Ilmailulehti numero 11 vuodelta 1976 sanoo näin:
"Ensimmäisen puheenvuoron käytti puolustusministeri Westerlund. Hänen tärkein sanomansa oli se, että vaikka Hawk nyt onkin valittu, ei kauppa lopullisesti ole englantilaisten pussissa ennen kuin osapuolten keskinäisissä neuvotteluissa on päästy sopimukseen suomalaisia eli siis ostajaa tyydyttävästä kompensaatiokauppapaketista. Westerlundin mukaan vaatimukseksi on asetettu se, ettei ennestäänkin rempallaan oleva kauppataseemme saa tämän hankinnan vuoksi heikentyä.
Vastaostojen on siis oltava vähintään 100% kaupan arvosta. Harjoituskonekaupan todellinen kummisetä ei kuitenkaan ole puolustusministeri Westerlund, vaan ns. harjoituskonetyöryhmän puheenjohtaja kenraaliluutnantti Ermei Kanninen. Harjoituskonetoimikunta tutustui Kannisen mukaan perusteellisesti viiteen koneeseen. Ne koneethan ovat
Hawkin lisäksi Saab-105S, Dassault Berguet Alpha Jet, Aeromacchi MB.339, ja Aero L-39 Albatross.
Lisäksi oli tutustuttu enemmänkin pintapuolisesti myös muihin koneisiin. Niitä muita Kanninen ei nimennyt, mutta tähän ryhmään ilmeisesti kuuluvat lähinnä ranskalaisten alusta lähtien ilmapallolta tuntunut Super Fouga, englantilainen BAC Strikemaster ja
amerikkalainen Northrop F-5F. Millään näistä ei kuitenkaan ilmeisesti ollut edes kohtuullisia mahdollisuuksia kisan mustaksi hevoseksi"
Eli siis yllätys,yllätys oli tutkittu myös F-5:ia
Lisää lainausta:
"Vaatimus vähintään 20 vuoden käyttöiästä, koneen jatkuvasta kehitystyöstä ja suurista sarjoista pudotti ilmeisesti pois Saab 105S:n. Konehan lähestyy tiensä päätä Ruotsissa ja mahdollisuudet jatkaa tuotantoa vientitoimituksilla näyttävät hyvin rajoittuneilta" No jälkikäteen tuo ei pitäny oikeen kutinsa
"Lisäksi Suomen ilmavoimat ei tiettävästi ollut koko aikana innostunut 105:sta. Rinnakkain istuttava tyyppi ei viehättänyt käyttäjää, joka melko paljon lentää koneellaan yhdellä ohjaajalla. Lisäksi 105S:n alkuperäiseen verrattuna tuplakokoiset moottorit eivät tiettävästi ole olleet yksinomaan hyväksi koneen lento-ominaisuuksille."
"Alpha Jetin ristinä lienevät olleet kustannukset. Kaksi moottorinen (jollainen muuten on saab 105S:kin) maksaa aina enemmän kuin yksimoottorinen. Se on kallis hankkia,kallis huoltaa ja kallis lentää. Tokihan se on myös yksimoottorista varmempi."
"MB.339 on lentokoneena tiettävästi hyvinkin miellyttävä, yksinkertainen ja halpa. Se oli kuitenkin alusta lähtien myöhässä matkassa. Prototyypin neitsytlentohan tehtiin vasta elokuulla, jolloin päätökset ainakin ilmavoimissa ja mahdollisesti myös Kannisen komiteassa oli jo pitkälle tehty."
"Tsekkikone Albatross taas on koko värikkään valintaprosessin ajan ollut jollakin tapaa taka-alalla. Sen perusratkaisut moottoria myöten ovat ilmeisesti melko vanhoja, joten toiveet suurista sarjoista ja tuotannosta pitkälle 1990-luvulle lienevät olleet heikolla pohjalla. Jäljelle jöi siis Hawk, Suomen ilmavoimien uusi koulukone jota Suomen ilmavoimat itse halusi kaikesta päätellen enemmöän kuin mitään muuta kilpailevista konetyypeistä."
Artikkelissa HSA (Hawker Siddley aviation) edustaja oli jossakin tv-haastattelussa kaupanteon julkistamisen jälkeen antanut lukeman 1.4milj. puntaa silloista rahaa koneen kappalehinnaksi.
Konettahan tilattiin se n. 50 kappaletta, mutta ilmeisesti jonkinlainen suunnitelma oli tilata suurinpiirtein 100 konetta yhteensä.