Huono johtaminen luo turvattomuutta

Juu, aika lavealla pensselillä tässä on vedetty, ja aika pitkälle tämä on rönsyillyt alkuperäisestä kommentistani: http://maanpuolustus.net/threads/huono-johtaminen-luo-turvattomuutta.3134/page-2#post-105460


Näin en missään nimessä väittänyt.


Aivan. Sitä yritinkin tuossa sanoa, ettei ole mitenkään tavatonta, että johtajat eivät tee koko uraansa samalla alalla. Ei ole lainkaan tavatonta, että johtotehtävissä olevat henkilöt on tehneet uraansa hyvin monella erilaisella alalla, mutta silti suoriutuvat tehtävästään hyvin. Substanssiosaaminen ei siis ole ainut asia mitä johtaja tarvitsee, ja johtaminen on muutakin kuin sitä substanssiosaamista, vaikka sitäkin on oltava. Maanpuolustuksen suhteen asia on erilainen kuitenkin erilainen ja osaaminen on vahvasti keskittynyttä, mutta sielläkin johtaminen on myös muutakin kuin pelkkää substanssiosaamista. Tästä ollaankin samaa mieltä.

Missään vaiheessa en ole väittänyt substanssiosaamisen olevan ainoa johtamisen perusedellytys, sillä se on vain yksi niistä. Esimerkiksi jääkäripataljoonaa ei johdeta menestyksellä ilman riittävää substanssiosaamista ja kokemusta pataljoonan ja yhtymän taistelusta. Tämän lisäksi on omistettava vielä riittävä johtamisosaaminen, joka on se työkalu, jolla asiat saadaan lopulta tapahtumaan sillä tavalla ja silloin kuin halutaan. Jos jompikumpi tai molemmat puuttuvat, niin homma ei vain toimi.

En myöskään nyt ihan ymmärrä, mikä maanpuolustuksesta tekee niin erilaisen tai poikkeuksellisen, paitsi siihen usein liitettyjen vahvojen mielikuvien osalta. Se on samanlaista eri johtoportaiden tasolla suoritettavaa suunnittelua, ihmisten ja asioiden johtamista sekä asioiden hoitamista kuin missä tahansa muuallakin. Toimialan harjoittaminen on vain monopolisoitu yhdelle firmalle ja myös toimintaympäristö saattaa joskus poiketa hieman siviilimaailman toimintaympäristöistä, mikä saattaa tehdä väkivaltakoneiston toiminnasta ulkomaailmalle hieman eksoottisen näköistä.

Puolustusvoimat on käytännössä kuin pieni yhteiskunta, johon mahtuu eri puolustushaarojen, aselajien ja toimialojen lisäksi laidasta laitaan yhtä ja toista toimintaa. Tämä tarkoittaa sitä, että myös sen koko paletin hallitseminen vaatii hyvin laaja-alaista osaamista, kokemusta, näkemystä ja monenlaisia henkilöitä sitä pyörittämään. Useimmille edes jollain tasolla tuttu perusyksikkötason asento-lepo-käännökset ja tavoite kirkkaana mielessä syöksyen eteenpäin eivät kerro koko totuutta.

Puolustusvoimat on varmaan Suomen ainoa organisaatio tai yritys, jonka hallinnonalan asioita puidaan sosiaalisessa mediassa lähes ennen näkemättömällä innostuksella. Esimerkiksi Poliisihallitus olisi varmasti kiitollinen, jos saman tasoinen Puolustusvoimiin kohdistuva suuren yleisön innostus tuottaisi yhtä suuren määrän pieniä John Holmeseita ja kortteli-ilmiantajia rikosten tutkimiseen sekä ennaltaehkäisemiseen.
 
En myöskään nyt ihan ymmärrä, mikä maanpuolustuksesta tekee niin erilaisen tai poikkeuksellisen, paitsi siihen usein liitettyjen vahvojen mielikuvien osalta. Se on samanlaista eri johtoportaiden tasolla suoritettavaa suunnittelua, ihmisten ja asioiden johtamista sekä asioiden hoitamista kuin missä tahansa muuallakin. Toimialan harjoittaminen on vain monopolisoitu yhdelle firmalle ja myös toimintaympäristö saattaa joskus poiketa hieman siviilimaailman toimintaympäristöistä, mikä saattaa tehdä väkivaltakoneiston toiminnasta ulkomaailmalle hieman eksoottisen näköistä.
Toimialoissa on eroja. Siviilimaailmassa ei ole tavatonta että johtaja on tehnyt uraa aluksi vaikkapa alumiinitölkkien parissa ja siirtynyt rengasbisnekseen. Tai vaikkapa aluksi on ollut johtajana oransseja saksia tekevässä firmassa, jonka jälkeen on siirtynyt Patrialle johtajaksi. Tai asvalttifirmasta tupakkayhtiön toimariksi jne. Selkeästikkään kyseisten alojen asiantuntemus ei ole ollut merkittävin asia johtajia valittaessa. Sen sijaan siitä en ole tietoinen, että siviilimaailmasta siirryttäisiin puolustusvoimien komentajaksi. Johtajilta vaaditaan erilaista substanssiosaamista, ja toimintaympäristö poikkeaa siviilimaailmasta kuten totesit.

Muuten minulla ei ole kommentoitavaa, koska olen samaa mieltä.
 
Toimialoissa on eroja. Siviilimaailmassa ei ole tavatonta että johtaja on tehnyt uraa aluksi vaikkapa alumiinitölkkien parissa ja siirtynyt rengasbisnekseen. Tai vaikkapa aluksi on ollut johtajana oransseja saksia tekevässä firmassa, jonka jälkeen on siirtynyt Patrialle johtajaksi. Tai asvalttifirmasta tupakkayhtiön toimariksi jne. Selkeästikkään kyseisten alojen asiantuntemus ei ole ollut merkittävin asia johtajia valittaessa. Sen sijaan siitä en ole tietoinen, että siviilimaailmasta siirryttäisiin puolustusvoimien komentajaksi. Johtajilta vaaditaan erilaista substanssiosaamista, ja toimintaympäristö poikkeaa siviilimaailmasta kuten totesit.

Muuten minulla ei ole kommentoitavaa, koska olen samaa mieltä.

Nyt puhutaan kieltä, jota minäkin ymmärrän. Tällaisia liiketoiminnan strategiseen johtamiseen orientoituneita Johtajia tuleekin ensitöiksi mieleen Björn Wahlroos, Jorma Ollila ja Mikael Lilius, jotka ovat usein vaihtaneet yritystä ja toimialaa. Puolustusvoimien komentajan nimittäminen kokonaan laitoksen ulkopuolelta on periaatteessa jopa mahdollista, mutta käytännössä mahdotonta, koska siitä on tehty mahdotonta.

Idea ei välttämättä olisi mikään huono vaihtoehto tilanteessa, jossa tarvitaan kovaa strategista muutosjohtamista vankalla talousnäkökulmalla. Homma vain kaatuu siihen, että ensin ulkopuolelta tuleva johtaja olisi nimitettävä kenraalin virkaan, jolle on yksityisten yritysten vastaavan tason vakansseista poiketen lakisääteiset kelpoisuusvaatimukset, kuten kaikkiin valtion virkoihin. Näiden täyttymättömyys on este virkaan nimittämiselle.

Lakejahan voidaan tietysti aina muuttaa, jos kansa ja kansanedustuslaitos niin haluaa.

Varmaankin Sherlock Holmes? Johnny-boy kun ei tainnut olla poliisi kuin jossain roolisuorituksessaan...

Etunimi taisikin olla Sherlock. John teki vähän eri hommia.
 
Puolustusvoimien komentajan nimittäminen kokonaan laitoksen ulkopuolelta on periaatteessa jopa mahdollista, mutta käytännössä mahdotonta, koska siitä on tehty mahdotonta.

Idea ei välttämättä olisi mikään huono vaihtoehto tilanteessa, jossa tarvitaan kovaa strategista muutosjohtamista vankalla talousnäkökulmalla. Homma vain kaatuu siihen, että ensin ulkopuolelta tuleva johtaja olisi nimitettävä kenraalin virkaan, jolle on yksityisten yritysten vastaavan tason vakansseista poiketen lakisääteiset kelpoisuusvaatimukset, kuten kaikkiin valtion virkoihin. Näiden täyttymättömyys on este virkaan nimittämiselle.

Lakejahan voidaan tietysti aina muuttaa, jos kansa ja kansanedustuslaitos niin haluaa.

Voisiko pykälät kiertää nimittämällä Nalle Wahlroos samoin tein marsalkaksi? :rolleyes: Tuskin hän edes suostuisi kenraalin hommiin...
 
Back
Top