikausia 2-4 ihmisen työaikaa. Järjellä ajateltuna se tuntuu todella typerältä, koska varusmiesten rikokset ovat useimmiten lähinnä "rikoksia" ja rangaistukset niistä lähinnä "rangaistuksia".

Esim ylinopeudessa on kuitenkin usein kysymys..ei vain lain rikkomisesta..vaan myös sivullisille vaaran tuottamisesta jne..ja silti se prosessi on käytännössä ohi alle 10minuutin ja ylinopeutta ajaneella on lappu kädessä. Tähän suhteutettuna se työmäärä mitä käytetään esim 15minuutin myöhästymisen tutkimiseen tuntuu aikalailla suhteettomalta..

Äärimmäisen harvoin varusmiehet tekevät maallikon oikeustajun mukaisia rikoksia..ja silloin kun varusmies tekee "oikean" rikoksen, tutkii ja hutkii asian käytännössä aina joku muu kuin varusmiehen oman yksikön tai edes joukko-osaston väki..useimmiten tutkinnan suorittaa poliisi, joskus tutkintaosasto ja rangaistuskin näinollen määrätään ihan muualla kuin perusyksikössä.
Perusyksikössä kurinpitoesimiehen mahdollisuudet riittävät vain "rikoksiin"..eli käytännössä silloin puhutaan maallikon oikeustajun mukaan lähinnä kasvatuksesta, ei rikoksesta ja rangaistuksesta.
 
Taitaa nykypäivänä olla tyylinä lyödä komppania kiinni jokaisena mahdollisena viikonloppuna säästösyistä. Eli mitä nyt vierestä seurannut, niin se pekka jätetään ennemmin antamatta, kuin vaihtoehtona olisi miehen jääminen yksikköön.

Ei itseäni vituttanut ollenkaan pekan saaminen ja ylimääräinen gines. Viikonloppuna ei kouralliselle miehiä jaksettu järjestää ohjelmaa. Joten aika meni pleikkaria hakatessa ja videoita katellessa. Paremmat ruuatkin oli järjestetty. Tosin sillon oltiin kiinnikin aika paljon nykyiseen verrattuna, joten siihen oli paremmin totuttukin.

YP oli ehkä vituttavampaa kuin pekka. Kyllä se kun useamman illan kävi pariin otteeseen hakkaamassa halkoja varastolla alkoi mietityttämään.

Ratkaisu ongelmaan olisi nostaa vähimmäisrangaistus viiteen päivään / viikkoon.
 
muhvetti kirjoitti:
Taitaa nykypäivänä olla tyylinä lyödä komppania kiinni jokaisena mahdollisena viikonloppuna säästösyistä. Eli mitä nyt vierestä seurannut, niin se pekka jätetään ennemmin antamatta, kuin vaihtoehtona olisi miehen jääminen yksikköön.

Ratkaisu ongelmaan olisi nostaa vähimmäisrangaistus viiteen päivään / viikkoon.

Kaipa se tuossa on se yksi syy esitetty.. Kyllähän se niin on, että yli viikonlopun poistumiuskieltoon jäävä varusmies aiheuttaa kustannuksia..ei toki paljoa, mutta kuitenkin..sekä myös muuta vaivaa, jos muu yksikkö on poissa. Poistumiskieltovarusmies pitää silloin majoittaa jollakin tilapäisjärjestelyllä jne jne jne.

Minusta paras ratkaisu olisi edelleen tuo skärdiksen ajatus siitä, että poistumiskieltorangaistuksista luovuttaisiin kokonaan ja ne korvattaisiin riittävän suurilla sakoilla. Myös yp:n käyttöä voisi lisätä korvaamaan poistumiskieltorangaistuksia.

Toki on myös niinkin, että esim kahden viikon "palkan" menettäminen on useimmille varusmiehille selvästi pienempi pelote kuin lomien palaminen. Se taas puoltaa ilman muuta poistumiskieltorangaistusten säilyttämistä.
 
Kapiainen kirjoitti:
muhvetti kirjoitti:
Taitaa nykypäivänä olla tyylinä lyödä komppania kiinni jokaisena mahdollisena viikonloppuna säästösyistä. Eli mitä nyt vierestä seurannut, niin se pekka jätetään ennemmin antamatta, kuin vaihtoehtona olisi miehen jääminen yksikköön.

Ratkaisu ongelmaan olisi nostaa vähimmäisrangaistus viiteen päivään / viikkoon.

Kaipa se tuossa on se yksi syy esitetty.. Kyllähän se niin on, että yli viikonlopun poistumiuskieltoon jäävä varusmies aiheuttaa kustannuksia..ei toki paljoa, mutta kuitenkin..sekä myös muuta vaivaa, jos muu yksikkö on poissa. Poistumiskieltovarusmies pitää silloin majoittaa jollakin tilapäisjärjestelyllä jne jne jne.

Minusta paras ratkaisu olisi edelleen tuo skärdiksen ajatus siitä, että poistumiskieltorangaistuksista luovuttaisiin kokonaan ja ne korvattaisiin riittävän suurilla sakoilla. Myös yp:n käyttöä voisi lisätä korvaamaan poistumiskieltorangaistuksia.

Toki on myös niinkin, että esim kahden viikon "palkan" menettäminen on useimmille varusmiehille selvästi pienempi pelote kuin lomien palaminen. Se taas puoltaa ilman muuta poistumiskieltorangaistusten säilyttämistä.

Itse uskon että pari kolme päivää päävartion putkassa hoitaisi ihan saman asian.
 
Kapiainen kirjoitti:
muhvetti kirjoitti:
Taitaa nykypäivänä olla tyylinä lyödä komppania kiinni jokaisena mahdollisena viikonloppuna säästösyistä. Eli mitä nyt vierestä seurannut, niin se pekka jätetään ennemmin antamatta, kuin vaihtoehtona olisi miehen jääminen yksikköön.

Ratkaisu ongelmaan olisi nostaa vähimmäisrangaistus viiteen päivään / viikkoon.

Kaipa se tuossa on se yksi syy esitetty.. Kyllähän se niin on, että yli viikonlopun poistumiuskieltoon jäävä varusmies aiheuttaa kustannuksia..ei toki paljoa, mutta kuitenkin..sekä myös muuta vaivaa, jos muu yksikkö on poissa. Poistumiskieltovarusmies pitää silloin majoittaa jollakin tilapäisjärjestelyllä jne jne jne.

Minusta paras ratkaisu olisi edelleen tuo skärdiksen ajatus siitä, että poistumiskieltorangaistuksista luovuttaisiin kokonaan ja ne korvattaisiin riittävän suurilla sakoilla. Myös yp:n käyttöä voisi lisätä korvaamaan poistumiskieltorangaistuksia.

Toki on myös niinkin, että esim kahden viikon "palkan" menettäminen on useimmille varusmiehille selvästi pienempi pelote kuin lomien palaminen. Se taas puoltaa ilman muuta poistumiskieltorangaistusten säilyttämistä.

Nykyiset taloushallitaohjelmistot ovat niin monipuolisia ja joustavia (kuten PV:n palkanmaksusta voi huomata), että päivärahojen pidätys aiheuttaa moninkertaiset kustannukset valtiolle verrattuna jampan pitämistä viikonlopunkiinni vaikkakin tilapäisjärjestelyin. Asian selvittäminen olisi kylläkin paikallaan... Itse kannustaisin lisäämään YP:n käyttöä... Sillähän saa mukavasti poltettua asianosaisen mahdolliset iv:t joten joten käytäntö saattaa johtaa positiivisiin tuloksiin. Aktiiviset urheilijat ainakin tikkakoskella on saatu tarvittaessa kuriin uhkaamalla urheilukommennuksien loppumisella... eli keinoja luovaan rankaisuun on vaikka Esa-Pekka kasarmeilta kotiutettaisiin...
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
muhvetti kirjoitti:
Taitaa nykypäivänä olla tyylinä lyödä komppania kiinni jokaisena mahdollisena viikonloppuna säästösyistä. Eli mitä nyt vierestä seurannut, niin se pekka jätetään ennemmin antamatta, kuin vaihtoehtona olisi miehen jääminen yksikköön.

Ratkaisu ongelmaan olisi nostaa vähimmäisrangaistus viiteen päivään / viikkoon.

Kaipa se tuossa on se yksi syy esitetty.. Kyllähän se niin on, että yli viikonlopun poistumiuskieltoon jäävä varusmies aiheuttaa kustannuksia..ei toki paljoa, mutta kuitenkin..sekä myös muuta vaivaa, jos muu yksikkö on poissa. Poistumiskieltovarusmies pitää silloin majoittaa jollakin tilapäisjärjestelyllä jne jne jne.

Minusta paras ratkaisu olisi edelleen tuo skärdiksen ajatus siitä, että poistumiskieltorangaistuksista luovuttaisiin kokonaan ja ne korvattaisiin riittävän suurilla sakoilla. Myös yp:n käyttöä voisi lisätä korvaamaan poistumiskieltorangaistuksia.

Toki on myös niinkin, että esim kahden viikon "palkan" menettäminen on useimmille varusmiehille selvästi pienempi pelote kuin lomien palaminen. Se taas puoltaa ilman muuta poistumiskieltorangaistusten säilyttämistä.

Itse uskon että pari kolme päivää päävartion putkassa hoitaisi ihan saman asian.

Odotetaan nyt vaalien yli, josko sen jälkeen enää edes on päävartioita.

Säästöjen myötä vartiointi ulkoistetaan lopuissakin varuskunnissa joillekin securitaksille, jotka eivät varmasti hyvää hyvyyttään suostu vanginvartijoiksi.
 
Vartoinnin ulkoistaminen on mielenkiintoinen kysymys sekin..joskin ehkä jo oma keskustelunaiheensa sinänsä.

Varmasti joku vartiointiliike pystyy hoitamaan varuskuntien perusvartioinnin ihan hyvin - mutta minusta kyse ei ole vain siitä, eikä edes hinnasta, millä vartiointi saadaan toteutettua.

Kyse on uskottavuudesta! Mikä armeija se sellainen on, joka ei pysty huolehtimaan edes omasta turvallisuudestaan rauhanaikana?!?!?! Miten sellainen armeija pystyisi huolehtimaan koko maan turvallisuudesta sodanuhan tai sodan aikana jos se ei pysty huolehtimaan edes varuskuntiensa turvallisuudesta syvän rauhantilan aikana?!
 
Kapiainen kirjoitti:
Kyse on uskottavuudesta! Mikä armeija se sellainen on, joka ei pysty huolehtimaan edes omasta turvallisuudestaan rauhanaikana?!?!?! Miten sellainen armeija pystyisi huolehtimaan koko maan turvallisuudesta sodanuhan tai sodan aikana jos se ei pysty huolehtimaan edes varuskuntiensa turvallisuudesta syvän rauhantilan aikana?!

Mikä se sellainen armeija on, joka ei pysty ruokkimaan miehiään edes rauhan aikana? No, se on tietysti Suomen armeija. :a-lipsrsealed:
 
Mikä se sellainen armeija on. joka on jo ulkoistanut kiinteistönsä sekä sotatarvikkeidensa varastoinnin ja huollon?
 
Kapiainen kirjoitti:
Kyse on uskottavuudesta! Mikä armeija se sellainen on, joka ei pysty huolehtimaan edes omasta turvallisuudestaan rauhanaikana?!?!?! Miten sellainen armeija pystyisi huolehtimaan koko maan turvallisuudesta sodanuhan tai sodan aikana jos se ei pysty huolehtimaan edes varuskuntiensa turvallisuudesta syvän rauhantilan aikana?!

En ole kuullut, että kukaan epäilisi vaikka Yhdysvaltojen armeijan, laivaston tai ilmavoimien suorituskykyä sen takia, että niiden tukikohtia vartioi yksityisen vartijat. Toki poikkeuksiakin on ja esim. ydinaseiden vartiontiin ei yksityisiä vartijoita kelpuuteta. Syy noiden yksityisten vartijoiden käyttöön on aika yksinkertainen - sotilaspoliisit kun halutaan tekemään oikeita sotilaspoliisi hommia mm. Afganistaniin. Toki syitä yksityisten vartijoiden käyttöön voi olla muitakin esim. Deltan kasarmin vartioinnista vastasi aikoinaan yksityiset vartijat. Aivan helposti ei sinne portille ja kiertovartioon kuitenkaan päässyt... Hommaan kun kelpuutetiin vain entisiä erikoisjoukkojen sotilasmestareita.

RAF:n maahenkilöstö ampui kuulemma 80-luvulla vuosittain 25 laukausta. Kyseinen laukausmäärä kun oikeutti ydinaseiden vartiointiin... Myöhemmin laukausmäärää nostettiin mutta kovilla ei sentään tarvinnut tohottaa paria lippaallista vaan koko ampumaharjoittelun saattoi suorittaa aseeseen kiinnitettävällä laser simulaattorilla!

Oikeastaan koko armeija oma henkilöstö vs. ostopalvelut on aika keinotekoinen asetelma. Israelissahan on kokeiltu mm. kokonaisten yritysten mobilisointia ja RAF on tehnyt kokeiluja missä yksityinen firma ylläpitää esim. tornadon huoltoryhmää. Mikä estää muuttamasta esim. nohevan vartiohenkilöstön reservin sijoitusta työsuhteen päättämisen jälkeen?
 
Mosuri kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
Kyse on uskottavuudesta! Mikä armeija se sellainen on, joka ei pysty huolehtimaan edes omasta turvallisuudestaan rauhanaikana?!?!?! Miten sellainen armeija pystyisi huolehtimaan koko maan turvallisuudesta sodanuhan tai sodan aikana jos se ei pysty huolehtimaan edes varuskuntiensa turvallisuudesta syvän rauhantilan aikana?!

En ole kuullut, että kukaan epäilisi vaikka Yhdysvaltojen armeijan, laivaston tai ilmavoimien suorituskykyä sen takia, että niiden tukikohtia vartioi yksityisen vartijat. Toki poikkeuksiakin on ja esim. ydinaseiden vartiontiin ei yksityisiä vartijoita kelpuuteta. Syy noiden yksityisten vartijoiden käyttöön on aika yksinkertainen - sotilaspoliisit kun halutaan tekemään oikeita sotilaspoliisi hommia mm. Afganistaniin. Toki syitä yksityisten vartijoiden käyttöön voi olla muitakin esim. Deltan kasarmin vartioinnista vastasi aikoinaan yksityiset vartijat. Aivan helposti ei sinne portille ja kiertovartioon kuitenkaan päässyt... Hommaan kun kelpuutetiin vain entisiä erikoisjoukkojen sotilasmestareita.

RAF:n maahenkilöstö ampui kuulemma 80-luvulla vuosittain 25 laukausta. Kyseinen laukausmäärä kun oikeutti ydinaseiden vartiointiin... Myöhemmin laukausmäärää nostettiin mutta kovilla ei sentään tarvinnut tohottaa paria lippaallista vaan koko ampumaharjoittelun saattoi suorittaa aseeseen kiinnitettävällä laser simulaattorilla!

Oikeastaan koko armeija oma henkilöstö vs. ostopalvelut on aika keinotekoinen asetelma. Israelissahan on kokeiltu mm. kokonaisten yritysten mobilisointia ja RAF on tehnyt kokeiluja missä yksityinen firma ylläpitää esim. tornadon huoltoryhmää. Mikä estää muuttamasta esim. nohevan vartiohenkilöstön reservin sijoitusta työsuhteen päättämisen jälkeen?

Kyllähän ostopalvelut olisivat tietyllä tavalla mahdollisia.

Itse mietin vain että miten tuo lainsäädöntö tykkäisi jos "seucuritaksen ukot" kulkisivat RK-62 olalla ja vartioisivat kohteita "harmaan vaiheen aikana"?

Itse kun pidin jossain vaiheessa hyvänä että varuskuntia ja varikkoja vartioisi ns. ammattisotilaat jotka voisivat ampua kovilla jos tarve yllättää Keltaisen toimesta
 
Mikä estää yksityisen firman ns. ammattivartijaa ampumasta kovilla verrattuna valtion ns. ammattisotilaaseen? Ei ydinvoimaloissakaan ole sotilaita vaan vartijoita jotka käyttävät tappavaa voimaa sisimmillä alueilla pysäyttämiseksi, toki sille on oma lainsäädäntönsä. En ole perehtynyt olisiko rauhan aikana sotilailla tai vartioilla erilaiset voimankäytön säädökset varikkoa vartioidessa, joka tapauksessa lakeja voi muuttaa. Sotatilanne tuskin muuttaisi mitään muuta kuin antaisi jo terveellä järjellä mitaten enemmän oikeuksia käyttää voimaa josta varmasti olisi sellaisessa tilanteessa ohjeet valmiiksi laadittuna. Eipä ketään nytkään ammuta hänen tunkeutuessa varikolle vai kuinka?

Mitä sitten saataisiin aikaan yksityistämällä Suomessa ko. vartiointipalvelut? Tuskin mitään. Palkat pienenisivät ja se valuisi omistajille. Jostain se voitto on revittävä. Ehkä treenimäärät saattaisivat nousta. En ole tietoinen millaisia kokeita vartijoille järjestetään aseen käytöstä (vartijan ampuma-asekoulutus ja testi joista päättää sisäministeriö) verrattuna sotilaisiin (onko mitään testiä joka karsii vartiohenkilöiltä pois aseenkäyttöoikeuden kuten yksityisen puolen vartijoilta)? Joka tapauksessa ne yksityisen sektorin vartijat joita itse olen nähnyt sotilastukikohdista ovat olleet poikkeuksetta entisiä sotilaita tai poliiseita aika kovilla ansioilla) eli paljon kovempitasoisia kavereita kuin perusmosurit.
 
commando kirjoitti:
Mikä estää yksityisen firman ns. ammattivartijaa ampumasta kovilla verrattuna valtion ns. ammattisotilaaseen? Ei ydinvoimaloissakaan ole sotilaita vaan vartijoita jotka käyttävät tappavaa voimaa sisimmillä alueilla pysäyttämiseksi, toki sille on oma lainsäädäntönsä. En ole perehtynyt olisiko rauhan aikana sotilailla tai vartioilla erilaiset voimankäytön säädökset varikkoa vartioidessa, joka tapauksessa lakeja voi muuttaa. Sotatilanne tuskin muuttaisi mitään muuta kuin antaisi jo terveellä järjellä mitaten enemmän oikeuksia käyttää voimaa josta varmasti olisi sellaisessa tilanteessa ohjeet valmiiksi laadittuna.

Pilliin vihellettäessä nämä securitaksen vihreät baretit muuttuvat tietysti reserviläisarmeijan sotilaiksi ja tehtävänä voi olla - yllätys, yllätys - juuri saman kohteen suojaaminen.

Tuolta kantilta asiassa on kovin vähän ongelmia, kunhan sijoitukset ovat synkroonissa vartijoiden siviilitehtävän kanssa.

Käytännössä vaan tuskin menisi noin. Vartijoissa olisi kovaa vaihtuvuutta ja työtä tekisi jos jonkinlaisia kesähessuja 6 kk:n sopimuksilla. Koulutuksesta saati sijoituksesta ei pidettäisi huolta jne.
 
Jos komppania menee kiinni viikonlopuksi niin poistumiskiellossa olevat menevät johonkin muualle nukkumaan. Parolannummella tuo paikka oli usein SpolK tai virka-apuvuorossa oleva komppania.

Minun mielestäni on pelkästään hyvä asia, että poistumiskielto ajoitetaan viikonlopulle, jolloin muut ovat vapaalla. Poistumiskiellossa olevahan on normaalisti mukanana palveluksessa ja leirillä tuo ei tuntuisi missään, koska sieltä ei pääse iltavapaille tai lomille.
Tuolloin ainoa merkitys olisi tahra palvelustodistuksessa ja sillä ei suurimmalle osalle taida olla merkitystä. Virka-apukiinniolossa sai sentään tulla ja mennä melko vapaasti jos ei ollut koulutusta ja harvoin sitä viikonloppuisin oli. Virka-apukinkut olivat todella leppoisia, koska paikalla ei ollut kuin varusmiehiä.
Ruokailut taisivat olla ainoat "pakolliset", muuten aika meni sotkussa, salilla, nukkuessa yms. Poistumiskiellossa vittumainen juttu on se, että tunnin välein pitää käydä ilmoittautumassa päivystäjälle eli "päiväohjelmaa" ei voi rakentaa samalla vapaudella tyyliin

05:45 Herätys
06:30 Aamupala
07:30 Päiväunet
09:00 Salille
11:30 Lounas
12:15 Päiväunet
15:00 lltapäiväkahvit sotilaskodissa
16:15 Päivällinen
17:00 Sotilaskotiin
18:30 Lenkille
20:30 Iltapala
22:00 Hiljaisuus ja myöhäiskatselu.
xx.xx Nukkumaan sitten kun väsyttää


Poistumiskiellosta ei ole omakohtaista kokemusta. Todistajana sekä kuulustelutodistajana olen pari kertaa ollut ja kerran tehnyt ilmoituksen niskoittelusta. Kyseessä oli vemppamiehen kännykän käyttö, joka jatkui ensimmäisen huomautuksen jälkeen. Seuraus oli 5 päivää poistumiskieltoa ja se, että alokkaat eivät enää käyttäneet puhelimia ennenkuin päivän palvelus oli ohi. Velvi paloi.
Tapaukset jossa poistumismiskielto ei tarkoittanut samalla kiinnioloviikonloppua olivat todella harvassa. Ehkä 1 tai 2 tapausta vuoden aikana.
 
Tvälups kirjoitti:
Mikä se sellainen armeija on. joka on jo ulkoistanut kiinteistönsä sekä sotatarvikkeidensa varastoinnin ja huollon?

No tietääkseni ainakin USA:n, Venäjän ja Kiinan armeijat ovat enempi tai vähempi näin tehneet tai tekemässä. Esim. Venäjällä armeijan ruokahuolto on yksityistetty, samoin kuin huoltotoimintoja on yksityistetty.
 
RistoJ kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Mikä se sellainen armeija on. joka on jo ulkoistanut kiinteistönsä sekä sotatarvikkeidensa varastoinnin ja huollon?

No tietääkseni ainakin USA:n, Venäjän ja Kiinan armeijat ovat enempi tai vähempi näin tehneet tai tekemässä. Esim. Venäjällä armeijan ruokahuolto on yksityistetty, samoin kuin huoltotoimintoja on yksityistetty.

Eiköhän se vennään pojankin kaalikeiton tee spade. Samoin kuin suomessa, spadet hyörii mukessa. Tilannehan on nyt naurettava, kun leijona katerinki käyttää hyväksi varusmiehiä maksamatta näille palkkaa.
 
muhvetti kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Mikä se sellainen armeija on. joka on jo ulkoistanut kiinteistönsä sekä sotatarvikkeidensa varastoinnin ja huollon?

No tietääkseni ainakin USA:n, Venäjän ja Kiinan armeijat ovat enempi tai vähempi näin tehneet tai tekemässä. Esim. Venäjällä armeijan ruokahuolto on yksityistetty, samoin kuin huoltotoimintoja on yksityistetty.

Eiköhän se vennään pojankin kaalikeiton tee spade. Samoin kuin suomessa, spadet hyörii mukessa. Tilannehan on nyt naurettava, kun leijona katerinki käyttää hyväksi varusmiehiä maksamatta näille palkkaa.

Joo, minullekin kävisi hyvin sellainen kumppanuus, jossa kumppani järkkää mulle duunarit ja minä korjaisin hillot. Irvokasta meininkiä, toisaalta voi olla niinkin, että ihan oikeasti varusmiehiä halutaan opettaa tekemään keittiöduunia, jotta tilanteen mahdollisesti paisuessa on heittää peliin työväkeä, jotka kenties hallitsevat ruokahuoltoa. Ne saattaisi MUKET joutua tekemään sapuskaa kolmivuorossa ja silloin pitää löytyä tekijöitä.
 
Back
Top