Heko-rykmentti

Nelikopteripataljoona.

Puolustusvoimien kerrotaan parhaillaan selvittävän kaupallisten lennokkien käyttämistä sodanajan tehtävissä. Teknistä osaamista on jo kartoitettu reserviläisille lähetetyillä kirjeillä.

Maavoimien operaatiopäällikkö Rami Saari tarkentaa Helsingin Sanomille, että erillistä pienoiskoptereihin tai -lennokkeihin erikoistunutta joukko-osastoa ei ole silti luvassa. Hänen mukaansa viime aikoina lähetetyt kirjeet liittyvät paikallisjoukkojen kehittämiseen.

– Emme ole perustamassa varsinaisia droonijoukkoja, vaan olemme kiinnostuneita reserviläisten osaamisesta eli kyseessä on osaamiskartoitus, Saari sanoo.

– Olemme kehittämässä paikallisjoukkoja, jotta saisimme alueen tuntevia reserviläisiä. Tässä on kiinnityskohta vapaaehtoiseen maanpuolustukseenkin.

https://www.verkkouutiset.fi/jussi-niinisto-mtvlle-reservissa-on-valtava-osaamispotentiaali/
 
Huomaa nämä on vain leijunta harjoituksia, peräroottoria ei käytetä ollenkaan.

The Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant, one of two aircraft competing for the US Army's Future Long Range Assault Aircraft program, has finally made its first flight—a short bit of hovering around an airfield at a Sikorsky facility in West Palm Beach, Florida. The flight comes over 15 months after the Bell V-280 Valor (the other competitor for the program to replace the Sikorsky UH-60 Blackhawk) took flight. But the reasons for the delay are pretty straightforward: the SB-1 prototype is only the fourth actual aircraft ever built using Sikorsky's Advancing Blade Concept rotor design, while the V-280 is based on the (relatively) mature technology behind the V-22 Osprey tilt-rotor.

The Defiant helicopter uses two stacked, contra-rotating rigid composite rotors for its lift and a pusher propeller for thrust at high speeds. Since it is a true helicopter, it has a much smaller footprint than the V-280, which has two tiltrotors positioned at its wingtips. At least in theory, the Defiant will handle more like a traditional helicopter when maneuvering in tight quarters, such as the urban environments that the Army has placed particular emphasis on in its future war planning. Manipulation of the pitch of the rotors could make for more agile maneuvering.

That, however, remains theory.
https://arstechnica.com/information...-assault-aircraft-program-makes-first-flight/
 

Pimeälentokoulutus osana helikopterijärjestelmän suorituskykyä

Pimeälentokyvyllä on merkittävä rooli sotilaslentotoiminnan lisäksi myös muiden viranomaisten tukemisessa.
Tämä näkyy vahvasti Utin jääkärirykmentin helikopteriohjaajien koulutuksessa.
Tavoitteena on tuottaa kansainvälisen vertailun kestävää ammattitaitoa ja suorituskykyä.


Pimeälentokyvyn merkitys kansallisissa ja kansainvälisissä tehtävissä sekä muiden viranomaisten kanssa suoritettavissa helikopterioperaatioissa on lisääntynyt.
Samalla helikopterimiehistöjen koulutuksen painopiste on siirtynyt yhä enemmän pimeällä tapahtuvan lentokoulutukseen suuntaan.

Sotilaallisissa operaatioissa helikopterin havaittavuus yöllä tai huonossa säässä on heikompi kuin päiväolosuhteissa.
Lisäksi helikoptereita vastaan vaikuttaminen on vaikeampaa huonoissa näkyvyysolosuhteissa.
Pimeän turvin kyetään lisäämään helikopteritoiminnan yllätyksellisyyttä, mikä parantaa operaatioiden onnistumisedellytyksiä monissa tilanteissa.

Myös muiden viranomaisten tukemiseksi käsketyt tehtävät on pystyttävä toteuttamaan vuorokaudenajasta riippumatta.
Näin ollen pimeäsuorituskyvyn kasvattaminen tukee koko yhteiskuntaa myös rauhan aikana.
Esimerkiksi etsintä- ja pelastustehtävissä pimeätoimintakykyinen helikopteri ja ammattitaitoinen miehistö ovat paras mahdollinen yhdistelmä.
Valmiutta viranomaisten tukemiseksi pidetään Helikopteripataljoonassa yllä ympärivuorokautisesti.


Pimeänäkölaitteet

Puolustusvoimien helikoptereissa käytettävien pimeänäkölaitteiden englanninkielinen termi on Night Vision Device, NVD.
Kypärään kiinnitettävä kiikareita muistuttava laite on NVG, Night Vision Goggles.
NH90-helikopterissa on käytössä integroitu kypäränäyttö HMSD eli Helmet Mounted Sight and Display, jolla ohjaaja näkee valonvahvistinkuvan lisäksi lentoarvot suoraan kypärän visiiriin heijastettuna.

Pimeänäkölaitteiden avulla ympäristöä voidaan havainnoida hyvinkin puutteellisissa valaistusolosuhteissa.
Laitteiden toiminta perustuu yöllä olevan vähäisen valomäärän vahvistamiseen ihmissilmälle soveltuvaksi.
Laitteet vahvistavat olemassa olevaa näkyvää valoa ja muuttavat ihmiselle näkymätöntä lähi-infrapunasäteilyä näkyvän valon aallonpituudelle.
Valonvahvistimen läpi syntyvä kuva on kaksivärinen, usein vihreän eri sävyillä muodostettu kuva.
Valonvahvistimia käytettäessä ympäristössä olevat kohteet voidaan havaita ainoastaan kirkkaustasoerojen avulla.
Pienien yksityiskohtien erottamiskyky on heikko ja etäisyyksien arviointi on vaikeaa, minkä vuoksi ohjaajien tulee tukeutua lentämisessä ohjaamon lennonvalvontamittareihin.
Lisäksi näkökenttä on kapea, joten katseen kohdentaminen vaatii aluksi totuttelua ääreisnäön ollessa puutteellinen.


Pimeälentokoulutus käyntiin ilman lisälaitteita

Pimeälentokoulutus aloitetaan ohjaajien ollessa vielä kadetteja Maanpuolustuskorkeakoulussa.
MD500-helikopterikalustolla toteutettavassa HH1-lentokoulutusohjelmassa ohjaajat totuttelevat aluksi toimintaan pimeässä ilman pimeänäkölaitteiden käyttöä.
Lentämisen apuna käytetään ainoastaan koneen näkyvän valon taajuudella toimivia valonheittimiä ja maassa näkyviä valoja.
Ensimmäisen koulutusvaiheen aikana kadetit oppivat lennonvalvontamittareiden käytön ja niiden tärkeyden tilannetietoisuuden ylläpitämiseksi pimeällä.

Pimeänäkölaitteiden käyttö aloitetaan luutnantiksi valmistumisen jälkeen HH2-lentokoulutusohjelmassa.
Tavoitteena on kouluttaa ohjaajat toimimaan valonvahvistimien kanssa turvallisesti ja tehokkaasti MD500-kalustolla.
HH2-lentokoulutusohjelmaan kuuluvat helikopterin käsittely perustoiminnassa, pakkotilanteissa sekä maastolaskussa.
Lisäksi koulutusohjelmassa harjoitellaan suunnistamista NVG-laitteilla.

Ohjaajien pimeälentokoulutus jatkuu siirryttäessä NH90-kuljetushelikopterikalustolle.
NH90-helikopterien modernit laitteistot mahdollistavat toiminnan lähes kaikissa sää- ja valaistusolosuhteissa, kaikkina vuorokauden aikoina.
NH-lentokoulutusohjelman mukaisilla koulutuslennoilla harjoitellaan yölentotoimintaa ensin NH90-simulaattorissa, minkä jälkeen opitut käytänteet siirretään oikean helikopterin ohjaamoon.
NH90-kalustolla voidaan operoida pimeässä perinteisillä NVG-laitteilla tai helikopterin järjestelmiin integroidulla HMSD-kypärällä.
HMSD:n avulla ohjaaja kykenee samanaikaisesti sekä havainnoimaan ulos ohjaamosta, että seuraamaan lennonvalvontamittareita valonvahvistimen kuvaan heijastetun symboliikan avulla.

Pimeälentokoulutus jatkuu NH90-helikopterikalustolla nousujohteisesti yksittäisen helikopterin toiminnasta aina monen helikopterin muodostaman lento-osaston toimintaan.
Yöllä käytettävät menetelmät eroavat päivätoiminnasta ja helikopterimiehistöjen tulee kiinnittää enemmän huomiota lentotehtävien suunnitteluun ja läpivientiin.
Etenkin isommilla osastoilla toimittaessa tulee käytettävien menetelmien olla kaikkien osaston koneiden ja miehistöjen tiedossa sekä riittävän perusteellisesti opeteltuina.


Harjoituksia ja lentokoulutusta

Utin jääkärirykmentin helikopterit osallistuvat vuosittain erilaisiin sotilaallisiin harjoituksiin koko Suomen alueella.
Lisäksi helikoptereilla tuetaan muiden turvallisuusviranomaisten harjoittelua ja tilanteen niin edellyttäessä myös varsinaisia tehtäviä.
Harjoituksiin liittyvää lentotoimintaa voi olla kaikkina vuorokaudenaikoina - kaupungeissa, taajamissa tai harvaan asutulla alueella.

Varsinaista pimeälentokoulutusta järjestetään ennakkoon suunniteltuina viikkoina.
Kevätkauden koulutus alkaa yleensä tammikuun puolivälin jälkeen ja päättyy huhtikuun lopulla.
Valoisien keskikesän iltojen ja öiden jälkeen koulutus jatkuu jälleen elokuun lopulla ja kestää joulukuulle.
Koulutusviikkoina lentotoiminta pyritään aloittamaan heti pimeän tultua ja lopettamaan, kun päivittäiset lentokierrokset on toteutettu.

Pimeälentokoulutus tähtää riittävät valmiudet omaaviin helikopterimiehistöihin, jotka kykenevät toteuttamaan käsketyt lentotehtävät kaikissa vallitsevissa olosuhteissa - myös yön pimeydessä.

28695

28696
 
Olisiko meillä tarvetta tälläiselle?


Tarkoitus ei ole koskaan mennä täysin etulinjaan, mutta sen takana taivasnosturi voisi toimia hyvinkin. Venäjällä on Mi-26 vielä käytössä, mutta länsimaissa on konseptista luovuttu taikka sitten kitutetaan niillä pienemmillä. A-maassa SkyCrane olisi voinut laittaa Camp Keating sinne vuoren päälle, eikä laaksoon talebaanien kurmootettavaksi.
 
Olisiko meillä tarvetta tälläiselle?


Tarkoitus ei ole koskaan mennä täysin etulinjaan, mutta sen takana taivasnosturi voisi toimia hyvinkin. Venäjällä on Mi-26 vielä käytössä, mutta länsimaissa on konseptista luovuttu taikka sitten kitutetaan niillä pienemmillä. A-maassa SkyCrane olisi voinut laittaa Camp Keating sinne vuoren päälle, eikä laaksoon talebaanien kurmootettavaksi.
Taitaa Stallionit ja Chinookit hoitaa nuo nostamiset ihan rittävän tehokkaasti ja olla monikäyttöisempiä.

USMC-101210-M-1842C-182.jpg
 
Taitaa Stallionit ja Chinookit hoitaa nuo nostamiset ihan rittävän tehokkaasti ja olla monikäyttöisempiä.

USMC-101210-M-1842C-182.jpg
Itseasiassa olen joutunut Eriksson Sky Cranesia käyttämään kohteessa joskus, ihan kantamis hommassa. Tällöin on iso, muttei riittävä siihen mitä tuolla tehtiin.
 
Helikopterimiehen karkkipäivät


Meinasin seota jalkoihini kun alkoi jytinä kuulua ja piti rynnätä kameran kanssa pihalle...


Kansainvälistä helikopteritoimintaa Maavoimien harjoituksissa​

Utin jääkärirykmentti järjestää 19. heinäkuuta – 12. elokuuta harjoituksen, johon osallistuu Yhdysvaltojen Maavoimien ilmailun ja Iso-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien joukkoja. Harjoitus parantaa joukkojen ja menetelmien yhteensopivuutta ja yhteistoimintaa.

Lentotoiminta liitetään osaksi Maavoimien kokonaisharjoittelua Kaartin jääkärirykmentin, Porin prikaatin ja Jääkäriprikaatin johtamissa harjoituksissa.

Yhdysvaltalaiseen harjoitusosastoon kuuluu noin 40 sotilasta, kaksi CH-47 Chinook-helikopteria ja kaksi UH-60 Black Hawk-helikopteria. Iso-Britannian harjoitusosastoon kuuluu noin 30 sotilasta ja kaksi CH-47 Chinook-helikopteria. Ilmailun kalusto ja henkilöstö tukeutuvat maassa olonsa aikana Satakunnan Lennoston tiloihin ja alueisiin. Osa Iso-Britannian helikopterien harjoituksen aikaisesta lentotoiminnasta tapahtuu Viron ja Suomen välillä. Suomalaiset operoivat harjoituksessa NH90-kuljetushelikopterikalustolla.
 
Helikopterimiehen karkkipäivät


Meinasin seota jalkoihini kun alkoi jytinä kuulua ja piti rynnätä kameran kanssa pihalle...


Kansainvälistä helikopteritoimintaa Maavoimien harjoituksissa​

Utin jääkärirykmentti järjestää 19. heinäkuuta – 12. elokuuta harjoituksen, johon osallistuu Yhdysvaltojen Maavoimien ilmailun ja Iso-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien joukkoja. Harjoitus parantaa joukkojen ja menetelmien yhteensopivuutta ja yhteistoimintaa.

Lentotoiminta liitetään osaksi Maavoimien kokonaisharjoittelua Kaartin jääkärirykmentin, Porin prikaatin ja Jääkäriprikaatin johtamissa harjoituksissa.

Yhdysvaltalaiseen harjoitusosastoon kuuluu noin 40 sotilasta, kaksi CH-47 Chinook-helikopteria ja kaksi UH-60 Black Hawk-helikopteria. Iso-Britannian harjoitusosastoon kuuluu noin 30 sotilasta ja kaksi CH-47 Chinook-helikopteria. Ilmailun kalusto ja henkilöstö tukeutuvat maassa olonsa aikana Satakunnan Lennoston tiloihin ja alueisiin. Osa Iso-Britannian helikopterien harjoituksen aikaisesta lentotoiminnasta tapahtuu Viron ja Suomen välillä. Suomalaiset operoivat harjoituksessa NH90-kuljetushelikopterikalustolla.

No tuollaista näkyä ei joka päivä ikuistakaan tämän maan kamaralla!
 
No tuollaista näkyä ei joka päivä ikuistakaan tämän maan kamaralla!
Niinpä. Kerran pääsin Chinookin näkemään, enkä valitettavasti ehtinyt kuvaamaan.
 
The Army is just weeks from revealing its choice for a future long-range assault aircraft, according to the service’s acquisition chief.

The service aims to go public with the winner of the FLRAA competition in October or November, Doug Bush told Defense News in an interview ahead of the Association of the U.S. Army’s annual conference.

But, he noted, the announcement is “conditions-based. There’s a process that the source selection board goes through to not just make the source selection but then, importantly, to kind of audit themselves and have others audit them to make sure it was done the right way before we announce it.”

“It does take a while,” he added, “but we want to make absolutely sure that we do this the right way and that we got what’s best for the Army.”

Bell and a Sikorsky-Boeing team are competing for the Army’s FLRAA program. The two aircraft in the mix differ greatly; Bell’s V280 Valor is a tiltrotor aircraft, and Sikorsky and Boeing’s Defiant X features coaxial rotor blades.

“This is our largest and most complex competitive procurement we have executed in the Army in the ... history of Army aviation,” Maj. Gen. Robert Barrie, Army aviation program executive officer, told Defense News. “That system is going to be with us a long time; it goes without saying that we want to make sure everything is done correctly and in a disciplined manner.”
 
Onko valinta tosiaan mennyt ohi tällä foorumilla?

V-280 voitti, melkoinen korvaaja kyllä Black Hawkille...

V-280’s Speed, Range, Agility Right For FLRAA, Army Chief Says​

Brian Everstine April 27, 2023
v280ff.jpeg

V-280


Credit: Bell



NASHVILLE, Tennessee—The U.S. Army’s choice for its Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA) prevailed not just because of the speed and range, but also its increased maneuverability when dropping off soldiers and cargo, the service’s top officer says.
The Army in December announced Bell’s V-280 tiltrotor had won the FLRAA contest to replace much of its Sikorsky H-60 fleet. The decision prompted a protest from Sikorsky-Boeing, which had offered the dual-rotor Defiant X for the competition. The U.S. Government Accountability Office (GAO) last month denied the protest, allowing the Army to move ahead with Bell.
Army Chief of Staff Gen. James McConville says the V-280’s cruise speed of more than 280 kt. and combat range of more than 500 nm will be important for future operations in the Indo-Pacific. The company also was able to demonstrate that the aircraft can be agile when needed, he says.
“What they’ve also done well is to get the aircraft more maneuverable at the destination,” McConville told reporters at the Army Aviation Association of America’s annual symposium here. “It’s good that you can go long range. It’s good that you can go fast. But then you have to be able to do the type of operations that we do—maneuver at the destination.”
McConville says both sides put together “really innovative, transformational models” as part of the competition. The Army is excited about the V-280 because of its capabilities, and the company has also invested in manufacturing to produce the aircraft.
A GAO report on the protest released earlier this month says that Bell’s offering is significantly more expensive than the Sikorsky-Boeing submission, with V-280 development pegged at $8.087 billion compared to the Defiant X’s $4.445 billion.
McConville says the Army has “put constraints on the cost to operate and the cost to buy,” adding that it will see how it plays out.
The report also said that Sikorsky limited its plans for Modular Open Systems Architecture to just its aircraft avionics, while Bell planned for more significant MOSA implementation. McConville says MOSA is important because of how long FLRAA will need to operate and be upgraded.
“I think what we recognize is anything we build today we’re building for 40 years, so we’ve got to have the capability with open architecture,” he says.
 
Voitti vaikka oli melkein kaksi kertaa kalliimpi kuin kilpailija.

Itseäni mietityttää eniten, saako tuon (leveys ~25 m) ängettyä samoihin paikkoihin kuin Black Hawkin (roottorin halkaisija ~16 m). Myös laivastoversion tekeminen vaatii "vähän" insinöörityötä.

 
Back
Top