Tvälups
Ylipäällikkö
23 Maa 2014
Voivoi, ministeri Kyllönen!
Kirjoittanut Raimo Ilaskivi
Olen kovasti arvostanut liikenneministerimme toimintaa monissa tärkeissä asioissa, mutta nyt yllätyin. Ja näin ihan kahdestakin syystä, kun lueskelin ministerin Helsingin Sanomille antamaa kahta lausuntoa.
Malmin lentokenttä oli liikenneministerin ensimmäinen kohde. Ja kuinka? Hän asetti vastakkain 10000 ihmisen asunnontarpeen ja 70 ilmailunharrastajan toimintaedellytykset. Malmin kenttä voitaisiin ministeri Kyllösen mielestä siirtää pois koska tahansa – varsinkin kun muutama valtion viranomainen ei hänen tietojensa mukaan tätä kiivaasti vastustaisi.
Mutta mitä unohtui? Paljon. Ensinnäkin se, että kentän siirron edellytykseksi on sovittu korvaavan kentän löytyminen, ja sellaista ei ole maastoista osoitettu, vaikka etsijät ovat olleet liikkeellä sananmukaisesti kissojen ja koirien kanssa. Ja muuta? Mistäköhän tuo luku 70 on löydetty? Kenttää kayttävät toki harrastajat, mutta sata- tai peräti tuhatlukuiset, sekä myös esim. kentällä toimiva moderni ja keskeinen lentokoulu ja Rajavartiolaitos, liikelentoyrittäjät jne jne; siellä huolletaan ja sinne on keskittynyt koko joukko muita toimintoja merkittävinä työtilaisuuksien ylläpitäjineen.
Tein Harri Holkerin hallituksen toimeksiannosta neljännesvuosisata sitten kartoituksen asuntorakentamiseen soveliaista kohteista Helsingin kaupungin alueella – eräinä taustatietiona käytin lentoharrastukseni avulla ilmasta tekemiäni havaintoja. Näitä alueita oli todella riittävästi ilman Malmiakin, eikä kaikkia niistä vieläkään ole otettu käyttöön; Haltialan pelloillakin viljellään edelleen niin kallista viljaa, että jos peltomaa arvioitaisiin tonttimaan hinnoin, sitä viljaa ei kenenkään kannattaisi syödä.
Vein tuolloin myös erään Malmin kenttätoimintojen kritisoijan Piper Arrowilla katselemaan Helsinkiä ja näitä tyhjiä alueita ilmasta. Keskikaupungin päällä lopuksi pyöriessämme totesin, että riittääkö, mennäänkö takaisin Malmille – missähän se muuten sijaitsee? Lennätettäväni ei kenttää pystynyt ilmasta löytämään ja totesi sitten palattuamme hieman nolona, että pienihän se alue on. Saisinko suositella Malmin kentän ystäville ministeri Kyllösen suostuttelua mukaan vastaavanlaiselle lennolle ja tutustumaan henkilökohtaisesti kentän muihinkin toimintoihin; toivottavasti viikonloppuna, jolloin lukuisat perheet silmät innosta kiiltelevine lapsineen seuraavat lentotoimintaa ajatuksella, että vielä sitä minäkin!
Espoon metron jatkon rahoitus oli sitten ministeri Kyllösen toinen kohde. Ei kaavailtua valtion rahaa. Muistiini palautui aiemmat kannanotot siitä, kuinka joukkoliikennettä tulisi suosia yksityisen autoilun sijasta. Eivät nämä kaksi mielipidettä kovin hyvin tunnu sopivan yhteen. Espoo jos jokin metropolialue kuuluu nimenomaan yksityisautoilun lähteisiin ja sinne, jos jonnekin tarvittaisiin tehokasta julkista liikennettä, josta länsimetro on mainio esimerkki.
Hallitus on myös korostanut tarvetta luoda työpaikkoja ja elvyttää keinoin, jotka tähän soveltuvat. Jo 1930-luvulta alkaen infrainvestoinnit, maanteiden ja rautateitten ja nyt siis metron rakentaminen ovat esimerkkejä tehokkaasta työllisyys- ja elvytyspolitiikasta. Ei kai tällaista keinoa nykytilanteessa kannata heittää nurkkaan, lasta pois pesuveden mukana! Lyötäisiinhän länsimetron puitteissa itse asiassa kahta kärpästä samalla iskulla.
Eli voivoi, ministeri Kyllönen!
"Helsingin hallinnon itku tonttimaan puutteesta ja sen vuoksi vaikkapa Sipoosta sen ryöstö, on käsittämättömien itkupillien ajatusmaailmaa! Nyt ei tarvitse Pipprilläkään nousta katsomaan alaspäin. Voi Googlailla mapilla, kuinka neliökilometreittäin on rakentamatonta aluetta heti Viikinmäestä alkaen!
Kun niin mielellään Stadista halutaan käyttää muotoa ”suurkaupunki”, niin rakentamatonta on aivan kantakaupungin liepeillä ylöspäinkin. Suomalaisetkin osaisi jo rakentaa 35-45 kerroksisia liike/asuintaloja vaikka Hertsikkaan, Hernesaareen, tai Munkkaan. Ei niitä taloja kerralla ole pakko Somaliasta pakkohaetuille antaa asuttavaksi. Niihin saa mahtumaan 900 asuntoon 5 000 suomalaista!
Kyllönen on hallituksen tasapaksua ministeriainesta. Kataisen hallituksesta en löydä ainuttakaan älyllisesti toimivaa, enkä johdonmukaisuudessaan järkevää ministeriä. Tuomiojakin on osoittanut jo ne toimintamerkit, joilla ministeriksi ei pitäisi pyrkiä. Nuoremmat ovat joko Kyllösen tapaan tietämättömiä, ylpeitä ja ylissivistykseltään avuttomuuden tilassa! On! Onhan heillä maisteriarvot, joillakin tohtorisarvokin, mutta edellinen lauseeni pätee silti.
Vieläkö Raimo ihmettelet, että maistan Kossua mielelläni, etten liikaa pohdi tätä menoa selvinpäin?"
Vittumaine Aulis
23.3.2014, klo 15:31
Voivoi, ministeri Kyllönen!
Kirjoittanut Raimo Ilaskivi
Olen kovasti arvostanut liikenneministerimme toimintaa monissa tärkeissä asioissa, mutta nyt yllätyin. Ja näin ihan kahdestakin syystä, kun lueskelin ministerin Helsingin Sanomille antamaa kahta lausuntoa.
Malmin lentokenttä oli liikenneministerin ensimmäinen kohde. Ja kuinka? Hän asetti vastakkain 10000 ihmisen asunnontarpeen ja 70 ilmailunharrastajan toimintaedellytykset. Malmin kenttä voitaisiin ministeri Kyllösen mielestä siirtää pois koska tahansa – varsinkin kun muutama valtion viranomainen ei hänen tietojensa mukaan tätä kiivaasti vastustaisi.
Mutta mitä unohtui? Paljon. Ensinnäkin se, että kentän siirron edellytykseksi on sovittu korvaavan kentän löytyminen, ja sellaista ei ole maastoista osoitettu, vaikka etsijät ovat olleet liikkeellä sananmukaisesti kissojen ja koirien kanssa. Ja muuta? Mistäköhän tuo luku 70 on löydetty? Kenttää kayttävät toki harrastajat, mutta sata- tai peräti tuhatlukuiset, sekä myös esim. kentällä toimiva moderni ja keskeinen lentokoulu ja Rajavartiolaitos, liikelentoyrittäjät jne jne; siellä huolletaan ja sinne on keskittynyt koko joukko muita toimintoja merkittävinä työtilaisuuksien ylläpitäjineen.
Tein Harri Holkerin hallituksen toimeksiannosta neljännesvuosisata sitten kartoituksen asuntorakentamiseen soveliaista kohteista Helsingin kaupungin alueella – eräinä taustatietiona käytin lentoharrastukseni avulla ilmasta tekemiäni havaintoja. Näitä alueita oli todella riittävästi ilman Malmiakin, eikä kaikkia niistä vieläkään ole otettu käyttöön; Haltialan pelloillakin viljellään edelleen niin kallista viljaa, että jos peltomaa arvioitaisiin tonttimaan hinnoin, sitä viljaa ei kenenkään kannattaisi syödä.
Vein tuolloin myös erään Malmin kenttätoimintojen kritisoijan Piper Arrowilla katselemaan Helsinkiä ja näitä tyhjiä alueita ilmasta. Keskikaupungin päällä lopuksi pyöriessämme totesin, että riittääkö, mennäänkö takaisin Malmille – missähän se muuten sijaitsee? Lennätettäväni ei kenttää pystynyt ilmasta löytämään ja totesi sitten palattuamme hieman nolona, että pienihän se alue on. Saisinko suositella Malmin kentän ystäville ministeri Kyllösen suostuttelua mukaan vastaavanlaiselle lennolle ja tutustumaan henkilökohtaisesti kentän muihinkin toimintoihin; toivottavasti viikonloppuna, jolloin lukuisat perheet silmät innosta kiiltelevine lapsineen seuraavat lentotoimintaa ajatuksella, että vielä sitä minäkin!
Espoon metron jatkon rahoitus oli sitten ministeri Kyllösen toinen kohde. Ei kaavailtua valtion rahaa. Muistiini palautui aiemmat kannanotot siitä, kuinka joukkoliikennettä tulisi suosia yksityisen autoilun sijasta. Eivät nämä kaksi mielipidettä kovin hyvin tunnu sopivan yhteen. Espoo jos jokin metropolialue kuuluu nimenomaan yksityisautoilun lähteisiin ja sinne, jos jonnekin tarvittaisiin tehokasta julkista liikennettä, josta länsimetro on mainio esimerkki.
Hallitus on myös korostanut tarvetta luoda työpaikkoja ja elvyttää keinoin, jotka tähän soveltuvat. Jo 1930-luvulta alkaen infrainvestoinnit, maanteiden ja rautateitten ja nyt siis metron rakentaminen ovat esimerkkejä tehokkaasta työllisyys- ja elvytyspolitiikasta. Ei kai tällaista keinoa nykytilanteessa kannata heittää nurkkaan, lasta pois pesuveden mukana! Lyötäisiinhän länsimetron puitteissa itse asiassa kahta kärpästä samalla iskulla.
Eli voivoi, ministeri Kyllönen!
"Helsingin hallinnon itku tonttimaan puutteesta ja sen vuoksi vaikkapa Sipoosta sen ryöstö, on käsittämättömien itkupillien ajatusmaailmaa! Nyt ei tarvitse Pipprilläkään nousta katsomaan alaspäin. Voi Googlailla mapilla, kuinka neliökilometreittäin on rakentamatonta aluetta heti Viikinmäestä alkaen!
Kun niin mielellään Stadista halutaan käyttää muotoa ”suurkaupunki”, niin rakentamatonta on aivan kantakaupungin liepeillä ylöspäinkin. Suomalaisetkin osaisi jo rakentaa 35-45 kerroksisia liike/asuintaloja vaikka Hertsikkaan, Hernesaareen, tai Munkkaan. Ei niitä taloja kerralla ole pakko Somaliasta pakkohaetuille antaa asuttavaksi. Niihin saa mahtumaan 900 asuntoon 5 000 suomalaista!
Kyllönen on hallituksen tasapaksua ministeriainesta. Kataisen hallituksesta en löydä ainuttakaan älyllisesti toimivaa, enkä johdonmukaisuudessaan järkevää ministeriä. Tuomiojakin on osoittanut jo ne toimintamerkit, joilla ministeriksi ei pitäisi pyrkiä. Nuoremmat ovat joko Kyllösen tapaan tietämättömiä, ylpeitä ja ylissivistykseltään avuttomuuden tilassa! On! Onhan heillä maisteriarvot, joillakin tohtorisarvokin, mutta edellinen lauseeni pätee silti.
Vieläkö Raimo ihmettelet, että maistan Kossua mielelläni, etten liikaa pohdi tätä menoa selvinpäin?"
Vittumaine Aulis
23.3.2014, klo 15:31