Varakenttä Helsinki-Vantaalle? Kuten sanoit kenttä ei sovellu nykyaikaisille liikennelentokoneille joten se siitä sitten. Tietääkseni puolustusvoimat ei ole pyytänyt kentän säästämistä. Oikeastaan kyseinen kenttä enemmänkin piikki PV:n lihassa.
Poikkeusoloissa se on suojattava vahvoin voimin koska se on erittäin houkutteleva kohde vihollisen maahanlaskulle. Käytännössä kenttä sitoo meidän voimiamme tuottamatta mitään merkittävää hyötyä. (Itse asiassa kyseinen kenttä on piikkinä lihassa jo aikaisemmin, Kuuban ohjuskriisin aikana se oli tarkoitus tuhota ydinpommin pintaräjähdyksellä - McNamara näki tarpeelliseksi muistuttaa SACin kenraaleja Etelä-Suomen asukkaiden saamasta säteilyannoksesta, kenraali totesi, että toivottovasti pysyvät sisällä asunnoissaan koska suunnitelmaa ei muuteta. Tsekkoslovakian miehityksen aikana kentän puolustamiseksi laadittiin kaksi suunnitelmaa - toinen HelItr:n virallinen suunnitelma jossa laskeutuvat koneet olisi tuhottu kentälle 88 millisten tulella ja epävirallinen suunnitelma jossa vapaaehtoiset kuskit olisivat kaupungininsinöörin johtamina ajaneet raskaan kaluston kiitoradalle.)
Kaappaushyökkäysten riski on viime aikoina kasvanut - ei vähentynyt. Joten puolustusvoimat tuskin tarvitsee Malmin lentokentän kaltaista riippakiveä vai pitäisikö sanoa huonosti puolustettua takaporttia strategisen iskun suorittamiseen.
Malmin nova on avattu vuonna 1987 joten mitään suurempaa salaliittoa sen ja lopetettavan lentokentän ympärille tuskin kannattaa rakentaa. Toisaalta voihan olla, että venäjän mafia haluaa lentokentän lopettavaksi koska se haluaa toimia huomaamattomasti hotelli Avionissa?
Skeidaa.
Pitää oikein miettiä, miksi trollaat. Puhut sellaisesta asiasta, josta et tiedä hevon höräystä. Kommentoinnin tarve ei saisi olla noin valtava.
Paljastit osaamisesi aiheesta jo vertaansa vailla olevassa ensi viestissäsi "hävittäjille liian eteen työnnetty". Mietin olla vastaamatta, huomatessani miten vähällä katteella olet liikkeellä. Valitettavasti se tiinu, joka ajoi eniten asiaa ennen kuin lähti liikenneministerin paikalta, omasi mitä luultavimmin samanlaisen substanssin asiasta. Häneltä tuli myös aivan harhaanjohtavaa höpinää.
Toisessa viestissä uusia hönöyksiä uudella innolla: "kuten sanoit kenttä ei sovellu nykyaikaisille liikennelentokoneille joten se siitä sitten". Malmin lentoasema on tulevaisuuden liikennetarpeiden kannalta erinomaisella paikalla. Baltian maat, Pietari ja koko eteläinen Suomi ovat alle 300 km:n etäisyydellä.
Liikelentäminen on tulevaisuuden ala. Nyt on hiljaisempaa, mutta Suomen Gateway-asema Venäjälle kasvatti koko 2000-luvun lentojen määrää. Ne tehdään pienemmikkä tilauskoneilla, jotka taas sopivat Malmille kuin nenä päähän.
Ilmeisesti et Helsinkiä tunne, etkä ilmailua etkä kenttää - etkä kunnallispolitiikkaa ja siihen kytkeytyviä taloudellisia intressejä. Teet täysin hölmön perusmajavaliikkeen (trollaus + jankutus) ilman minkäänlaista järjellistä syytä.
Jokainen turvallisuuspoliittinen instanssi pitää varakenttää tärkeänä. Puolustusvoimat ei ole edes oleellinen nyt, vaan enemmänkin pelastustoimi. Sen vuoksi
korvaava kenttä kuuluu pakettiin mutta sitä ei vain tahdo löytyä Uudeltamaalta ja sen rakentaminen tulisi aiheuttamaan valtavan vastustuksen ympäristöväeltä.
Voisit jättää suurimmat pöljyydet edes pois. Ydinhyökkäys koskisi Helsinki-Vantaata, Tamperetta, Porin kenttää... ihan joka paikkaa. Silloin voit sanoa, että se siitä sitten.
Poikkeusolojen luonne on hiukan monitahoisempi kuin MacNamaran sormi napilla.
Malmin lentoasema on Rajavartiolaitoksen tärkein lentotukikohta. Valtio modernisoi Malmin tukikohtaa miljoonien markkojen investoinnilla vuonna 1995. Kentän siirron uusinvestoinnille ei tunnu edes löytyvän budjettivaroja.
Malmin lentoasema on Helsingin pelastuslaitoksen lentotoiminnan päätukikohta ja on palvellut erinomaisesti myös lääkärikopteri Medi-Heliä. Malmi on tukikohta myös poliisikopterille, jonka merkitys vääjäämättä kasvaa tieliikenteen kasvun myötä. Ilmailulaitoksen lentoturvallisuushallinnon vuosikertomus 2002 toteaa puolestaan: "
Malmin lentoasemalla koulutetaan puolet koko maan lentäjistä ja ammattilentäjistä lähes kaksi kolmasosaa. Kentällä onkin näin ollen keskeinen rooli ilmailun koulutustoiminnassa ja tulevien lentäjäpolvien kasvattamisessa. Kaikki esillä olleet vaihtoehdot Malmin ilmailutoimintojen siirtämisestä muualle heikentäisivät merkittävästi koulutustoiminnan ja yleisilmailun toimintaedellytyksiä"
Poikkeusolojen monitahoisuudesta:
Malmin lentoasema on pääkaupunkiseudun ainoa varakenttä. Helsinki-Vantaan ollessa syystä tai toisesta suljettuna ei henkilö- ja rahtilentoliikenne pääse pääkaupunkiseudulle ja sieltä pois mitään muuta kautta kuin Malmilta. Viimeksi näin on tapahtunut vuoden 1986 virkamieslakon aikana, jolloin kotimaan lentoliikenne hoidettiin sujuvasti kevyemmällä kalustolla Malmin kentältä. Malmi toimii myös Hernesaaren helikopterikentän ja Helsinki-Vantaan kevyemmän liikenteen varakenttänä sääolosuhteiden niin vaatiessa.
Myös kriisiajan huoltovarmuusnäkökohdat puoltavat Malmin kentän säilyttämistä. Esimerkiksi Tukholmassa on viisi lentokenttää 30 km säteellä keskustasta. Erityisesti viranomaislentoja varten tarvitaan maan pääkaupungissa paikka, jonka kautta voidaan liikennöidä ilmateitse, vaikka Helsinki-Vantaan lentokenttä tai sinne johtavat liikenneväylät olisivat käyttökelvottomia esim. onnettomuuden, katastrofin, sodan tai lakon takia.