Tutkintalautakunta aloitti Hornetin laskeutumisonnettomuuden syyn selvittämisen Pirkkalassa
Sotilasilmailun viranomaisyksikkö on nimittänyt onnettomuustutkintalautakunnan tutkimaan Pirkkalassa keskiviikkoiltana tapahtunutta F-18C Hornet -hävittäjän laskeutumisonnettomuutta.
Onnettomuustutkintalautakunnan puheenjohtajana toimii kapteeni Pekka Kamppinen. Lautakuntaan kuuluvat lisäksi ohjaajajäsen kapteeni Mikko Koponen, lääkärijäsen lääkintäkapteeni Roope Sovelius, poliisijäsen rikosylikonstaapeli Jukka Laiho sekä erityisasiantuntija (psykologi) Krista Oinonen.
Satakunnan lennoston yksipaikkainen F-18C Hornet tunnukseltaan HN-428 oli keskiviikkoiltana 26.1. lennolla, jossa harjoitellaan lentämistä pimeänäkölaitteen avulla yölento-olosuhteissa.
Lennon lopuksi laskeudutaan pimeälle kiitotielle yksittäisellä koneella. Laskeutuminen pimeälle kiitotielle on säännöllistä lentokoulutusohjelmien mukaista toimintaa, jonka tavoitteena on harjoitella kriisitilanteita varten.
Kone lähestyi Pirkkalan tukikohtaa lännen suunnasta tarkoituksenaan laskeutua kiitotielle 06. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä ohjaaja suoritti laskeutumisen kiitotien suuntaiselle rullaustielle.
Ohjaaja menetti koneen hallinnan jarruttaessaan kapealla ja lyhyellä rullaustiellä. Koneen ollessa ajautumassa ulos rullaustieltä hän käytti ohjeistuksen mukaisesti heittoistuinta. Heittoistuinhypyn jälkeen kone ajautui rullaustieltä ja pysähtyi rullausalueen ulkopuolelle lumipenkkaan.
Ilmavoimilla oli tukikohdassa normaali yölentotoiminnan mukainen pelastuspalveluvalmius. Ohjaaja löydettiin heti heittoistuinhypyn jälkeen koneen etupuolelta lentokenttäalueelta ja hänet toimitettiin lääkärin tutkittavaksi. Alustavan keskiviikkoiltana tehdyn tutkimuksen perusteella ohjaaja ei loukkaantunut onnettomuudessa lieviä venähdysoireita lukuun ottamatta. Ohjaajan terveydentilan tutkimuksia on jatkettu torstain aikana.
Mahdollisten ympäristöriskien vaarat kyettiin eliminoimaan ja lentoaseman liikenne jatkui tapahtuman jälkeen normaalisti. Onnettomuustutkinta alkoi välittömästi
Heti onnettomuuden jälkeen Satakunnan lennoston lentoturvallisuusorganisaatio käynnisti toimenpiteet onnettomuuslentoa koskevien tietojen keräämiseksi. HN-428 siirrettiin suojatiloihin, jossa sen saamia vaurioita tutkitaan, ja koneen ohjaajaa, onnettomuuden silminnäkijöitä sekä lentotoimintaan osallistunutta henkilöstöä haastateltiin.
Lisäksi onnettomuuspaikalla nähtävissä olleet onnettomuuden jäljet dokumentoitiin ja koneen järjestelmien keräämät tiedot lennon kulusta taltioitiin.
Vastuu onnettomuustutkinnan suorittamisesta siirtyi myöhään keskiviikkoiltana tutkijalautakunnalle.
Onnettomuustutkintalautakunnan työn tavoitteena on selvittää onnettomuuteen johtanut tapahtumaketju sekä analysoida onnettomuuden syyt. Lisäksi lautakunta pohtii, aiheuttavatko tutkinnan havainnot tarvetta antaa lentotoimintaa, koulutusta tai käytettävää tekniikkaa koskevia suosituksia osana Ilmavoimien ennaltaehkäisevää lentoturvallisuustyötä.
Ilmavoimat on keskeyttänyt lentoonlähtö- ja laskeutumiskoulutuksen antamisen Hornet-kaluston pimeänäkölaitteilla siihen asti, kun onnettomuustutkinnan havainnot antavat perusteita toiminnan turvalliselle jatkamiselle. Yölentoharjoittelua jatketaan normaalisti.
Lisätietoja: Onnettomuustutkintalautakunnan puheenjohtaja Pekka Kamppinen, 0299 800 (vaihde).