Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Osittain ihan fiksuakin tekstiä vaan kyllä tuolta tekstistä paistaa läpi jotain muutakin..:



Tähän asti aivan OK tavaraa. Vahvistaa vain jälleen sen faktan että Suomen ainoa järkevä ratkaisu oman puolustuksen ylläpidon lisäksi on NATO ja mahdollisimman pian. EU:lla ei eripuraisuudessaan ja jahkailussaan näytä löytyvän tähän mitään annettavaa. Heikko, yksinäinen ja hämmentynyt on helpoin mahdollinen saalis ja tällä hetkellä Putin nauttii katsoessaan Suomen ja EU:n laajuista juupas-eipäs -peliä ja porukan kaksijakoisuutta.



En ole kuullutkaan mistään vihakampanjasta Punaista Ristiä kohtaan (kuullostaa jo ideana erittäin hölmöltä) vaan näistä olen hyvinkin samaa mieltä:

-"Oikeassa elämässä isänmaasta ja sen ihmisistä tarvitaan huolehtimaan systeemi jos toinenkin."
-Tähdentäisin vielä että näiden systeemien prioriteetteina tulee olla huolehtiminen ensisijaisesti omista kansalaisista ja sen jälkeen niistä vieraskansalaisista jotka yhteiskuntaamme faktuaalisesti hyödyttävät. Vasta sen jälkeen (resurssien niin salliessa) jaetaan hyvinvointia muillekin mutta sitäkin järkevästi valikoiden.

-"Kriittisyys ja huonon korvaaminen paremmalla on yhteiskunnan elinvoiman kannalta olennaista."
-Kriittisyys on siis hyvästä. Miksi sitten kriittisesti esim. kontrolloimattomaan maahantuloon suhtautuvia kohdellaan kuten nykyään kohdellaan? Esim. koko EU:ssa toimimattomaksi havaitun pakolaiskuvion korvaaminen paremmalla olisi yhteiskunnan elinvoiman kannalta nimenomaan olennaista. Pätee myös muihin toimimattomiin instituutioihin.

-"Kun kyseessä on pelkkä halu tuhota, on se vain silkkaa huliganismia."
-Kannattaa muistaa tämä(kin) lause siinäkin vaiheessa kun/jos meillekin alkaa ilmestymään no-go zoneja.

Joka kerta, muuten, kun joku käyttää sanaa "öyhötys" laskee arvostukseni k.o. henkilöä, hänen motiivejaan ja sanojensa painoarvoa kohtaan dramaattisesti.



Ehkä ei nyt, vaan kukaan ei tiedä mitä vaikkapa jo huominen tuo tullessaan. Itse pidän esim. Suomen puolustusratkaisuihin puuttumista epämääräisesti uhkailemalla vähintäänkin epäystävällisenä ja epäluottamusta herättävänä toimintana.



Niin, haluaako Janne nyt sitten sanoa että meidän tulee kritiikittä hyväksyä kaikki sellainenkin mikä huonontaa omaa, kovalla työllä rakennettua, toimivaa yhteiskuntaamme ja elämämme laatua? Yhteiskuntamme on juuri sellainen miksi kansalaiset sen haluavat luoda. Kyse on vain arvoista ja tahdosta.

Edit.: Pari typoa ja sanamuotoa fiksattu

Kirjoittaja ymmärtääkseni viittaa siihen, että MV-lehti ja muutama vastaava sivusto koettavat tietoisesti murentaa luottamusta suomalaiseen yhteiskuntaan ja samalla kirjoittelevat ihannoivia artikkeleita mm. järjestäytyneeksi rikollisuudeksi luokitelluista pyöräjengeistä ja jotkut nielaisevat tämän koukun hook, line & sinker. Anglisismia käyttääkseni. Sillä olenhan länsimielinen vaikka jaan mielipiteesi siirtolaisvyörystä ja inhoan Helsingin Sanomia. Venäjäperäisen vaikuttamisen huomaa siitä, että siinä esitetään suomalainen yhteiskunta täysin paskana ja korruptoituneiden johtajien vetämänä, kun taas vastuullinen kritiikki käyttää rauhallisesti suomalaisen yhteiskunnan tarjoamia mahdollisuuksia asioittensa ajoon. Jälkimmäisen toiminnan ansiosta meillä on hallituksessa avoimesti maahanmuuttokriittinen puolue vaikka Ruotsissa taas vastaavankaltainen puolue on eristetty demokraattisesta päätöksenteosta aivopestyjen hyödyllisten idioottien toimesta.

Länsiperäisen vaikuttamisen (eilisen Hesari) huomaa taas siitä että se koettaa painostaa demokraattisesti valittua ulkopolitiikan johtoa luopumaan kaikista toimenpiteistä, jotka vähentäisivät vastakkainasettelua Venäjän kanssa.

Mutta luottakaa Suureen Johtajaan. Sale johdattaa meidät lopulliseen voittoon! Hän tuntee kaikki polut.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kertakaikkiaan erinomaisen hyvä uutinen :solthum::salut:

Tässä riittää purtavaa itsekullekin :cool:

Mutta kuka suojelee ainutlaatuisia ja uhanalaisia Suomalaisia...? o_O


Geenitutkijat yllättyivät: Eurooppa on nyt jaettu suomalaisiin ja ”ei-suomalaisiin”

http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ym...tyivat-eurooppa-nyt-jaettu-suomalaisiin-ja-ei
http://www.nature.com/nature/journal/v536/n7616/full/nature19057.html
http://www.uef.fi/-/suomalaiset-eivat-ole-perimaltaan-eurooppalaisia
...
Suomalaisten geeniperimä on tiedetty erikoislaatuiseksi, mutta vasta nyt
tiedetään, että Suomen väestö on Euroopassa täysin ainutlaatuinen tapaus.
Suomalaiset ovat perimältään niin erilaisia muista eurooppalaisista, että
heidät pitää luokitella omaksi väestökseen,
summataan Itä-Suomen
yliopiston tutkimustiedotteessa.

Tutkimuksessa analysoitiin yli 60 000 ihmisen eksomia eli koko perimän
proteiineja koodaavaa osaa. Mukana oli väestöotoksia Euroopasta,
Afrikasta, Etelä- ja Itä-Aasiasta sekä Amerikan mantereelta. Tarkoituksena
oli selvittää erilaisten etnisten ryhmien geenimuutoksia.

Suomalaisten geeniperimän analyysi ei kuulunut millään tavoin tutkimuksen
lähtökohtiin, kertoo tutkimuksen tekijöihin lukeutuva palkittu diabeteksen
geneettisten taustatekijöiden tutkija, professori Markku Laakso. Suomi
yksinkertaisesti nousi esiin tutkimusaineistosta, mikä yllätti tutkijat.

–Jos sellaisella matemaattisella mallinnuksella laitetaan kaikki tämä
geenitieto samaan tietokoneanalyysiin, niin kaikki muut väestöt menevät
kuvaajassa ihan toiselle alueelle. Suomi on siellä aina omassa ryhmässään,
Suomea ei voi laskea mukaan mihinkään
, Laakso kertoo naurahtaen Uudelle
Suomelle.

Se on ihan oikein sanoa, että suomalaiset eivät ole eurooppalaisia, kun
ne eivät muistuta geneettisesti muita eurooppalaisia. Mutta suomalaiset
eivät ole myöskään aasialaisia,
kun eivät muistuta niitäkään. Suomalaiset
eivät tässä suhteessa geneettisesti muistuta ketään.

 
Meidänhän pitää nyt vaatia EU:ssa erityissuojelun alla oleva asema! Eikös katalaanit ja baskitkin ole tuollaista vaatineet?
 
!!!

Laajassa ihmisten geeniperimään perustuvassa tutkimuksessa on tultu siihen tulokseen, että eurooppalaiset pitäisi jakaa suomalaisiin ja ei-suomalaisiin. Kansainvälisessä tutkimuksessa oli mukana muun muassa Itä-Suomen yliopiston keräämää tutkimusaineistoa.

Myös aikaisemmissa tutkimuksissa suomalaista geeniperimää on pidetty erikoisena, mutta nyt julkaistu tutkimus paljastaa, että suomalaisten perimä on ainutlaatuinen.


Tutkimuksen julkaisi tiedemaailman viikkojulkaisu Nature.

Tutkimuksessa selvitettiin 60 706:n ihmisen perimää. Joukossa oli väestöjä Euroopasta, Afrikasta Etelä- ja Itä-Aasiasta sekä Amerikan mantereelta.

Suomalaisten eriskummallisuus ei ollut tutkimuksen aihe, vaan se pulpahti tutkimuksessa vahvasti esille. Suomalaiset olivat tietokonemallinnoksissa aivan omassa nurkassaan.

Suomalaisia ei tutkimuksen perusteella voida pitää eurooppalaisina eikä aasialaisina, sanoo professori Markku Laakso Uudessa Suomessa.

Syy suomalaisten geeniperimän erilaisuuteen johtuu siitä, että Suomi on ollut pitkään varsin eristäytynyt muusta maailmasta.

Laakso sanoo Uudessa Suomessa, että muita maailman eristäytyneitä väestöjä ovat muun muassa grönlantilaiset, islantilaiset sekä sardinialaiset.

Suomessa erityinen eristäytynyt ryhmänsä ovat itäsuomalaiset. Tämä johtuu Laakson mukaan paljolti 1300-luvun Pähkinäsaaren rauhan rajasta. Raja kulkee Viipurista Pohjanlahdelle.

Se jätti pieniä porukoita pariutumaan keskenään muun muassa järvien rajaamiin sumppuihin

Itä-Suomen yliopiston tutkimustiedotteen mukaan geeniperimän selvittäminen on tärkeää, jotta väestön geneettinen historia ja biologia tulevat selviksi. Geeniperimä muun muassa helpottaa harvinaisten sairauksien diagnostiikassa.

”Tutkimus osoitti, että suomalaiset ovat perimältään niin erilaisia muista eurooppalaisista, että heidät pitää luokitella omaksi väestökseen. Suomalaisilla esiintyy muihin eurooppalaisiin tai aasialaisiin väestöihin verrattuna enemmän geenimuutoksia, joiden esiintyvyys väestössä on 1–5 prosenttia”, sanotaan Itä-Suomen yliopiston tiedotteessa.

Yliopisto ottaa esimerkiksi AKT2-geenin geenimuutoksen, jota esiintyy yhdellä prosentilla suomalaisista, mutta ei missään muualla maailmassa. Geeni vaikuttaa insuliiniherkkyyteen.

”Suomalaisten erilainen geenitausta antaa mahdollisuuden ainutlaatuisiin geenien toiminnan tutkimuksiin erityisesti Itä-Suomessa, missä koko väestön oletetaan periytyvän ainoastaan 1 500 perheestä.

Uudet tulokset geeniperimästämme vahvistavat Adolf Ivar Arwidssonin lausahdusta jo vuosisata sitten: ”Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme halua tulla, olkaamme siis suomalaisia”, professori Markku Laakso sanoo yliopiston tiedotteessa.
http://www.hs.fi/tiede/a1471577446298?jako=838a61ecec8ac0af4c6cd2655e2f945b
 
http://yle.fi/uutiset/uudenkaupungi...arilla__mersujen_valmistus_alkaa_pian/9117134

Uudenkaupungin autotehdas laajeni hehtaarilla – Mersujen valmistus alkaa pian
Mercedes-Benzin katumaastureiden valmistus alkaa Uudessakaupungissa ensi vuoden alussa. Valmistuksen edellyttämät tehtaan muutostyöt ovat nyt valmistuneet.

Uudenkaupungn autotehtaalla valmistetaan Mercedes Benzin A-sarjaa. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Uudenkaupungin autotehtaalla valmistaudutaan parhaillaan Mercedes-Benzin katumaasturin sarjatuotantoon. Tehtaan linjoille tehdyt muutostyöt on saatu valmiiksi.

GLC-katumaasturin tuotantoa varten autotehtaan tuotantotilaa on laajennettu noin hehtaarilla. Katettua pinta-alaa on nyt 13 hehtaaria.

– Etenemme täysin GLC-tuotannon suunnitelmien mukaisesti. Maalaamon ja kokoonpanon muutostyöt valmistuivat tehtaan viiden viikon kesäseisokin aikana, kertoo Valmet Automotiven valmistuspalvelujen johtaja Pasi Rannus.

Merkittävin muutos tehtaaseen tehtiin maalaamon puolelle, jonka yksi linja uusittiin. Käsinmaalaus- ja automaattiasemat on korvattu roboteilla ja samalla uusittiin linjan rakenteet ja kuljetin. Muutoksilla parannetaan tuottavuutta.

Mersun GLC-katumaasturin valmistus alkaa Uudessakaupungissa ensi vuoden alussa. Rekrytoinnit GLC-tuotantoa varten käynnistyvät pian.
 
Matkailu avartaa, vissiin.

Miksi lakkasin haukkumasta VR:ää

27.8.2016 http://www.orastynkkynen.fi/?p=6814

Kaverini tietävät, kuinka minulla oli tapana marista VR:n ongelmista. Ja kyllähän se keljuttaa, kun juna hyytyy keskelle peltoa, vessat eivät toimi taivaliokunnan äänestyksen tulos muuttuu junan myöhästymisen takia.

Eduskunnasta jäätyäni olen matkustanut junalla 13:ssa Euroopan maassa Venäjältä Englantiin ja Norjasta Sloveniaan. Kokemus on asettanut Suomen junaliikenteen puutteet uuteen valoon.

VR sai takavuosina satikutia junien kroonisen myöhästelyn takia. Keski-Euroopassa tunnin myöhästymiset ovat tavanomaisia, ja Ruotsissa joka kolmas nopeista X2000-junista on myöhässä.

Suomessa ruuhkaisimmilla väleillä joutui välillä istumaan lattialla. Hollannissa olen matkustanut kaukojunassa, jossa ei enää ollut tarjolla edes seisomapaikkoja.

VR:n junien langaton verkko oli pitkään vitsi, joka ei naurattanut; nykyään se tosin toimii hyvin. Saksassa edes nopeilla, suurten kaupunkien välisillä pääyhteyksillä ei ole välttämättä verkkoa lainkaan – eikä kännykässä signaalia.

Suomessa junat myöhästyvät välillä jatkoyhteyksistä, jolloin VR joutuu kuljettamaan joitakin matkustajia taksilla. Tanskan DSB ei järjestänyt edes tusinalle asiakkaalle kuljetusta, jolla olisi ehtinyt yöjunaan. Korvauksena annettiin kuponki, jolla sai parin desin mehun kioskista.

VR:n asiakaspalvelun vastaukset ovat välillä kiertelevää markkinointipuhetta, joka ei puutu varsinaiseen ongelmaan. Pääsääntö eurooppalaisten junayhtiöiden kanssa asioidessa kuitenkin on, että ne eivät vastaa yhteydenottoihin lainkaan.

Välillä VR:ää arvosteltiin siitä, että se ei anna riittävästi tietoa matkan kulusta. Muistelen moitteita, kun istun saksalaisessa junassa keskellä metsää eikä kukaan kuuluta sen paremmin myöhästymisen kestoa kuin syytäkään.

Kokemusteni mukaan puhelinpalvelu on Suomessa toiminut moitteita. Ainakin se on toiminut paremmin kuin itävaltalaisella ÖBB:llä, jossa asiakaspalvelija yhdisti ensin toiselle ja tämä edelleen kolmannelle, joka lopulta löi luurin korvaan.

Tämä kaikki ei tietenkään tarkoita, että VR:llä ei olisi parantamisen varaa. Ilman muuta on, paljonkin. Palautetta kannattaa antaa, jotta epäkohtiin voidaan puuttua.

Silti joka kerta, kun juoksen hikisenä yli tunnin myöhässä olevasta junasta portaita ylös laiturille toivoen, että myös jatkoyhteys olisi myöhässä; kun vietän ylimääräisen yön matkalla hotellissa, koska en ole ehtinyt parin tunnin myöhästymisen takia illan viimeiseen junaan; kun tuijotan epäuskoisena aseman taululta vain saksaksi annettua ilmoitusta junan perumisesta – joka kerta kaipaan Suomeen.

Jos et usko, suosittelen junareissua muualla Euroopassa.

Oras Tynkkynen
 
Matkailu avartaa. Pätee about mihin tahansa, josta Suomessa voi ottaa hiekkaa vakoseensa. Elämä on kovin helppoa, kun huomaa lähes kaiken olevan miltein täydellistä.
 
3 miljoonaa suomalaista älypuhelimen omistajaa käyttää suurin piirtein saman verran dataa kuin Intian 220 miljoonaa älypuhelin käyttäjää.

Sure, everyone’s excited about 5G, the highly anticipated next generation of wireless networks expected to deliver data so fast it will make your head spin. But the improvements in speed and capacity that 4G networks achieve today will be far more relevant to the average customer for at least the next three years.

That’s why it’s good news that Elisa, a Finnish carrier, announced what it says is a new world record for 4G download speeds. The company used the latest 4G technology from Huawei to achieve a top speed of 1.9 gigabits per second last week in a Helsinki lab. Sami Komulainen, vice president of mobile network services, says he hopes to use this technology to offer customers a data package with 1 Gb/s download speeds within “a few years.”

Finland is a fitting place for carriers to push the limits of 4G network speeds and capacity. Finns consume more data per capita than any other nation, with the average active user on Elisa’s network devouring 12 gigabytes of data per month. This compares with 2 GB per person in other developed economies. To put this into perspective, Komulainen says Finland, with an estimated 3 million smartphone users, consumes about the same amount of data as India’s 220 million smartphone users.
http://spectrum.ieee.org/tech-talk/...-sets-new-world-record-for-4g-download-speeds

rest of the world could soon behave a lot more like the Finns do. Worldwide, carriers anticipate ever more demand for 4G service, long before 5G is expected to roll out in the early 2020s. Cisco estimates that global mobile data traffic will rise eightfold from 2015 to 2020.
 
Tämä olympialajiksi.

World of Tanks -pelin EM-turnaus ratkesi - Suomi voitti kultaa!


01.09.2016 07:30 http://www.voice.fi/pelit/world-of-...urce=ampparit&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

- Mikko Räsänen

Suomalaiset ovat Euroopan parhaita World of Tanksin pelaajia.

Sotapeli World of Tanks on noussut niin kovaan suosioon, että pelissä järjestetään EM-turnauksia. Eilen ratkennut vuoden 2016 EM-turnaus päättyi suomalaisjuhliin, sillä suomalaispelaajat kukistivat finaalissa Serbian joukkueen ja pokkasivat EM-kultaa.

Karsintojen kautta turnauksen finaaliin olivat edenneet kovimmat joukkueet. Semifinaalissa Suomea vastaan tullut Saksa olikin todella kova vastus, sillä Suomen 2-1-voitto ratkesi vasta tie break -erän jälkeen. Finaalivastus Serbia kaatuikin sitten jo puhtaasti 2-0.

Suomen menestys ei tullut yllätyksenä, sillä Suomi voitti EM-kultaa myös 2014.

Katso kuvia finaaleista täältä.

Kuvia.

18:32, 20 августа
Congratulations to the winners and everyone who participated in the competition! Thank you!


4WW0Kf5Or_SlZvA9u8VdPA-article.jpg


Поделиться
18:32, 20 августа
Finland takes the win 2-0 and becomes the European Champion!
DbeiKi7bCtY11xbed7BqEA-article.jpg


Поделиться
14:51, 20 августа
Team Sweden will go home with brand new Logitech headphones!
AWU-IYUtRGAX0_vWcz7aKw-article.jpg


Поделиться
14:47, 20 августа
Serbia takes the win 2-1, and moves on to face Finland!
1nCRdmrA87del_tATVCWRQ-article.jpg


Поделиться
14:40, 20 августа
The captains are very focused!
s42flpqGVWQK61YTNyEN9Q-article.jpg


Поделиться
14:39, 20 августа
Sweden versus Serbia is also a great match!
N2-LDHVgPTA59ZW1DGBcYg-article.jpg


Поделиться
14:38, 20 августа
XSLrX-bbJUOROWVmIwiLyQ-article.jpg


Поделиться
14:37, 20 августа
nKgpo-2b6Ym7EX0PEDnGfA-article.jpg


Поделиться
14:35, 20 августа
In the first match, Finland takes down Germany in the tie-breaker 2-1!
x7x1oE7DcHKxfcyzF4zgCg-article.jpg


Поделиться
11:27, 20 августа
All the players are ready for the finals!
 
Tässä itsekehumisenympäristössäkin voi hieman miettiä realiteettejä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001253004.html

Mikä on se eläinlaji, jonka puolesta ei boikotoida?
31594797aa594e7c94c958f0beaff152.jpg

(KUVA: Vesa Moilanen/Lehtikuva/Kuvankäsittely IS)

Julkaistu: 2.9. 18:27


Miksi vanhusten kohtelu ei nostata yhtä suuria tunteita kuin eläinten, kysyy Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.
 
Meriklusterista ja Lounais-Suomesta on viime kuukausina totuttu kuulemaan hyviä uutisia ja sama meno jatkuu. Merkittävää tässä on se, että uudet tilaukset mahdollistavat entistä pidemmän takaisinmaksuajan investointien tekemistä koko arvoketjussa. Kansallisen kilpailukyvyn tässä lajissa voisi siis odottaa entisestään kasvavan.

http://yle.fi/uutiset/iso_tilaus_turun_telakalle_kaksi_uutta_laivaa_carnival_corporationille/9146969

Iso tilaus Turun telakalle: Kaksi uutta laivaa Carnival Corporationille
Meyerin Turun-telakka on saanut risteilijätilauksen Carnival Corporationilta. Telakan tilauskirja ulottuu vuoteen 2022. Meyer on panostanut Turun telakan toimintaan tämän vuoden aikana.

Kuva: Nora Engström / Yle

Carnival Corporation tilaa kaksi uutta laivaa Meyer Turulta. Meyer Turku on allekirjoittanut aiesopimuksen maailman suurimman risteilyalusoperaattorin Carnival Corporation & plc:n kanssa kahden risteilyaluksen rakentamisesta.

Rakennettavien laivojen bruttovetoisuus on 180 000 tonnia. Turussa rakenteilla olevat Mein Shiff -alukset ovat 95 500-tonnisia.

Alukset rakennetaan Carnival Cruise Linesille, ja ne valmistuvat vuosina 2020 ja 2022.

Samalla sopimuksella Carnival Corporation & plc tilaa 180 000 GT:n risteilyaluksen Meyer Werftiltä Saksasta P&O Cruisesille vuodeksi 2020. Kaikki kolme alusta ovat LNG-käyttöisiä ja toteuttavat Carnival Corporationin kanssa suunniteltua uuden sukupolven ”vihreän risteilyn” laivasuunnittelua.

Tilauksen yhteydessä toisen jo Turusta tilatun Costa-risteilijän luovutus siirtyy vuodelta 2020 vuodelle 2021. Turun telakan tilauskirja ulottuu nyt vuoteen 2022.

Meyer on viime aikoina investoinut tuntuvasti Turun telakan toimintaan. Elokuun lopussa yhtiö kertoi rakentavansa telakalle uuden teräsvaraston ja teräksen esikäsittelylaitoksen. Telakka-alueelle tulee pohjoismaiden suurin pukkinosturi. Nosturin myötä telakan kapasiteetti kolminkertaistuu.

Meyer Turku ilmoitti huhtikuussa investoivansa 17 miljoonaa euroa Piikkio Worksin hyttitehtaan modernisointiin. Hyttitehtaan tuotanto lähes kaksinkertaistuu vuoteen 2018 mennessä.
 
Meriklusterista ja Lounais-Suomesta on viime kuukausina totuttu kuulemaan hyviä uutisia ja sama meno jatkuu. Merkittävää tässä on se, että uudet tilaukset mahdollistavat entistä pidemmän takaisinmaksuajan investointien tekemistä koko arvoketjussa. Kansallisen kilpailukyvyn tässä lajissa voisi siis odottaa entisestään kasvavan.

http://yle.fi/uutiset/iso_tilaus_turun_telakalle_kaksi_uutta_laivaa_carnival_corporationille/9146969

Eikä pelkästään tuota.

Suomalaiset laivasuunnittelutoimistot (kolme kappaletta) ovat myös täystyöllistettyjä.


http://www.ts.fi/uutiset/turun+seut...sopimukseen+jattimaisen+laivan+suunnittelusta

Elomatic ja Deltamarin ovat solmineet saksalaisen MV Werften -telakan kanssa sopimuksen suuren matkustajalaivan suunnittelusta.

Osapuolet allekirjoittivat eilen torstaina kattavan sopimuksen aluksen perus- ja valmistussuunnittelusta.

Sopimus on sekä Elomaticille että Deltamarinille niiden historian suurin, ja se sisältää kokonaisuudessaan 860 miestyövuotta. Kaupan rahallista arvoa ei kuitenkaan julkisteta.


http://www.tekniikkatalous.fi/talou...a-saksasta-tilattiin-suunnittelutyota-6577803

Näiden laivojen suunnittelu tilataan suomalaiselta Foreship-yhtiöltä.

MV Werftin uudet tilaukset lisäävät entisestään kilpailua suomalaisten alihankkijoiden kapasiteetista. MV Werft tilasi noin kuukausi sitten 860 henkilötyövuoden edestä Elomaticilta ja Delmarinilta työn alla olevaan Global-luokan jättiristeilijään.

Turussa toimiva Meyerin telakka on seurannut MV Wertfin Suomesta ostamia mittavia alihankintoja. Meyerillä pelätään, että alihankintojen hintataso saattaa kilpialun seurauksena nousta merkittävästi.

Telakakoilla ei ole kokemusta risteilijöiden rakentamisesta, joten se nojaa vahvasti Suomesta tehtäviin alihankintoihin.

Foreship on puolestaan laivasuunnittelun eturivin yhtiöitä maailmassa. Sen referenssilistalle kuuluvat muun muassa Royal Caribbean -varustamolle toimitettu Quantum of the Seas sekä saksalaiselle TUI-varustamolle suunnitellut Mein Schiff 3 ja Mein Schiff 4-alukset.
 
Eikä pelkästään tuota.

Suomalaiset laivasuunnittelutoimistot (kolme kappaletta) ovat myös täystyöllistettyjä.


http://www.ts.fi/uutiset/turun+seut...sopimukseen+jattimaisen+laivan+suunnittelusta

Elomatic ja Deltamarin ovat solmineet saksalaisen MV Werften -telakan kanssa sopimuksen suuren matkustajalaivan suunnittelusta.

Osapuolet allekirjoittivat eilen torstaina kattavan sopimuksen aluksen perus- ja valmistussuunnittelusta.

Sopimus on sekä Elomaticille että Deltamarinille niiden historian suurin, ja se sisältää kokonaisuudessaan 860 miestyövuotta. Kaupan rahallista arvoa ei kuitenkaan julkisteta.


http://www.tekniikkatalous.fi/talou...a-saksasta-tilattiin-suunnittelutyota-6577803

Näiden laivojen suunnittelu tilataan suomalaiselta Foreship-yhtiöltä.

MV Werftin uudet tilaukset lisäävät entisestään kilpailua suomalaisten alihankkijoiden kapasiteetista. MV Werft tilasi noin kuukausi sitten 860 henkilötyövuoden edestä Elomaticilta ja Delmarinilta työn alla olevaan Global-luokan jättiristeilijään.

Turussa toimiva Meyerin telakka on seurannut MV Wertfin Suomesta ostamia mittavia alihankintoja. Meyerillä pelätään, että alihankintojen hintataso saattaa kilpialun seurauksena nousta merkittävästi.

Telakakoilla ei ole kokemusta risteilijöiden rakentamisesta, joten se nojaa vahvasti Suomesta tehtäviin alihankintoihin.

Foreship on puolestaan laivasuunnittelun eturivin yhtiöitä maailmassa. Sen referenssilistalle kuuluvat muun muassa Royal Caribbean -varustamolle toimitettu Quantum of the Seas sekä saksalaiselle TUI-varustamolle suunnitellut Mein Schiff 3 ja Mein Schiff 4-alukset.

Rauma Marine Construction on saanut myös ensimmäisen tilauksensa, mutta voisi olettaa heidän saavan lisää tilauksia, jos muualla Euroopassa toimitusajat alkavat käydä pitkiksi. On jännä nähdä, kuinka kauan Helsingin telakka jatkaa venäläisomistuksessa, jos jäänmurtajia korkeamman lisäarvon tuotteista on kysyntää.
 
Back
Top