Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Muistanko oikein että sodan jälkeen Hartmann ja Rudel joutuivat joksikin aikaa samaan selliin ja Hartmannilta meinasi pälli levitä Rudelin massiivisen egon kanssa...?
 
Ei tosiaan osoittanut mitään katumusta missään vaiheessa, ihme että sai elää normaalisti.

Oli bolsevikeilla tai länsiliittoutuneilla ketään edes lähelle päässyttä maataistelupilottia ja mitä Rudel ajatteli IL-2 koneesta?

Etelä-Amerikassahan mies eleli vanhoine natsikavereineen. Rudelin hautajaisistakin nousi Länsi-Saksassa kohu kun hautajaisissa pari Luftwaffen F-4 Phantomia suoritti ylilennon (samaan aikaan kun arkun äärellä tehtiin Hitler-tervehdyksiä).

Rudel oli omalta osaltaan mukana amerikkalaisen A-10 "Pahkasian" suunnittelun alkuvaiheessa. Tarkoitus oli herran antamien speksien perusteella kehittää ideaalinen moderni tankintappaja.
 
Muistanko oikein että sodan jälkeen Hartmann ja Rudel joutuivat joksikin aikaa samaan selliin ja Hartmannilta meinasi pälli levitä Rudelin massiivisen egon kanssa...?

Enpä ole kuullut. Hartmann jäi keväällä 45 Tsekkoslovakiassa neukkujen käsiin. Rudel antautui amerikkalaisille. Walter Wolfrum muistini mukaan omissa muistelmissaan kertoo istuneensa samassa sellissä Rudelin kanssa. Ja Wolfrum kertoo kokemuksen olleen erittäin vastenmielinen juuri mainitsemastasi syystä.
 
Etelä-Amerikassahan mies eleli vanhoine natsikavereineen. Rudelin hautajaisistakin nousi Länsi-Saksassa kohu kun hautajaisissa pari Luftwaffen F-4 Phantomia suoritti ylilennon (samaan aikaan kun arkun äärellä tehtiin Hitler-tervehdyksiä).

Rudel oli omalta osaltaan mukana amerikkalaisen A-10 "Pahkasian" suunnittelun alkuvaiheessa. Tarkoitus oli herran antamien speksien perusteella kehittää ideaalinen moderni tankintappaja.

Tämän tiesinkin, aika hyvä kone siitä tulikin.
 
Henkilö oli jokseenkin varmasti Rall. Oli Rudelin kanssa samalla leirillä. Ellei sitten ollut henkilö, jonka @tulikomento mainitsi eli Wolfrum.

Voit hyvinnii olla oikeassa. Joo, piti tarkistaa kun Wolfrumin kirjan lukemisesta alkaa olla kymmenisen vuotta aikaa. Tapasivat ainakin heti sodan jälkeen. Wolfrum toimi hetken aikaa Rudelin kuskina kun tämä järjesteli laitonta salakuljetusrinkiä miehitetyssä Saksassa. Ja kirjassaan kyllä kertoo mitenkä sietämätöntä oli kuunnella Rudelin jatkuvaa itsekehua ja leuhkimista.

 

B-17 rakennettiin 12731 kpl,

_nLM2sSBp1CxdYFSVtcvMBoUDX-sjRWKxN-JnjYBlSvC4FaY6pffBxDh2GwVLo4cNBt-y4XHxHqqbXwseXetfL-CT-ZIEWKao1NpxcDGoAOZq8YRPutA6kVZkQOdbOcZn9VTLHo


joista menetettiin 4754 kpl.


1591451541319.jpeg


Samaan aikaan vaurioitui ~17000 konetta.

3b7ea068ec34c79585919c7aa6a1d57a.gif



Joten leikki oli kovaa.




Ps.

GAF-RAF-AAF-Fighter-Training-Hours.gif
 
Wolfrum toimi hetken aikaa Rudelin kuskina kun tämä järjesteli laitonta salakuljetusrinkiä miehitetyssä Saksassa. Ja kirjassaan kyllä kertoo mitenkä sietämätöntä oli kuunnella Rudelin jatkuvaa itsekehua ja leuhkimista.

Wolfrum toimi prätkäkuskina Rudelille. En muista mitään "laitonta salakuljetusrinkiä" (onko niitä laillisia ?)
Rudel taisi vain käyttää hyväkseen valuuttakurssieroja miehitysvyöhykkeiden välillä.
Rudel ei ollut pidetty, koska vaati alaisiltaan melkein samaa kuin itseltään. Hankala nakki.
Lisäsyntinä se, ettei juonut eikä polttanut.
"Hans-Ulrich Rudel, er trinkt nur Sprudel "
 
Mielenkiintoinen yle areenalla. " Karjalan Kannaksen torjuntavoitto kesällä 1944 on kirjoitettu historiaan suomalaisen sotilaan voittona. Mutta hätäavuksi saatujen saksalaisten lentäjien ja heidän Stuka-syöksypommittajiensa ratkaisevasta osuudesta Neuvostoliiton suurhyökkäyksen torjumisessa on kuitenkin vallinnut Suomessa syvähkö hiljaisuus. (2003)
 
Tuokin tosin on vähän harhaanjohtava, koska saksalainen koulutusmetodi oli erilainen ja painotti operatiivisessa yksikössä annettavaa kisällimäistä koulutusta. Angloamerikkalainen tapa taas oli että koulutusyksiköstä laivueeseen tupsahti sotavalmis lentäjä.
 
Mielenkiintoinen yle areenalla. " Karjalan Kannaksen torjuntavoitto kesällä 1944 on kirjoitettu historiaan suomalaisen sotilaan voittona. Mutta hätäavuksi saatujen saksalaisten lentäjien ja heidän Stuka-syöksypommittajiensa ratkaisevasta osuudesta Neuvostoliiton suurhyökkäyksen torjumisessa on kuitenkin vallinnut Suomessa syvähkö hiljaisuus. (2003)
Tuo syvähkö hiljaisuus Lento-osasto Kuhlmeysta on vuonna 2003 aika omituisesti muotoiltu väite. Valtonen on kirjoittanut siitä jo vuonna 1991 oman kirjan, useissa veteraanien muisteluksissa siitä mainitaan, samoin Kannaksen taisteluita käsittelevissä populäärihistorian ja tutkimuksen teoksissa.

Veikkaan, että kyseessä on sama kuin yleensäkin "kohupaljastuksissa" tai "Shokki-VAU -paljastus jänkäjääkäreistä" -tyyppisessä uutisoinnissa tai tutkimuksessa - kirjoittaja ei ole perehtynyt aiemmin aiheeseen. Tälläkin palstalla syntyy helposti kupla, eli kun yhteen kokoontuu historiaa tuntevia ihmisiä, syntyy käsitys että ihmiset yleisesti tietävät historiasta huomattavasti enemmän kuin oikeasti tietävät. Me tankataan peruskoulun 8.-luokalla aika tiiviisti toisen maailmansodan asioita ja sitten kun kokeessa on tehtävä:
"YHDISTÄ OIKEIN:
Hitler Natsi

Stalin Kommunisti"

vastaa vähintään 5% väärin. Mutta tässä ei ole mitään uutta tai outoa, vaan kyse on vain siitä, että kun historia ei kiinnosta, niin siihen ei panosteta ja joissain tapauksissa se pyritään jopa aktiivisesti unohtamaan koska se on turhaa tai halutaan kostaa opettajalle saamalla huono numero.

Lisäksi historiankurssissa pelkästään peruskoulussa on jo niin pitkä aikaväli (7.-LK 1700-luvun loppu-1918 ja 8.-LK 1918-nykypäivä), joten vain tärkeimmät aiheet käsitellään ja osa siitäkin melko pintakaasulla. Nykyään esim. nationalismin synnyn yhteydessä Italian ja Saksan yhdistyminen käsitellään vain maininnalla, kun aiemmin vähintään toinen niistä käsiteltiin tarkemmin. Siispä Bye-Bye Otto von Bismarck yleissivistyksestä. Mutta vastineeksi taas sitten tehdään vähän toisia juttuja kuin aiemmin.
 
Lisäksi historiankurssissa pelkästään peruskoulussa on jo niin pitkä aikaväli (7.-LK 1700-luvun loppu-1918 ja 8.-LK 1918-nykypäivä), joten vain tärkeimmät aiheet käsitellään ja osa siitäkin melko pintakaasulla. Nykyään esim. nationalismin synnyn yhteydessä Italian ja Saksan yhdistyminen käsitellään vain maininnalla, kun aiemmin vähintään toinen niistä käsiteltiin tarkemmin. Siispä Bye-Bye Otto von Bismarck yleissivistyksestä. Mutta vastineeksi taas sitten tehdään vähän toisia juttuja kuin aiemmin.
Tosiasia vain on, että nykyään on jo aika paljon enemmän tapahtumarikasta historiaa kuin useimpien meidän lapsuudessa...
 
Tuo syvähkö hiljaisuus Lento-osasto Kuhlmeysta on vuonna 2003 aika omituisesti muotoiltu väite. Valtonen on kirjoittanut siitä jo vuonna 1991 oman kirjan, useissa veteraanien muisteluksissa siitä mainitaan, samoin Kannaksen taisteluita käsittelevissä populäärihistorian ja tutkimuksen teoksissa.

Ehkä siitä oltiin vähän hissuksiin kylmän sodan aikana, vaikka kyllä jo ainakin Pajari noteerasi sen hyvinkin keskeisen roolin kesän -44 taisteluissa.
Mutta tänä päivänä Kuhlmey on kyllä jo aika hyvin tunnettu, paljon paremmin ainakin kuin 122. divisioona ja 303. rynnäkkötykkiprikaati jotka mainitaan aniharvoin missään.
 
Back
Top