Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllähän jenkkikin on "vakiovieras" ilmatilassamme kutsumatta. Mielellään ajattelisi nämä vahingoiksi, mutta tuo 15 minuuttia on todella pitkä aika suihkarinopeuksilla. Onko kyseessä tarkoituksellinen käynti vai välinpitämättömyys? Joka tapauksessa, ei mitenkään sinänsä yllätä kun katsoo tilastoja viimeisen 10v+ ajalta.
Finnish%20airspace%20incursions%2029_8


Mielestäni on asiallista vaatia myös länkkäreiltä siinä missä idän ihmeiltäkin kunnioitusta meidän ilmatilaa kohtaan. Mikähän lie tässä syynä. Selviäiskö jopa kun kysellään.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän jenkkikin on "vakiovieras" ilmatilassamme kutsumatta. Mielellään ajattelisi nämä vahingoiksi, mutta tuo 15 minuuttia on todella pitkä aika suihkarinopeuksilla. Onko kyseessä tarkoituksellinen käynti vai välinpitämättömyys? Joka tapauksessa, ei mitenkään sinänsä yllätä kun katsoo tilastoja viimeisen 10v+ ajalta.

Mielestäni on asiallista vaatia myös länkkäreiltä siinä missä idän ihmeiltäkin kunnioitusta meidän ilmatilaa kohtaan. Mikähän lie tässä syynä. Selviäiskö jopa kun kysellään.

No selviääpä tietysti. Ihan kuten se viimeisin sukellusvenehavaintokin. :rolleyes: Ilmatila ja merialue taitavat olla lopultakin varsin vapaata chi-chi-kenttää.
 
Suomi on mukana kahdentoista maan ryhmässä (Strategic Airlift Capability), joka on hankkinut kolme C-17-sotilaskuljetuskonetta yhteiskäyttöön. Suomen lisäksi Naton rauhankumppanuusohjelman jäsenistä mukana on Ruotsi. Ensimmäinen koneista luovutettiin heinäkuussa 2009, toinen syyskuussa ja kolmas lokakuussa 2009. Koneita operoi SAC:n operatiivinen yksikkö Heavy Airlift Wing ja ne on sijoitettu Länsi-Unkariin.
No sittenhän ne on niinku omia
 
Suomi on mukana kahdentoista maan ryhmässä (Strategic Airlift Capability), joka on hankkinut kolme C-17-sotilaskuljetuskonetta yhteiskäyttöön. Suomen lisäksi Naton rauhankumppanuusohjelman jäsenistä mukana on Ruotsi. Ensimmäinen koneista luovutettiin heinäkuussa 2009, toinen syyskuussa ja kolmas lokakuussa 2009. Koneita operoi SAC:n operatiivinen yksikkö Heavy Airlift Wing ja ne on sijoitettu Länsi-Unkariin.

Bongasin yhden tuossa viime tai toissa vuonna Pirkanmaan lentokentällä. Sen verran ihmetytti, että täytyi ottaa selvää mitä se teki meidän lentokentällä. Kuskaavat tietääkseni mm. suomalaisia rauhanturvaajia operaatioon ja takaisin. Ihan fiksua hommata tuollaisia yhteishankintana, niin saa isoja kuljetuskoneita käyttöön useampi pienikin maa joilla ei fyffeä riittäisi omaan ylläpitämään.
 
Bongasin yhden tuossa viime tai toissa vuonna Pirkanmaan lentokentällä. Sen verran ihmetytti, että täytyi ottaa selvää mitä se teki meidän lentokentällä. Kuskaavat tietääkseni mm. suomalaisia rauhanturvaajia operaatioon ja takaisin. Ihan fiksua hommata tuollaisia yhteishankintana, niin saa isoja kuljetuskoneita käyttöön useampi pienikin maa joilla ei fyffeä riittäisi omaan ylläpitämään.

Noiden kriisiajan käytöstä lienee tarkat klausuulit sopparissa.
 
^Tuosta Honchon laittamassa listassa osa l(k)oukkaajista on siviilikoneita. Jos ei ole erikseen mainittu että valtion tai muun instanssin kone, niin luultavasti on ollut siviilikone.
 
Tänään rynnäköidään ilmatilassamme, joku loukkaantuu.

lmavoimat harjoittelee jälleen Yhdysvaltojen ilmavoimien kanssa Suomen ilmatilassa. Yhteisharjoitus alkaa ensi viikon maanantaina eli 24. elokuuta ja se loppuu 11. syyskuuta.

Edellinen harjoitus viime keväänä sai runsaasti julkisuutta muun muassa Ukrainan kriisin ja Venäjän suhtautumisen vuoksi.

Harjoitus toteutetaan arkipäivisin pääosin Porin länsipuolisella merialueella Suomen ilmatilassa sekä kansainvälisessä ilmatilassa. Päivittäin lennetään yksi yhteistoimintakierros.

Suomesta koulutustapahtumaan osallistuu kaksi F/A-18 Hornet-monitoimihävittäjää. Yhdysvallat lentää kahdella A-10 Thunderbolt-rynnäkkökoneella.

Suomalaiskoneet osallistuvat lentokierroksiin omista kotitukikohdistaan ja Yhdysvaltojen koneet Viron Ämarista. Yhteistoimintakierroksiin osallistuvat Hornetit tukeutuvat viikolla 35 Satakunnan lennostoon Pirkkalaan. Viikot 36 ja 37 operoidaan Karjalan lennostosta Rissalasta.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/...2109695?pwbi=b63c5902b3b9192807c7e6104c85f64b
 
Näissä länsimaiden ilmatilaloukkauksissa on yksi säännömukainen ero verrattuna venäläisten tekemiin koukkauksiin Suomen tai Ruotsin ilmatilaan. Länsimaisia koneita harvoin tarvitsee käydä tunnistamassa, koska ne mm. vastaavat asianmukaisesti radiokutsuihin ja ne voidaan tunnistaa muutenkin kuin käymällä vierellä. (Ilmailussa kun on tähän ihan järjestelmänsäkin).
 
^Tuosta Honchon laittamassa listassa osa l(k)oukkaajista on siviilikoneita. Jos ei ole erikseen mainittu että valtion tai muun instanssin kone, niin luultavasti on ollut siviilikone.

Todellako? Minä nimenomaan olen aina ajatellut, että nuo ovat "valtion ilma-alusten" taikka sotilaskoneiden loukkauksia.

Ainakin Wikipedia näyttäisi tukevan ajatustani:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmatilan_loukkaus

"Ilmatilaloukkauksia tapahtuu Suomessa eniten yleis- ja harrasteilmailijoille. Vuonna 2009 ilmatilaloukkauksia oli Suomessa 113, vuonna 2010 niitä oli 141 ja seuraavana vuonna 133. Kunakin vuonna näistä noin 70 % oli harrasteilmailussa tapahtuneita."

Tuossa 'listassani' on vain 4 tapausta v. 2011. Edit: Siitä siis siivottu olettaakseni pois se n. 70% harrastelijat sekä loput "ylimääräiset" siviilikoneita?
 
Näissä länsimaiden ilmatilaloukkauksissa on yksi säännömukainen ero verrattuna venäläisten tekemiin koukkauksiin Suomen tai Ruotsin ilmatilaan. Länsimaisia koneita harvoin tarvitsee käydä tunnistamassa, koska ne mm. vastaavat asianmukaisesti radiokutsuihin ja ne voidaan tunnistaa muutenkin kuin käymällä vierellä. (Ilmailussa kun on tähän ihan järjestelmänsäkin).

Niin, oletettavasti myös poistuvat yleensä kehotuksesta. Kuitenkin odotan ihan mielenkiinnolla selitystä tähän, loukkaus on periaatteessa aika "merkittävä" kun yleensä ne venäläisten himmelitkin roikkuvat väärällä puolella jotain minuutin verran tms.
 
Todellako? Minä nimenomaan olen aina ajatellut, että nuo ovat "valtion ilma-alusten" taikka sotilaskoneiden loukkauksia.

Ainakin Wikipedia näyttäisi tukevan ajatustani:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmatilan_loukkaus

"Ilmatilaloukkauksia tapahtuu Suomessa eniten yleis- ja harrasteilmailijoille. Vuonna 2009 ilmatilaloukkauksia oli Suomessa 113, vuonna 2010 niitä oli 141 ja seuraavana vuonna 133. Kunakin vuonna näistä noin 70 % oli harrasteilmailussa tapahtuneita."

Tuossa 'listassani' on vain 4 tapausta v. 2011.

Wikipedia on huonosti kirjoitettu.

Nuo olivat ihan Suomen sisäisiä harrastelentäjien törppöilyjä. (riippuliitimellä Helsinki-Vantaalle jne)
 
Wikipedia on huonosti kirjoitettu.

Nuo olivat ihan Suomen sisäisiä harrastelentäjien törppöilyjä. (riippuliitimellä Helsinki-Vantaalle jne)

OK, seison korjattuna. Oletan kuitenkin että selvästi siviilikoneiksi tunnistetut olisi siivottu listasta, kuitenkin tunnistetut huutavat nimenomaan SOTILASkonetta.
 
Niin, oletettavasti myös poistuvat yleensä kehotuksesta. Kuitenkin odotan ihan mielenkiinnolla selitystä tähän, loukkaus on periaatteessa aika "merkittävä" kun yleensä ne venäläisten himmelitkin roikkuvat väärällä puolella jotain minuutin verran tms.

Kieltämättä 15min on pitkä aika. Tietysti pitäisi tietää, mitä radiossa on keskusteltu jne ennenkuin voi arvioida tapausta enemmän.
Se on kuitenkin selvä, että jonkinlainen pilottien huolimattomuus/ piittaamattomuus taustalla on, koska ilmatilanloukkauksen voi käytännössä välttää sillä, että ottaa yhteyden lennonjohtoon ja pyytää luvan - jonka käytännössä (kuulemma) aina saa, jos siihen on edes jonkinlainen syy/tarve.
Siinä mielessä siis USA:n tai kenen tahansa koneilta turhia ilmatilanloukkauksia.
 
Se on ihan eri asia, jos venäläinen kone luokkaa ihan verisesti Suomen ilmatilaa tai omaan liittoumaan kuuluva kone lievästi koukkaa Suomen ilmatilan kautta tai lentää jopa demilitarisoidun alueen läpi lentoreitillään.:mad:

Venäjä ei kuulu liittoumaan niin se ei ns. kuulu ollenkaan liittouman ilmatilaan. Liittouman kone menee vähän kutsumatta meidän ilmatilaan niin se on kyllä vaan jäynä, johon pitää, että kyllä me nähtiin teidät!! Älkää luulkokaan, ettei huomattaisi! Sitten ollaan ihan hermona täristen, että voi vittu, meinasi ura olla katkolla, jollei oltaisi nähty!! Kyllä ne tietää mistä ne meni ja ne raportoi sen ja esikuntaan menee tieto ja sitten tutkapojilta kysytään näittekö te sen. Ai ette. Tämähän ei ollut sillä tavalla paha asia. Kuvitelkaa nyt, että systeemiä ei testaisi ollenkaan ja sitten yhtenä päivänä sieltä tultaisiin täysillä.:eek:
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tässä lähetettiin viesti siitä kuinka vahvasti voi uskoa Ahvenanmaan pysyvän demilitarisoituna, jos joku maa haluaa ajatella toisin :)
 
Se on kuitenkin selvä, että jonkinlainen pilottien huolimattomuus/ piittaamattomuus taustalla on.

Veikkaan että on sovittu juttu. Saadaan vähän tasapuolistavaa media-hötkyilyä, kun myös USA.
Yhteenvetona tällaisista Suomen puolustusvoimat toteaa lopuksi, että on syytä tehostaa lounaisen saaristosuuntamme valvontaa ja paikaksi sopii parhaiten Ahvenanmaa.

.
 
Sitä sanotaan jatkuvasti, että mitään ei saa löysällä. Mikäs se Ahvenanmaa on. Sehän on löysä, jos mikä. Tuohan lähtee irti, kun kiskaisee. Muistaako kukaan, että Venäjä olisi lähestynyt Ahvenanmaata. Asiaa edes tarkistamatta voisin sanoa, ettei ainakaan minulla ole muistikuvaa tälläisestä. Jos jollakin löysällä olevalla paikalla on epäilyttävän vähän vihollisaktiviteettia niin kyllä se tarkoittaa, että vihollinen valmistautuu menemään tähän paikkaan täysillä tuudittamalla meidät nukkumaan juuri tässä paikassa. Unelias meno Ahvenanmaalla on kyllä paha merkki ja siitä pitäisi tiukata ote vähitellen keskustelemalla Suomen ja Ruotsin välillä tästä asiasta.
 
Back
Top