Huoltopataljoonia ja -rykmenttejä vaiko ihan jotain muuta

Oman kokemuksen mukaan, ei niin aktiivinen tuttavapiiri (eri alojen inssejä, kokkeja, rekkakuskeja, lentäjiä) ovat kaikki edelleen intin papereissa opiskelijoita. Kynnys lähteä käymään aluetoimistolla on monelle turhan suuri
Niin, onhan se vaikeaa käydä www.suomi.fi tietopalvelussa päivittämässä tietonsa tähän päivään. Ihan saa peiliin katsoa, jos kirurgi raivaa miinoja.
Virallisen korkeamman tutkinnon (kuten nämä ins, lääkäri ym) suorittaneen kansalaisen tiedot pitäisi päivittyä Väestörekisteristä Asevelvollisuusrekisteriin automaattisesti. Ainakin vuosituhannen ekalla vuosikymmenellä näin ei erinäisistä syistä tapahtunut, juuri kuten yllä kerrottiin. Nykytilannetta en tiedä.
Edit
Tämä koskee ainoastaan koulutus- ja ammattitietoja. Eivät sijoitukset tietenkään automaattisesti miksikään muutu. Ennen kertauksia (tai uutta YH-aikaa) sijoitukset tarkistetaan kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Virallisen korkeamman tutkinnon (kuten nämä ins, lääkäri ym) suorittaneen kansalaisen tiedot pitäisi päivittyä Asevelvollisuusrekisteriin automaattisesti. Ainakin vuosituhannen ekalla vuosikymmenellä näin ei erinäisistä syistä tapahtunut, juuri kuten yllä kerrottiin. Nykytilannetta en tiedä.
No ei päivity, koska tiedot eivät päivity edelleenkään järjestelmiin. Esim. lääkäriksi valmistunut henkilö on edelleen niin kauan joukkueenjohtaja, kunnes käy itse päivittämässä tietonsa.

AVT tai seuraaja eivät saa tuota tietoa muualta kuin väestörekisteristä.
 
vekarajarvi_8.595x397.jpg


Näyttää onnistuvan

Konttien käsittelykin on monen asian summa onnistuuko vai ei. @Ylimatruusi kuvassa on tavallinen 20 jalan kontti jossa vain kulmapalat ja ilmeisesti trukkitaskut eli se voi olla hankalaa jos käytössä on pelkästään koukkuvaihtolavaperävaunu. Kuvan tilanteessa ratkaisuna on kontinkäsittelylaite (CHU) joka toimii adapterina koukun ja kulmapalojen välillä. Joissain konteissa ei välttämättä ole myöskään kiskoja, jolloin tarvitaan erillinen "lava" jossa kiskot ja koukkutartunta.


PV:n konteista suurin osa ja tietysti kenttälogistiikan käyttöön tarkoitetuista kaikki on kuitenkin varustettu koukkutartunnalla, joten traktori+vaihtolavaperävaunu yhdistelmä toimii erinomaisesti. Traktori voidaan myös varustaa trukkipiikeillä jolloin käsittely onnistuu etunostolaitteen kapasiteetin rajoissa muutenkin.

Tässä ilmeisesti PV:lle suunniteltua konttia myynnissä/vuokrattavana https://vuokrakontti.fi/tuotteet/monitoimikontti-20/
 
Joskus amiskalla talkkari siirteli tyhjää merikonttia traktorilla laittamalla ensin ketjut kiinni merikontin alakulmissa oleviin kulmapaloihin ja sitten ketjujen toiset päät traktorin nostolaitteeseen kiinni. Sitten vain traktorin nostolaitteella kontin toinen pää ilmaan ja pirunmoisen kirskumisen kanssa merikontti raahautui traktorin perässä oikeaan sijoituspaikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kommenteista. Ymmärsinkö, ettei PV tarvitse kenttälogistiikkaan lainkaan ”siviilipuolen” kontteja? Hyvä jos PV:n omat kontit riittävät kriisiaikana. Tät en tullut ajatelleeksi.
 
Kiitos kommenteista. Ymmärsinkö, ettei PV tarvitse kenttälogistiikkaan lainkaan ”siviilipuolen” kontteja? Hyvä jos PV:n omat kontit riittävät kriisiaikana. Tät en tullut ajatelleeksi.
Alussa ei tarvitse, koska tilanne kehittyy niin nopeasti, että pitää löytyä omasta takaa. Mutta varmasti jossain vaiheessa käytetään siviilipuolta. Koska kummiskin siviilistä löytyy ne logistiikan ammattilaiset.
 
Eli PV tarvitsee logistiikan traktoreihin merikontin kuljetukseen adapterin. Traktorin nostolaitteilla ei taida voima riittää lastatun kontin nostoon eikä kontin trukkipiikkitaskut ole siihen suuniteltu. HIAB saa suunnitella koukkulaitteeseen adapterin joka kulkee mukana peräkärryssä.
 
Kertokaas, liikkuvassa sodankäynnissä traktori -peräkärry huolto toimii. Onko niin kuin yksi traktori- peräkärry ja yksi lasti suunnitelmissa? Muutenhan kuljetus venyy ihan mahdottomaksi.
 
Vähän laaja kenttä kommentoida raktori-peräkärry-suuntakuorma-pohjalta. Nopee vastaus on että ei. Perusteluna munkkilatinaa modernista logistiikkaverkostosta.
 
Tuota liikettä ja hajautusta ja nopeaa voiman keskittämistä korostetaan. Mietin tuon huollon logistiikan mukana pysymistä.
 
Mahdoikon aikaisemmin kysellä- merikontti. (Standardi) vs koukkuadapterilla varustettua konttia. PV käyttää koukku laitetta kuljetuksissa, onko merikonttiin koukku adapterian PV: llä?
 
Eli PV tarvitsee logistiikan traktoreihin merikontin kuljetukseen adapterin. Traktorin nostolaitteilla ei taida voima riittää lastatun kontin nostoon eikä kontin trukkipiikkitaskut ole siihen suuniteltu. HIAB saa suunnitella koukkulaitteeseen adapterin joka kulkee mukana peräkärryssä.

Vai onko ajatuksena hyödyntää kotimaista teollisuutta ja lisäillä tarvittaessa kontteihin kiskot?

 
Vai onko ajatuksena hyödyntää kotimaista teollisuutta ja lisäillä tarvittaessa kontteihin kiskot?

Sen jälkeen sitä ei voi lähettää uudelleen täytettäväksi laivalla ulkomaille…ei ole kiskoilla enää merikontti.
 
Ensin PV:ssä alettiin käyttämään koukkukontteja, jotka eivät olleet merikontteja. Sitten tuli koukkumerikontteja, joissa koukku oli upotettu kontin seinään ja kiskot pohjaan. Olivat hyviä erikoiskonttialustoina, mutta kuljetuskäytössä niihin ei mahtunut sisään merikontissa kuljetettavaksi suunniteltu tavara. Sitten saatiin merikontteja, joihin saa irrotettavat kiskon ja koukkuliitännän.
 
Sen jälkeen sitä ei voi lähettää uudelleen täytettäväksi laivalla ulkomaille…ei ole kiskoilla enää merikontti.

Linkin takaa löytyi myös merikonttiin sopiva vaihtolavarunko konttilukoilla.

EDIT: Toimii siis normaalin merikontin kanssa. Voi hakea vaikka satamasta sen kontin ja nostaa koukkulava-autoon paikalleen.
 

Liitteet

  • Merikonttiin koukkulava lukoilla.jpg
    Merikonttiin koukkulava lukoilla.jpg
    223.6 KB · Luettu: 15
Viimeksi muokattu:
Ensin PV:ssä alettiin käyttämään koukkukontteja, jotka eivät olleet merikontteja. Sitten tuli koukkumerikontteja, joissa koukku oli upotettu kontin seinään ja kiskot pohjaan. Olivat hyviä erikoiskonttialustoina, mutta kuljetuskäytössä niihin ei mahtunut sisään merikontissa kuljetettavaksi suunniteltu tavara. Sitten saatiin merikontteja, joihin saa irrotettavat kiskon ja koukkuliitännän.
Nyt VASTAUS. Kiitos.
 
Ensin PV:ssä alettiin käyttämään koukkukontteja, jotka eivät olleet merikontteja. Sitten tuli koukkumerikontteja, joissa koukku oli upotettu kontin seinään ja kiskot pohjaan. Olivat hyviä erikoiskonttialustoina, mutta kuljetuskäytössä niihin ei mahtunut sisään merikontissa kuljetettavaksi suunniteltu tavara. Sitten saatiin merikontteja, joihin saa irrotettavat kiskon ja koukkuliitännän.
Itseäni vielä täydentäen. Kaikkia konttimalleja on edelleen käytössä (ja varmaan myös hankinnassa). Kotimaassa mennään pitkälti kahdella ensimmäisellä ja siihen ne toimivat hyvin. Ulkomaankeikat mennään tyypillisesti kuljetuskonttien osalta puhtaasti merikonteilla, joita myös vuokrataan. PVLOGL:lla on piikeillä varustettuja konttitrukkeja lastaukseen ja purkamiseen. Itse kuljetukseen voidaan sitten käyttää huolintayritystä.

Uudemmissa irrotettavissa konttitartunnoissa kiskot on integroitu pohjaan ja niihin on tehty reiät trukkippiikeille. Koukku on irrotettava etuseinässä.
 
Tätä juuri hain, että on standardi merikonttiin käsittely kyky pidentyneessä sotatilanteissa. PVn Kisko/ koukku kontit tuhoutuvat ja uutta valmistuu hitaasti ja eivät sovi laivoihin..
Näitä kontteja on kuitenkin paljon maailmalla ja helposti 2000 konttia mahtuu yhteen suomeen tuleviin laivaan. materiaalia maailmalta kulkee merikonteissa.
jos ei ole salaisuus, vois laittaa kuvaa noista irroitettavista koukku ja kisko laitteista tavalliseen merikonttiin.
 
Back
Top