Hornetissa yksi mies, AMV:ssa neljä?

Maj.evp

Alikersantti
BAN
#1
Patria Amos henkilökunta: johtaja, ajaja, lataaja ja ampuja.

Hornetissa yksi ukko hoitaa johtajan, ajajan, ampujan, tutka-operaattorin ja viestimiehen virkaa. Radioliikenne muihin koneisiin ja tukikohtaan taitaa olla se, mikä vie eniten huomiota. Kaikki muu menee selkäytimellä, jos olen oikein käsittänyt.

Amoksessa on niin paljon sakkia, että pitäisi olla jo oma luottamusmies viidentenä. Eikö sitä määrää saisi pudotettua esim kahteen?

Minulla on visio, että Patria tekisi puolet pienempiä mini-AMV kärryjä, ja miehitys olisi yksi. Sama tulivoima kuitenkin. Ei ehkä realistinen, mutta mikäpä visio olisi.
 

Hande

Kenraali
Lahjoittaja
#2
Patria Amos henkilökunta: johtaja, ajaja, lataaja ja ampuja.

Hornetissa yksi ukko hoitaa johtajan, ajajan, ampujan, tutka-operaattorin ja viestimiehen virkaa. Radioliikenne muihin koneisiin ja tukikohtaan taitaa olla se, mikä vie eniten huomiota. Kaikki muu menee selkäytimellä, jos olen oikein käsittänyt.

Amoksessa on niin paljon sakkia, että pitäisi olla jo oma luottamusmies viidentenä. Eikö sitä määrää saisi pudotettua esim kahteen?

Minulla on visio, että Patria tekisi puolet pienempiä mini-AMV kärryjä, ja miehitys olisi yksi. Sama tulivoima kuitenkin. Ei ehkä realistinen, mutta mikäpä visio olisi.
Kyllä kai tuo teknisesti olisi mahdollista, hintalappu saattaisi tosin olla sama kuin Hornetissa.
 

Maj.evp

Alikersantti
BAN
#3
Kun kranaatit ovat loppu, niin kuski jyrää vihreiden miesten yli ajamalla.

Luodit vaan kimpoilee eikä vikkelään autoon osu singolla. Heidän on pakko käyttää kallis pst-ohjus, mutta vaikea tähdätä, kun Amos on metsän takana 5 km päässä, ja sitten olet kuolleena.

Tämä skenaario liittyy maahanlaskun torjuntaan lentokenttä-alueella. Toivoisin että jokaisella kentällä olisi Amos. Tuommoinen yhden miehen malli olisi vientimenestys maihin, missä sotilaille pitää maksaa palkka.
 
#4
Voisihan varmaan vaikka Amoksen lataamisen automatisoida kokonaan, ja joitain kymmeniä tai satoja miljoonia käyttämällä olisi varmaan aikaansaatavissa kohtalaisen luotettava latausautomatiikka krh:n murkuloiden siirtämiseksi ammusvarastosta piippuun. Mutta.

Sillä Hornetilla on tukenaan kentällä vähintäänkin joukkueen verran luiskaotsia, jotka huoltavat ja hoitavat sekä konetta että lentäjää, suojaavat sitä ja tarjoavat tilannekuvaa ym. aputointa. Amoksella ei ole, vaan miehistön pitää hoitaa niin huolto, korjaus kuin teltanpystytyskin. Saattaapa joutua lähivartiointiakin tai kipinävuoroa hoitamaan.

Tähän sitten yhdistetään se, että yksi ukko ehtii tarkkailla kerrallaan vain yhtä suuntaa, niin jopa huomaa miksi nuo kovin automatisoidut sotavaunut eivät ole oikein ottaneet tulta. Venäläisistäkin vaunuista valitetaan, että kolmella ukolla on välillä vähän hankaluuksia esim. hoitaa huoltohommat. Varsinkin kun sitten siinä vaunussa on enemmän sitä hoidettavaa mekaniikkaa sitä neljättä ukkoa korvaamassa.
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#5
Patria Amos henkilökunta: johtaja, ajaja, lataaja ja ampuja.

Hornetissa yksi ukko hoitaa johtajan, ajajan, ampujan, tutka-operaattorin ja viestimiehen virkaa. Radioliikenne muihin koneisiin ja tukikohtaan taitaa olla se, mikä vie eniten huomiota. Kaikki muu menee selkäytimellä, jos olen oikein käsittänyt.

Amoksessa on niin paljon sakkia, että pitäisi olla jo oma luottamusmies viidentenä. Eikö sitä määrää saisi pudotettua esim kahteen?

Minulla on visio, että Patria tekisi puolet pienempiä mini-AMV kärryjä, ja miehitys olisi yksi. Sama tulivoima kuitenkin. Ei ehkä realistinen, mutta mikäpä visio olisi.
Satuitko huomaamaan, että Hornetissa ainakin pääosin kaikki aseet on suunnattu kiinteästi eteen? AMV:ssä ei ole. Saatat myös huomata, että Hornetilla lentäessä on vähemmän juttuja mihin törmätä tai ainakaan ei tarvitse koettaa pysyä tiellä vaikka sivulla olisikin ammuttavaa? Saatat myös huomata, että Hornet kuskin kouluttamiseen menee vuosia. AMV:n miehistöön pääsee huomattavasti nopeammin.
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#6
Voi siinä yksinäistä AMOS-miestä alkaa harmittaa kun pitäisi tehdä pääaseiden käytönjälkeinen huolto/puhdistus ja sen päätteeksi suorittaa a-tarvike täyttö.:D

Edit. typoja
 

Samses

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#8
Ja mahdollisesti vaihtaa renkaan sen saatua osumaa.
Ja puolustaa leiriä, ja vartioida, ja pyörittää kipinää, ja vielä olla hiukan puskuria jos joku saa siipeensä tai yksinkertaisesti sairastuu.

Mitä Charly ei ota huomioon, on että kaikkiin näihin on tosielämässä toisin kuin tietokonepeleissä omat ukot, ja niitä on paljon - kymmeniä tuhansia SA-PV:ssä.

AMOS-ajoneuvon ja Hornetin vertaaminen on omenoiden vertaamista appelsiineihin: Hornet on erittäin monimutkaisen ja runsaasti miehiä ja muita resursseja imevän järjestelmän ulommainen keihäänkärki, jonka takana on todella pitkä varsi. Vastaava osa AMOSta voisi olla pääaseen putken uloimmainen senttimetri.
 
#9
Kun kranaatit ovat loppu, niin kuski jyrää vihreiden miesten yli ajamalla.

Luodit vaan kimpoilee eikä vikkelään autoon osu singolla. Heidän on pakko käyttää kallis pst-ohjus, mutta vaikea tähdätä, kun Amos on metsän takana 5 km päässä, ja sitten olet kuolleena.

Tämä skenaario liittyy maahanlaskun torjuntaan lentokenttä-alueella. Toivoisin että jokaisella kentällä olisi Amos. Tuommoinen yhden miehen malli olisi vientimenestys maihin, missä sotilaille pitää maksaa palkka.
Pari mustia on tehokkaampi ja kustannuksiltaan ehkä joku promille jostain Aamoksesta. Tosin ne mustit on stenattu kun niille ei ollut Naton varastonumeroa tai jotakin semmoista.
 

Raveni

Ylipäällikkö
#11
WW2:ssa on muistaakseni kokemusta sellaisstakin ajoneuvoista (tankeista) joissa oli ajaja sekä johta/ampuja/lataaja... Ei toiminut silloin... Loppuu kädet ja silmät kesken. Nyt ei hommat ole ainakaan vähentynyt... Ehkä jopa lisääntynyt kun sensorit ovat parantuneet. AMV ei toki ole tankki ja miksei johtaja voisi hoitaa myös viestintää... toisaalta jos kuskataan porukkaa niin siinä on yleensä viestimies mukana...
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#14
WW2:ssa on muistaakseni kokemusta sellaisstakin ajoneuvoista (tankeista) joissa oli ajaja sekä johta/ampuja/lataaja... Ei toiminut silloin... Loppuu kädet ja silmät kesken. Nyt ei hommat ole ainakaan vähentynyt... Ehkä jopa lisääntynyt kun sensorit ovat parantuneet. AMV ei toki ole tankki ja miksei johtaja voisi hoitaa myös viestintää... toisaalta jos kuskataan porukkaa niin siinä on yleensä viestimies mukana...
T-34:ssa oli johtaja/ampuja. Ei oikein toiminut, etenkään kun tankeissa ei yleensä ollut radiotakaan ja isomman osaston johtaminen tapahtui lippusignaaleilla. Voisin kuvitella, että komppaniassa oli useampi vaunu joka ei kunnolla kerennyt ampumaan, kun johtajilla oli muuta tekemistä. Tilanne tietoisuuskaan voi olla kovin hyvä, kun pitää kurkotella ammuksien perään.
 
#16
T-34:ssa oli johtaja/ampuja. Ei oikein toiminut, etenkään kun tankeissa ei yleensä ollut radiotakaan ja isomman osaston johtaminen tapahtui lippusignaaleilla. Voisin kuvitella, että komppaniassa oli useampi vaunu joka ei kunnolla kerennyt ampumaan, kun johtajilla oli muuta tekemistä. Tilanne tietoisuuskaan voi olla kovin hyvä, kun pitää kurkotella ammuksien perään.
Itse katselin joskus maailmaa T72 vaunun johtajan paikalta. Siinähän oli ampuja, ajaja ja johtaja. Latauksen hoiti automaatti. Kyllä joskus tuntui ampuja tarpeettomalta, mutta kovassa taistelutilanteessa varmaan on tapahtumia sen verran, että 4 silmää tornissa näkee enemmän kuin kaksi. Johtaja pystyi kääntämään tornia, mutta ei ampumaan pääaseella. Kerran pelastin tornin kääntökoneiston tuolla johtajan käännöllä. Olis tömähtäny putki kovassa laukassa n. 60 cm paksun petäjän kylkeen. Seurasin tilannetta, että huomaako ampuja. Ei huomannut.
 
#17
Patria Amos henkilökunta: johtaja, ajaja, lataaja ja ampuja.

Hornetissa yksi ukko hoitaa johtajan, ajajan, ampujan, tutka-operaattorin ja viestimiehen virkaa. Radioliikenne muihin koneisiin ja tukikohtaan taitaa olla se, mikä vie eniten huomiota. Kaikki muu menee selkäytimellä, jos olen oikein käsittänyt.

Amoksessa on niin paljon sakkia, että pitäisi olla jo oma luottamusmies viidentenä. Eikö sitä määrää saisi pudotettua esim kahteen?

Minulla on visio, että Patria tekisi puolet pienempiä mini-AMV kärryjä, ja miehitys olisi yksi. Sama tulivoima kuitenkin. Ei ehkä realistinen, mutta mikäpä visio olisi.

Ei automaatti, mutta pieni.

http://www.army-guide.com/eng/product1848.html
 

peelo

Ylipäällikkö
#18
Mitä Charly ei ota huomioon, on että kaikkiin näihin on tosielämässä toisin kuin tietokonepeleissä omat ukot, ja niitä on paljon - kymmeniä tuhansia SA-PV:ssä.
Näkeekö ylläpito noi IP-osoitteet. Olis kiva tietää että kuinka monella nimimerkillä nää trollit kirjoittelee.
 

Maj.evp

Alikersantti
BAN
#20
Täsmennän tätä vertailua siltä osin, tai oikeastaan se tuli jo mainittuakin, eli silmiä on monta paria, kun vaunut toimivat ryhmässä. Hornet on jatkuvassa radioyhteydessä toisiin lentokoneisiin ja taistelujohdon tutkamiehiin. Jos Amos-ryhmä olisi samantyyppistä, niin okei, huolto ja kipinävartiot tehtäis eri tavalla, mutta taistelussa ei kuole ihan niin monta ukkoa vaunun tuhoutuessa.

Lisäksi kameroiden langattomasti lähettämää tähystyskuvaa voi sata silmäparia tarkkailla turvallisen välimatkan päässä, tai vaikkapa Tukholmalaisessa hotellissa. Käytännössä kai jossain pataljoonan johtopaikassa, koska silmäparien ei tarvi lähettää; ne vain vastaanottavat lähetystä. Varoitushetkellä pitää lähettää yksi bitti, se on aika vähän.