Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
noska kirjoitti:Tähän tråådiin saa Hejsan heittää kysymyksiä kaikkien vastattavaksi
Hejsan kirjoitti:Ja mikä on oikea: Minä lähdeen Rovaniemeen tai Rovaniemelle?
Muutuko i e:ksi? eihän voi sanoa Rovaniemiin??
Oulu, Turku , Vaasa on helppo....Ouluun, Turkuun, Vaasaan mutta milloin sanotaan Oululle, Turulle, Vaasalle?
Kysymys: Milloin kirjoitetaan Hyvä tai Hyvää, Kulta ja Kultaa, Metsä ja Metsää?
Museo kirjoitti:Hejsan kirjoitti:Ja mikä on oikea: Minä lähdeen Rovaniemeen tai Rovaniemelle?
Oulu, Turku , Vaasa on helppo....Ouluun, Turkuun, Vaasaan mutta milloin sanotaan Oululle, Turulle, Vaasalle?
Käytännöt vaihtelevat: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=461
Second kirjoitti:Jos jostakin pitää tätä tråådia kehua niin se on juuri tuo tråådi sana. Toivon mukaan tulee rikastuttamaan foorumin sanavarastoa pysyvämminkin :heart:
Otetaas vaikkapa sana pontikka.
Eli "on se pontikka vaan helevetin hyvää!"
Ja "Onko sinulla siinä pontikkaa?"
Ja "Ei herra nimismies, ei ole pontikkaa. On sahtia."
Ja lopuksi: "Sahti on hyvää."
Josko tuosta olisi apua. :huh:
Hejsan kirjoitti:miksi?
Hejsan kirjoitti:Second kirjoitti:Jos jostakin pitää tätä tråådia kehua niin se on juuri tuo tråådi sana. Toivon mukaan tulee rikastuttamaan foorumin sanavarastoa pysyvämminkin :heart:
Otetaas vaikkapa sana pontikka.
Eli "on se pontikka vaan helevetin hyvää!"
Ja "Onko sinulla siinä pontikkaa?"
Ja "Ei herra nimismies, ei ole pontikkaa. On sahtia."
Ja lopuksi: "Sahti on hyvää."
Josko tuosta olisi apua. :huh:
Hmm en tiedä
Ensinmäinen rivi sana pontikka vain yhdellä a:la ja toinen rivi kahdella a:la miksi?
Hyvä = Bra
Hyvää = Braa ?
Kulta = Guld
Kultaa = Guuld ? tai onko se yks kulta ja kaks kultaa?
Metsä = Skog
Metsää = Skoog ?
Minä näin kilpin missä luki Valtion metsää, miks ei lukenut Valtion metsä?? miksi pitii olla kaks ä:tä?
Kyllä i muuttuu e:ksi kuten museon linkistä varmaan käy ilmi. Ei voi sanoa Rovaniemiin. Yleisesti sanotaan Rovaniemelle. Niemi päätteisistä yhdysnimistä käytetään yleensä muotoa niemelle, kun kyseessä on isompi paikka (kuten Rovaniemi) ja muotoa niemeen, kun kyseessä on "pieni" selkeämpi maantieteellinen kohde (esim Särkänniemeen).Hejsan kirjoitti:Ja mikä on oikea: Minä lähdeen Rovaniemeen tai Rovaniemelle?
noska kirjoitti:Saattoi jotain mennä ohi kun tuijotin vain sen tissejä.
koponen kirjoitti:Kaikki saksanlukijat muistavat varmasti helppoakin helpomman konstruktion nimeltään Verselbständigte Diminutive... -tchen!