Ei Suomi Oy tule mitään tyyppiä mustamaalaamaan. Suomalaiseen tuttuun tyyliin kaikki ovat aivan tasaveroisia vielä kalkkiviivoilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
– Jos joku ei pääse, niin se on ehkä meille enemmänkin yllätys, että niin käy, Puranen muotoilee.
– Sehän olisi meidän kannalta huono asia, jos jokin ehdokas, jolla on merkittäviä suorituskykyjä, tippuu pois, hän jatkaa.
Vaikka konemäärät vaikuttavat kyllä nyt olevan arvioitua suurempia. Kun katsoo tuota Boeingin ja Saabin tarjousta. Molemmat mahduttivat 64 hävittäjää. Ja Saabila kallis varmaankin noin miljardiluokan Global Eye tuossa. Boeingilla taas Growlerit kalleine NGJ-podeineen.Eiköhän kaikki arvioida, mutta sillä lailla voi kyllä käydä että tarjoajataho joutuu tekemään niin kovia kompromisseja päästäkseen noista vaiheista läpi ettei lopullinen paketti enää ole konemäärältään tai suorituskyvyltään riittävä.
EF taitaa johtaa putoamisissa, ja onkohan F-35 tuorein putoaja?Kun klikkasin auki tän ketjun niin ajattelin ensin taivaalta putoamista....ja olin tulossa äänestämään Gripeniä.
Tottakai se olisi yllätys; jos olisi ennalta sellainen seikka varmuudella tiedossa, jonka vuoksi putoaa, ei olisi tullut kutsua mukaan. Siksi siellä oli ne tuhannet kysymykset, koska niillä ne löydetään, ja selvitetään tarjoajan käsitykset siitä mitä kukin vaatimus tarkoittaa. Jos matkan varrella on ilmennyt uusia potentiaalisia esteitä, niistä on mahdollisesti sanottu ja pyydetty täsmentämään/korjaamaan asiaa, ja myyjä on sitten tullut uuden version tai ehdotuksen kanssa. Kyllä siellä voi yhdellä jos toisellakin olla sellaisia, joiden ratkaisua ei olla vielä saatu ennen BAFOa. On voinut olla jännä paikka hankeryhmällekin, että mitä sieltä lopullisessa tulee.Tässä muuten Purasen mukaan olisi yllätys, jos kaikki ehdokkaat eivät selviytyisi suorituskykyvertailuun: https://demokraatti.fi/olisi-yllaty...ertailuun-sanoo-ohjelmajohtaja-lauri-puranen/
EF taitaa johtaa putoamisissa, ja onkohan F-35 tuorein putoaja?
Tottakai se olisi yllätys; jos olisi ennalta sellainen seikka varmuudella tiedossa, jonka vuoksi putoaa, ei olisi tullut kutsua mukaan. Siksi siellä oli ne tuhannet kysymykset, koska niillä ne löydetään, ja selvitetään tarjoajan käsitykset siitä mitä kukin vaatimus tarkoittaa. Jos matkan varrella on ilmennyt uusia potentiaalisia esteitä, niistä on mahdollisesti sanottu ja pyydetty täsmentämään/korjaamaan asiaa, ja myyjä on sitten tullut uuden version tai ehdotuksen kanssa. Kyllä siellä voi yhdellä jos toisellakin olla sellaisia, joiden ratkaisua ei olla vielä saatu ennen BAFOa. On voinut olla jännä paikka hankeryhmällekin, että mitä sieltä lopullisessa tulee.
Nähty on. Sanna ja Tytti EU-pöydässä.(Oma kokemushavaintoni on, että kun suomalainen pääsee kansainväliseen tosi kovaan pöytään, se pruukaa helposti uskomaan siellä kerrottuja asioita ihan vain sen takia, että on päässyt mukaan osaksi jotakin isompaa. Tämän tietää myös jokainen asianmukaisen vaikuttamiskoulutuksen saanut osapuoli siellä tärkeässä pöydässä. Mitenkään aliarvioimatta näiden pöytäänpääsijoiden muita ammatillisia ansioita. Olen vaan nähnyt tuon ilmiön monta kertaa itse.)
Noi on julkista tavaraa, eivätkä lainkaan epäselviä hankkeelle. Niillä luultavasti on suora laskentamekanismi myös noille epävarmuuksille, ja käyttävät kunkin epävarmuuskertoimien laskennassa jotakin lisätietoa, joka luultavasti on kilpailijoiden tiedossa mutta ei meidän. Yllä tarkoitan ns. oikeita salaisuuksia tuolla tärkeät pöydät-viittauksella. Salaisuuksien verifiointi (HX-asiakirjojen ulkopuolella) on vaikeampaa kuin foorumitietojen, myös sille joka ne kuulee. Siksi sellaisia ympäristöjä käytetään vaikuttamiseen täysin häikäilemättä. Palkkioksi hedelmällisestä vaikutettavuudesta voidaan vaikka tarjota lukratiivisia konsulenttipositioita myöhemmin, ja kohde luulee position perustuvan johonkin ihan muuhun.Nähty on. Sanna ja Tytti EU-pöydässä.
Onhan sitä vielä avoimia kysymyksiä joissa ilmavoimat joutuvat miettimään paljonko uskoa valmistajien lupauksiin. Esim. Gripenin ylläpitokustannukset. Tai miten suhtaudutaan F-35:n ylläpitokustannuksiin. Otetaanko nyt toteutuneet kustannukset vai lasketaanko joku prosenttiluku LM:n lupauksista laskea lentotuntihintaa? Block 4 on yhä kesken tuleeko lisää viivästyksiä tai tuleeko Gripenin kehittelyssä yllätyksiä? Entä miten toimii EF:n tuleva tutka?