Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllähän jenkkikin on "vakiovieras" ilmatilassamme kutsumatta. Mielellään ajattelisi nämä vahingoiksi, mutta tuo 15 minuuttia on todella pitkä aika suihkarinopeuksilla. Onko kyseessä tarkoituksellinen käynti vai välinpitämättömyys? Joka tapauksessa, ei mitenkään sinänsä yllätä kun katsoo tilastoja viimeisen 10v+ ajalta.
Finnish%20airspace%20incursions%2029_8


Mielestäni on asiallista vaatia myös länkkäreiltä siinä missä idän ihmeiltäkin kunnioitusta meidän ilmatilaa kohtaan. Mikähän lie tässä syynä. Selviäiskö jopa kun kysellään.
Ainakin yhdessä tapauksessa (en ole varma oliko tämä vai onko tässä ollut peräti systemaattinen virhe) oma lennonjohto ohjasi jenkkien koneen väärälle reitille Ahvenanmaan yli.
 
Ainakin yhdessä tapauksessa (en ole varma oliko tämä vai onko tässä ollut peräti systemaattinen virhe) oma lennonjohto ohjasi jenkkien koneen väärälle reitille Ahvenanmaan yli.

Hups :D
 
Jenkkikoneiden loukkauksesta reipas kaksi viikkoa, hiljaista on pidellyt tiedotuksen suhteen. Loukkauspäivänä 23.8 tuumailin, että tulee lässyti lässyti tai hiirenhiljaisuus. Jälkimmäinen näyttäisi osuvan.
 
Kun ei ole päivän loukkausta, laitetaan luvallinen. Tämä menee kone samasta kohtaa.

RUSSIAN AIRFORCE AN-124 lento 82037 (strateginen ilmakuljetus) meni tunti sitten Ahvenanmaalla, Puoli tuntia siten oli menossa Norjassa Lillehammerista etelään. Mihin matka?

11954741_10153691291379866_8493018522716202479_n.jpg
 
Kun ei ole päivän loukkausta, laitetaan luvallinen. Tämä menee kone samasta kohtaa.

RUSSIAN AIRFORCE AN-124 lento 82037 (strateginen ilmakuljetus) meni tunti sitten Ahvenanmaalla, Puoli tuntia siten oli menossa Norjassa Lillehammerista etelään. Mihin matka?

11954741_10153691291379866_8493018522716202479_n.jpg

Tämä on muuten ihan mielenkiintoinen keissi, eihän Venäjän edes tarvitse teknisessä mielessä tehdä ilmatilanloukkausta esim. Ahvenanmaan miehittämiseen. Riittää kun muutama siviilirekisterissä oleva kuljetuskone hieman poikkeaa lentosuunnitelman mukaisella reitiltään, ja hupskeikkaa, kyseisten koneiden takarampeista alkaa lapata "pieniä vihreitä miehiä" Maarianhaminan kentälle, mitäs me sitten tehdään?

Ja ei, tässä tapauksessa ei paljoa lämmitä ne jalkaväkimiinat itärajalla, ei vaikka ne olisivatkin niitä uusia hienoja hyppiviä ja mitä lie piruetteja tekeviä malleja...
 
Tämä on muuten ihan mielenkiintoinen keissi, eihän Venäjän edes tarvitse teknisessä mielessä tehdä ilmatilanloukkausta esim. Ahvenanmaan miehittämiseen. Riittää kun muutama siviilirekisterissä oleva kuljetuskone hieman poikkeaa lentosuunnitelman mukaisella reitiltään, ja hupskeikkaa, kyseisten koneiden takarampeista alkaa lapata "pieniä vihreitä miehiä" Maarianhaminan kentälle, mitäs me sitten tehdään?

Ja ei, tässä tapauksessa ei paljoa lämmitä ne jalkaväkimiinat itärajalla, ei vaikka ne olisivatkin niitä uusia hienoja hyppiviä ja mitä lie piruetteja tekeviä malleja...

Isompiin ylläreihin ei ole varaa. No, jos joukkoja on käytössä ja niille kulkuneuvot ja siirto onnistuu, niin mereenhän ne heput on heitettävä. Pirullinen case.
 
Tämä on muuten ihan mielenkiintoinen keissi, eihän Venäjän edes tarvitse teknisessä mielessä tehdä ilmatilanloukkausta esim. Ahvenanmaan miehittämiseen. Riittää kun muutama siviilirekisterissä oleva kuljetuskone hieman poikkeaa lentosuunnitelman mukaisella reitiltään, ja hupskeikkaa, kyseisten koneiden takarampeista alkaa lapata "pieniä vihreitä miehiä" Maarianhaminan kentälle, mitäs me sitten tehdään?

Tuollainen lentosuunnitelmasta poikkeaminen on jo itsessään ilmatilaloukkaus (termi käsittää muutakin kuin valtion ilma-aluksen luvattoman lentämisen toisen valtion ilmatilaan) ja ennen kaikkea ihmettelen, että mitä väliä sillä ylipäänsä on tuossa tilanteessa tehdäänkö ilmatilaloukkaus vai ei.
 
Tuollainen lentosuunnitelmasta poikkeaminen on jo itsessään ilmatilaloukkaus .

Niin onko tuo todettu loukkaukseksi? Voihan olla että kyseisellä koneella onkin kaupallinen charter-tehtävä jonkun raskaan materiaalin toimittamisessa. Kaupallisessa tarkoituksessa kauttakulkulupa on ok.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, jos sotilaallinen tehtävä onkin verhottu tuollaiseen kaupalliseen.....siinä onkin haasteellisempi optomointitehtävä.
 
Niin onko tuo todettu loukkaukseksi? Voihan olla että kyseisellä koneella onkin kaupallinen charter-tehtävä jonkun raskaan materiaalin toimittamisessa. Kaupallisessa tarkoituksessa kauttakulkulupa on ok.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, jos sotilaallinen tehtävä onkin verhottu tuollaiseen kaupalliseen.....siinä onkin haasteellisempi optomointitehtävä.

Ei ole loukkaus eikä loukkaukseksi väitetty. Ja juuri verhotusta operaatiosta tuossa Tähystäjä esitti skenaarion.
 
Niin onko tuo todettu loukkaukseksi? Voihan olla että kyseisellä koneella onkin kaupallinen charter-tehtävä jonkun raskaan materiaalin toimittamisessa. Kaupallisessa tarkoituksessa kauttakulkulupa on ok.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, jos sotilaallinen tehtävä onkin verhottu tuollaiseen kaupalliseen.....siinä onkin haasteellisempi optomointitehtävä.

Ei, kommentoin Tähystäjän esittämää skenaariota.
 
Tämä on muuten ihan mielenkiintoinen keissi, eihän Venäjän edes tarvitse teknisessä mielessä tehdä ilmatilanloukkausta esim. Ahvenanmaan miehittämiseen. Riittää kun muutama siviilirekisterissä oleva kuljetuskone hieman poikkeaa lentosuunnitelman mukaisella reitiltään, ja hupskeikkaa, kyseisten koneiden takarampeista alkaa lapata "pieniä vihreitä miehiä" Maarianhaminan kentälle, mitäs me sitten tehdään?

Ja ei, tässä tapauksessa ei paljoa lämmitä ne jalkaväkimiinat itärajalla, ei vaikka ne olisivatkin niitä uusia hienoja hyppiviä ja mitä lie piruetteja tekeviä malleja...

Tuo voisi olla osa Suomen miehittämiseen tarvittavaa operaatiota, mutta ei tuollainen tempaus yksinään oikein kanna mihinkään. Suomessa kumminkin saadaan nopeasti voimaan poikkeustilalainsäädäntö, sen jälkeen offensiivi olemassa olevilla joukoilla ja LKP:n aloitus.
 
Tämä on muuten ihan mielenkiintoinen keissi, eihän Venäjän edes tarvitse teknisessä mielessä tehdä ilmatilanloukkausta esim. Ahvenanmaan miehittämiseen. Riittää kun muutama siviilirekisterissä oleva kuljetuskone hieman poikkeaa lentosuunnitelman mukaisella reitiltään, ja hupskeikkaa, kyseisten koneiden takarampeista alkaa lapata "pieniä vihreitä miehiä" Maarianhaminan kentälle, mitäs me sitten tehdään?

Ja ei, tässä tapauksessa ei paljoa lämmitä ne jalkaväkimiinat itärajalla, ei vaikka ne olisivatkin niitä uusia hienoja hyppiviä ja mitä lie piruetteja tekeviä malleja...
Yksi konelastillinen mitä tahansa paitsi ydinpommeja on aamupala. Lähetetään laskuvarjojääkärit merivoimien ja pommittajien tukemina. Lisää jääkäreitä meriteitse, tarvittaessa vaikka haltuunotetuilla yksityisveneillä (=pienempiä maaleja). Saarretaan Ahvenanmaa ja annetaan niille tasan yksi tilaisuus antautua, minuutti miettimisaikaa tai kuolevat kaikki. Luvataan antautumiskuulutuksen yhteydessä invaasioporukan komentajan ampuneille (venäläisille sotilaille) esim. jaettu 1 000 000 euron palkkio ja uudet passit.
 
Yksi konelastillinen mitä tahansa paitsi ydinpommeja on aamupala. Lähetetään laskuvarjojääkärit merivoimien ja pommittajien tukemina. Lisää jääkäreitä meriteitse, tarvittaessa vaikka haltuunotetuilla yksityisveneillä (=pienempiä maaleja). Saarretaan Ahvenanmaa ja annetaan niille tasan yksi tilaisuus antautua, minuutti miettimisaikaa tai kuolevat kaikki. Luvataan antautumiskuulutuksen yhteydessä invaasioporukan komentajan ampuneille (venäläisille sotilaille) esim. jaettu 1 000 000 euron palkkio ja uudet passit.

Tietenkin tuolla hypoteettisella koneella tulisi vain etujoukko, ei liene kovin vaikeata kuljettaa Ahvenanmaalle lisäjoukkoja ilma- tai vesiteitse kunhan saarimaakunnan avainkohteet on ensin otettu haltuun.

Ei se ole niin helppoa ajaa sitä hyökkääjääkään sieltä pois, jos hyökkääjä on ehtinyt kunnolla linnoittautua ja muutenkin valmistella asemat, sekä siirtää saarille raskaampia asejärjestelmiä.

Tuolla ilmatilanloukkausjutulla tarkoitan lähinnä sitä, että jos kuljetuskone(et) tulkitaan vieraan valtion ilma-alukseksi, todennäköisesti ainakin yksi Hornetti lähtisi jossain vaiheessa kurkkimaan, että mitäköhän siellä tapahtuu, mikä taas saattaisi mahdollistaa tilanteeseen puuttumisen tavalla tai toisella ennen kuin kone on jo maassa. Sen sijaan jos kyse on ihan normaalista Ahvenanmaan ylitse kulkevasta reittilennosta, mitään poikkeavaa ei välttämättä havaittaisi ennen kuin kone yhtäkkiä muutamaa minuuttia ennen laskeutumistaan alkaa yhtäkkiä hidastamaan vauhtiaan ja pudottamaan lentokorkeuttaan. Pelimerkit reagoida tapahtuneeseen ovat siinä vaiheessa aika vähissä...
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla ilmatilanloukkausjutulla tarkoitan lähinnä sitä, että jos kuljetuskone(et) tulkitaan vieraan valtion ilma-alukseksi, todennäköisesti ainakin yksi Hornetti lähtisi jossain vaiheessa kurkkimaan, että mitäköhän siellä tapahtuu, mikä taas saattaisi mahdollistaa tilanteeseen puuttumisen tavalla tai toisella ennen kuin kone on jo maassa. Sen sijaan jos kyse on ihan normaalista Ahvenanmaan ylitse kulkevasta reittilennosta, mitään poikkeavaa ei välttämättä havaittaisi ennen kuin kone yhtäkkiä muutamaa minuuttia ennen laskeutumistaan alkaa yhtäkkiä hidastamaan vauhtiaan ja pudottamaan lentokorkeuttaan. Pelimerkit reagoida tapahtuneeseen ovat siinä vaiheessa aika vähissä...

Voin kohtalaisella varmuudella luvata, että päivystyskone ei tule ampumaan venäläistä kuljetuskonetta alas vaikka se olisi laskeutumassa Ahvenanmaalle luvatta. Lisäksi uskon, että olisi ihan hyvät mahdollisuudet päästä Ahvenanmaalle ilman, että päivystyskone edes ehtii paikalle, esimerkiksi feikkaamalla hätätila. Käytännössä tuollaiseen ei voida juuri varautua perustamatta Ahvenanmaalle sotilastukikohtaa.
Se mihin sen sijaan voidaan varautua ovat tukijoukot, joita Ahvenanmaalle pitäisi sen jälkeen saada. Ne kun eivät materialisoidu tyhjästä. Esimerkiksi vesitse on vaikea kuljettaa lisäjoukkoja nopeasti ilman, että se kiinnittää huomiota. Lisäksi torjuntaan pitäisi olla ihan hyvät edellytykset, samoin kuin ilmakuljetusten torjuntaan. Jos joukot halutaan saada perille, vaaditaan huomattavaa sotilaallista voimaa, jonka kerääminen herättää taas helposti huomiota.

Ahvenanmaalle voidaan siis tuollaisella yllätyksellä saada noin sata ukkoa, mutta heidän tukemisensa onkin jo hiukan haastavampaa.
 
Voin kohtalaisella varmuudella luvata, että päivystyskone ei tule ampumaan venäläistä kuljetuskonetta alas vaikka se olisi laskeutumassa Ahvenanmaalle luvatta. Lisäksi uskon, että olisi ihan hyvät mahdollisuudet päästä Ahvenanmaalle ilman, että päivystyskone edes ehtii paikalle, esimerkiksi feikkaamalla hätätila. Käytännössä tuollaiseen ei voida juuri varautua perustamatta Ahvenanmaalle sotilastukikohtaa.
Se mihin sen sijaan voidaan varautua ovat tukijoukot, joita Ahvenanmaalle pitäisi sen jälkeen saada. Ne kun eivät materialisoidu tyhjästä. Esimerkiksi vesitse on vaikea kuljettaa lisäjoukkoja nopeasti ilman, että se kiinnittää huomiota. Lisäksi torjuntaan pitäisi olla ihan hyvät edellytykset, samoin kuin ilmakuljetusten torjuntaan. Jos joukot halutaan saada perille, vaaditaan huomattavaa sotilaallista voimaa, jonka kerääminen herättää taas helposti huomiota.

Ahvenanmaalle voidaan siis tuollaisella yllätyksellä saada noin sata ukkoa, mutta heidän tukemisensa onkin jo hiukan haastavampaa.

Sotilaallisesti näin onkin varmaan, mutta entä poliittisesti?

Se mihin Venäjä tälläisessä skenaariossa varmasti pyrkisi, olisi tietynlainen fait accompli -tilanne, jossa saarelle jo tunkeutuneiden venäläisjoukkojen pääasiallisena tehtävänä on nostaa poliittista kynnystä sotilaallisten vastatoimien aloittamiselle.

Entä jos samaan aikaan näiden Ahvenanmaalle laskeutuneiden koneiden kanssa venäläinen laivasto-osasto lähestyy Ahvenanmaata Kaliningradin suunnasta, pari panssariprikaatia käynnistelee moottoreitaan Karjalan kannaksella, venäläinen kenraali väläyttelee lehtihaastattelussa ennaltaehkäisevän ydiniskun mahdollisuutta, Tu-22 pommikoneet sahaavat ristiin rastiin Suomenlahtea pitkin ja netissä käydään armotonta Infosotaa Suomea vastaan, niin onko se päätöksen tekeminen sotatoimien aloittamisesta enää niin helppoa?

Sinne esikuntien karttapöydille on helppo piirrellä kaikenlaisia käppyröitä mielen virkistykseksi, kokonaan toinen asia on, että löytyykö jostain niitä rautalahkeita, joilla moiset käppyrät pannaan täytäntöön ja toimeenpannaan loppuun asti...?
 
Sitten jos mennään vielä tähän spesifiin ilmatilanloukkauskeissiin, jonka heitin foorumille purtavaksi, niin okei voi olla että Hornet ei saa missään vaiheessa lupaa ampua kohti venäläistä kuljetuskonetta, mutta kyllä se silti voi tehdä sen venäläispilotin olon varsin epämukavaksi tekemällä aggressiivisia lentoliikkeitä koneen vierellä, sekä äärimmäisessä tapauksessa ampumalla varoituslaukauksia konetykillään.

Siinä sitten vain mitataan kenellä kantti kestää parhaiten...
 
Sinne esikuntien karttapöydille on helppo piirrellä kaikenlaisia käppyröitä mielen virkistykseksi, kokonaan toinen asia on, että löytyykö jostain niitä rautalahkeita, joilla moiset käppyrät pannaan täytäntöön ja toimeenpannaan loppuun asti...?

Jos ei löydy, niin ei meillä silloin ole toimivaa puolustusta eikä siihen tarvita mitään erityisiä kikkoja viholliselta. Jos ei ole kanttia lähteä häätämään kourallista venäläisiä Ahvenanmaalta, niin mistä löytyisi kanttia avoimen hyökkäyksen torjumiseen?
 
Jos ei löydy, niin ei meillä silloin ole toimivaa puolustusta eikä siihen tarvita mitään erityisiä kikkoja viholliselta. Jos ei ole kanttia lähteä häätämään kourallista venäläisiä Ahvenanmaalta, niin mistä löytyisi kanttia avoimen hyökkäyksen torjumiseen?

Kyse on siitä, että Ahvenanmaan saatetaan tietyissä piireissä ajatella olevan vielä menetettävissä, kunhan Manner-Suomi vain säästyy.

Tämähän on vain tietysti looginen ajatusharha, johon sisältyy aikamoinen itsepetos...
 
Back
Top