Hunaja-ansoilta suojautuminen

Jouduin huna-ansayrityksen kohteeksi Jerusalemissa kesällä 1982. Oli YK-pataljoonan edeustajana kuuntelemassa ja nauhoittamassa Hebrealaisen yliopiston seminaaria ydinaseiden käytöstä ja uhastta. Istuin seminaarissa unifomu päällä. Illalla mentyäni syö,ään ja kaljalle ravintolaan pöytääni tuli minua vanhempi nainen samasta seminaarista, joka kertoi olleensa enne Isaraelin ulkoministeriön palvelukseesa. Pyyteli kovasti minua asunnolleen yömyssyille ym. Tajusin kieltäytyä. Kyseessä oli mitä todennäköisemmin tiedustelupalvelun yritys värvätä YK-upseeri.
Minä ainakin olisin katsonut loppuun asti mistä kysymys. :)

Vuosituhannen alussa Kosovossa meitä varoitettiin huorissa käynnistä Makedoniassa.
En nyt enää jaksa muistaa oliko peräti suomalaisia joutunut kiristyksen kohteeksi.
Tätä oli oikeasti tapahtunut, eikä ollut mitään varmuuden vuoksi varoittelua. Varoitus tuli ihan ylimmältä tasolta ja kaikille joukkoille.
Tähän ei liittynyt mitään sotilastiedustelua vaan ihan rikollisjärjestöjen bisnes, näin sen ainakin käsitin.
 
Minä ainakin olisin katsonut loppuun asti mistä kysymys. :)

Vuosituhannen alussa Kosovossa meitä varoitettiin huorissa käynnistä Makedoniassa.
En nyt enää jaksa muistaa oliko peräti suomalaisia joutunut kiristyksen kohteeksi.
Tätä oli oikeasti tapahtunut, eikä ollut mitään varmuuden vuoksi varoittelua. Varoitus tuli ihan ylimmältä tasolta ja kaikille joukkoille.
Tähän ei liittynyt mitään sotilastiedustelua vaan ihan rikollisjärjestöjen bisnes, näin sen ainakin käsitin.

Olisin ehkä mennytkin, mutta kun epäröin hän rupesi jankkaamman tyyliin "tulisit nyt" jne. Silloin ajattelin, etää ei ole vanhalla rouvalla puhtaat jauhot pussissa.
 
Back
Top