Hornet-kerroin

Su-34:n sijoitukseen vaikuttaa se, että kone on venäläinen vastine F-15 E:lle. Kyseessä on siis pohjimmiltaan Su-27 kaksipaikkaisena, raskaasti modernisoituna ja maataistelukäyttöön optimoituna versiona. Hornetia parempi sijoitus tulee pääasiassa koneen PESA-tutkan ansiosta, koska se on ilmeisesti/mahdollisesti/mainospuheiden perusteella parempi kuin AN/APG-73 (kantamaa luvataan enemmän, ja neljän maalin yhtäaikainen torjunta lienee ihan riittävä, ellei sitten torjuta lentotukialusta kohti kiitäviä meritorjuntaohjuksia). Lisäksi sijoitusta auttaa Su-34:n "taka-tutka" N-012 sekä ilmeisesti hieman Hornetia pienempi tutkapoikkipinta-ala.

Käytännössähän Su-34 tuskin koskaan lähtee taistelulennolle ilmataisteluaseistuksessa, mutta teoriassa se lienee varsin kykenevä siihen, joten otin sen mukaan vertailuun. Siipien alle muutama R-77 ja sitten menoksi!
Höpöhöpöä. Ota selvää enemmän asioista ennenkuin rupeat tällaisia vertailuja tänne laittamaan. SU-34M:ä, eikä aikaisemmissakaan versioissa ole tuota taakse katsovaa tutkaa, vaan siellä on APU. Pelkkää onanointia.
Many Western sources have claimed that the tail sting contains a radar, looking rearward to provide warning of threats approaching from behind. While the idea was studied, it never happened, with the small, aft-looking V005 radar being abandoned at an early stage. When Russia briefly marketed the Fullback as a land-based maritime strike aircraft, under the Su-32FN designation, there was talk of the sting accommodating a magnetic anomaly detector (MAD). That didn’t happen either. https://www.thedrive.com/the-war-zo...ures-on-russias-su-34-fullback-strike-fighter

SU-34 on optimoitu ilmasta-maahan tehtäviin ja ohjaamo tarjoaa huonon näkyvyyden VVR-taistelulle. Kypärätähtäintä ei ole, eikä sitä voi kunnolla tuolta ohjaamosta käyttää. SU-34 on kömpelö ja suurena & raskaana hitaasti kiihtyvä kone ilman pommikuormaakin. Sen aiheuttaa lisäksi että koneen suunnan muuttelu taktisesti on vaikeata, joka myös hidastaa suuren koneen vauhtia ja lisää paljon polttoaineen kulutusta.

BVR-taistelussa SU-34 jää esimerkiksi C/D Hornetille selvästi, koska tutka ei kykene ohjaamaan vientiversioissa kuin 4 ohjusta samanaikaisesti. Venäjällä voi tosin olla parempia versioita käytössään, mutta Leninetz V004 tutka ei ole mikään ihmelaite. Lisäksi RVV-AE ohjuksen AIM-120C7 ohjusta heikompi suorituskyky takaa että AIM-120 kantavaa konetta vastaan SU-34 olisi ottava osapuoli mittelössä.
Kyseessä on pommikone, ei hävittäjä. Venäjä ei voisi käyttää tuota konetta ilman suojausta jos oltaisiin paikassa, jossa vastassa on moderneja hävittäjiä ja kyvykäs ilmapuolustus.

Muutenkin vertailu on ihan täysin hatusta revitty ja puolueellinen. Jos on tarkoitus ohjata suomen HX-hankintoja muuhun suuntaan kuin F-35A koneeseen niin olet yli vuoden myöhässä.

Vastaavia juttuja löytyy vauva.fi sivustolta, joten suuntaappa sinne ja jätä tämä palsta asialliselle keskustelulle, kiitos.
 
Back
Top