Huollon taktiikka 2020-luvulla

Krocco

Korpraali
Aloitan kertomalla sen vähän itsestäni mitä tarpeellista on. Tämä maanpuolustus ei ole varsinaisesti itselleni pelkkä intohimo, tai harrastus. Jonkinlaista palkaksikin kutsuttua vastaan nämä kuviot ovat tulleet enemmin tutuiksi.

Niinkuin monen muunkin kaltaiseni kohdalla- on tapahtunut se, että vuosien vieriessä aselajit vaihtuvat ja on tullut vaihdettua huollon puolelle sieltä räväkämmän toiminnan suunnalta.

Huolto aselajina on kehittynyt Suomessa valtavin harppauksin viimeisten vuosikymmenien aikana.
Ennen 1970-lukua yhtymien huolto-osat, kolonat, olivat varsin pieni osa kenttäarmeijan himmelissä. Eikä juuri isommalle ollut tarvettakaan. Ammukset liikkuivat ja soppa kiehui. Vettä tietysti myös. Vähäinen ajoneuvokalusto ei merkittävää pa-toimitusta kaivannut. Kuljettajat osasivat hyrysysynsä usein itsenäisesti korjatakin.

Pientä muutosta toi 1970-luvulla suunniteltu Prikaati-80 yhtymä. Uusi taistelijan perusase, RK62 oli yleistynyt kaikille, ja KK62 jalkautui ryhmäaseeksi erillisten KkK- yksiköiden jäädessä historiaan. A-tarvikemäärä taistelijan tuliannoksessa nousi uusille luvuille.
Merkittävä steppi oli Prikaati-90 luominen. Ajoneuvokalusto koki suuren tekniikkaloikan, ja huollolta alettiin vaatia aivan uutta suorituskykyä. On nyrkkisääntö, että kun tst-kenttää alkaa tallata vähemmän saappaita suhteessa pyöriin/teloihin, aletaan huollon puolella vaatia entistä enemmän käsipareja. Sekä työkaluja, että osaamista niiden käyttämiseen.

80-luvulle asti, ja pitkälti ysärinkin kuluessa oli huolto ollut oto-toimi. Vanhemmat ja väsyneemmät kouluttajat etupäässä hakeutuivat alan koulutuksiin- tai "laitettiin" hakeutumaan. Varusmiehistä -ei ehkä ne parhaat- usein päätyivät loppusijoitukseen huoltojoukkueeseen. Käytännössä vaan pois jaloista.
90-luvun kuluessa toimialan tarpeellisuus oli kuitenkin ottamassa aimo harppausta ylös. Entisen oto-hengen sijaan alettiin huollolle puuhata omaa aselajistatusta. Tämä lihallistui 2000-luvun sarastaessa, kun ensimmäiset kadetit koulutettiin huoltokoulussa suoraan tämän aselajin peruskoulutetuksi johtajaksi. Entisen lisäkursseilun sijaan, joille lähdettiin puolivillaisesti joskus vanhempana. Toki asekoulu oli jo pitkään kouluttanut toimiupseereita erillistoimialaan. Mutta muut huollon toimialat oli kuitattu varsin ylimalkaisesti ilman vahvaa peruskoulutusta.

Kehitys eteni aliupseeriston palautuksen myötä, ja huollon yleisjohtajien(ups) rinnalle alkoi ilmestyä toimialaosaajia(au).

Tänäpäivänä Suomen perustettavat joukot sisältävät kansainvälisessä vertailussa merkittävän suuren osuuden huoltoa. Jo komppania tasolla. 270-päisessä JK:ssa on integroituna yli 40 päinen huoltoJ. Ja ei monenkaan kilometrin päässä takana löytyy yli 200-päinen HK. Suoritusvaatimukset ovat kohtuullisen räyheät.
On nähty RUS-UKR- maaottelussa että taaksejätetty keskitetty huolto on altis riskeille, ja ei ainakaan venäläisten toteuttamana ole nyt varsinaisesti kerännyt mainetekoja..

Mutta todellista esimerkkiä siitä, miten meikäläinen, korostetusti eteen hajautettu huolto, toimii taistelutilanteessa ei ole.
Paperilla ja muutaman erillisyksikön harjoituksessa homma toki toimii. Mutta liian usein koulutuksessa viljellään fraasia että "HK:n kuljetusJ tukee". Tämä tulee esille, kun todetaan että jo HJ/JääkK, pitäisi liikuttaa mukanaan suurempaa määrää tavaraa, kuin sillä on edes paperilla suunniteltu kuljetuskalustoa. Ja kuten tiedämme, todellisuus on usein vielä karumpaa kaluston määrän suhteen. Myös HK:n taktiikassa täydennysJ:n massiivinen materiaalimäärä ei edes paperilla liiku joukkueen omin voimin. Vastaus on jälleen: kuljetusJ tukee.
Kun sitten katsotaan itse kuljetusJ:n teoreettistakin kuljetuskykyä, herää väistämättä kysymys: mistä tukevasta kuljetusJ:sta puhutaan? Koska tämä ei siltä ainakaan vaikuta. Varsinkaan, jos puhutaan hajautetusta taistelutavasta, jossa etäisyydet ovat pitkiä, ja kaikki perustuu alueelle ripoteltaviin kontteihin. Joiden käyttö maastossa aiheuttaa jo itsessään käytännön haasteita. Eritoten talvella.
Operatiivinen yhtymä ehkä hieman valoisammin toteutettavissa, jos oletetaan että edes oikea määrä ajoneuvoja tulee oikeastikin käyttöön. Oli malli/pohjaväri sitten mitä tahansa.

Väistämättä tulee mieleen liikaa haasteita verrattuna mahdollisuuksiin. Voisiko keskitetty huolto taaempaa olla sittenkin nykyistä taktiikkaa toimintavarmempi? Kansainvälisiä, toimiviakin esimerkkejä kun tällaisesta on. Vai jotain siltä väliltä?
 
Monipuolista pohdintaa tärkeästä aiheesta. Minusta on paljon mukavampaa taistella, kun on maha täynnä - tai siis maha täyteen, sopivasti vajuttelua ja sitten siihen asiaan.

Vakavammin puhuen jäi mietityttämään täällä harjoittelemassa olleen amerikkalaisen kommentti median edustajalle. Heillä kuulema huolto on suojattu ja meillä ei muka olisi. Kuinkahan tulivoimainen sitten on se suojattu... Minä olen ajatellut, että mikä tahansa joukko lähtökohtaisesti suojaa itsensä ja rynnäkkökivääri riittää pitkälle, esim. paikalle hiihdelleen vihollisen tiedustelupartion torjumiseen.
 
Yksi villakoiran (ongelman) ytimistä on mielestäni myös se ettei meillä ole todellista ymmärrystä nykyaikaisen sodankäynnin vaatimuksista huollolle. Tosin eihän Ukrainankaan sota ole ns. modernia task force manööverejä ja käsittämätöntä ilmatilan ja taistelukentän hallintaa, vihollinen tosin on sama jota vastaan me tulemme taistelemaan. Itse odotan ja toivon että Nato jäsenyytemme ja Ukrainasta toivottavasti saatavat opit pystytään kääntämään suomalaiseen muotoon, eli mikä sopii omaan taistelutapaamme suoraa kopiointia paremmin. Huollon väkimäärän kasvattamista on perusteltu käytettävien aseiden, ajoneuvojen ja muun varustuksen teknistymisellä, minä väitän että lisävoimaa tarvitaan jo 280 kilosotilaan perusvarustamiseen ja taistelukykyisenä pitämiseen, kuten @Krocco (Sifredi) myös maalailee.
 
Nykyiset MPK:n Huoltokurssit, esim., on räätälöity pitkälti nykyisen tilannekuvan mukaisiksi. Eli jos reserviläistä homma kiinnostaa, niin ei muuta kuin sekaan sotkemaan, vaikka omasta asepalveluksesta huolto-aselajissa aikaa olisi venähtänytkin. Ja oikeastaan varsinkin, jos aikaa tosiaan on venähtänyt.
 
Vanhemmalle ressulle huolto porukassa olisi myös aiheellista opettaa mm kohteen suojausta harjoituksissa,MPK huomio!!!! Huoltokolonna on houkutteleva kohde,niinkuin Ukrainasta on huomattu,moni vanhempi mies on käynyt palveluksen aikana jolloin ei noita harjoiteltu.
 
Vanhemmalle ressulle huolto porukassa olisi myös aiheellista opettaa mm kohteen suojausta harjoituksissa,MPK huomio!!!! Huoltokolonna on houkutteleva kohde,niinkuin Ukrainasta on huomattu,moni vanhempi mies on käynyt palveluksen aikana jolloin ei noita harjoiteltu.
Huollon kolona on täydellinen kohde puolustajalle. Ja on sitä toki myös hyökkääjän erikoisjoukoille, tai mille tahansa mitä on saatu survottua puolustajan tuhoamisalueen taakse.

@Vatnik kommentti jenkkien kuvailemasta meidän huollon suojattomuudesta, on luultavasti sitä että meillä huoltoJ, ja jopa se HK on työnnetty aika lähelle kärkeä. Jenkeillä tyypillistä on stereotyyppisesti se yksilötason erikoistuminen. Eli KK mies ei osaa ampua RK:lla, eikä toisinpäin. No vähän kärjistin! Mutta heille saattaa olla vieras käsite, että tukevan aselajien joukko suojaa itse toimintansa. He eivät vaan ymmärrä että niinkin voi tehdä.
On puhuttu että meilläkin jos HK:n vastuu/toiminta-alue on jopa 3x5 km, on sen alueen valvominen ja suojaaminen aika iso potti. Sen päälle että pitäisi sitä huoltoakin sitten toteuttaa.
Muistelisin puhutun että huoltokomppaniaan pitäisi liittää yksi puhdas jääkärijoukkue. Vaikea silläkin olisi aukottomasti puolustaa 3x5km kokoista aluetta. Mutta ainakin kyky olisi tehokkaaseen aluevalvontaan, ja pien mylläköihin. Koska just huoltotukikohta on kaverin erikoisjoukoille hyvin maukas kohde käydä vähän iskemässä omaakin lusikkaansa soppaan(punn intented)..

Jenkkien systeemissähän divisioonataso vastaa huollosta hyvin pitkälti, ja kun sitä toimitetaan eteen, saatetaan sille laittaa saatiksi kokonainen JvK, joka on irrotettu reserviprikaatista vast.
Tätä he varmaan tarkoittivat että meillä huolto on ilman suojaa, koska heidän mallisaan se ei itse sitä suojaustaan tee.
 
Ampuahan suomalainen ressu nyt osaa monellakin vehkeellä,meillä räiskittiin vielä LS 26 :sellakin,mutta juuri tuo kohteensuojaus on SE.
 
En lähde asiaa tämän tarkemmin avaamaan, mutta LogR löytyy myös hieman raskaammin varustettuja yksiköitä jotka myös harjoittelevat kohteen ja oman toimintansa suojaamista.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Monipuolista pohdintaa tärkeästä aiheesta. Minusta on paljon mukavampaa taistella, kun on maha täynnä - tai siis maha täyteen, sopivasti vajuttelua ja sitten siihen asiaan.

Vakavammin puhuen jäi mietityttämään täällä harjoittelemassa olleen amerikkalaisen kommentti median edustajalle. Heillä kuulema huolto on suojattu ja meillä ei muka olisi. Kuinkahan tulivoimainen sitten on se suojattu... Minä olen ajatellut, että mikä tahansa joukko lähtökohtaisesti suojaa itsensä ja rynnäkkökivääri riittää pitkälle, esim. paikalle hiihdelleen vihollisen tiedustelupartion torjumiseen.
Jenkeillähän huollon kuorma-autot tuppaavat olemaan panssaroituja ja on jos jonkinmoista gun truckia kolonnoita suojaamaan. Irakin ja Afganistanin oppeja. Jos se liittyisi tähän?
 
Jenkeillähän huollon kuorma-autot tuppaavat olemaan panssaroituja ja on jos jonkinmoista gun truckia kolonnoita suojaamaan. Irakin ja Afganistanin oppeja. Jos se liittyisi tähän?
Jos tuosta on tullut heille standardi, niin sitten varmasti vaikuttaakin siltä, etteivät suomalaiset suojaa huoltoaan. Omat mielikuvani ovat tasolla huoltojoukkue "kuusen perseessä", mahdollisuuksien mukaan lammen rannalla. Tottakai hurjien materiaalimäärien liikuttelu vaatii melkoisen rekka- ja maastokuorma-autorallin. Tässä on muuten jälleen yksi asia, josta PV:n pitäisi jututtaa ukrainalaisia; onko venäläisten joukkojen todettu pyrkineen vaikuttamaan puolustajan huoltoon - vai ovatko kuitenkin keskittyneet siihen tunarointiinsa ja Benny Hill-tyyppiseen menoon.

Löysin juuri juttua logistiikan muutoksesta vuodelta 2015: https://www.rannikonpuolustaja.fi/archive/2015_2.pdf
 
Jenkeillähän huollon kuorma-autot tuppaavat olemaan panssaroituja ja on jos jonkinmoista gun truckia kolonnoita suojaamaan. Irakin ja Afganistanin oppeja. Jos se liittyisi tähän?

Se on paljon vanhempaa perua, huollon "gun truck" tuli jo Vietnamissa. Sittemmin se tosin painui unholaan ja siihen palattiin tämän vuosituhannen hiekkasodissa.


GTP sopisi varmaan saattuesuojaukseen. Miinasuojaus, kantokykyä aseistukselle ja kyytiin voidaan ottaa jalkautuvia kiväärimiehiä (olivat sitten koulutukseltaan jääkäreitä tai sotilaspoliiseja). Tosin, onhan tässä sekin näkökulma, että tehokkainta on usein vain ajaa läpi väijytyksestä. Jos pysähtyy ja jalkautuu, niin pian voi tulla epäsuoraa niskaan.

Herää myös kysymys, missä määrin huolto on vaarassa, kun toimitaan omalla alueella puolustuksessa? Hyökkääjä joutuu ensin ylittämään etulinjan (helikopterilla? jostakin sopivasta valvomattomasta aukosta?) ja vasta sitten pääsee operoimaan puolustajan selustassa. Ihan eri asia kuin puolustajalla, joka voi vain jättäytyä linjojen taakse maakuoppaan vihollisen kärjen pyyhältäessä ohi tiestöön sidottuna.

Mutta voisihan sitä pohtia, kannattaisiko kaikki raskaammat PV:n kuorma-autot tilata panssaroituna ja aseistusmahdollisuudella. Se olisi ehkä kevyin tapa saada suojaa ja tulivoimaa.
 
En lähde asiaa tämän tarkemmin avaamaan, mutta LogR löytyy myös hieman raskaammin varustettuja yksiköitä jotka myös harjoittelevat kohteen ja oman toimintansa suojaamista.

Jahas jahas! Itse olin siinä käsityksessä että LOGK rakenne on liki identtinen HK:n nähden. Mutta jakavat vain isomman mällin kerralla eteenpäin ja edelleen jaettavaksi. Siitä sitten mitä rykmentin tasolla löytyy ei itsellä ole mitään faktaa. Ei ainakaan vielä ole löytynyt toimialaopintojen materiaalista.
 
Mutta voisihan sitä pohtia, kannattaisiko kaikki raskaammat PV:n kuorma-autot tilata panssaroituna ja aseistusmahdollisuudella. Se olisi ehkä kevyin tapa saada suojaa ja tulivoimaa.
Eikös Eemlistä ole panssaroitu versio, muistan sellaisia nähneeni Säkylässä. Kuinkakohan paljon hyötykuorma kärsii hytin panssaroimisesta?
 
Eikös Eemlistä ole panssaroitu versio, muistan sellaisia nähneeni Säkylässä. Kuinkakohan paljon hyötykuorma kärsii hytin panssaroimisesta?

Ei varsinainen ihme, jos olet nähnyt juuri Säkylässä. Kyllähän PV on tilannut panssaroitua kalustoa KV-tehtäviin myös huollolle - ja toki niitä varmasti kotimaassakin käytettäisiin. Taitaa kuitenkin suuri enemmistö autoista olla tällä hetkellä panssaroimattomia.

Paino riippunee materiaaleista ja suojaustasosta. Ehkä 1-3 tonnia voisi olla lähellä? Alla vähän juttua, vahvensin suojausta koskevat.

Sisu 8×8 design and features


The Sisu 8×8 has a modular design with a mine-protected chassis and an armoured two–seater cabin. The vehicle uses Ruukki Ramor steel for the cabin. All the trucks feature standardised drive controls and base structural attachments. The standard 1CC container gives it an overall height of less than 4m when loaded.

The integrated load handling mechanism of the truck gives it a low centre of gravity and allows for efficient operations in extreme conditions. The heavy duty frame has high torsion stiffness and bending resistance and the basic chassis has a high load bearing capacity. The Sisu 8×8’s maximum weight is 36t and it can carry loads of up to 20t.

The fuel, pneumatic and electrical systems are placed in strategically advantageous places such as behind the protected cabin. It is also an easy vehicle to maintain, repair and modify as per the mission requirements.

The truck is also suitable for all kinds of on and off-road transportation, making it adaptable to many tasks. The optional central tyre inflation system (CTIS) allows for control of tyre pressure from the cabin.

Mine protection is available up to level 2a and ballistic protection to Stanag 4569 level 3. The protection system of the vehicle can be easily assembled or taken apart in the field. The add-on armour kits increase protection against nuclear, biological and chemical (NBC) and threats.
 
Jahas jahas! Itse olin siinä käsityksessä että LOGK rakenne on liki identtinen HK:n nähden. Mutta jakavat vain isomman mällin kerralla eteenpäin ja edelleen jaettavaksi. Siitä sitten mitä rykmentin tasolla löytyy ei itsellä ole mitään faktaa. Ei ainakaan vielä ole löytynyt toimialaopintojen materiaalista.
Quottaan itseäni vielä että se mikä joukon rakenne on, ei tietenkään suoraan korreloi sen kanssa pystyykö joukko suojaamaan itsensä. Mutta monella pumpulla se aika todellisuudessa menee juurikin siihen aselajityöhön. Ja osaaminen myös.
Olihan tämä slogan jo kaun sitten että "Huolto tukee, ja taistelee". Nyt sitä halutaan kääntää muotoon "Huolto taistelee, ja tukee".
Sama se mitä sloganeita käytetään ja mitä joukolta halutaan teoriassa. Voimmehan me kirjoittaa ohjesäännön jossa sanotaan että muonitusryhmän tulee kyetä valmistamaan michelin tasoinen ateria 600 hengelle kahdesti päivässä. Ja siinä sivussa torjumaan mekanisoitu pataljoona. Mutta kun katsoo sitä ryhmää paikanpäällä keittelemässä puuteuvalla italianpataa, hiipii väkisinkin mieleen että jos nyt pitäisi tällä ryhmällä taistella speznazeja vastaan niin menisi vituix molemmat. Myös se pata. Ja sillä sentään oli alunalkaen onnistumisen edellytykset.
Nykytason mukainen jv-nahistelu on jo jotain aivan muuta kuin turpeessa makaamista ja paikallaan räiskimistä.
Jos halutaan/tarvitaan jv-osaamista huoltoyksikköön, niin sinne täytyisi saada sitten niitä sen alan miehiä.
 
Jos kotimaan operaatioita ja erikoisjoukkojen väijytyksiä huoltokolonnien kimppuun ajatellaan, niin väijyttäjällä lienee hyvät varusteet. Pimeänäkökyky, parhaat ps-läpäisyampumatarvikkeet ja niin edelleen. Ballistinen suojaus saisi olla varmaan ainakin STANAG Level 3, ja se sitten tuo painoa ja/tai hintaa enemmän kuin kevyempi suojaus. Talibanien perusluoteja vastaan riittää Level 1 tai 2 paljon paremmin...

Tietysti myös ajoneuvotekniikka olisi tarpeen suojata sirpaleilta/luodeilta. Moottori, paineilmasäiliöt jne., ettei meno hyydy niiden häviämiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Jos kotimaan operaatioita ja erikoisjoukkojen väijytyksiä huoltokolonnien kimppuun ajatellaan, niin väijyttäjällä lienee hyvät varusteet. Pimeänäkökyky, parhaat ps-läpäisyampumatarvikkeet ja niin edelleen. Ballistinen suojaus saisi olla varmaan ainakin STANAG Level 3, ja se sitten tuo painoa ja/tai hintaa enemmän kuin kevyempi suojaus. Talibanien perusluoteja vastaan riittää Level 1 tai 2 paljon paremmin...

Tietysti myös ajoneuvotekniikka olisi tarpeen suojata sirpaleilta/luodeilta. Moottori, paineilmasäiliöt jne., ettei meno hyydy niiden häviämiseen.
Ja ottokaluston varassa ollaan kuitenkin suurelta osin. Sen panssaroinnissa meneekin maan kaikilta hitsareilta, joita ei ole mobilisoitu muihin tehtäviin, tovi.
 
Ja ottokaluston varassa ollaan kuitenkin suurelta osin. Sen panssaroinnissa meneekin maan kaikilta hitsareilta, joita ei ole mobilisoitu muihin tehtäviin, tovi.

Näinpä. Eikä niihin riitä mistään aseita, korkeintaan apukuljettaja rynkyn kanssa ulos kattoluukusta.

Mutta siis, ajatuksenani oli, että pienellä lisäpanostuksella PV:n raskaat kuormurit eivät olisi enää pelkkiä kuorma-autoja, vaan niillä olisi myös tulivoimaa itsensä ja saattueen muiden ajoneuvojen puolustamiseen. Kustannus-hyöty-suhde voisi olla paljon parempi kuin erillisellä saatto-GTP:llä.
 
Vanikkaa ajelutettaisiin panssariautossa ja kärkijoukot painaa ottotraktorin lavalla.

Miehen arvo on nolla, vanikka on arvokasta sotamateriaalia, joka on ostettu euroilla.
 
Back
Top