kalkkuna wrote:
Offtopikkia, mutta tyhmäkin johtaja voi olla jees kun tilanne on vaikea. Jos taktista liikkumavaraa ei ole, jää tahto jäljelle.
Ei ehkä tyhmä, mutta alapään rajatapaus saattaa olla hyväkin käytännön johtaja mikäli P2 -osion tulos antaa niin ymmärtää (5-6/6).
Ei voi olla hiljaa kun joku pahvi viljelee asiavirheitä...
Puretaanpas nyt tätä Gamman mutu-tilitystä. Ensinnäkin, keskiarvosta. Koska ÄO on vallitsevan populaation vertailuluku, itse mittarin keskiarvo on tietenkin aina 100. Kirjoitin:
Quote:
miten älykkyysosamäärä jakaantuu ihmisten kesken, keskiarvo lienee siellä 90-110 välillä
Tarkistin muistikuvani: n. 50% ihmisistä osuu juurikin tuolle 90-110 välille, eli väitteeni piti paikkansa. Valitan jos polulaation keskiarvon käsite ei Gammalle auennut, pitkän lauseen tulkitseminen ei ihan kaikilta onnistu. Pyrin jatkossa yksinkertaisempaan esitystapaan, kuten alokaskoulutuksessakin joutuu tekemään.
Vaatimukset P1 kokeen suhteen vaihtelevat joukko-osastottain ja jopa yksiköittäin riippuen joukon tehtävästä ja sen monimutkaisuudesta (AUK 4-6, RUK 5-7). Kyseisistä raja-arvoista joudutaan luistamaan mikäli joukkotuotantovelvoitteen luvut eivät muuten täyttyisi, eli silloin kaikki eivät täytä minimivaatimustasoa. Tämä on ihan raakaa faktaa, tiedän sen koska minulla on asiasta henkilökohtaista kokemusta. Paikka jossa viime kokemukseni aiheesta ei niin kauan sitten olen saanut, oli Merivoimien Koulutuskeskus Upinniemessä jossa olin mukana kehittämässä sodanajan joukkotuotantoa. Luulisin tietäväni jotain aiheesta.
P2 kokeen johtajaominaisuuksia mittaava osuus on myös merkittävä, joten pelkällä älyllä ei aukea tie AUK/RUK:n. Tämänkään testiosuuden rajat eivät kaikilta alikeilta ja/tai koksuilta aina täyty (varuskuntiin on pakko saada tarpeeksi varusmiesjohtajia pyörittämään arkirutiineja), joten johtajakoulutuksiinkin joudutaan ottamaan sekä soveltumatonta että tyhmänsortista väkeä.
P1 kokeen keskiarvo 7? Nykyvarusmiehet ovat siis keskimäärin keskimääräistä älykkäämpiä? Paradoksaalinen väite, jota nykyaikainenkaan tiede ei pysty selittämään? (Edit: Shikarilta sama huomio) P1 kokeen arvo 7 vastaa karkeasti Mensan älykkyystestin lukuväliä 120-130. Tuloksien keskiarvossa on kausiluontoista heittelyä riippuen varusmiesten sen hetkisestä jakautumisesta (joskus mukana on huomattavan paljon lukion käyneitä ja opiskelijoita, joskus taas heitä joilla jäi peruskoulukin liian vaikeana kesken), mutta pitkällä aikavälillä keskiarvotulos vastaa populaation vallitsevaa keskiarvoa pysyen hyvinkin tarkkaan arvossa 5. Vaikka P1 kokeen tuloksen alin luku on virallisesti 1, ei nollatuloskaan ole mitenkään harvinaista: niitäkin tulee joka saapumiserässä... 25-30% % alokkaista jää arvojen 1-3 välille, joten joukkoon mahtuu monta Forrest Gumpia.
Eiköhän tuossa nyt ollut aika tyhjentävä selvitys asiasta?
Gamma wrote:
Rehellisesti sanottuna nuo Ogverin höpinät "typeristä" varusmiehistä ovat lähinnä ihmisten johtajana epäonnistuneen möllin höpinöitä.
Näyttää siltä, että Tykkimies Helsingistä todistaa osaltaan pointtiani uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... :mrgreen: