Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Hyvä Suomi. Hyvä Nokia.

Researchers will this week demonstrate a newly-refined data-transmission technique that can deliver one terabit per second (Tbps) over optical fiber.

Nokia Bell Labs, Deutsche Telekom T-Labs, and the Technical University of Munich will be showing off how a technique called Probabilistic Constellation Shaping, or PCS, can deliver blistering 1Tbps speeds over a fiber connection.
http://www.zdnet.com/article/think-...kia-to-show-off-tech-thats-1000-times-faster/
 
Suomalaista sotataitoa ja perinteitä (Reserviläinen):
24.09.2016
Historia: Suomen jalkaväen juuret ulottuvat vuoteen 1555

Jalkaväki on Maavoimien pääaselaji, joka muodostaa sodan ajan Puolustusvoimien rungon. Maavoimien yhtymät muodostetaan itsenäiseen taktiseen toimintaan kykenevistä pataljoonista ja taisteluosastoista. Viime sotien aikana kenttäarmeijan rungon muodostivat jalkaväkirykmentit.


Ensimmäinen vuosipäivä vasta viime vuonna

Jalkaväen synnystä Suomeen voidaan esittää monta tulkintaa. Virallinen tulkinta julkistettiin vasta viime vuonna, kun jalkaväki vietti ensimmäistä vuosipäiväänsä 18. marraskuuta 2015. Tuona päivänä vuonna 1555 perustettiin ensimmäinen suomalainen lippukunta, joka vastasi nykyistä joukko-osastoa. Jalkaväen yhteisten perinteiden vahvistamista ei kiirehditty, koska monella jalkaväkijoukolla on vahvat omat perinteet.

Eräiden tulkintojen mukaan ennen 1800-luvun autonomiaa ei voida puhua suomalaisista joukoista, mutta kuitenkin jo 30-vuotisessa sodassa 1600-luvun alkupuolella Ruotsin armeijassa oli Suomesta perustettuja maakunnallisia jalkaväki- ja ratsurykmenttejä.

Jo ristiretkiaikaan 1200-luvulla suomalaiset talonpojat perustivat keskuudestaan joukkoja puolustamaan asuinalueitaan. Talonpoikaistaistelijat löivät Novgorodin joukot Karjalan Kannaksen Joutselässä 11. maaliskuuta 1555 hyödyntäen talvisessa maastossa sissitaktiikkaa ja hiihtojoukkoja. Tästä juontuvat jääkärijoukkojen perinteet.


Jääkäreitä jo 1700-luvulla

Käsitteen jääkäri synty liitetään usein Saksassa vuosina 1915–1918 koulutettuihin vapaaehtoisiin. Tätä tukee se, että monen jääkärijoukon perinnepäivä on ollut jääkärien Suomeen paluun päivä eli 25. helmikuuta, mutta jääkäreitä oli jo 1700-luvulla.

Vuonna 1788 useisiin jalkaväkirykmentteihin perustettiin yhden upseerin ja 25 miehen jääkäriosastoja. Tuolloin oli jo olemassa Karjalan jääkäriosasto ja Savon jääkärijoukosta muodostettu rykmentti. 1800-luvun alussa jääkärien määrää jalkaväkijoukoissa kasvatettiin ja jääkäreiksi pyrittiin valitsemaan ”rivakimmat ja ketterimmät miehet, mieluiten sellaiset, jotka ovat harjoittaneet metsästystä”.

Viime sotien jääkärijoukot polveutuivat 1920-luvun polkupyöräpataljoonista, jotka saivat vuonna 1936 vaalittavikseen jääkäriperinteet. Sodan aikana jääkärijoukot miellettiin iskukykyisiksi erikoisjoukoiksi, joilla oli yleensä nuori ja motivoitunut henkilöstö sekä ajanmukainen varustus. Jääkäreitä käytettiin jalkaväen iskuportaan joukkona.

Talvisodan kokemusten perusteella jalkaväkirykmenttien ja -pataljoonien esikuntien kokoonpanoon lisättiin jääkärijoukkue. Moni jatkosodan jalkaväkijohtaja oli tyytyväinen, jos sai jääkärikärjen hyökkäykselleen tietä avaamaan.



Moottorointia ja sarjatulta

Vaikka jalkaväkitaistelijan rooli taistelukentän työmyyränä on pitkälti ennallaan, niin taisteluvälineet ja kalusto ovat kokeneet mullistuksen sodan jälkeisinä vuosikymmeninä. 1960-luvulla palveluskäyttöön tulleen rynnäkkökiväärin myötä jalkaväkiryhmän tulivoima kasvoi merkittävästi. Konetuliase tuli jokamiehen aseeksi.

Jalkaväen liikkuminen mullistui 1980-luvulla Sisu XA-180:n eli tutummin Pasin myötä. Vuonna 1969 tehtiin päätös Puolustusvoimien moottoroinnista. Hevosista luovuttiin, ja 1970-luvulla köröteltiin maataloustraktorin peräkärryssä. Pääsääntöisesti kuitenkin liikuttiin polkupyörillä tai hiihtäen. 1990-luvulta alkaen tiettömien taistelukenttien joukkoyksiköitä kuten Kainuun prikaatia ja Jääkäriprikaatia alettiin varustaa Sisu NA-110 telakuorma-autoilla. Ruotsalaisia tela-autoja hankittiin vähäisiä määriä jo 1960-luvulla.

Henkilökohtainen varustuskin on kehittynyt huimasti. Harmaa kenttäpuku korvattiin 1960-luvulla maastopuvulla. Nyt siitä on menossa jo kolmas sukupolvi. Aiemmin taistelijakohteista suojavarustusta edusti lähinnä teräskypärä, mutta nykyisin käytössä on komposiittikypärä, sirpaleliivi ja monia muita suojavälineitä.

Taistelijakohtainen elektroniikka alkaa myös arkipäiväistyä erilaisten paikannus- ja pimeänäkölaitteiden sekä viestivälineiden myötä. Kustannuksellisestikin on edetty hyvin kauas ajasta, jolloin taistelijakohtaista tekniikkaa edustivat kompassi ja taskulamppu.


Taistelu metsästä kaupunkiin

Viimeisin innovaatio suomalaisessa jalkaväkitaktiikassa on uudistettu taistelutapa, mutta jo sitä ennen ajatus taistelukentästä muuttui. Ennen valmistauduttiin taistelemaan pääasiassa maastossa ja oletettiin hyökkääjän kiertävän asutuskeskukset. Nykyisin myös asutuskeskukset ovat osa taistelukenttää. Siksi tarvitaan rakennetun alueen taistelun erikoisosaajia eli kaupunkijääkäreitä.

Maavoimien erikoisjoukkojen synnyn voi ajoittaa laskuvarjojääkärikoulutuksen aloittamiseen vuonna 1961. Erikoisjoukkoja olivat myös rannikkojääkärit 1980-luvulla, kun Rannikkojääkärikoulun (1979–1989) varusmiehet valittiin rankoilla pääsykokeilla.

Vuosituhannen vaihteen jälkeen alkoi Utissa erikoisjääkäreiden ja Merivoimissa erikoistoimintaosaston kouluttaminen. Myös sisäministeriön alainen Rajavartiolaitos kouluttaa varusmiehiä jalkaväkitaistelijoiksi, kuten sisseiksi ja erikoisrajajääkäreiksi.


Koulutushaarat ja tehtävät

Jalkaväellä on monia koulutushaaroja ja niissä lukuisia tehtäviä. Jääkäreitä voidaan kouluttaa esimerkiksi konekiväärimiehiksi ja tarkka-ampujiksi. Erilaisia tehtävänimikkeitä sodan ajan Puolustusvoimien joukoissa on yli 3 000.

Tuorein askel jalkaväkikoulutuksen kehittämisessä on Jalkaväkikoulun perustaminen vuonna 2015. Se perustettiin Maasotakoulun koulutuskeskuksen kokoonpanoon. Ennestään siellä oli jo Panssarikoulu. Myös panssarijoukot ja ratsuväki kuuluvat Suomessa jalkaväkeen, mutta nämä koulutushaarat käsitellään erikseen sarjan myöhemmässä osassa.


Nykytila ja tulevaisuus

Jalkaväen tarkastaja, eversti Jukka Valkeajärvi on tyytyväinen varusmiesten ja reserviläisten maanpuolustustahtoon ja -asenteisiin, jotka yhdessä vastuuntuntoisen ja ammattitaitoisen kouluttajakunnan kanssa mahdollistavat jalkaväkiyksiköiden kouluttamisen yhä vaativampiin taistelukentän olosuhteisiin. Koulutusta pitää hänen mukaansa yhä terävöittää vastaamaan muuttuneita uhkakuvia.

Haasteiksi eversti Valkeajärvi kokee maastovuorokausien riittävyyden sekä uskottavan sotavarustuksen ja riittävän ampumatarvikemäärän varmistamisen. Suorituskyvyn turvaamiseksi lisärahoitus tarvitaan näihin kolmeen keskeiseen elementtiin, eikä se saa hukkua kasvaviin järjestelmäkustannuksiin.

13687120_1231786563512545_790234780_n.jpg

Kuva: http://www.imgrum.net/user/mighty_finland_/2039819189
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pari varsin positiivista.

Raportti: Suomi houkuttelevin EU-maa investoinneille
http://www.taloussanomat.fi/yrityks...uttelevin-eu-maa-investoinneille/201610223/12


Ja tämä on varsin mielenkiintoinen. Vapo alkaa tekemään suoturpeesta aktiivihiiltä ja muuta korkean lisäarvon hiiltä.


Turvetuotantoon keskittynyt valtionyhtiö Vapo suunnittelee noin 50 miljoonan euron investointia teknistä hiiltä tuottavaan tehtaaseen.

http://www.talouselama.fi/uutiset/i...-suomeen-uusi-tehdas-tyollistaisi-200-6588040

Ensimmäinen teknisten hiilten tuotantoyksikkö työllistäisi valmistuttuaan yhteensä noin 200 henkilöä jalostuksessa ja raaka-aineketjussa ja lisäksi rakennusvaiheessa satoja henkilötyövuosia. Laitos tuottaisi vuodessa teknistä hiiltä kymmeniä tuhansia tonneja.


http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...esta-hiilesta-nousi-leijonan-luolasta-6588073

Vapo hakee uusia keinoja käyttää turvetta. Yritys ryhtyy tekemään teknistä hiiltä itse kehittämällään menetelmällä.

– Tätä on kehitelty meillä useampi vuosi, sanoo johtaja Mia Suominen Vapo Venturesista.

– Idea teknisestä hiilestä nousi ideapankistamme ja sai hyvät pisteet. Sen jälkeen se on mennyt siellä jo pitkän matkaa meidän Leijonan luola -mallisessa prosessissamme.

Vapon tuotekehitysyksikkö Vapo Ventures on ollut olemassa vasta 21 kuukautta. Viime keväänä Ventures kertoi turvekuituinnovaatiosta, nyt vuorossa on tekninen hiili.

– Kun Ventures laitettiin käyntiin, päätimme, että meillä ei ole rajoitteita. Kehittämiemme tuotteiden ei tarvitse esimerkiksi liittyä energiaan, Suominen sanoo.

Suominen on hyvin vaitonainen hiilen tuotantomenetelmästä.

Teknistä hiiltä valmistetaan yleisimmin öljystä tai kivihiilestä koksaamalla eli nostamalla raaka-aineen lämpötilaa hapettomissa olosuhteissa 900 asteeseen. Kuumennettaessa raaka-aineesta poistuu vetyä, happea ja typpeä sisältäviä yhdisteitä ja hiili rikastuu.

Vapo aikoo kuitenkin käyttää koksausta energiatehokkaampaa menetelmää, joka tekee tuotteista tasalaatuisempia ja vähätuhkaisempia. Lisäksi tuotteisiin on mahdollista tuoda kemiallisia erityisominaisuuksia.

– Emme kommentoi menetelmää tarkemmin. En ota kantaa patenttiasiaankaan, Suominen sanoo.

Täyden kokoluokan laitos
Vapo perustaa uutta liiketoimintaa varten Vapo Carbons -yksikön.

Vapo Carbons aikoo rakentaa tekniselle hiilelle 50 miljoonan euron tuotantolaitoksen mahdollisesti Seinäjoelle, Ilomantsiin tai Haapavedelle. Rakentaminen voisi alkaa jo ensi vuonna.

Ennen tehtaan käynnistämistä yritys tekee vielä erilaisia markkinaselvityksiä.

– Me olemme menossa markkinaan, jossa emme ole aiemmin olleet, uudella tuotteella ja uudella tuotantotavalla. Se on iso juttu meille, Suominen sanoo.

Kyse ei ole mistään pienestä koetehtaasta, vaan täyden kokoluokan laitoksesta. Laitos tuottaa teknistä hiiltä kymmeniä tuhansia tonneja vuodessa.

– Se on silti pelkästä teknisen hiilen markkinan kasvusta vain pieni osa.

Suominen uskoo turpeesta tehdyn teknisen hiilen kilpailukykyyn.

– Meillä on osaamista, raaka-aine lähellä ja oma tuotantomenetelmä. Lisäksi kyseessä on tuote, jolla tehdään hyvää, esimerkiksi puhdistetaan ilmaa.

Tarkoittaako uusi aluevaltaus, että Vapo voisi jossain vaiheessa luopua kokonaan turpeen poltosta?

– No se on aika pitkälle menevä ajatus, mutta jokainen uusi innovaatio tuo jotain uutta.


Tekninen hiili
Teknisellä hiilellä tarkoitetaan muun muassa aktiivihiiltä, hiilikuitua ja hiilimustaa.

Aktiivihiiltä voidaan käyttää vesien ja kaasujen puhdistamisessa, hiilikuitua erilaisissa keveissä ja lujissa rakenteissa kuten urheiluvälineissä ja hiilimustaa esimerkiksi väriaineena.

Tekniset hiilet markkina kasvaa kymmenen prosentin vuosivauhtia. Maailmanmarkkina on noin 40 miljardia euroa.
 
Vieläkö löytyisi joku ilmataistelupeli, jossa suomalaiset olisivat maailman parhaita.

Tämä olympialajiksi.

World of Tanks -pelin EM-turnaus ratkesi - Suomi voitti kultaa!



Kuvia.

Suomen elektronisen urheilun maajoukkue voitti MM-kultaa: ”Ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa meidän pelaamisellemme”
Suomi saavutti kultaa Counter-Strike: Global Offensive -ammuntapelissä.
URHEILU 9.10.2016 22:04 Päivitetty: 10.10.2016 8:44 http://www.hs.fi/urheilu/a1475985128553?jako=01ee8dd689df156d2ea95a8a52dd0774&ref=og-url
 
Tässä pari varsin positiivista.

Raportti: Suomi houkuttelevin EU-maa investoinneille
http://www.taloussanomat.fi/yrityks...uttelevin-eu-maa-investoinneille/201610223/12


Ja tämä on varsin mielenkiintoinen. Vapo alkaa tekemään suoturpeesta aktiivihiiltä ja muuta korkean lisäarvon hiiltä.


Turvetuotantoon keskittynyt valtionyhtiö Vapo suunnittelee noin 50 miljoonan euron investointia teknistä hiiltä tuottavaan tehtaaseen.

http://www.talouselama.fi/uutiset/i...-suomeen-uusi-tehdas-tyollistaisi-200-6588040

Ensimmäinen teknisten hiilten tuotantoyksikkö työllistäisi valmistuttuaan yhteensä noin 200 henkilöä jalostuksessa ja raaka-aineketjussa ja lisäksi rakennusvaiheessa satoja henkilötyövuosia. Laitos tuottaisi vuodessa teknistä hiiltä kymmeniä tuhansia tonneja.


http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...esta-hiilesta-nousi-leijonan-luolasta-6588073

Vapo hakee uusia keinoja käyttää turvetta. Yritys ryhtyy tekemään teknistä hiiltä itse kehittämällään menetelmällä.

– Tätä on kehitelty meillä useampi vuosi, sanoo johtaja Mia Suominen Vapo Venturesista.

– Idea teknisestä hiilestä nousi ideapankistamme ja sai hyvät pisteet. Sen jälkeen se on mennyt siellä jo pitkän matkaa meidän Leijonan luola -mallisessa prosessissamme.

Vapon tuotekehitysyksikkö Vapo Ventures on ollut olemassa vasta 21 kuukautta. Viime keväänä Ventures kertoi turvekuituinnovaatiosta, nyt vuorossa on tekninen hiili.

– Kun Ventures laitettiin käyntiin, päätimme, että meillä ei ole rajoitteita. Kehittämiemme tuotteiden ei tarvitse esimerkiksi liittyä energiaan, Suominen sanoo.

Suominen on hyvin vaitonainen hiilen tuotantomenetelmästä.

Teknistä hiiltä valmistetaan yleisimmin öljystä tai kivihiilestä koksaamalla eli nostamalla raaka-aineen lämpötilaa hapettomissa olosuhteissa 900 asteeseen. Kuumennettaessa raaka-aineesta poistuu vetyä, happea ja typpeä sisältäviä yhdisteitä ja hiili rikastuu.

Vapo aikoo kuitenkin käyttää koksausta energiatehokkaampaa menetelmää, joka tekee tuotteista tasalaatuisempia ja vähätuhkaisempia. Lisäksi tuotteisiin on mahdollista tuoda kemiallisia erityisominaisuuksia.

– Emme kommentoi menetelmää tarkemmin. En ota kantaa patenttiasiaankaan, Suominen sanoo.

Täyden kokoluokan laitos
Vapo perustaa uutta liiketoimintaa varten Vapo Carbons -yksikön.

Vapo Carbons aikoo rakentaa tekniselle hiilelle 50 miljoonan euron tuotantolaitoksen mahdollisesti Seinäjoelle, Ilomantsiin tai Haapavedelle. Rakentaminen voisi alkaa jo ensi vuonna.

Ennen tehtaan käynnistämistä yritys tekee vielä erilaisia markkinaselvityksiä.

– Me olemme menossa markkinaan, jossa emme ole aiemmin olleet, uudella tuotteella ja uudella tuotantotavalla. Se on iso juttu meille, Suominen sanoo.

Kyse ei ole mistään pienestä koetehtaasta, vaan täyden kokoluokan laitoksesta. Laitos tuottaa teknistä hiiltä kymmeniä tuhansia tonneja vuodessa.

– Se on silti pelkästä teknisen hiilen markkinan kasvusta vain pieni osa.

Suominen uskoo turpeesta tehdyn teknisen hiilen kilpailukykyyn.

– Meillä on osaamista, raaka-aine lähellä ja oma tuotantomenetelmä. Lisäksi kyseessä on tuote, jolla tehdään hyvää, esimerkiksi puhdistetaan ilmaa.

Tarkoittaako uusi aluevaltaus, että Vapo voisi jossain vaiheessa luopua kokonaan turpeen poltosta?

– No se on aika pitkälle menevä ajatus, mutta jokainen uusi innovaatio tuo jotain uutta.


Tekninen hiili
Teknisellä hiilellä tarkoitetaan muun muassa aktiivihiiltä, hiilikuitua ja hiilimustaa.

Aktiivihiiltä voidaan käyttää vesien ja kaasujen puhdistamisessa, hiilikuitua erilaisissa keveissä ja lujissa rakenteissa kuten urheiluvälineissä ja hiilimustaa esimerkiksi väriaineena.

Tekniset hiilet markkina kasvaa kymmenen prosentin vuosivauhtia. Maailmanmarkkina on noin 40 miljardia euroa.

Missäs v*tussa ne investoijat viivyttelee ? ??
Vuodesta toiseen suomi on paras siinä ja siinä, puhumattakaan tuosta ja tästä, täyttä paskaa nuo raportit tms. Propaganda jota suolletaan valtamediasta. Vittu, vale on koko Suomen paremmuus.
 
Missäs v*tussa ne investoijat viivyttelee ? ??
Vuodesta toiseen suomi on paras siinä ja siinä, puhumattakaan tuosta ja tästä, täyttä paskaa nuo raportit tms. Propaganda jota suolletaan valtamediasta. Vittu, vale on koko Suomen paremmuus.

Suomi ei pääse siitä mihinkään, että Euroopassa olemme kaukana meren takana syrjässä ja pieni. Esim. Pohjoismaissa Ruotsi on kv-yrityksille "luonnollinen" lokaatio. Tietysti poikkeuksia on, mutta pitää pelata omilla vahvuuksilla.
 
Ei, ei se ole vale. Tämän paremmuuden markkinointi ja kaikenlainen kulisseissapelaaminen on se meidän akilleen kantapää. Ei tarjoilla verodiilejä, vedetä suhteilla yms. täysin normaalia kv-toiminnassa tapahtuvaa kotiinpäin vetämistä. KV-yritykset käytännössä sattumalta heräävät Suomen toimintaympäristön hyvyyteen esim. henkilökohtaisten kokemusten ja linkkien kautta. Kukaan ei ole kutsumassa ja kädestä pitäen konsultoimassa, miten hommat menee. Että vaikka ette ymmärrä tätä salakieltä, niin ei hätää! Onnistuu myös englanniksi ja ne ruskeat kirjekuoret voi jättää kassakaappiin.
 
Jos maiden velka-asteeseen huomioidaankin myös saatavat ja näin Suomi kyseessäollen myös eläkerahastot niin olemmekin tasapainon suhteen euroopan kärkimaita. Yllättävä tase mutta näin se todellakin on. Ei tietenkään poista sitä rekenteellista uudistustarvetta joka nyt tuottaa velkaa mutta tarkoittaa toki, että olemme suhteellisen vahvalla pohjalla. Vertaa vaikka todellisuus Venäjällä jossa eläkerahastoilla on mm sodittu tässä jo useampi vuosi.

Kun sitten ajattelemme omia puolustuksemme hankkeita niin yhdestä euroopan kärkeen kuuluvista ilmavoimista emme ole tinkimässä vaan uudet hävittäjät ovat suunnitelmissa eikä mittari muutu mihinkään - niillä pitää pärjätä itäkalustolle.

Samaan aikaan osin omavaraisesti uudistamme laivastoamme joten merelläkin ainakin tyydyttävä iskukyky tullee turvatuksi.

Yhteistyö läntisten kumppanien kanssa puolustusteknologiassa ja harjoittelussa pitää yhdessä tiiviimmän kertausharjoitusrytmin kanssa myös maavoimien iskukykyä yllä. Entisestään se tehostuu pyrkimyksillä parempaan ja nopeampaan valmiuteen jota varten myös lakeja on muutettu. Samaa valmiutta parantaa tiedustelun valtuuksien lakihankkeet.

Maavoimien pienin askelin ja tosin käytetyin mutta järkevin kalustotäydennyksin myös tämä osa-alue näkyy olevan kehittelyn kohteena. Liikkuvuuteen kiinnnitetään yhä enemmän huomiota. Varmasti jossakin vaiheessa myös ilmapuolustus saa tarvittavat puuttuvat palasensa.

Kaiken kaikkiaan monella eri osa-alueella puolustus kehittyy varsin kunnianhimoisin askelin ja yhdessä mittavan reservimme myötä voimme lunastaa mainettamme pohjolan Spartana. Toivottavasti myös kansainväliset operaatiot elpyvät osaltamme ja kannamme nykyistä suuremman roolin kriisialueiden hallintatehtävissä tuoden sieltä myös tietotaitoa varusmiestemme hyväksi.

Aika hyvin vai kuinka. Patrian omistusjärjestelyt ja yhteistyökanavat läntisiin johtaviin aseteknologian valmistajiin ei ole sekään pahasta monen muun iskukykyisen suomalaisyrityksen ohella kuten ammukset, panokset ja räjähteet, suojavarusteet, tietotekniikka ja tulenjohtojärjestelmät jne. Ehkä Holming tmv voisi vielä kehittää meille rannikon pienoissukellusveneet niin ei jäisi tämäkään palanen puuttumaan.

No osa projekteistä vie aikaa mutta kaikki tämä kertoo myös siitä millä asenteella näihin asioihin nyt tänäänkin suhtaudutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Missäs v*tussa ne investoijat viivyttelee ?
Suomi on varmasti kärkipäätä siinä kun tarkastellaan valtioita verrannollisina keskenään, mutta irrallaan kartasta. Tuotannollista investointia voi ajatella sellaisesta raaka-aineesta joita meillä täällä on, mutta senhän ovat jo suomalaiset firmat jo käynnistäneet vaikka olisivatkin nykyään monikansallisia.
Logistinen sijainti on yksi tekijä mikä karkottaa muut investoijat. Markkinoille ei ole niin helppo toimittaa täältä, kuin sellaisista paikoista, mitkä ovat lähempänä kuhinaa. Meidän kannattaa vaan keskittyä totteisiin joita pystymme valmistamaan ja joiden tuotekehitys etenee täällä muuta maailmaa paremmin. Erilaiset metsäteollisuuden tuotteet komposiittisidonnaisina ovat hyvää edistystä, laminodut puutuotteet rakennusteollisuudelle ja paperitehtaiden kääntö pakkausteollisuuden tarpeisiin ovat hyviä oivalluksia. Se uniikki tuote - "uusi nokia" - ehkä vielä odottaa ilmestymistään, mutta kehittämällä nukuisiä valmisteita voisimme hyvinkin onnistua.

Myyjiä ulkomaille, sitä tarvitaan. Markkinathan ovat valtavat kunhan vaan esim Eurooppalaiset saadaan tajuamaan suomalaisten tuotteidet edut verrattuna perinteisiin (rakennusmateriaaleihin).

.
 
Suomi on varmasti kärkipäätä siinä kun tarkastellaan valtioita verrannollisina keskenään, mutta irrallaan kartasta. Tuotannollista investointia voi ajatella sellaisesta raaka-aineesta joita meillä täällä on, mutta senhän ovat jo suomalaiset firmat jo käynnistäneet vaikka olisivatkin nykyään monikansallisia.
Logistinen sijainti on yksi tekijä mikä karkottaa muut investoijat. Markkinoille ei ole niin helppo toimittaa täältä, kuin sellaisista paikoista, mitkä ovat lähempänä kuhinaa. Meidän kannattaa vaan keskittyä totteisiin joita pystymme valmistamaan ja joiden tuotekehitys etenee täällä muuta maailmaa paremmin. Erilaiset metsäteollisuuden tuotteet komposiittisidonnaisina ovat hyvää edistystä, laminodut puutuotteet rakennusteollisuudelle ja paperitehtaiden kääntö pakkausteollisuuden tarpeisiin ovat hyviä oivalluksia. Se uniikki tuote - "uusi nokia" - ehkä vielä odottaa ilmestymistään, mutta kehittämällä nukuisiä valmisteita voisimme hyvinkin onnistua.

Myyjiä ulkomaille, sitä tarvitaan. Markkinathan ovat valtavat kunhan vaan esim Eurooppalaiset saadaan tajuamaan suomalaisten tuotteidet edut verrattuna perinteisiin (rakennusmateriaaleihin).

.

Sellainen kommentti tuohon viimeiseen, että Suomi on about viimeisenä maana Euroopassa tajunnut puurakentamisen edut. Esim. Saksankielisessä Euroopassa on rakennettu CLT:llä jo 20 vuotta.
 
Sellainen kommentti tuohon viimeiseen, että Suomi on about viimeisenä maana Euroopassa tajunnut puurakentamisen edut. Esim. Saksankielisessä Euroopassa on rakennettu CLT:llä jo 20 vuotta.
Kyllähän se noin on että kehittämisen ketteryydessä ei olla ihan oltu parhaita tässä männä vuosina. Puu-raakaainetta on toki osattu viedä mutta rakentamisen osaamista on Euroopassa ollut muillakin.
Tasaiseen menekkiin on ollut niin mukanva nojata takavuosina ja kehittäminen ei ole niin ollut tekemisen kärjessä. Mutta hyvä kuitenkin jos vihdoin on voitu ryhdistäytyä ja tälläkin alueella mennä mukaan kilpailuun.
Siitä meille "hyvä me" -selkääntaputtelua.
 
Semmoinenkin pieni maa joka ei ole tunnettu metsistään on maailman johtava joulukuusien viennissä. Eli Tanska. Hyvä me!
 
Turun telakka sai taas kaksi uutta laivatilausta. Upea näköisiä!

Turun risteilijätilaukset: Telakalla suunnitellaan kelluvia luksuskaupunkeja
Telakkayhtiö Meyer Turku pyrkii suunnittelemaan Royal Caribbean Cruisesille kaksi risteilijäalusta, jotka valmistuessaan löisivät muut laivayhtiöt ällikällä.

11.10.2016 klo 20:20päivitetty 11.10.2016 klo 21:28
13-3-7356860.jpg

STX Europen Turun telakalla rakennettu Oasis of the Seas -risteilyalus testikierroksella Itämerellä syyskuussa 2009.Royal Caribbean / EPA
15
Meyer Turku toimittaa Royal Caribbean Cruisesille kaksi uuden sukupolven risteilyalusta, jotka aiesopimuksen mukaan toimitetaan vuosina 2022 ja 2024. Suunnittelutyöhön aiotaan nyt käyttää aiempaa enemmän aikaa, koska varsinainen alusten rakentaminen alkaa vasta vuosien päästä.

– Nyt ei kilpailla pelkällä hinnalla, vaan älyllisillä ratkaisuilla, mitä meillä on asiakkaalle tarjota, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.

Projekti-insinöörinä Turun telakalla toimiva Jere Oksman korostaa, että vaikka uusinta teknologiaa risteilijöistä tulee löytymään pilvin pimein, pitää suunnittelussa pitää myös pää kylmänä.

– Me emme suinkaan laita nippua insinöörejä pöydän ääreen kasaamaan laivaan kaikkea teknologiaa, jota vain pystymme keksimään, vaan kuuntelemme tarkasti asiakkaan toiveita. Uusien risteilijöiden suunnittelussa on nyrkkisääntö, että kolmasosa pitää olla yhtiön aiemmista laivoista tuttua, kolmasosa paranneltua ja kolmasosa jotain ihan uutta, Oksman summaa.

Wow-efekti on löydettävä apinoimatta
Tulevina vuosina Turun telakalla seurataan tarkasti, millaisia uusia risteilyaluksia maailmalla valmistuu. Risteilyalusten valmistuessa niiden on oltava alan huippua.

– Asiakkaamme ei tietenkään halua, että apinoimme muita laivayhtiöitä. Uusien risteilyalusten tulee olla Royal Caribbean Cruires -brändin mukaisia, ja niissä tulee olla vahvasti wow-efektiä, projekti-insinööri Jere Oksman kertoo.

Koko Turun telakan suunnitteluorganisaatio on mukana risteilyalustilauksen alkumetreiltä asti. Asiakas valitsee perinteisesti itse arkkitehtitoimistot, ja päättää milloin nämä astuvat mukaan suunnittelutiimin työhön. Suunnitteluvaiheessa tarvitaan lukuisien eri ammattilaisten näkemystä.

– Muotoilijat ja sisustusarkkitehdit ovat esimerkiksi vastuussa siitä, että laiva viestii jo ulkoapäin sitä, mitä sisällä on luvassa. Risteilijäalusten suunnittelu on huikean mielenkiintoista ja haastavaa, Turku Meyerin suunnittelujohtaja Jarno Soinila kertoo.

13-3-9223641.jpg

Esimerkkikuva havainnollistaa laivan konseptisuunnittelun tavoitteita. Valmiista laivasta ei tule kuvan kaltainen.Kimmo Gustafsson / Yle
Risteilijät kuin miljoonan palan palapelejä
Meyer Turun suunnittelujohtaja Jarno Soinila kuvaa tämän päivän risteilyaluksia älykkäiksi uiviksi kaupungeiksi, joiden luonnetta voidaan verrata kolmiulotteiseen palapeliin, joka koostuu kymmenestä miljoonasta osasesta. Jokainen osa tulee määritellä ja sijoittaa oikealle paikalleen laivan suunnittelun aikana.

– Laivan perussuunnittelun alkaessa telakalla on käytössä utuinen visio palapelin lopputuloksesta. Sen tulee kuitenkin olla sen verran selkeä, että uskallamme sitoutua kiinteään hintaan ja kiinteään toimitusaikaan, Soinila toteaa.

1500 omakotitalon kokoisia risteilijöitä
Tilattujen risteilijöiden kokoa ei ole vielä julkistettu. Suunnittelujohtaja Jarno Soinila kuitenkin hahmottelee yhden risteilijän pinta-alaksi noin 200 000 neliömetriä. Se vastaa 1 500:aa keskikokoista suomalaista omakotitaloa.

– Matkustajien yhteisessä käytössä olevia tiloja tulee 50–100 kappaletta. Esimerkiksi vuonna 2009 Turun telakalta luovutettuun Oasis of the Seas -alukseen rakennettiin 100 metriä pitkä ja 20 metriä leveä keskuspuisto, jossa pystyi käyskentelemään taivasalla. Puiston varrelle istutettiin 12 000 kasvia, Soinila kertoo.

http://yle.fi/uutiset/3-9222583
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se noin on että kehittämisen ketteryydessä ei olla ihan oltu parhaita tässä männä vuosina. Puu-raakaainetta on toki osattu viedä mutta rakentamisen osaamista on Euroopassa ollut muillakin.
Tasaiseen menekkiin on ollut niin mukanva nojata takavuosina ja kehittäminen ei ole niin ollut tekemisen kärjessä. Mutta hyvä kuitenkin jos vihdoin on voitu ryhdistäytyä ja tälläkin alueella mennä mukaan kilpailuun.
Siitä meille "hyvä me" -selkääntaputtelua.
Eikös tossa ollut joku suomalaisen vakuutuskäytännön juttu taustalla, eli jos haluaa puurakenteiseen pienkerrostaloon palovakuutuksen niin pitää asentaa kallis sprinklerijärjestelmä, ja ottaa sitten kattava vesivahinkovakuutus samassa paketissa... ellei sitten valitse kuivavesisammutusjärjestelmää niinkuin Ylivieskan kirkossa..
 
Sellainen kommentti tuohon viimeiseen, että Suomi on about viimeisenä maana Euroopassa tajunnut puurakentamisen edut. Esim. Saksankielisessä Euroopassa on rakennettu CLT:llä jo 20 vuotta.

Metsä Groupin tuotteilla on rakennettu esim. Sevillassa. Miksi niin vähän Suomessa:
http://www.metsawood.com/fi/media/referenssit/pages/Metropol-parasol.aspx
http://www.metsawood.com/global/news-media/references/Pages/metropol-parasol-urban-centre.aspx
http://intransit.blogs.nytimes.com/...huge-wooden-structure-debuts-in-seville/?_r=0

Viikon taputukset tuolla alalla työskenteleville.
 
Back
Top