no mutta siinä tarjoutuisi Venäjälle hyvä tilaisuus esiintyä vapaampana maana kuin Suomi.
kaksi pitkien välimatkojen maata.
ehkä oppositiossa ollaan kuitenkin valppaana ja myös diesl-autot kuuluvat meille.
Ihan kuin auton käyttövoima olisi jokin vapauden mittari...
Miksi Venäjä ei jo nyt esiinny vapaampana maana kuin Suomi? Onhan se taloudellisesti paljon oikeistolaisempi. "Meillä ei yliveroteta bensiiniä eikä viinaa! Tulkaa Suomen työläiset hakemaan täältä halpoja nesteitä." Muutama rajanpinnassa asuva tekeekin niin, mutta hekin kai ovat tyypillisesti halvemman hinnan perässä eivätkä ihannoi Venäjää.
Spekulaatio polttomoottoriautojen kieltämisestä ensi vuosikymmenellä on ylipäätään kaukaa haettua ja alarmistista. Mitä sillä kieltämisellä sitten milloinkin tarkoitetaan.
Jos tarkoitetaan, että poliisi tulee hakemaan pois vanhat polttomoottoriautot ihmisten pihoista, niin tämä skenaario on äärimmäisen epätodennäköinen. Perustuslaki kun takaa omaisuuden suojan. Valtio joutuisi korvaamaan tuhottavan omaisuuden täydestä arvosta, joten vähänkään järjissään oleva hallitus ei lähtisi hakemaan vanhoja pois. Eikä pakkolunastus korvauksetta ole senkään veroinen vaihtoehto, sillä niin räikeä perustuslain ja yksityisomaisuuden loukkaaminen aiheuttaisi helposti ulkomaisen pääoman pakenemisen Suomesta. "Tänään kansallistettiin polttomoottoriautoja miljardien dollarien arvosta, kansallistetaanko huomenna tehtaat", pohtisi Goldman Sachsin analyytikko New York Timesissa.
Jos tarkoitetaan uusien polttomoottoriautojen myyntikieltoa, niin se on hyvin lavea käsite. Monet kieltämistä suunnittelevat valtiot aikovat jatkossakin sallia (lataus)hybridit. Niillä voi tehdä käytännössä kaiken sen mitä polttomoottoriautollakin, polttomoottorin rinnalla vain on myös sähkö. Joillakin valtioilla toki on suunnitelmia kaikkien polttomoottoria käyttävien autojen myymisen kieltämiseksi, mutta en usko niin radikaaleihin ratkaisuihin vielä ensi vuosikymmenellä. Ei tässä maassa ja meikäläisillä äänestäjillä, ei ilman teknologian kypsymistä sille tasolle, että sähköauto (tai muu 0 g CO2 päästävä auto) on todellakin käyttöominaisuuksiltaan polttomoottoriauton veroinen.
Myös EU-lainsäädäntö voi jarruttaa erinäisiä kieltoja.
Mitä sitten tulee "ympäristöystävällisempien" autojen vallankumoukseen yleisemmin, niin autonvalmistajat ottavat jo nyt etäisyyttä pelkällä polttomoottorilla kulkeviin autoihin,
esimerkiksi Volvo. Monet valmistajat investoivat miljardeja tai kymmeniä miljardeja euroja sähkö- ja hybridiautojen kehitykseen. Tämä näkyy
myös ensirekisteröitävissä autoissa. Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla ensirekisteröitiin 60 277 autoa, joista täyssähköautoja ja erilaisia hybridejä oli yhteensä 11 437. Eli
19 prosentissa kaikista ensirekisteröidyistä autoista oli sähkö vähintään toissijaisena voimanlähteenä - osuus on moninkertaistunut viidessä vuodessa. Ihmiset ostavat ympäristöystävällisempiä autoja, vapaaehtoisesti, vaikka vaihtoehtona olisikin BMW isolla dieselmoottorilla! Tällä menolla Suomessa ei edes ole kysyntää pelkällä polttomoottorilla toimiville autoille 10 vuoden kuluttua.