Hyödyttömimmät asiat mitä teille koulutettiin vm-palveluksessa?

Sanoisin että pistintaistelun harjoitteleminen lähenteli sitä (ysärin puolivälissä). Siinä tehtiin ilmaan erilaisia liikeratoja aseiden ja pistimen kanssa muistaakseni pari tuntia ja se oli siinä. Kuulemma ei voi tietää jos viimeinen hyökkäys joudutaan tekemään pistimin. Mielessä kävi, että ehkä silloin voisi vaikka vetäytyä, varsinkin jos vastapuoli ei ole pistinten varassa, mutta "kyllä herra luutnantti" oli tässä tapauksessa järkevämpi vastaus.
 
Minäkin sain pistintaisteluun koulutuksen. Vähän kyllä epäilytti jo silloin, että oliko se huumoria vaiko ei. Jonkin kiinnioloviikonlopun ohjelmassa sitä oli lauantain ratoksi.

Toisaalta ruudullisen peittojen viikkaus viikosta ja kuukaudesta toiseen oli ehkä sittenkin hyödyttömämpää tai ainakin siihen käytettiin tuhottomasti tunteja ja toistoja syntyi enemmän kuin varmaan mitään muuta sotilaan taitoihin kuuluvaa.
 
Olisiko varsinaiset operaatiot keskustan ulkopuolella? Varsinaisia erikoisjoukkoja ei ole näkynyt kuvamateriaalissa keskustasta.
 
Toisaalta ruudullisen peittojen viikkaus viikosta ja kuukaudesta toiseen oli ehkä sittenkin hyödyttömämpää tai ainakin siihen käytettiin tuhottomasti tunteja ja toistoja syntyi enemmän kuin varmaan mitään muuta sotilaan taitoihin kuuluvaa.

Jälkeenpäin olen ajatellut sitäkin, että teetätettiin paljon sellaista, mikä oli helppoa järjestää ja oli halpaa toimintaa. Ilmaista suorastaan. Ja on sitä vieläkin ohjelmissa, mutta vähemmän.
 
Minä palvelin 80-luvulla, eikä silloin enää pelattu pistimien kanssa. Ilmeisesti asiassa on ollut joukko-osastokohtaista vaihtelua, tai asiassa on otettu takapakkia. Ainoa pistinhavaintoni oli, kun erästä paraatia varten jaettiin pistimet ja ne kerättiin heti paraatin jälkeen pois. Meille kerrottiin pistinten olevan hyödyttömiä ja niiden hävikin olleen varusmiesten keskuudessa suurta.
 
Toisaalta ruudullisen peittojen viikkaus viikosta ja kuukaudesta toiseen oli ehkä sittenkin hyödyttömämpää tai ainakin siihen käytettiin tuhottomasti tunteja ja toistoja syntyi enemmän kuin varmaan mitään muuta sotilaan taitoihin kuuluvaa.

Jälkeenpäin olen ajatellut sitäkin, että teetätettiin paljon sellaista, mikä oli helppoa järjestää ja oli halpaa toimintaa. Ilmaista suorastaan. Ja on sitä vieläkin ohjelmissa, mutta vähemmän.
"Tuo mistä puhutte, on kurin ulkonainen tunnus ja sen puuttuminen merkitsee kurin puuttumista. Ja kurin puuttuminen merkitsee sitä, että nämä puoli miljoonaa ukkoa ovat kykenemättömiä suorittamaan sitä tehtävää, jonka vuoksi he täällä ovat, nimittäin Suomen puolustusta."
Linnaa mukaellen.
Tätä meille toitotettiin myöhäishippiajalla, kun jouduttiin nysväämään jotain scheisseä ja purnasimme.:sneaky:
 
"Tuo mistä puhutte, on kurin ulkonainen tunnus ja sen puuttuminen merkitsee kurin puuttumista. Ja kurin puuttuminen merkitsee sitä, että nämä puoli miljoonaa ukkoa ovat kykenemättömiä suorittamaan sitä tehtävää, jonka vuoksi he täällä ovat, nimittäin Suomen puolustusta."
Linnaa mukaellen.
Tätä meille toitotettiin myöhäishippiajalla, kun jouduttiin nysväämään jotain scheisseä ja purnasimme.:sneaky:
Kyllä kyllä, mutta sitten voisi harjoitella jotain sotilaallisesti hyödyllistä taitoa.

Ei siinä mitään, jos hyödyllisetkin taidot yliopittaisiin, mutta kun nimenomaan niistä ja niiden toistoista oli vakavaa pulaa.
 
Kyllä kyllä, mutta sitten voisi harjoitella jotain sotilaallisesti hyödyllistä taitoa.

Ei siinä mitään, jos hyödyllisetkin taidot yliopittaisiin, mutta kun nimenomaan niistä ja niiden toistoista oli vakavaa pulaa.
Kyllä se silloinen 330 tuntui pitkältä ajalta kuluttaa. Se voi olla niin kuin @baikal sanoi, kyllä tervehtimisharkat alikeilla on halpaa puuhaa.
 
Nyt kun kuuntelee vaimolta tuota nykyisten peruskoululaisten touhua, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, että miten lasten kurittomuus on lisääntynyt niin valtavasti.

Siihen on aivan varmasti useampi syy, mutta seuraus on se, ettei itse oppimistilannetta saa järjestettyä häiriöttä, jolloin kaikkien oppiminen kärsii. Sitten vaihtui työpaikka kouluun, jossa reksi ilmeisesti vaatii edelleen tiettyjen (turhien?) käyttäytymissääntöjen ja normien noudattamista, kuten että: lakki pois päästä sisällä, kiroiluun puututaan jne.

Ilmeisesti tuossa koulussa se opettaminen sujuu ehkä hieman helpommin kuin edellisessä. Tuohonkin vaikuttaa monta tekijää, mutta väistämättä tuli mieleen, että kun nuoren kanssa on käytävä ne "taistelut" joka tapauksessa ja rajoja koetellaan jatkuvasti, niin ehkä ne taistelut on helpompi käydä jonkin lakin päässä pitämisestä käytävällä, kuin mistä tahansa muusta asiasta luokkahuoneessa?

Päteekö sama varusmiehiin? Pinkkaa ja punkaa laittaessa purnattiin, mutta jäi sitten ehkä jokin muu purnaaminen välistä koulutustilaisuudessa? Hankala sanoa, kun ei ole muutosta tullut sisältäpäin seurattua. Saisi joku kapiainen kommentoida.
 
Minä palvelin 80-luvulla, eikä silloin enää pelattu pistimien kanssa. Ilmeisesti asiassa on ollut joukko-osastokohtaista vaihtelua, tai asiassa on otettu takapakkia. Ainoa pistinhavaintoni oli, kun erästä paraatia varten jaettiin pistimet ja ne kerättiin heti paraatin jälkeen pois. Meille kerrottiin pistinten olevan hyödyttömiä ja niiden hävikin olleen varusmiesten keskuudessa suurta.

Mutta eihän siihen harjoitteluun pistimiä tarvittu :) Olen aika varma siitä että jos joku ei olisi millään osannut kuvitella pistintä siihen aseen päähän, olisi hän saanut kepin rynkyn piippuun sitä kuvaamaan. Tietenkin ensin haettuaan sen noin 17 keppiä sopivan löytämiseksi mahdollisimman kaukaa...

Tuota hävikkiä meillekin kerrottiin, ja kun puukot olivat muutenkin vyöllä niin aukokoon sitten säilyketölkkinsä omalla puukollaan...
 
Nyt kun kuuntelee vaimolta tuota nykyisten peruskoululaisten touhua, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, että miten lasten kurittomuus on lisääntynyt niin valtavasti.

Siihen on aivan varmasti useampi syy, mutta seuraus on se, ettei itse oppimistilannetta saa järjestettyä häiriöttä, jolloin kaikkien oppiminen kärsii. Sitten vaihtui työpaikka kouluun, jossa reksi ilmeisesti vaatii edelleen tiettyjen (turhien?) käyttäytymissääntöjen ja normien noudattamista, kuten että: lakki pois päästä sisällä, kiroiluun puututaan jne.

Ilmeisesti tuossa koulussa se opettaminen sujuu ehkä hieman helpommin kuin edellisessä. Tuohonkin vaikuttaa monta tekijää, mutta väistämättä tuli mieleen, että kun nuoren kanssa on käytävä ne "taistelut" joka tapauksessa ja rajoja koetellaan jatkuvasti, niin ehkä ne taistelut on helpompi käydä jonkin lakin päässä pitämisestä käytävällä, kuin mistä tahansa muusta asiasta luokkahuoneessa?

Päteekö sama varusmiehiin? Pinkkaa ja punkaa laittaessa purnattiin, mutta jäi sitten ehkä jokin muu purnaaminen välistä koulutustilaisuudessa? Hankala sanoa, kun ei ole muutosta tullut sisältäpäin seurattua. Saisi joku kapiainen kommentoida.

Oon nyt projektikeikalla amiksessa.

Apua
 
"Tuo mistä puhutte, on kurin ulkonainen tunnus ja sen puuttuminen merkitsee kurin puuttumista. Ja kurin puuttuminen merkitsee sitä, että nämä puoli miljoonaa ukkoa ovat kykenemättömiä suorittamaan sitä tehtävää, jonka vuoksi he täällä ovat, nimittäin Suomen puolustusta."
Linnaa mukaellen.
Tätä meille toitotettiin myöhäishippiajalla, kun jouduttiin nysväämään jotain scheisseä ja purnasimme.:sneaky:
Kivetään vaikka polunreunoja sotilaallisesti suoriin riveihin :cool:
 
Tulee mieleen vanha vitsi valituista paloista. Rehtori julistaa 70-luvulla koululaisille heidän voittaneen ja koulussa otettavan käyttöön NL:n säännöt. Siihen kuului opettajille annettava täysi kunnioitus, hiljaisuus tunneilla ellei kysytä, politisoinnin kielto koulussa, ynnä muita sääntöjä joita lievempiä vastaan opiskelijat olivat kapinoineet.
 
Lakki päästä? Jos siitä aloitatte :D

Purnaavat siitä varmaan puolet ajasta, mutta muu sujuukin kuin rasvattu.

Tämä siis hypoteesi ja sinä kuulut testiryhmään. Täysi raportointi kaksi kertaa viikossa tähän viestiketjuun kiitos.

Teen suunnittelutyötä koululle. En opeta.

Mietin että minä olen kirjottanut yo-kirjotuksissa amiksen jälkeen. Jos nämä osaa kirjottaa nimensä työsopimukseen, niin hienoa.
 
Pinkan sorvaaminen. Sitä perusteltiin, että opitaan tekemään pienetkin asiat täsmällisesti. Nojoo, mutta on niitä muitakin hyviä kohteita, kuten aseen käsittely, suunnitustaidot yms. helposti treenattavat asiat, jota järjestää joka ilta.
 
Back
Top