Ilmastopsykoosi -ketju

no huh huh, lukee "ei tieliikennekelpoinen"... eikö hybridi todellakaan liiku jos akku on paskana? onhan tuossa edelleen diesel-kone vai kieltäytyykö auto liikkumasta jos akku ei lataudu?

Varmaan laitettu mobiiliin uutena "ominaisuutena". Näitä erikoisuuksia kannattaa laittaa jotta yhden miehen korjaamot eivät pääse näivettämään hyvää pisnestä merkkiliikkeiden nenän edestä.

Suht mielenkiintoista, että jopa etevämpien (koppavampien) autoharrastajien mielestä autot kehittyvät päivä päivältä paremmaksi, vaikka auton kojelauta on kuin discon valoshow heti kun elektroniikkaa on ujutettu joka paikkaan ja kondensio pääsee tarpeeksi lähelle tai kiinalaisen 7-vuotiaan paskat kolvaukset alkavat irrota piirilevyltä.
 
Kun nyt ilmastonmuutoksesta puhutaan, niin eiköhän jätetä aika vähäisiä päästöjä aiheuttava liikenne rauhaan ja kirota sen sijaan liiallista betonirakentamista, täysin turhaa osaa ruokahävikistä, vaatetrendien perässä juoksevaa hyvesignaloivistoa, sitä että joudutaan ituhippien ajaman politiikan takia polttamaan kivihiiltä ja typerien määräysten takia uudet rakennukset mätänevät paskaksi muutamassa vuosikymmenessä.

Liikenne sen sijaan on kiltti ja tarpeellinen - etenkin jos voidaan ajaa pienipäästöisillä dieseleillä.
 
no huh huh, lukee "ei tieliikennekelpoinen"... eikö hybridi todellakaan liiku jos akku on paskana? onhan tuossa edelleen diesel-kone vai kieltäytyykö auto liikkumasta jos akku ei lataudu?

riippuu ehkä siitä, millä tavalla hybridijärjestelmä on rikki. Periaatteessa, jos akku on tyhjä, ja polttomoottori käynnistetään, niin se pyrkii heti lataamaan akkua moottorin avulla. Jos siellä sitten on akku jotenkin oikosulussa, niin todennäköisesti joku turvakytkin tai sulake katkaisee virrat polttomoottorilta, ettei akku ala lyödä kipinää ja mahdollisesti syty koko auto tuleen. Jos taas akun varauskyky on heikentynyt huomattavasti, niin tällöin todennäköisesti ei ole ongelmaa ajaa pelkällä polttomoottorilla ja jos koittaa sähköllä ajaa, niin polttomoottori vain käynnistyy uudestaan, koska akun varaus ei riitä.
 
Kun nyt ilmastonmuutoksesta puhutaan, niin eiköhän jätetä aika vähäisiä päästöjä aiheuttava liikenne rauhaan ja kirota sen sijaan liiallista betonirakentamista, täysin turhaa osaa ruokahävikistä, vaatetrendien perässä juoksevaa hyvesignaloivistoa, sitä että joudutaan ituhippien ajaman politiikan takia polttamaan kivihiiltä ja typerien määräysten takia uudet rakennukset mätänevät paskaksi muutamassa vuosikymmenessä.

Liikenne sen sijaan on kiltti ja tarpeellinen - etenkin jos voidaan ajaa pienipäästöisillä dieseleillä.
Ja niin kauan kun käytetään vesivessaa on turha ulvoa näistä asioista,nyt sen huomaa kuinka vähän jätettä kertyy kun on erotteleva kuivakäymälä käytössä,jätteen määrä moninkertaistuu kun se huuhdellaan isolla määrällä juoma kelpoista vettä,järjetön keksintö tuo vesivessa,ja miten paljon sen lietteen käsittelyyn kuluu taas energiaa..pohtii paska jätkä Justin..
 
40974510-1118x629.jpg

Ylen vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Ylen päätoimittaja: Ilmastoepäilijöistä voisi tehdä enemmän juttuja
ILKKA LUUKKONEN | 29.10.2019 | 08:25- päivitetty 29.10.2019 | 08:24

Jouko Jokinen luki kiistellyn kirjan Ilmastopaniikki ja sanoo, että sieltä löytyy hyviä haastateltavia.

Ylen vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen sanoo, että Yle voisi tehdä nykyistä enemmän juttuja niin sanotuista ilmastonmuutoksen epäilijöistä.

Hän kertoo lukeneensa vastikään toimittaja Matti Virtasen kirjan Ilmastopaniikki ja pitää joitakin siinä esiintyviä henkilöitä kiinnostavina.
– Siellä oli pari sellaista henkilöä, jotka haluaisin meille joko nettijuttuna tai ihan studioon.

Ehkä kuuluu journalismin perusolemukseen, että meidän pitää kysyä ja mennä vähän vastavirtaan sekä pystyä riepottelemaan yleisiä totuuksia.

Siinä Virtanen on ihan oikeassa, Jokinen sanoo.

Virtanen julkaisi Ilmastopaniikin viime talvena. Journalistisessa teoksessa haastatellaan tutkijoita ja poliitikkoja, joiden mielestä journalismissa liioitellaan ilmastonmuutosta ja esitetään jopa vääriä tietoja. Kirja herätti kohua etenkin niiden keskuudessa, jotka katsovat, että ilmaston lämpeneminen johtuu yksin ihmisen toiminnasta.

Jokinen puhui Virtasen kanssa ilmastojournalismista Metsäyhdistyksen seminaarissa maanantaina.
Tilaisuuden aluksi Virtanen esitti pitkän listan Ylen uutisotsikoita ilmastonmuutoksesta kahden vuoden ajalta. Otsikoissa toistui sana uhka. Tällä Virtanen halusi osoittaa, että Ylen uutisointi on vääristynyttä ja sivuuttaa ilmastonmuutosennusteisiin sisältyvät epävarmuudet.

Jokinen vastasi lukemalla Ylen otsikoita viimeksi kuluneen viikon ajalta. Niiden sävy oli selvästi arkisempi kuin Virtasen löytämissä otsikoissa.

Ilmastonmuutoksen epäilijöitä ei kuitenkaan näissäkään jutuissa ollut kuultu.

Jokinen arvioi, että toimittajien luonnontieteellinen osaaminen on yleensä heikkoa.
– Me olemme humanisteja ja yhteiskuntatieteilijöitä.

Yhteiskunnallinen näkökulma on hyvä, mutta kiintokuutiot menevät helposti sekaisin, ja ehkä vähän hiilipäästötkin.
Hän tarkoitti toimittajakuntaa yleisesti, eikä vain Ylen toimittajia.

Keskustelun vetäjä, Metsäyhdistyksen viestinnän suunnittelija Hannes Mäntyranta epäili, että toimituksissa ei useinkaan lueta kunnolla niitä tutkimuksia, joista tehdään juttuja.
– Milloin tiedetoimituksiin tulisi sellainen vaatimus, että kun teette tiedejutun, niin lukekaa edes tiivistelmä. Sieltä selviää, kuinka laajasti kyseistä tutkimusta voi soveltaa.

Mäntyranta sanoo, että aina kun löydetään ilmiö, joka voidaan todistaa, pitää myös kysyä, kuinka merkityksellinen ilmiö on.

Hänen mukaansa yleisesti elää esimerkiksi sellainen käsitys, että vanha metsä sitoo hiiltä. Tieto pitää paikkansa joissakin tapauksissa, mutta ei kaikissa eikä ikuisesti.
– Maalaisjärjen mukaan, jos metsä sitoisi jatkuvasti hiiltä, se olisi lopulta pelkkä hiilikuutio. Pakkohan sen on joskus loppua.

Jokinen puolestaan sanoi, että politiikoilta ei kannattaisi kysyä liian tarkkoja yksityiskohtia, kuten vaikkapa Suomen hakkuiden toivottua kokonaismäärää.
– On typerää kysyä poliittisilta päättäjiltä voidaanko hakata 60 vai 75 miljoonaa kuutiometriä. Silloin kysytään, mistä hakataan, mitä puuta se on, miten se kuljetetaan, mitä sellusta tehdään, mikä tulee olemaan laudan hiilihistoria.

 
"Jokinen vastasi lukemalla Ylen otsikoita viimeksi kuluneen viikon ajalta. Niiden sävy oli selvästi arkisempi kuin Virtasen löytämissä otsikoissa. "

Uutisointi ja jutut ovat tosiaan ehkä hiukan rauhoittuneet viime viikkoina. Keräävät voimia uuteen Great Thunder -mediamyrskyyn? Vai onko jo tajuttu että ei tuollainen vaan toimi?

Kovastihan keväällä puskettiin totuutta (valeuutista, mitä muuta se oli?) siitä miten maito tuhoaa ilmastoa. En muista sotkeutuiko YLE siihen, toivottavasti ei

Sitten toinen juttu on nuo metsät, ja mm. jatkuva kasvatus. Esitellään miten jatkuva kasvatus on ratkaisu kaikkeen. Eräässäkin lehdessä iso juttu jostain eteläsuomalaisesta koivikosta miten helposti tulee kasvava metsä kun koivut vaan kaataa päältä pois. Entä jos siinä onkin 70 vuotias kuusikko, mikäs on sitten totuus? Sitähän media ei koskaan kerro. Entä kuinka ihmeessä tässä maassa on tarkoitus viljellä koivua? Miten kummassa onnistuu jatkuvalla kasvatuksella? Kuusta on kuulemma jo nyt aivan liikaa.

Soiden kohdalla sama totuus, pitäisi tukkia ojat ja kaataa vaikka suolla jo tukkipuuikään ehtineet puut padoiksi jotta saadaan hiilidioksidin lisäksi ilmakehään myös METAANIA. Kehnosti puuta kasvavien soiden ennallistaminen on ok mutta olen nähnyt miten veden alle laitetaan soita tai korveksi muuttuneita entisiä soita joissa kasvaa tukkipuuta, niin on sanottava että se on jo HULLUA.

Lapissakin kun vähennetään päätehakkuita (tai kielletään ne kokonaan valtionmailla) niin tulos on satoja ellei tuhat menetettyä työpaikkaa. Ei tunnu kiinnostavan vihreää ilmastoministeriä. Mutta kyllä häntä kiinnostaa valtion metsien pakottaminen FCS:n muottiin, nähtävästi siksi kun kyseiselle sertifikaatille ei ole vapaaehtoisia osallistujia muualla kuin Venäjällä.
 
Viimeksi muokattu:
riippuu ehkä siitä, millä tavalla hybridijärjestelmä on rikki. Periaatteessa, jos akku on tyhjä, ja polttomoottori käynnistetään, niin se pyrkii heti lataamaan akkua moottorin avulla. Jos siellä sitten on akku jotenkin oikosulussa, niin todennäköisesti joku turvakytkin tai sulake katkaisee virrat polttomoottorilta, ettei akku ala lyödä kipinää ja mahdollisesti syty koko auto tuleen. Jos taas akun varauskyky on heikentynyt huomattavasti, niin tällöin todennäköisesti ei ole ongelmaa ajaa pelkällä polttomoottorilla ja jos koittaa sähköllä ajaa, niin polttomoottori vain käynnistyy uudestaan, koska akun varaus ei riitä.
Riippuu myös siitä, että millä tavalla hybridijärjestelmä on toteutettu ja, että haluaako valmistaja mahdollistaa ajamisen akun ollessa käyttökelvoton.

Tässä tapauksessa vika voi olla esim. tämän kaltainen (jos asiakasta kusetetaan tai ammattiataito on arveluttava merkkihuollossa):

Sähkö- ja hybridiautoille pitäisi olla tarvikevaihtoehtoja näille komponenteille. Muuten huollot ja varasat jäävät valmistajan monopoliksi. Joku valmistaja saattaisi silloin tarjota jopa parempia akkuja alkuperäisten tilalle.
 
Muuten huollot ja varasat jäävät valmistajan monopoliksi.

Tämähän on juuri se mihin tähdätään.

Ottaen huomioon, että kuluttajilla ei ole sekä varaa että kiinnostusta ostaa uutta biiliä joka toinen vuosi mihin autoteollisuus tähtää. Tähän tietenkin tarjotaan ratkaisuna, kuten muissakin teollisuuden aloilla on tapana, siirtyä tuotepisneksestä palvelupisnekseen. Tässä merkkiliikkeillä on oleellinen rooli tuottamaan kaikenlaisia palveluita, joiden tarkoituksena on vain saada rahat pois autoilijalta.
 
Tartun Hansain postaamasta jutusta muutamaan asiaan.

Jokinen arvioi, että toimittajien luonnontieteellinen osaaminen on yleensä heikkoa.

– Me olemme humanisteja ja yhteiskuntatieteilijöitä. Yhteiskunnallinen näkökulma on hyvä, mutta kiintokuutiot menevät helposti sekaisin, ja ehkä vähän hiilipäästötkin.

Hän tarkoitti toimittajakuntaa yleisesti, eikä vain Ylen toimittajia.

Keskustelun vetäjä, Metsäyhdistyksen viestinnän suunnittelija Hannes Mäntyranta epäili, että toimituksissa ei useinkaan lueta kunnolla niitä tutkimuksia, joista tehdään juttuja.

– Milloin tiedetoimituksiin tulisi sellainen vaatimus, että kun teette tiedejutun, niin lukekaa edes tiivistelmä. Sieltä selviää, kuinka laajasti kyseistä tutkimusta voi soveltaa.

Kun yrittää ymmärtää toimittajien "ajatuksen"juoksua, niin ensimmäisenä pitää tajuta mitä eroa on tyhmyydellä ja typeryydellä.

Tyhmyys on sitä, että kapasiteetti ajatella on heikko. Typeryys on sitä, että aktiivisesti vältetään käyttämästä sitä kapasiteettia joka omistetaan.

Suurin osa toimittajista on sekä älykkäitä että typeriä.

Typeryyteen on monta syytä. Eletään kuplassa. Laajennetaan oman alan selitysmallit niiden käyttökelpoisuusalueen ulkopuolelle. (Ok... Tää on sekä tyhmyyttä että typeryyttä.) Ei kouluttauduta tai itseopiskella ymmärtämään niitä aihepiirejä, joita käsitellään ja jotka ovat mediassa vuodesta toiseen pinnalla. (Sota, talous, ilmasto, tilastoiden ja todellisuuden kohtaaminen ja tuhat muuta.) Kuvitellaan liikoja omasta ymmärryksestä. Aliarvioidaan yleisöä aivan järjettömässä määrin. Oikaistaan vähän kaikessa. Korvataan ajattelutyötä asennoitumisella ja ymmärrystä esiymmärryksellä. Ei tehdä tarpeellista pohjatyötä...

Toimittajien - ja osin poliitikkojen - luonnontieteellisen ymmärryksen lähes täydellisestä puuttumisesta kertoo se, miten selvästi virheelliset, mutta "poliittisesti oikeaoppiset" tutkimuksiksi naamoidut poliittiset pamfletit pääsevät aina mediassa läpi, mutta oikea, tieteellisesti pätevä tutkimus hyvin harvoin. Kertovaa on sekin, miten erilaisten katastrofien yhteydessä tulee etenkin alkuvaiheessa ihan järjetöntä soopaa, joka perustuu siihen että tiedon puuttumiseen reagoidaan tietona. ("Järistys oli voimakkuudeltaan 9.3. Kuolonuhreista ei ole vielä varmuutta...")

Luonnontieteellinen tieto samoin kuin jättimäinen osa yhteiskunnallisesta tiedosta edellyttää usein kykyä yhdistää laadullista tietoa, numeraalista eli kvantitatiivista tietoa ja tilannekuvatietoa toisiinsa. Jos esim. kyky hahmottaa matemaattista tietoa on jotain Anna "ei mua ole valittu tänne olemaan perillä budjetista" Kontula -tasoa tai alle, niin ihminen ei yksinkertaisesti ole sen enempää pätevä kuin sopivakaan toimimaan suuren median toimittajana.

Nämä ajattelun katvealueet heijastuvat välillä jopa urheilu-uutisointiin. Vuodesta toiseen saadaan lukea kuinka mones joku oli formuloiden vapaissa harjoituksissa. Mielipuolista. Sama kuin kävisivät kellottamassa hiihtäjien kauppareissuja ja ilmoittaisivat että kuinka mones kukakin oli lähikauppaspurtillaan.

Korneinta asiassa on se, että valtaosa toimittajista tuntuu pitävän toimittajien osaamiseen ja moraaliin kohdistuvaa epäluottamusta ulkoa ohjattuna ja poliittisesti masinoituna fasistisena ilmiönä. Sitäkin toki on, mutta todella marginaalisesti verrattuna siihen, miten esim. teknis-luonnontieteellisen taustan omaavien parissa toimittajia pidetään typeryksinä ja toimittamista toimittelemisena ihan vain siksi, että asia- ja ymmärrysvirheiden määrä ylittää sen kuinka usein kolmivuotiaan värikynä menee väristyskirjaa sutatessa viivojen yli.
 
Riippuu myös siitä, että millä tavalla hybridijärjestelmä on toteutettu ja, että haluaako valmistaja mahdollistaa ajamisen akun ollessa käyttökelvoton.

Tässä tapauksessa vika voi olla esim. tämän kaltainen (jos asiakasta kusetetaan tai ammattiataito on arveluttava merkkihuollossa):

Sähkö- ja hybridiautoille pitäisi olla tarvikevaihtoehtoja näille komponenteille. Muuten huollot ja varasat jäävät valmistajan monopoliksi. Joku valmistaja saattaisi silloin tarjota jopa parempia akkuja alkuperäisten tilalle.
Onhan noita tarvikevaihtoehtoja ja epäilemättä kun liikentessä olevat sähkö/hybridiauto määrät kasvavat valikoimaa tullee lisää. Esim satunnainen Prius akkukitti https://priuschat.com/threads/prius...it-genii-geniii-with-new-custom-cells.187261/
Tässä taas näkee että kun volyymiä on riittävästi niin vaihtoehtoja alkaa löytymään.
 
Greta Thunberg kieltäytyi vastaanottamasta Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkintoa
”Ilmastoliike ei tarvitse enää yhtään enempää palkintoja”, Thunbergia gaalassa edustaneet ilmastoaktivistit ilmoittivat.
d4f9348baba6433a9f3e227c7c597f3b.jpg

Greta Thunberg puhui ilmastomielenosoituksessa Denverissä Yhdysvalloissa lokakuun 11. päivä. (KUVA: FREDERIC J. BROWN / AFP)
Riikka Maukonen HS, Petja Pelli HS
Julkaistu: 29.10. 21:53 , Päivitetty: 29.10. 23:48

RUOTSALAINEN ilmastoaktivisti Greta Thunberg on kieltäytynyt vastaanottamasta Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkintoa.

Neuvosto myönsi palkinnon Thunbergille gaalassaan tiistai-iltana. Nuori ilmastoaktivisti kuitenkin ilmoitti kieltäytyvänsä palkinnosta.

”Ruotsissa eletään yhä niin kuin olisi neljä maapalloa. Ja se pätee muihinkin Pohjoismaihin,” Thunbergia edustaneet kaksi ilmastoaktivistia Sofia ja Isabella Axelsson ilmoittivat gaalassa.

”Tämä on hieno kunnia. Mutta ilmastoliike ei tarvitse enää yhtään enempää palkintoja. Sen sijaan tarvitsemme poliitikkoja ja vallanpitäjiä, jotka kuuntelevat tämänhetkistä, saatavilla olevaa tutkimusta.”

Juhlasalissa kävi kohahdus, kun Thunbergin edustajat ilmoittivat, ettei tämä ota palkintoa vastaan.

 
Greta Thunberg kieltäytyi vastaanottamasta Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkintoa
”Ilmastoliike ei tarvitse enää yhtään enempää palkintoja”, Thunbergia gaalassa edustaneet ilmastoaktivistit ilmoittivat.
d4f9348baba6433a9f3e227c7c597f3b.jpg

Greta Thunberg puhui ilmastomielenosoituksessa Denverissä Yhdysvalloissa lokakuun 11. päivä. (KUVA: FREDERIC J. BROWN / AFP)
Riikka Maukonen HS, Petja Pelli HS
Julkaistu: 29.10. 21:53 , Päivitetty: 29.10. 23:48

RUOTSALAINEN ilmastoaktivisti Greta Thunberg on kieltäytynyt vastaanottamasta Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkintoa.

Neuvosto myönsi palkinnon Thunbergille gaalassaan tiistai-iltana. Nuori ilmastoaktivisti kuitenkin ilmoitti kieltäytyvänsä palkinnosta.

”Ruotsissa eletään yhä niin kuin olisi neljä maapalloa. Ja se pätee muihinkin Pohjoismaihin,” Thunbergia edustaneet kaksi ilmastoaktivistia Sofia ja Isabella Axelsson ilmoittivat gaalassa.

”Tämä on hieno kunnia. Mutta ilmastoliike ei tarvitse enää yhtään enempää palkintoja. Sen sijaan tarvitsemme poliitikkoja ja vallanpitäjiä, jotka kuuntelevat tämänhetkistä, saatavilla olevaa tutkimusta.”

Juhlasalissa kävi kohahdus, kun Thunbergin edustajat ilmoittivat, ettei tämä ota palkintoa vastaan.


vai mahtaako Greta olla tällä hetkellä henkisesti niin heikossa kunnossa, ettei julkinen esiintyminen ollut mahdollista ja heillä oli Plan B tällaisia tilanteita varten? Mietin vain, kuinka Greta oli jossain lehdistötilaisuudessa täysin kyvytön vastaamaan todella yksinkertaisiin kysymyksiin. Kysyttiin: ”millaisen viestin haluaisit lähettää maailman johtajille?” Hän oli juuri puhunut YK:ssa ja olisi periaatteessa voinut vastaukseksi toistaa muutaman lauseen sanasta sanaan juuri pitämästään puheesta, mutta sen sijaan meni ihan lukkoon, eikä osannut sanoa mitään. ”Mikä olikaan kysymys?” oli melkein ainoa asia, jota sai sanottua. Pahaa teki katsoa sitä lehdistötilaisuutta. Joten ehkä on katsottu, että Gretan täytyy levätä ja ladata akkuja vähän aikaa ennen seuraavaa esiintymistä.

Sinällään tuossa kieltäytymisessä ei ole järkeä, jos ajattelee Gretan omaa tulevaisuutta. Tämä ”ihmelapsi”-aika tulee menemään nopeasti ohi, veikkaan että 1-2 vuoden päästä emme enää kuule hänestä mitään, niin silloin työuran luomisessa ilmastonmuutoksen tiimoilla olisi varmasti hänen CV:ssä hyötyä tällaisesta palkinnosta. Nyt hän sen sijaan vaikutti nöyryyttävän palkinnon antajia
 
Ei kun hänei osaa sanoa mitään spontaanisti ilman käsikirjoitusta.
Taitaa sopia taudin kuvaan tuollainen käytös? (Tarkoitan sitä mahdollista aspergerin-oireyhtymää tai autismin oireita, enkä tätä yleistä ilmastopsykoosia) Tytön vanhemmat ja muu lähipiiri ovat kyllä minun silmissäni törkeitä lapsen hyväksikäyttäjiä tässä asiassa!
 
Ei kun hänei osaa sanoa mitään spontaanisti ilman käsikirjoitusta.
Ja tämä oli tietoa? Todennäköisemmin, jonkin verran aspergeristä tietäen, on hän joutunut ns lukkotilaan. Eli jonkin asia kuormittanut sen verta kovasti että toiminnallisuus kärsinyt. Aivan tavanomaista, varsinkin nuorilla AS lapsilla (toinen reaktio kuormituksessa voi olla agressiivisuus). Toki ikääntyminen heikentää näitä oireita, mutta eivät välttämättä poistu koskaan.
Greta Thunberging asperger on varmasti vaikuttanut hänen kiinnostukseensa asiaa kohtaan ja mitä itsellä kokemusta niin AS henkilöt kyllä pystyvät erittäin hyvin keskustelemaan näistä kiinnostuksensa kohteista ja voisipa sanoa että kuormitus tillanteessa (jos ei liian kova) kääntyvät keskustelussa nimenomaan tällaisiin aiheisiin.

edit
Kieltäytyminen ympäristöpalkinnosta on varmasti ollut hänen sisäisen logiikan mukaista, vaikka ulkoa päin katsottuna olisi ollut järkevä ottaa se vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jopas on nykyisin saatavilla kaikenlaista härpäkettä kodin sähköistämiseksi auringolla ja tuulella,eikä ole pahan hintaisia tarvikkeita,tuossahan voisi olla ideaa,itse kun tekee niin ei tule konkurssia,pakastimetkin 12v :oops: ei perkele,nyt suunnittelemaan.
 
Jopas on nykyisin saatavilla kaikenlaista härpäkettä kodin sähköistämiseksi auringolla ja tuulella,eikä ole pahan hintaisia tarvikkeita,tuossahan voisi olla ideaa,itse kun tekee niin ei tule konkurssia,pakastimetkin 12v :oops: ei perkele,nyt suunnittelemaan.

Tuolla on asiaa hieman mietiskelty.

 
Back
Top