Huipputapaaminen Helsingissä

Ihmisyys velvoittaa

Minulla sattuu olemaan yksi maailman parhaista passeista, jota vilauttamalla melkein koko maailma on minulle avoin. Satun elämään maailman onnellisimman kansan keskuudessa. Minulla on ollut onnea. Monella muulla ei. Kukaan meistä ei pysty valitsemaan synnyinmaataan tai lähtökohtiaan ja monen kohdalla ne määrittävät koko heidän elämänsä ja sen tarjoamat mahdollisuudet.

Minä saan onnekseni asua maassa, jossa demokratia, ihmisoikeudet, sananvapaus ja toisten, erilaistenkin ihmisten, kunnioittaminen on ollut itsestäänselvää. Ei tarvitse katsoa kovinkaan kauas, ennenkuin ollaan maassa, jossa tilanne on aivan toinen. Varoittava esimerkki löytyy ihan tuosta itärajamme takaa.

Vain muutaman viikon päästä koittava huippukokous on saanut minut miettimään. Helsinki saa vieraakseen maailman vaikutusvaltaisimman johtajan ja toisen sellaiseksi haluavan. Muutaman päivän ajan koko maailman huomio on meissä. Näitä suurmiehiä isännöi pikkuinen pohjoinen valtio, joka olisi heihin verrattuna helppo sivuuttaa mitättömänä. Totuus on kuitenkin se, että molemmilla olisi paljonkin opittavaa meiltä.

Meidät tunnetaan maailmalla rauhan rakentajana. Periksiantamattomuudesta. Rehellisyydestä. Sisusta ja siitä, että emme nöyristele. Tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.

Meillä ihminen on ennen kaikkea ihminen. Hänellä on samanlaiset oikeudet ja edellytykset elää elämäänsä oli hänen sukupuolensa, ihonvärinsä, seksuaalinen suuntautumisensa tai uskontonsa mikä tahansa. Hänellä on mahdollisuudet edetä elämässään huolimatta niistä lähtökohdista, joihin hän on sattunut syntymään. Hänen ei tarvitse pelätä henkensä edestä vain, koska sattuu olemaan eri mieltä hallinnon kanssa ja uskaltaa ääneen vastustaa epäkohtia. Hänen ei tarvitse paeta toiseen maahan voidakseen taata oman ja perheensä turvallisuuden.

Olen miettinyt moneen kertaan, mitä tekisin, jos saisin mahdollisuuden puhua näille herroille. Mitä sanoisin?

Molempien herrojen ajama politiikka koskettaa myös omaa elämääni. Putinin Venäjä myy edelleen aseita, joilla synnyinmaatani yhä hävitetään. Trumpin Amerikka puolestaan estää minun kaltaisteni ihmisten maahanpääsyn ja tekee selväksi halveksuntansa vain, koska passissani lukee, että olen syntynyt Mogadishussa.

Molemmilla näillä miehillä on valtaa. Ennen kaikkea heillä on valta saada aikaan muutos. Joko parempaan tai huonompaan. Molemmat tuntuvat systemaattisesti valitsevan jälkimmäisen.

Pastorin, aktivistin, ihmisoikeustaistelijan ja todellisen suurmiehen Martin Luther Kingin sanoin muistamme lopulta kaikki ei vihollisemme huutoa, vaan ystäviemme hiljaisuuden. Hiljaisuus ei saa olla linjamme. Jos me emme puutu väärinkäytöksiin... olemmeko silloin yhtään parempia kuin niihin suoraan syyllistyvät? Minua ei kasvatettu niin ja samaa opetan myös omille lapsilleni.

Siksi aion osallistua heidän vierailunsa aikaan järjestettävään mielenosoitukseen rauhan ja ihmisoikeuksien puolesta.

Meidän on annettava äänemme kuulua, myös niiden puolesta, joiden äänen nämä miehet omilla tahoillaan yrittävät vaientaa: Ruumiillisesta itsemääräämisoikeudestaan taistelevien naisten. Seksuaalivähemmistöihin kuuluvien. Poliittisten toisinajattelijoiden. Uskonnollisten vähemmistöjen. Maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen. Alkuperäiskansojen.


Ihmisten.
http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257624-ihmisyys-velvoittaa
 
Surkea maku ja huono naismenestys ni ei varmaan ookaan silmää tollasiin juttuihin, uskon kyl ihan :)
Toiset pokaavat fyrkalla, toiset ulkonäölla, jotkut puheella
 
Meidät tunnetaan maailmalla rauhan rakentajana. Periksiantamattomuudesta. Rehellisyydestä. Sisusta ja siitä, että emme nöyristele. Tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.

Meillä ihminen on ennen kaikkea ihminen. Hänellä on samanlaiset oikeudet ja edellytykset elää elämäänsä oli hänen sukupuolensa, ihonvärinsä, seksuaalinen suuntautumisensa tai uskontonsa mikä tahansa.

Sano somali.
 
Oikein hienoa. Taistellaan kaikki sen puolesta että halitus päättää mitä lehdet kirjoittelevat ja että eivät saa julkaista poliittista satiiria ulkomaisesta (tai kotimaisista) poliitikoista. Ja totta, kyllä jokaisen median omistajan hallituksen tulee tarkistaa jutut ennen niiden julkaisemista.
Niin sen pitäisi mennä, että päätoimittaja on vastuussa siitä mitä lehdessä julkaistaan. Hänen pitäisi ainakin suurin piirtein tietää mitä kirjoitetaan ja missä hengessä.

Jos jotain menee pieleen, niin lehden tulisi itse tutkia asiaa ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä. Joskus se on korjaus, joskus anteeksipyyntö joskus vieläkin voimakkaampi toimenpide kuten jonkun eroaminen tehtävästään. Joskus taas voidaan tutkimusten jälkeen todeta, että ei ole korjattavaa vaan alkuperäinen juttu oli ihan ok. Näin lehti totesi esim hs-tietovuoto tai sikajutussa.

Prosessi menee ohjekirjan mukaan, mutta silti lehden etukäteisseula ja jälkiarviointi ontuvat usein. Jää sellainen vaikutelma, että nuo jutut eivät ole menneet läpi rimaa hipoen, vaan ne on nimenomaan haluttu julkaista. Ja onko sitten jälkeenpäin saatu negatiivinen palaute tullut täytenä yllätyksenä?
On hyvä että muut arvioivat lehden juttuja ja vaativat korjaavia toimenpiteitä, koska lehti itse ei siihen ole halukas. Ei tämä ole ennakkosensuuria. Eikä sitä ole kukaan tietääkseni vaatinut (vielä).

Sikajuttu oli mauton ja huonosti ajoitettu. Kotimaisia poliitikoista voimme tehdä satiiria ilman suurempaa haittaa. Ulkomaisten valtionpäämiesten kohdalla kannattaisi ainakin ajoitusta harkita. Hyvän satiirin voi säästää sopivampaan ajankohtaan.
 
Trump sanoisi suorassa lähetyksessä, että ”onko paikalla HS? Tilaisuus ei jatku ennen kuin poistutte.”
Tämä olisi ihan helevatin hyvä juttu. Ihan oikeasti näkis että kuka pottuilee … kovimmin.

Tosin ehdin jo nähdä mielessäni tweetin
" I changed my mind. The meeting will be held elsewhere.
Finns will surely thank Helsingin Sanomat for being out
...….. in many areas
"

.
 
Tämä olisi ihan helevatin hyvä juttu. Ihan oikeasti näkis että kuka pottuilee … kovimmin.

Tosin ehdin jo nähdä mielessäni tweetin
" I changed my mind. The meeting will be held elsewhere.
Finns will surely thank Helsingin Sanomat for being out
...….. in many areas
"

.

En tiedä tulisiko kovin monella kyyneltä siitä että tätä tapaamista ei Suomessa järjestettäisikään. Tai missään muuallakaan.
 
Sehän onkin lyömätön menetelmä, itkukännissä soperrellaan että kun vaimo ei ymmärrä vaan lähti toisen kyytiin ja koirakin kuoli ja verovouti niskassa ja saaha pittäisi niin että pääsiskö saatille...juu...

Juu juu, ei pidä aliarvioida säälin voimaa....:ROFLMAO:
 
Sikajuttu oli mauton ja huonosti ajoitettu. Kotimaisia poliitikoista voimme tehdä satiiria ilman suurempaa haittaa. Ulkomaisten valtionpäämiesten kohdalla kannattaisi ainakin ajoitusta harkita. Hyvän satiirin voi säästää sopivampaan ajankohtaan.

Laita linkki kirjoitukseen jossa kritisoit Puten rinnastamista Klonkkuun
 
En tiedä tulisiko kovin monella kyyneltä siitä että tätä tapaamista ei Suomessa järjestettäisikään. Tai missään muuallakaan.
Entäs jos fiilis leviäisikin vaikuttamaan ...other areas.... esimerkiksi yhteistyölliset asiat ja niistä "out".
Silloin kovin moni kyynel tirahtaa.
.
 
Sehän onkin lyömätön menetelmä, itkukännissä soperrellaan että kun vaimo ei ymmärrä vaan lähti toisen kyytiin ja koirakin kuoli ja verovouti niskassa ja saaha pittäisi niin että pääsiskö saatille...juu...
Pelkkää spoileria:

”On mukaan pyyntö vaivalloista, sitä yrittää tarttua kainaloista.”
 
Back
Top