Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Niin niin, en tiedä pitääkö klassinen olettamus itsensä markkinoinnin osaamattomista suomalaisista paikkansa, mutta kyllä se taivahan tosi on että sitä tavoitteellisuutta olla pitää. Liian moni suomalainen osaa jotain hirveän hienosti, mutta ikään kuin olettaa että tilaisuus tulee soittamaan ovikelloa, todellisuudessa sinne ei tule kuin Jehovan Todistajat (päättäköön jokainen ihan päissään, että onko tuo sitten tilaisuus vai ei).

Olen joskus miettinyt, miten hiton paljon hyvää voisi saada aikaan, että esim. kaupunkiin tai maakuntaan palkattaisiin eräänlaiset kiertelevät yritysneuvojat. Siinä voisi olla meikäläisenkaltainen rillipiru tekemässä pikkuyrittäjille helppokäyttöiset excel-taulukot jotta jokaista tarjousta ym. ei tarvitsisi antaa pers'tuntumalta kuten monet yllättävän usein tekevät. Ja sitten joku intomielinen markkinointi- ja myyntiheppu tai -leidi joka intoilisi juurikin tätä itsensä markkinointia ja sijoittelua ja brändäystä ym. Pikkuyritykset käytäisiin stailaamassa ja sitten tehtäisiin visiitit säännöllisesti tai pyydettäessä. Kulu ei olisi iso, mutta väitän että hiton paljon saisi aikaan. PK-seudulla tällä ei niinkään olisi merkitystä koska siellä on jo niin paljon palveluntarjoaja-saalistajia jokaisen yritykseltä haiskahtavan toimijan perässä, mutta väitän että täällä ruuhka-Suomen ulkopuolella saataisiin hitosti lisää kilpailukykyä touhuun.

Koko skeidasta voisi sitten kuvata Jimille reality-ohjelman, suomalaiskansallisella ylpeydellä nimeksi tietysti englanniksi "Pimp my Company". Mukaan vähän valheellista, käsikirjoitettua ihmissuhdehuttua henkilöiden välille ja joka jaksoon joku sähäkän näköinen sihteeri yrityksestä vähän pyllistelemään tiukassa kynähameessa kun kirjekuoret ovat alimmalla hyllyllä, niin "a vot".
2651554.jpg
 
Talouselämässä oli juttu, mutta maksumuurin takana. Tuossa aiheeseen liittyvä pieni uutinen.

Kotkan tehdas on tuomassa markkinoille aivan mullistavan tuotteen. Kartonki, joka kestää vaikka mitä, ilman että täytyy päällystää muovilla. Kohta voi viinaakin juoda pahvimukeista :)

Tuo on oikeasti kova juttu. Ensimmäinen maailmassa. Elintarviketeollisuus, pikaruokateollisuus, muut pakkaustarpeet. Vain taivas on rajana. Muovittomuuden edut ovat sekä valmistuksessa, hukan arvossa että lopputuotteessa ilmeiset.
  • Suomalaiset paperi-insinöörit innovoivat saunan lauteilla
  • Suomalainen pääomasijoittaja rahoitti
  • Suomalaiset teknologiafirmat toimittavat laitteistot

Kotkamillsin kartongit pian markkinoilla
http://www.packnews.fi/default.asp?id=9495&show=more
 
Suomessa on esim. MARIMEKKO!

Miinusta tuli nyt Marimekko fani. Harmi että missasin sitä aikoinaan, 80 luvulla en edes vilkaisut sitä, mitä ei tietenkään ollut viisasta, sitten en muista syytä miksi en katsonut sitä 90 luvulla, mutta yhdessä vaiheessa poikkesin myymälään 2000 luvun alussa ja pettymys oli kova - mekot oli tehty ihan kun rinnattomille naisille , tai mitä ihmeen kaavoja ne käyttikin, mitään ei istunut päälläni, vaikka olin hoikka ja pitkä ja vaatteet yleensä istuvat päällä hyvin. Mutta nyt yllättyin, kaavat (mahdollisesti parannettin vanhojen 60-70 luvun kaavojen mukaan (oma oletus)) ja kas kun kaikki rupesi istumaan paremmin ja jopa kun valettu. Ei ihme kun myyjät sanovat "se on kun tehtyy teille". Itsekin en muistanut milloin päälläni tuntuneet vaatteet niin hyvin. Jotain Marimekossa todella tapahtui ja minä pidän sitä.

Ja jos ne jatkaa samalla linjalla, niin supermenestys taattuu, vaikka Marimekko on muutenkin suosittu. Just kävin ostamassa lisää toinen toista ihanimpia vaatteita. Enkä voi lopettaa :). Ostin sekä retro printtiset että myös uusien taitelijoiden kuvitetut mekot, ja vaikka mitä, ostin jopa huippunäyttäviä vaatteita ja klassikoita, kuten raitoja. Minulla on mukava olo Marimekossa (I feel very comfortable in Marimekko) Kiitos Marimekko. Olin niin innostunut, että ostin itselleni jokapojan paitan, ladie jokapoika. Vaikka tarkoitus oli ostaa sitä miehelle.

Hyvä että tälläinen ketju perustettiin, luulen että minulla löytyy kehuttava muotoilun ja muotin aluella.

Esim. jos olisin mies hankisin itselleni tälläisen laukun saman tien. Kuvassa se näyttää upealta:
http://www.huhtadesign.fi/epages/hu...04082010-1119/Products/47/SubProducts/47-0001

Martta kukkaro on myös ihana.
 
Suomessa on esim. MARIMEKKO!

Miinusta tuli nyt Marimekko fani. Harmi että missasin sitä aikoinaan, 80 luvulla en edes vilkaisut sitä, mitä ei tietenkään ollut viisasta, sitten en muista syytä miksi en katsonut sitä 90 luvulla, mutta yhdessä vaiheessa poikkesin myymälään 2000 luvun alussa ja pettymys oli kova - mekot oli tehty ihan kun rinnattomille naisille , tai mitä ihmeen kaavoja ne käyttikin, mitään ei istunut päälläni, vaikka olin hoikka ja pitkä ja vaatteet yleensä istuvat päällä hyvin. Mutta nyt yllättyin, kaavat (mahdollisesti parannettin vanhojen 60-70 luvun kaavojen mukaan (oma oletus)) ja kas kun kaikki rupesi istumaan paremmin ja jopa kun valettu. Ei ihme kun myyjät sanovat "se on kun tehtyy teille". Itsekin en muistanut milloin päälläni tuntuneet vaatteet niin hyvin. Jotain Marimekossa todella tapahtui ja minä pidän sitä.

Ja jos ne jatkaa samalla linjalla, niin supermenestys taattuu, vaikka Marimekko on muutenkin suosittu. Just kävin ostamassa lisää toinen toista ihanimpia vaatteita. Enkä voi lopettaa :). Ostin sekä retro printtiset että myös uusien taitelijoiden kuvitetut mekot, ja vaikka mitä, ostin jopa huippunäyttäviä vaatteita ja klassikoita, kuten raitoja. Minulla on mukava olo Marimekossa (I feel very comfortable in Marimekko) Kiitos Marimekko. Olin niin innostunut, että ostin itselleni jokapojan paitan, ladie jokapoika. Vaikka tarkoitus oli ostaa sitä miehelle.

Hyvä että tälläinen ketju perustettiin, luulen että minulla löytyy kehuttava muotoilun ja muotin aluella.

Esim. jos olisin mies hankisin itselleni tälläisen laukun saman tien. Kuvassa se näyttää upealta:
http://www.huhtadesign.fi/epages/hu...04082010-1119/Products/47/SubProducts/47-0001

Martta kukkaro on myös ihana.

Jep, Suomessa osataan jostain syystä design. Markkinamenestys ei ole yleisesti ottaen valitettavasti vielä yhtä hyvä kuin designin laatu.

P.S. Kuulostaa siltä, että Maidan on ollut (ja ehkä edelleen onkin) aika tyrmäävä pakkaus :)
 
Suomessa
Jep, Suomessa osataan jostain syystä design. Markkinamenestys ei ole yleisesti ottaen valitettavasti vielä yhtä hyvä kuin designin laatu.

P.S. Kuulostaa siltä, että Maidan on ollut (ja ehkä edelleen onkin) aika tyrmäävä pakkaus :)
Marimekko on totta tosiaan upea brändi. Etenkin 60+ naiset pitävät siitä tosin rajoitetusti vain Suomessa.
Minulle tulee siitä ainoastaan mieleen Saloran 28 tuumaimen unikko kuvaputkitöllö.
Miksi Suomessa ei osata perustaa edes muutamia vaatemerkkejä joille löytyisi markkinoita maailmalta?
Pistän pari ruotsalaista esimerkkiä.
http://www.holebrook.com
http://www.lexingtoncompany.com/us/
 
Suomessa

Marimekko on totta tosiaan upea brändi. Etenkin 60+ naiset pitävät siitä tosin rajoitetusti vain Suomessa.
Minulle tulee siitä ainoastaan mieleen Saloran 28 tuumaimen unikko kuvaputkitöllö.
Miksi Suomessa ei osata perustaa edes muutamia vaatemerkkejä joille löytyisi markkinoita maailmalta?
Pistän pari ruotsalaista esimerkkiä.
http://www.holebrook.com
http://www.lexingtoncompany.com/us/

Eikö Jussi-paita ja väinämöislakki ole sentään jotain?:rolleyes: Paola Suhonenhan tekee aivan järtsyn tyrmääviä kenkiä.

Olen 60-luvun lapsi, muistan Luhtasen ja Tiklaksen tuotteet varsin hyvin, myöhemmin isona poikana hankin pari kertaa Turo-taylorin pukuja ja olen toki hankkinut muutamia suomalaisia metsästysvaatteita. Sanon vaan, että siunattu vaatetuonti!
 
Jaahas, ylipäällikkö Sale on käskenyt Jenniä ryhtymään tämän ketjun viralliseksi tukijaksi ;)

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/
13.7.2016 klo 20:24
Jenni Haukio toivoo suomalaisilta positiivisuutta: ”Ollaan iloisia siitä, mitä meillä on”
Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio tiedostaa, että maamme on haasteiden edessä. Niistä huolimatta hän toivoo suomalaisten keskittyvän hyviin asioihin.

Kuva: Jari Pelkonen / Yle

Asiat ovat Suomessa kansainvälisesti vertailtuna hyvällä tolalla. Vaikka kipukohtiakin löytyy, eivät ne ole musertaneet pian 100 vuotta täyttävää maata.

– Kaikkien vaikeuksien jälkeen olemme maa, jolla on paljon tarjottavaa jokaiselle kansalaiselle, toteaa Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio.

Kun Suomi ensi vuonna juhlii, toivoo Haukio kansalaisten muistavan, mitä maassa on saavutettu.

– Toivon, että juhlavuonna jaksaisimme muistaa, millainen hyvinvointiyhteiskunta Suomi on. Osaisimmepa iloita siitä, mitä meillä on.

Epäkohtia ei silti tarvitse jättää Haukion mukaan huomioimatta. Niiden korjaamiseksi pitää vain tehdä töitä.

Juhlavuosi innosti suomalaiset ideoimaan
Valtioneuvosto on saanut suomalaisilta jo yli 2 000 ehdotusta siitä, miten 100-vuotiasta Suomea voisi juhlia. Juhlavuoden ohjelmaan mahtuu tapahtumia laidasta laitaan.

– On mahdotonta nostaa esiin yksittäisiä teemoja. Juhlavuosi on laaja kokonaisuus. Sen tulee kattaa kaikki yhteiskuntaelämän ja kulttuurin eri alueet, Jenni Haukio toteaa.

Haukio itse pitää kulttuuriperinnön tuomista esiin erityisen tärkeänä.

– Puhun mielelläni kulttuuriperinnön, kirjallisuuden ja lukemisen puolesta. Kulttuuriperintö on sitä kivijalkaa, jolle suomalaisuus pitkälti rakentuu. Myös meidän itseidentiteettimme rakentuu sille. Siitä on syytä olla kansainvälisestikin ylpeä.

http://yle.fi/uutiset/yle_valvoi_yon_uutiset_lyhyesti/9024721?origin=rss
 
Minä olen onnellinen siitä että vaikka asiat ovat pienen tai suuren matkan päässä täydellisestä, niin meillä on sentään Internet, ja kaikki sen tuomat ihanat kauheat lahjat joilla voimme tuottaa vahinkoa niitä kohtaan jotka meitä ovat rikkoneet.

Ja Internet... Internet on Suomessa perusoikeus.

Siinä jäävät käsiaseet ja aseenkanto-oikeudet kauas taakse.

Happiness is a warm modem.
 
Jep, Suomessa osataan jostain syystä design. Markkinamenestys ei ole yleisesti ottaen valitettavasti vielä yhtä hyvä kuin designin laatu.

P.S. Kuulostaa siltä, että Maidan on ollut (ja ehkä edelleen onkin) aika tyrmäävä pakkaus :)
Ai ettei Marimekko osaa markkinoida, eikä näin on ollut aikaisemmin, mutta minusta tuntuu että osavat markkinoida nyt. Maailmalla moni wanha muotia (itse tykkän ilmaisusta "tyyli") arvostava osaa pyytää vintage mariasusta paljon. Marilaukkujakin myydään huutokaupoissa.

P.s.Tyrmävä olen ollut joskus, kuten moni meista nuorempana ja joskus olen edelleen, ainakin omasta mielestäni :D ja eihän minä vielä vanhakaan ole, vain 35+ :D

Vähän kevennystä: ostin (löytö) Pahkasika paksu kirja "Tiedonvälitystä vuodesta 1975"
Ja kuten arvatte siellä pikataan mariasuja, muka "niitä pitävät pikkuradikaaliset arkitehdit ja luonnonsuojelun aktivistit, joilla on yli 200 000 äyriä kalenderissa"

Toi on hyvä:
"Taidetta ilma vaivoja.
Naapurissamme asuva taidemaalari Salvatore Talidomi keksi vaatettaa mallinsa mariasuihin. Oitis kääntyi hänen taiteellinen uransa huimaan nousuun, mm. paikkakunnan merkkihenkilöltä on tullut viljalti muotokuvatilauksia. Onpa Talidomi rajoittanut ryypiskelyäänkin, mikä aiemmin teki hänestä pitäjän parempien piirien silmätikun." K.F.Jäminkipohja.
:D

Mallina siellä nainen mariasussa raidallisessa seisomassa yhdellä jalalla saviruuku päässä. Ja taitelja piirtää mitä piitrtää, sellaisia abstraktisia mustavalkoisia aaltoja..
 
Viimeksi muokattu:
Tänään pääkaupunkiseudulla satoi vettä niin maan perkeleesti. Ei hätää, lomalainen nauttii Suomesta: hypätiin vaimon kanssa autoon ja nokka kohti Lohjaa. http://www.ciderberg.fi/ -tilalta Lohjansaaresta haettiin aivan loistavia omenatilan juomia kassillinen. Sateessa kastuin ihan auton ja myymälän välillä. Nälkä tukahdutettiin Lohjan "parhaassa" ravintolassa (Amar) sopivaan kympin lounashintaan. Todella maittavaa. Ei pahemmin kastuttu autolta/autolle liikuttaessa, vaikka satoikin.
Mitäs, muuta? Noh, avasin yhden lohjalaisen siiderin ja hakkaa kyllä kaikki Alkosta saatavat ranskan ja englannin siiderit. :)

En lähe ulkomaille.

.
 
Tänään pääkaupunkiseudulla satoi vettä niin maan perkeleesti. Ei hätää, lomalainen nauttii Suomesta: hypätiin vaimon kanssa autoon ja nokka kohti Lohjaa. http://www.ciderberg.fi/ -tilalta Lohjansaaresta haettiin aivan loistavia omenatilan juomia kassillinen. Sateessa kastuin ihan auton ja myymälän välillä. Nälkä tukahdutettiin Lohjan "parhaassa" ravintolassa (Amar) sopivaan kympin lounashintaan. Todella maittavaa. Ei pahemmin kastuttu autolta/autolle liikuttaessa, vaikka satoikin.
Mitäs, muuta? Noh, avasin yhden lohjalaisen siiderin ja hakkaa kyllä kaikki Alkosta saatavat ranskan ja englannin siiderit. :)

En lähe ulkomaille.

.

Lohja on tosiaan erinomainen päiväretkikohde Suomessa
  1. Lohjan kaivos on aika mielenkiintoinen vierailukohde kuumana kesäpäivänä (ottakaa lämmintä mukaan)
  2. Luonto on todella rikasta (pähkinäpensaslehdot jne)
  3. Omenat ja siideri :)
  4. Kahvilat (kyllä, Lohja on Suomen salattu kahvila-paratiisi. http://visitlohja.blogspot.fi/2015/04/vieraskyna-tomi-tuominen-lohjalaiset.html), esim. http://www.sthonore.fi/tuotteet/
  5. Lohjanjärvi
 
Kävelin kauppaan, ja ostin hedelmiä ja ruokaa. Myyjä ei pahemmin jutellut minulle. Kävelin kirjastoon ja sielläkään minulle ei puhuttu. Ampumaradallakin siellä oleva vahti, tai mikä lie ei puhunut oikeastaan mitään minulle, nyökkäsi vaan kun sanoin nimen ja mikä rata on varattu.
Mustalais mummo meinasi ehtoommalla tulla myymään tai puhumaan yleensäkin jotain, mutta murahdin eikä tullutkaan.

Suomi on hyvä maa, täällä saa olla rauhassa. :solthum:
 
Back
Top