Hawkit suomiväreissä - Sotilasilmailusta ammatti

En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat, mutta oheisessa videossa näkyy sidewinderin hakupään nappaama kohde hudissa. Toki on myös varmasti ollut tutkalukitus, koska tuo konehan ammuttiin alas sparrowilla.
Kohta 2:35.

No hyvä, en muistanut oikein. :)

Kohde oli tutkalukituksessa, mutta salmiakki kertoi sidewinderin hakupään lukittuneen samaan.

Vedetään siis tuolta osin takaisin.
 
2ad82ee30ffa6969d759aa38bbc36ed3.jpg


Jostain syystä tämä ja Hawk ovat minusta must. Ärhäkän näköisiä, kompaktin kokoisia jne. Varmasti myös ketteriä kevyellä kuormalla.

Jos A-4 Skyhawk -kyyti kiinnostaa, niin ei muuta kun varaamaan reissua Amerikan ihmemaahan. Collins Foundation -niminen porukka tarjoaa takapenkkikyytiä kaksipaikkaisella koneella. Hintakin "vain" 8000 taalaa / lento. :)

https://www.collingsfoundation.org/vmf-flight-experiences-flight-training-programs/
 
Hiljaisuudesta päätellen Hudista ei siis hyötyä :)

En ole vielä ehtinyt simuloimaan tilanteita kunnolla tutka sammutettuna. Anna pari tuntia peliaikaa, niin katsotaan asiaa. ;)

Yleensä osoitan maalin ohjukselle tutkan avulla. Oma lukunsa on myös saada botti pudottamaan soihtuja, jotta voisin testata, kuinka usein 9M ottaa erehdyksessä lukituksen niihin.

Minulla ei ole myöskään kokemusta ei-HUD-varustetuista koneista, jotka laukoisivat ohjuksia. DCS:ään saa Hawk-modulin, mutta olen liian saita sen hankitaan. Eikä siitä olisi edes oikein maksaa, kun DCS on venäläinen tuote.

Ja jos nyt muistan oikein, niin ei se joka tapauksessa näytä se hakupää hudilla että mihin se osoittaa.

Oletko itse pelannut niitä simuja? Kyllä se asia on juuri kuten @Kalastaja kertoi.
 
Oletko itse pelannut niitä simuja? Kyllä se asia on juuri kuten @Kalastaja kertoi.

Olen myös pelannut aikoinaan. Mutta näistä asioista on jo reippaasti toistakymmentä vuotta aikaa. Pitäisi varmaan asentaa jokin simu muistin virkistykseksi. :)

Tottakai kai se on niin. Juurihan sen totesin tuossa ylhäällä. Hyvä että asian oikea laita tuli selväksi.
 
En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat, mutta oheisessa videossa näkyy sidewinderin hakupään nappaama kohde hudissa. Toki on myös varmasti ollut tutkalukitus, koska tuo konehan ammuttiin alas sparrowilla.
Kohta 2:35.

Tuossa videolla näkyi sekä Sparrown että Sidewinderin symbolit. Sen hetken kun Sidewinder oli valittuna kuului myös se äänisignaalikin.

Jos koneessa on tutka niin Sidewinder on varmaankin aina alistettuna tutkalle.
 
Voikko Hawkin ohjaamosta nähdä mitä se voi ampua? sen joystick? Tompan viimeinen kuva siinä albumissa
 
Riippuu siitä mitä olettaa, mutta käytännössä Hawkin tyylisen koneen uudelleenmaalauksen hinta on viisinumeroinen.

Eli se ei ole pinta-alaan nähden edes kovin paljon kalliimpaa kuin auton maalauttaminen? No, kitsastelijalle tietysti sopii, ettei niitä maalata ihan vain yhtenevän ulkoasun tähden. Ja jos sotakäyttöä ilmenee yllättäen, niin kaipa Motonetin hyllystä löytyy OD-vihreää.
 
Eli se ei ole pinta-alaan nähden edes kovin paljon kalliimpaa kuin auton maalauttaminen? No, kitsastelijalle tietysti sopii, ettei niitä maalata ihan vain yhtenevän ulkoasun tähden. Ja jos sotakäyttöä ilmenee yllättäen, niin kaipa Motonetin hyllystä löytyy OD-vihreää.

Riippuu aika paljon siitä onko hinta 20000 vai 90000 :) Sotilaslisän suuruutta on yleensä vaikea arvioida, mutta siviilipuolella esim. A320-sarjan osalta liikutaan jossain 60000 kieppeillä ja laajarunkoiset menevät yli sadan tonnin. Hawkissa on vähemmän pinta-alaa, mutta olen kutakuinkin varma ettei hinta skaalaudu alas samassa suhteessa.
 
Hawkeissahan näkyy kanssa näitä ristivärejäkin, kuten harmaassa koneessa vihreät ripustimet. Ja oliko peräti jotain siivekkeitäkin?
 
Paljonko tuollainen lentokoneen maalaaminen sitten maksaa? Onko se kalliimpaa kuin voisi olettaa?

Tarinaa 1971 valmistetun Piper PA-28 Cherokeen uudistamisesta vuodelta 2009. Hintahaitari näyttää olleen 5000-15000 USD. PA-28:n siipipinta-ala, 16 neliömetriä, on kutakuinkin sama Hawkissa. Onko Siniristi-Hawk sitten kokonaan uudelleen maalattu vaiko vain vähän sinivalkoista päällemaalauksena?

"As with most things, you really do get what you pay for when it comes to aircraft paint jobs. While there’s a wide range of prices (typically $5,000 to $15,000 for a piston single), there’s a commensurate range of quality. Having seen paint jobs on the lower end of the spectrum, I knew that I wanted more for my paint investment than a “budget job.”

The variation between a $5,000 and $15,000 paint job is vast."


http://www.planeandpilotmag.com/article/upgrade-your-plane-part-i/#.WSv_p2fbdkj

Bolinger_5.jpg

https://www.aspenavionics.com/images/cgallery/2029/
 
Siniristi-Hawkit näyttävät sen verran laikukkailta, että ilmeisesti koneisiin on vain vedetty teippiä(?) päälle.

Se on selvää, että koneita ei ole maalattu kokonaan uudestaan, mutta uutisoinnissa maalaus on mainittu niin selkeästi (myös asiantuntevilta tahoilta), että kyllä nuo kaikella todennäköisyydellä maalauksia ovat. Jos arvailla pitää niin veikkaan enemmin, että koneet ovat myöhemmin menossa kokonaan uudelleen maalattaviksi ja sen takia erikoismaalaukselle oli otollinen tilaisuus.
 
Tarinaa 1971 valmistetun Piper PA-28 Cherokeen uudistamisesta vuodelta 2009. Hintahaitari näyttää olleen 5000-15000 USD. PA-28:n siipipinta-ala, 16 neliömetriä, on kutakuinkin sama Hawkissa. Onko Siniristi-Hawk sitten kokonaan uudelleen maalattu vaiko vain vähän sinivalkoista päällemaalauksena?

[[/

Tarinaa 1971 valmistetun Piper PA-28 Cherokeen uudistamisesta vuodelta 2009. Hintahaitari näyttää olleen 5000-15000 USD. PA-28:n siipipinta-ala, 16 neliömetriä, on kutakuinkin sama Hawkissa. Onko Siniristi-Hawk sitten kokonaan uudelleen maalattu vaiko vain vähän sinivalkoista päällemaalauksena?

"As with most things, you really do get what you pay for when it comes to aircraft paint jobs. While there’s a wide range of prices (typically $5,000 to $15,000 for a piston single), there’s a commensurate range of quality. Having seen paint jobs on the lower end of the spectrum, I knew that I wanted more for my paint investment than a “budget job.”

The variation between a $5,000 and $15,000 paint job is vast."


http://www.planeandpilotmag.com/article/upgrade-your-plane-part-i/#.WSv_p2fbdkj

Bolinger_5.jpg

https://www.aspenavionics.com/images/cgallery/2029/
Kysyin juuri asian lentokonetehtaalla konttorihommissa olevalta, joka ymmärrettävistä syistä kertoo firman asioista varoen. Hänen mielestään vain lippu on uutta maalia ja juurikin maalia eikä teippiä. "Ja eikös se niin ollut lehdissäkin?" oli loppukaneetti.

edit korjattu muotoilu
 
Viimeksi muokattu:
Teippauksia Hawkeissakin on ollut (käytännössä kaikki merkinnät), joten ei niissä sinänsä mitään ihmeellistä. Liekö tämä sitten ollut niin iso alue, että kestävyys olisi ollut kyseenalainen vai miten tähän on päädytty.
 
En olisi muuten uskonut jos joku väittäisi nähneensä Haukan harjoittelevan matalalentoa puiden alapuolella.
Ei ole joka pilotista tuollaiseen.
 
Back
Top