Huollosta ja vähän vääpelin tehtävistäkin kiinnostuneille

Niin, huollon rooli sen eri tasoilla tuleekin olemaan ihan erilainen pv:n uudistuksen myötä ensi vuoden alusta, joten uskoisin Vääpelin hommankin viimeistään sitten kiinnostavan paremmin...
 
Täytyypä pistää harkintaan. Olen suorittanut loikkauksen viestipuolelta huollon puolelle, vääpelin meinaavat minusta leipoa :D
 
Millasta hommaa siellä olisi tiedossa?
Vääpelikillan jäsenet ovat huollon koulutuksen aikanaan saaneita aliupseereita. Itse olen saanut lääkau:n koultuksen mutta olen toiminut Vääpelikillan kautta muonitusryhmän vetäjänä. Sekä m85 että m29 ovat tulleet erittäin tutuiksi. Harjoituksissa olen myös usein ollut lääkintäryhmän vetäjänä. Kuljetusryhmää en ole vetänyt, mutta kuljettajana ollut. Näiden lisäksi on ollut kurssien vääpelöintejä. Eli oman harrastuksen tueksi seuraava hankinta on Eviran hygieniapassi. Jossain vaiheessa myös ammuttajan oikeudet, eli että pystyisi vetämään vaikkapa ampuaharjoitukset. Monipuolista toimintaa joka tukee mahdollista vääpelin tointa.
 
Vääpelikillan jäsenet ovat huollon koulutuksen aikanaan saaneita aliupseereita. Itse olen saanut lääkau:n koultuksen mutta olen toiminut Vääpelikillan kautta muonitusryhmän vetäjänä. Sekä m85 että m29 ovat tulleet erittäin tutuiksi. Harjoituksissa olen myös usein ollut lääkintäryhmän vetäjänä. Kuljetusryhmää en ole vetänyt, mutta kuljettajana ollut. Näiden lisäksi on ollut kurssien vääpelöintejä. Eli oman harrastuksen tueksi seuraava hankinta on Eviran hygieniapassi. Jossain vaiheessa myös ammuttajan oikeudet, eli että pystyisi vetämään vaikkapa ampuaharjoitukset. Monipuolista toimintaa joka tukee mahdollista vääpelin tointa.

Pienenä nyanssimaisena välihuomautuksena muuten varsin asiapitoiseen viestiketjuun.

Puolustusvoimissa tykkejä vedetään, mutta joukkoja, operaatioita ja hankkeita johdetaan. Näiden johtamisesta vastaamaan määrätyt sotilaat ovat johtajia, eivät mitään vetäjiä.

Muonitus- ja lääkintäryhmät eivät ole mitään kivirekiä, jotka toimiakseen tai liikkuakseen tarvitsevat jonkun vetämään. Niiden väittäninen sellaisiksi on lähinnä niiden tärkeän arvon harkitsematonta aliarvioimista. Myöskään kuljetusryhmää ei tarvitse vetää, sillä se pystyy kyllä liikkumaan omin avuin moottoroidusti.
 
Inhoittavasta siviilielämästä liukuu käsitteistöä salakavalasti Puolustusvoimien termistöön. Kuten yllä: johtaminen liudentuu vetämiseen. Ohimennen johdetaan eli vetästään. Ylijohtaja on päävetäsijä. Jne.

Puolustusvoimissa on pirun hyvä ja selkeä käsitteistö, joka tarkoittaa juuri sitä, mitä kulloinkin pitää. Siviilielämän käsitteistö on siihen nähden kuin lehmien juottopaikka kahden viikon sateiden jälkeen.

Huolto tarjoaa yli-ikäiselle soturille varsin monipuolista puuhaa. Sitä ei kannata ylenkatsoa.
 
Vääpelikillan jäsenet ovat huollon koulutuksen aikanaan saaneita aliupseereita. Itse olen saanut lääkau:n koultuksen mutta olen toiminut Vääpelikillan kautta muonitusryhmän vetäjänä. Sekä m85 että m29 ovat tulleet erittäin tutuiksi. Harjoituksissa olen myös usein ollut lääkintäryhmän vetäjänä. Kuljetusryhmää en ole vetänyt, mutta kuljettajana ollut. Näiden lisäksi on ollut kurssien vääpelöintejä. Eli oman harrastuksen tueksi seuraava hankinta on Eviran hygieniapassi. Jossain vaiheessa myös ammuttajan oikeudet, eli että pystyisi vetämään vaikkapa ampuaharjoitukset. Monipuolista toimintaa joka tukee mahdollista vääpelin tointa.

Itellä on lääkintäkorpin tausta. Huolto on tuttua touhua töiden ja muiden harrastusten puolesta.
 
Inhoittavasta siviilielämästä liukuu käsitteistöä salakavalasti Puolustusvoimien termistöön. Kuten yllä: johtaminen liudentuu vetämiseen. Ohimennen johdetaan eli vetästään. Ylijohtaja on päävetäsijä. Jne.

Puolustusvoimissa on pirun hyvä ja selkeä käsitteistö, joka tarkoittaa juuri sitä, mitä kulloinkin pitää. Siviilielämän käsitteistö on siihen nähden kuin lehmien juottopaikka kahden viikon sateiden jälkeen.

Huolto tarjoaa yli-ikäiselle soturille varsin monipuolista puuhaa. Sitä ei kannata ylenkatsoa.

Hetkinen! Yli- ikäisille, mitä se mahtaa tarkoittaa tässä tapauksessa?
 
Hetkinen! Yli- ikäisille, mitä se mahtaa tarkoittaa tässä tapauksessa?

Hei perde, en lähde tähän ikävääntöön yhtään. :rolleyes: Minä lähden siitä, että reutova rynnäkkösotilaan homma on ihan nuorten miesten hommaa. Kaikkine valvomisineen ja ryytymisineen...nuorukaisten hommaa. Kun taistelujoukkojen sijoitus menee kortille, löytyy puolustusvoimista sen yhdeksää tehtävää sittenkin, jos on halua ja motivaatiota. Ikiaikainen miehen soturielämän jatkumo on edelleen voimassa oleva juttu. Asioiden nimet muuttuvat, asiat kovin vähän.
 
Kyllähän vääpelin vakanssi on niitä vaativimpia aliupseerin tehtäviä.Ja ei,minä itse en ole vääpeli.
 
Asiaan epävirallisesti liittyvä juttu, mutta, tarinan ja totuuden sekoitusta iskee taasen: Tällä kertaa ihan tosi juttu...

Tämmötteestä siis täältä jostain ...

Olimma naapurin Esan kansssa polttopuutalkoissa koko päivän. Uusi emäntä kyllä huuteli jotta tääl ois syömistä.
Kaljapatterin verran kun oli otettu ja puut pilkkoitu vain osaksi, huutelin takas jotta "Kohta... kultaseni"...

No, niin vain kävi että sahureittein röökitauot vähän veny ja valmista saatiin loppujen lopuksi vasta about 6 ap Zulu time.

Siitä sitten sisälle ja tietty kysymys: Oisko Zatobriäändiä jäljella?.

Emäntä tuhis jonkun aikaa ja totes lopulta: "V*t** kuule tee itte safkas jos kerran
ruoka-aikaan ei parane paikalle olla :-/ !!!!"

?? Mitä ihmettä?. Suomalainen korpisoturi ei omalta emännältään saa edes ruokaa, ajettelin.. (toki mielessä oli kyl muutakin :) ).

No siitä sitten ihmettelemään mitä vois olla jäljellä kun kaikkii on pakkasessa :
- 1 puolikas 0.5 keskikalja jäänyut keittiö pöydälle, lämmintä
- leipää vähäsen, mutta ei varmaan riittävästi
- juuston puolikas; alustava korppuuntuminen havaittavissa
- Heis jumalauta: Hernerokkapurkki; koskematon, merkki Pirkka 435g

=> Purkki Pirkkaa tulille ja sitten älyvälys: Tehdään Gurmetta :D !!!

- about 0,5 kg Basmatian riisiä perään
- pari hyppysellistä merisuolaa (huom karkeata; ruokaa ei pidä pilata hienolla sellaisella)
- etusormen verran Auran sinappia
- loraus x2 Ketsuppia
- hyppysellinen Provencen Mixiä kuivatusti
- 2 x l ihaliemikuutio
- 5 kpl Pirkka voileipäkurkku siipaletta
- sormustillimen viinietikkaa


=> Sitten vaan hämmentelemään ja VOT: About 2,5 l SAKEAA keittoa, tuoksu loistava, mausta ei vielä tässä
vaiheessa tietoa ...

=> Oikeinkn syötävää !!. Oli enempi "Riisiä hernemoussakassa", mutta oikeasti hyvää :D

Niin ja sitten haittavaikutukset:
- Nukut sitten ukkoparka olkkarissa; viereen en huol !! ?, persees rutisee koko yön !!.
(Sanoon pierettäviä kolestroolilääkkeitä käyttävä emänrtä :-/)

Mitä kustansi:
- Ihmissuhteen, toivottavasti ei :)
- Hernerokka 0,75
- Mausteet ja lisukkeet etc. arviolta 1,50 korkeintaan

Mitä sai aikaiseksi?:
- syönyt olo
- pörisevä peräaukko viimeistään illalla
- muireva Mimmi, kun ei passanut ja sain vissiin olevinaan
viimeisen sanan

Mitä sitten:

- Oikeasti: Edukkaista eineiksistä ja saapi syötävää ruokaa
kunhan mielikuvitusta käyttää :D !!

Mukavia viikonloppuja :D !!!
 
Asiaan epävirallisesti liittyvä juttu, mutta, tarinan ja totuuden sekoitusta iskee taasen: Tällä kertaa ihan tosi juttu...

Tämmötteestä siis täältä jostain ...

Olimma naapurin Esan kansssa polttopuutalkoissa koko päivän. Uusi emäntä kyllä huuteli jotta tääl ois syömistä.
Kaljapatterin verran kun oli otettu ja puut pilkkoitu vain osaksi, huutelin takas jotta "Kohta... kultaseni"...

No, niin vain kävi että sahureittein röökitauot vähän veny ja valmista saatiin loppujen lopuksi vasta about 6 ap Zulu time.

Siitä sitten sisälle ja tietty kysymys: Oisko Zatobriäändiä jäljella?.

Emäntä tuhis jonkun aikaa ja totes lopulta: "V*t** kuule tee itte safkas jos kerran
ruoka-aikaan ei parane paikalle olla :-/ !!!!"

?? Mitä ihmettä?. Suomalainen korpisoturi ei omalta emännältään saa edes ruokaa, ajettelin.. (toki mielessä oli kyl muutakin :) ).

No siitä sitten ihmettelemään mitä vois olla jäljellä kun kaikkii on pakkasessa :
- 1 puolikas 0.5 keskikalja jäänyut keittiö pöydälle, lämmintä
- leipää vähäsen, mutta ei varmaan riittävästi
- juuston puolikas; alustava korppuuntuminen havaittavissa
- Heis jumalauta: Hernerokkapurkki; koskematon, merkki Pirkka 435g

=> Purkki Pirkkaa tulille ja sitten älyvälys: Tehdään Gurmetta :D !!!

- about 0,5 kg Basmatian riisiä perään
- pari hyppysellistä merisuolaa (huom karkeata; ruokaa ei pidä pilata hienolla sellaisella)
- etusormen verran Auran sinappia
- loraus x2 Ketsuppia
- hyppysellinen Provencen Mixiä kuivatusti
- 2 x l ihaliemikuutio
- 5 kpl Pirkka voileipäkurkku siipaletta
- sormustillimen viinietikkaa


=> Sitten vaan hämmentelemään ja VOT: About 2,5 l SAKEAA keittoa, tuoksu loistava, mausta ei vielä tässä
vaiheessa tietoa ...

=> Oikeinkn syötävää !!. Oli enempi "Riisiä hernemoussakassa", mutta oikeasti hyvää :D

Niin ja sitten haittavaikutukset:
- Nukut sitten ukkoparka olkkarissa; viereen en huol !! ?, persees rutisee koko yön !!.
(Sanoon pierettäviä kolestroolilääkkeitä käyttävä emänrtä :-/)

Mitä kustansi:
- Ihmissuhteen, toivottavasti ei :)
- Hernerokka 0,75
- Mausteet ja lisukkeet etc. arviolta 1,50 korkeintaan

Mitä sai aikaiseksi?:
- syönyt olo
- pörisevä peräaukko viimeistään illalla
- muireva Mimmi, kun ei passanut ja sain vissiin olevinaan
viimeisen sanan

Mitä sitten:

- Oikeasti: Edukkaista eineiksistä ja saapi syötävää ruokaa
kunhan mielikuvitusta käyttää :D !!

Mukavia viikonloppuja :D !!!

Se on pienestä kiinni välillä nuo korpisissin emännät.

Pitäs olla itsenäinen, mutta silti narun päässä kuletettava.

Pitäs olla miehekäs, mutta osata puhua kuukautistunteista kuin nainen

Pitäisi harrastaa urheilua, mutta ei silleen että se häirihtisi parsuhetta.

Tallous pitäsi jakkaa puoliksi, mutta siten että talon, auton, auton kunnostuksen ja mökin maksaa mies
 
Puolustusvoimissa tykkejä vedetään, mutta joukkoja, operaatioita ja hankkeita johdetaan. Näiden johtamisesta vastaamaan määrätyt sotilaat ovat johtajia, eivät mitään vetäjiä.

boss-vs-leader_264722-624x.jpg
 
Inhoittavasta siviilielämästä liukuu käsitteistöä salakavalasti Puolustusvoimien termistöön. Kuten yllä: johtaminen liudentuu vetämiseen. Ohimennen johdetaan eli vetästään. Ylijohtaja on päävetäsijä. Jne.

Puolustusvoimissa on pirun hyvä ja selkeä käsitteistö, joka tarkoittaa juuri sitä, mitä kulloinkin pitää. Siviilielämän käsitteistö on siihen nähden kuin lehmien juottopaikka kahden viikon sateiden jälkeen.

Huolto tarjoaa yli-ikäiselle soturille varsin monipuolista puuhaa. Sitä ei kannata ylenkatsoa.
 
Asia unohtui!
Siis Vääpelin tehtävät oli kyseessä?! Vääpeli on tehtävävänimike yksikkötason huollon johtajan tehtävästä. Vääpeli johtaa yksikön (komppania/ patteri) huoltoa yhdessä yksikön päällikön kanssa. Toimii komento- (huolto-) joukkueen/ -jaoksen johtajana yksikön johtajan eli komppanian (patterin) päällikön johdolla.
Vääpelinä voi toimia kaikki aliupseeriarvon saaneet ja tehtävään sopivat aliupseerit.
Olen ollut kertausharjoituksessa jossa minun esimiehenä/ vääpelinä oli kersantti. Itte olin ylikessu Tväl/- ryhmänjohtaja. Useamman kertausharjoituksen jälkeen on myös ruokapuoli tullut tutuksi ja huollon (lääkintählto) muut tehtävät myös sinnepäin. Lisää koulutusta olis tarvis mutta,.... olen jo vanha ukko joten toivoisin , että PV suuntaisi koulutuksen myös huoltoon ja ei luottaisi siihen, että porukkaa löytyy kun tarvitaan....

TÖPINÄ ON TÄRKEÄ!
 
Back
Top