Hortonin syndrooma

Fremen

Greatest Leader
Terve reserviläisveljet, onko täällä ketään joka kärsii jaksoittaisista päänsäryistä?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hortonin_syndrooma

Nyt on poikkeuksellisen paha tilanne päällä, ja haluaisin vaan tietää jos joku on paikalla jolla näitä sarjoittaisia (Cluster headaches) päänsärkyjä on?
Itse käytän sub-cutaneous triptaaneja, mutta sivuvaikutuksista johtuen toivoisin että jotain muutakin on?
Nyt olen kuukauden sisään normaalisti 6 viikon klusterissa loppua kohden, ollut noin 16-18 kohtausta, extreemi intensiteetti (paitsi eka, niinkuin aina), ei tätä yli nelikymppisenä kestä enää erkkikään. Kipu on siis aivan saatanallinen. Siis todella alkaa loppua vahvuus tähän.
4* vrk, eihän kukaan jaksa. Vittu mikä vappu.
 
Vaimolla migreeni ja epäilen, että itsellänikin on jonkin asteinen. Ei ne kuitenkaan verrattavissa tuohon ole... Voimia veli!
 
Ei varmaa auta kuin lääkärin näkeminen ja siellä vaatii vaihtoehtoja.

Kohta saan jonkun palstan puoskarin maineen, mutta wikiä lukiessa tuli mieleen lääketieteen historia. Tuo lidokaiini pisti silmään.

Itsellä on ongelmallinen hammas, joka ei meinannut tykätä muovipaikasta. Silloin tällöin liian kovaa puraistaessa ärtyy, jolloin käytän neilikkaöljyä (clove oil) öljyyn laimennettuna, vanutuppo ientä vasten. Se mitenkä lidokaiini liittyy tähän on se, että ensimmäisillä kerralla annostelin liikaa neilikkaöljyä (viisi tippaa), jolloin poski selvästi turtui. Huono puoli tässä oli se, että ikeneen tulee herkästi palovammoja.

Neilikkaöljy ei ole ituhippien juttuja, vaan sitä käyttävät hammaslääkärit, väliaikaisissa paikoissa ja juurihoidossa. Se rauhoittaa hampaan hermoja.

On minulla todennäköisesti kokeilunarvoinen, 1800-luvulta peräisin oleva menetelmä, mutta mennee ihan puoskaroinniksi tämä homma. Vuosikymmen sitten tunsin joitain lääkäriopiskelijoita, joiden kanssa olisi voinut spekuloida asioista.
 
Terve reserviläisveljet, onko täällä ketään joka kärsii jaksoittaisista päänsäryistä?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hortonin_syndrooma

Nyt on poikkeuksellisen paha tilanne päällä, ja haluaisin vaan tietää jos joku on paikalla jolla näitä sarjoittaisia (Cluster headaches) päänsärkyjä on?
Itse käytän sub-cutaneous triptaaneja, mutta sivuvaikutuksista johtuen toivoisin että jotain muutakin on?
Nyt olen kuukauden sisään normaalisti 6 viikon klusterissa loppua kohden, ollut noin 16-18 kohtausta, extreemi intensiteetti (paitsi eka, niinkuin aina), ei tätä yli nelikymppisenä kestä enää erkkikään. Kipu on siis aivan saatanallinen. Siis todella alkaa loppua vahvuus tähän.
4* vrk, eihän kukaan jaksa. Vittu mikä vappu.

Varmaan tiedätkin että kipu kohtaukseen auttaa happi hoito. Työ urallani olen muutamia horttonin syndroomasta kärsiviä hoitanut ja heihin on tepsinyt 100% happi niin 15min ajan.

Happipullo on mahdollista saada kotiinkin, lääkettähän se vain on. Täällä päin ehtona tuntuu olevan että pitää olla tuoakoimaton (syttymisvaara jne..) Suosittelen että ottaisit yhteyttä hoitavaan lääkäriksi ja keskustelu sit tästä mahdollisuudesta, jos ette ole jo jutelleet.

Voimia, tuo on yksi v-mäisimmistä taudeista mitä tiedän.
 
Tunnen yhden joka saa apua tuohon viilennetystä geelipäähineestä, sen viileys supistaa verisuonia ja lievittää kohtuullisesti kipua. Muistaakseni hän on tilannut niitä USA:sta.
 
Emännällä on tuo Horton, mutta onneksi oirii harvakseltaan. Lääkkeet kuitenkin aina mukana kaiken varalta.
 
Jossain päin maailmaa Hortonia hoidetaan myös kannabiksella ja käsittääkseni varsin kohtuullisella vasteella. Tämä ei ole mainos eikä kehotus mihinkään. Mutta jos vaiva alkaa invalisoida ihmistä ja lääkekartasto apteekista loppuu kesken, niin tietty ennakkoluulottomuus voi olla paikallaan.
 
Vimeosta löytyy suomalainen dokumentti ko. taudista:


Ylen Elossa-sarjassa oli myös yhdessä jaksossa juttua, mutta liekö enää netissä.

Jossain päin maailmaa Hortonia hoidetaan myös kannabiksella ja käsittääkseni varsin kohtuullisella vasteella. Tämä ei ole mainos eikä kehotus mihinkään. Mutta jos vaiva alkaa invalisoida ihmistä ja lääkekartasto apteekista loppuu kesken, niin tietty ennakkoluulottomuus voi olla paikallaan.

Kannabiksella? Jestas sentään, en olisi uskonut Baikalista, tuosta tiettömien taipaleiden takaisesta konservatiivista. :eek:
 
Lääkehappi, kuten täällä onkin jo mainittu. Jos noita särkyklustereita rupeaa kovin tiuhaan olemaan, niin estolääkekin vois olla paikallaan.
 
Kannabiksella? Jestas sentään, en olisi uskonut Baikalista, tuosta tiettömien taipaleiden takaisesta konservatiivista.

Jos ihminen kärsii, niin tarkoitus pyhittää keinot...aika pitkälle. En pidä minään jumalantahtona sitä, että ihminen rääkyy nyyttinä vain siksi, että joku apukeino on tabu. Se on vähän sama kuin seisottaa autoa punaisissa valoissa aamulla kello kolme pitäjässä, jossa siihen aikaan on liikkeellä vain humalainen taksikuski ja kiimaiset rusakot. :eek:
 
Mä ehdottaisin myös kannabista. Mulla on migreeni (ihan nuhakuume verrattuna hortoniin) ja siihen auttoi ko. Tuote. Ihan vahingossa sillon nuorena tein tällaisen huomion matkakohteessa missä kannabikseen ei suhtauduta niinkuin täällä kotosuomessa. Mulla on toimivat lääkkeet, jos ei olisi niin en varmaan miettis kahdesti. Nyt toimivan triptaanin kans tarttee kärsiä tunti, ilman sitä pari kolme päivää.
 
Minä täytän pahan päänsäryn koittaessa 1,5 litran vesipullon hanasta niin kylmällä vedellä kuin sieltä tulee, ja makaan sängyllä niin että pullo jää niskan alle. Joskus päänsärky iskee kulmakarvojen taakse silmien yläpuolelle, tällöin laitan surutta kummankin silmän päälle pakastimesta kylmäkallen ja makaan selällään pimeässä huoneessa kunnes kipu hellittää.

Varsinaisia migreenejä tai muun tyyppisiä päänsärkyjä ei minulla ole ollut sitten teinivuosien.

Voimia ja jaksamista tuon Hortonin kanssa!
 
Yksi kaverini kertonut miehensä hortonista. Hän joutui jopa varhastetulle eläkkeelle sen takia, mutta ajoittain jatkoi myös työntekoa.
Sitten hän yllättäen huomasi säryn helpottuvan huomattavasti Thaimaan matkalla. Hän kokeili monta matka, ja tulos oli aina sama, joten hän arveli että siinä ilmastossa oli jotain, joka auttoi, joten päätti ostaa sieltä asunnon, ja nyt ne asuvat siellä suurin osan ajasta.

Onko sinulla helpompi olla makuuasennossa, Fremen? Rasitatko sinä itseäsi liika?

Itselläni kerran noin 25 vuotiana oli yksi tälläinen "itsemurhapäänsärkky". Kesti yli kaksi viikkoa yhteen putkeen, särki vain pystyasennossa, ei makuulla, jos nousin pystyyn aivan järkyttävä ennenkokematon päänsärkky tuli alle minuutissa, joten makasin vain eikä se hellittänyt millään käsikaupan lääkkeillä. Lopulta mut viettiin sairaalan, tehtiin verikokeita ja selkäydinpunktio, josta ei löytynyt mitään, lääkäri kyllä uskoi että särki todella rajusti, kun pupillit laajensi alle minuutissa kun tuon kuvan kissalla vasemmalla, kun nostin päätä ylös.
Mitään happihoitoa minulle ei annettu, ei määrätty edes opiatteja, sen muistan. Käytännössä ei muistaakseni mitään kun lisää annosta sama särkkylääkettä. Kun mies vei minua sairaalaan, makasin takapenkilla, pyysin heti perillä makuuasentoon, kun vei kotiin, makasin auton takapenkilla, kotona menin heti makaamaan, söin makuulla, pää vain hiukan nostettuna, ainoa pakkopystyasento oli vessakäyntiä varten. Pikasuihkut särystä huutaen ja takaisin sänkyyn.

Toista viikkoa muistan hämärästi, mutta muistan miettivani kuolemaa, vaikka minulla oli tietenkin yksi asento, jossa oli helpompi, niin elämä makuuasennossa tuntui hirveältä. Lääkäritkään eivät osanneet sanoa mistä tämä särky johtuu, mahdollisesti jostain viruksesta, sen selityksen muistan. Ymmärsin ettei minulla ole mitään hätä, mutta kuitenkin särky oli yhtä helvettia. Minulla ei ollut myöskään mitään pahoinvointia, joka viittaisi migreenin, ja särkyn luonne ei ollut migrenimaista.

Sitten en tiedä mitä tapahtui, mutta se alkoi hellittää. Olin silloin jo niin riutunut ettei ollut mitään väliä. Kolmen vkon päästä oli poissa. Muistan että pitkään pelkäsin sen takaisin tulemista. Ei se tullut enää. Nettin aikana "diagnosinut" itse sen olevaan yhteydessä kallon sisäiseen paineesen, joka meni sekaisin ja mahdollisesti aleni. Syynä voinut olla kova fyysinen rasitus. Lääkärit eivät kertoneet diagnoosia silloin.

Tämän särkyn jälkeen kaikki koetut päänsärkyt oli enää "nuhakuumeita".

Toivon todella että löytyisit helpotuksen hortoniin ja se hellittää!
 
Viimeksi muokattu:
Vanhimmalla pojallani on Horton. Kotona happipullo, jolla saa apua kohtauksiin.
Olen todella pahoillani. Itselläni kohtaukset alkoivat noin 15-vuotiaana, aluksi oli vain muutama kohtaus ja parin vuoden välit, vanhemmiten tilanne muuttunut aika lailla.
Nyt täällä Norjassa reissussa niin happi ei toimi, lisäksi aina vuokralla asuessa oli vakuutusyhtiö penseä noiden säilytykseen koska ei ollut sairaus vaan kiputila...

Kävin täällä Oslossa lääkärissä kun oli omat triptaanit vanhentuneet ja aika vähissä, sain reseptin SUN Pharmaceutical:in (Hollannista) sumatriptaani-ruiskeisiin, 12mg/ml, mutta näitä on vaikeampi huoltopurkaa kuin Suomessa myytäviä 0,5ml IMIGRAN injektoreita, jotka saa hohtimilla hyvin auki ja sen teipin pois raaputtamisella voi itse annostella sopivan määrän... mäntänä käytän käytännöllisenä miehenä kuulakärkikynän sisäputken (musteetonta, ei sotke) päätä.
Toimii yleensä noin 15 minuutissa, noi norjalaiset SUN-tuotteet tuntuu vähän toimivammilta, toisaalta nyt on pakko olla jo ihan syklin lopussa koska sen voi aika luotettavasti laskea.
Mä olen nyt 45-vuotias ja olen elänyt tämän kanssa 30 vuotta, laita vaikka yv jos haluat. Mitään läpimurtoa en tässä ajassa ole löytänyt (ja kävin ne Harley Streetin britti-spesialistit Lontoossa btw, joista seniorimpi lähti Kaliforniaan joskus 2010 tai jotain), mutta muutama pieni kikka löytyy lipaskotelosta jolla tota edes marginaalisesti helpotetaan.
Cheers.
 
Mitään diagnoosia ei koskaan ole tehty, mutta nuo oireet vaikuttavat kyllä tutuilta. Nenän tukkoisuus, silmät punertaa, kova kipu ohimossa/toisen silmän takana, toistuu ehkä kerran vuodessa päivittäin viikon ajan. Hoitona on ollut reilusti buranaa kun tuntuu että kohtaus tulee, ja hieronta/ hermooisteiden painelu. Tiedä sit onko se tätä Horttonia vai jotain muuta..
 
Olen todella pahoillani. Itselläni kohtaukset alkoivat noin 15-vuotiaana, aluksi oli vain muutama kohtaus ja parin vuoden välit, vanhemmiten tilanne muuttunut aika lailla.
Nyt täällä Norjassa reissussa niin happi ei toimi, lisäksi aina vuokralla asuessa oli vakuutusyhtiö penseä noiden säilytykseen koska ei ollut sairaus vaan kiputila...

Kävin täällä Oslossa lääkärissä kun oli omat triptaanit vanhentuneet ja aika vähissä, sain reseptin SUN Pharmaceutical:in (Hollannista) sumatriptaani-ruiskeisiin, 12mg/ml, mutta näitä on vaikeampi huoltopurkaa kuin Suomessa myytäviä 0,5ml IMIGRAN injektoreita, jotka saa hohtimilla hyvin auki ja sen teipin pois raaputtamisella voi itse annostella sopivan määrän... mäntänä käytän käytännöllisenä miehenä kuulakärkikynän sisäputken (musteetonta, ei sotke) päätä.
Toimii yleensä noin 15 minuutissa, noi norjalaiset SUN-tuotteet tuntuu vähän toimivammilta, toisaalta nyt on pakko olla jo ihan syklin lopussa koska sen voi aika luotettavasti laskea.
Mä olen nyt 45-vuotias ja olen elänyt tämän kanssa 30 vuotta, laita vaikka yv jos haluat. Mitään läpimurtoa en tässä ajassa ole löytänyt (ja kävin ne Harley Streetin britti-spesialistit Lontoossa btw, joista seniorimpi lähti Kaliforniaan joskus 2010 tai jotain), mutta muutama pieni kikka löytyy lipaskotelosta jolla tota edes marginaalisesti helpotetaan.
Cheers.

Kiitos tarjouksesta. Poika täyttää ensi kuussa 37 ja on kärsinyt tästä vaivasta sellaiset 10 vuotta. Samanlainen jääräpää kuin faijansa, ei halua "ohjeita" itselleen vaan sanoo, että pärjää itse. Ex-vaimo kun on hoitsu Meilahdessa, niin kyseli sieltä lekureilta ja sai vinon pinon apua. Ei oikein kelvannut pojalle. Sanoi, että pärjää hapella ihan hyvin. On kuitenkin helvetin ärtynyt ja kiukkuinen, kun on kohtaus päällä.
Mutta, jos sulla on hyviä vinkkejä, niin laita ne mulle YV:llä. Yritän sitten välittää ne pojalleni, jos vähän nöyrtyisi ja kokeilisi niitä...
 
Mitään diagnoosia ei koskaan ole tehty, mutta nuo oireet vaikuttavat kyllä tutuilta. Nenän tukkoisuus, silmät punertaa, kova kipu ohimossa/toisen silmän takana, toistuu ehkä kerran vuodessa päivittäin viikon ajan. Hoitona on ollut reilusti buranaa kun tuntuu että kohtaus tulee, ja hieronta/ hermooisteiden painelu. Tiedä sit onko se tätä Horttonia vai jotain muuta..
Kuulostaa ihan samalta, ole valppaana, kivun intensiteetti voi yllättäen lisääntyä iän myötä täysin katastrofaaliseksi. Suomessa onneksi lääkäreillä on resepti-koneella reserssit tajuta tilanne, varsinkin jos nimeät sen.
Noita suma-triptaaneja ei kukaan huvikseen pistele kroppaansa, se on onneksi sentään yleisesti tiedossa, vaikka myyntipaketissa kolmio onkin.
 
Back
Top