A-50 seurannut varmaan Hornetin lentoa Rissalasta asti.Olisiko Tupolevin tutkajälki aiheuttanut kiireen? Se taitaa tuosta porukasta olla harvinaisin ja vaarallisin vieras.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
A-50 seurannut varmaan Hornetin lentoa Rissalasta asti.Olisiko Tupolevin tutkajälki aiheuttanut kiireen? Se taitaa tuosta porukasta olla harvinaisin ja vaarallisin vieras.
No ei tää mikään Ruotsi ole.Kaikkein tärkeintä hän tuossa oli, että meiltä löytyi näin loma-aikankin tuoda koneet rinnalle tunnistamaan vierestä menijöitä. Näkevät, että rajoja valvotaan aktiivisesti.
Karjalan lennoston harjoitusalueella kasvaneena ikkunoiden helinä oli aikoinaan lähes jokapäiväistä normisettiä, ei se herättänyt kenessäkään mitään huomiota. Meidän poijaat ne vaan Migillä lentelee. Omia kun olivat, saivat lentää.
Ennen saikin lentää yliäänilentoja maan päällä. Aukissa (-85) meille kerrottiin, että silloin Ilmavoimissa oli tuolloin ohjeena, ettei alle kuudessa kilometrissa tulisi. Myöhemmin kuulin suosituksen ensin nousseen kymmeneen kilometriin ja sitten kokonaan pois maan päältä, ellei "ole pakko".Ihmettelin ihan samaa, kun näin otsikot. Pikkupoikana kuulin useamman kerran yliäänipaukahduksen, jota siihen aikaan sanottiin "äänivallin rikkomiseksi". Asuin kesät melko lähellä Kauhavaa.
Tässä joku fyysikko avaa asiaa:
Yliäänipamaus syntyy ääntä nopeammasta liikkeestä
Ilmiö esiintyy ilman lisäksi myös vedessäwww.tut.fi
Ja niille (meille) Ilmavoimia tunteville, jotka tiedävät koneita pidettävän muuallakin kuin päätukikohdissa, esitän "vaihtoehdon". Kyllä Pirkkala voidaan nimetä myös NATO-koneiden tukikohdaksi.Eikö olisi aika jo perustaa uudelleen Hävittäjälentolaivue 21 Pirkkalaan? Sieltä pääsisi nopeammin Suomenlahdelle kuin Rissalasta
Eikö olisi aika jo perustaa uudelleen Hävittäjälentolaivue 21 Pirkkalaan? Sieltä pääsisi nopeammin Suomenlahdelle kuin Rissalasta
Sinälläänhän Pirkkalan päivystys ei ole kokonaan loppunut (siellä välillä on Hornet tai pari), ja välillä koneet ovat tukeutuneet jopa Vantaaseen, missä tietenkin pitää vähän katsoa, mistä raosta ampuu taivaalle tuhatta ja sataa.
Ongelma vain on, että siellä Pirkkalassa pitäisi olla 24/7 hälytyskone valmiudessa. Ei kai sekään halpaa hommaa ole, jos pitää lentäjille ja muulle henkilöstölle maksaa jotain päivärahaa, kun eivät pääse yöksi kotiin toisin kuin jos heidän kotitukikohtansa olisi Pirkkalassa
Kahdeksankymmentä luvulla koko Suomessa oli kaksi (tai neljä) hävittäjää hälytysvalmiudessa. Olivat sitten milloin missäkin kentällä, välillä meillä Tikkakoskellakin. Lentäjät ja mekaanikot olivat tuon päivystysaikansa "kahvihuonevalmiudessa" eli lentovarusteet päällä, mutta pois ohjaamosta. Koneet seisoivat platalla aseistettuja ja käynnistysvermeet läheisyydessä.Ongelma vain on, että siellä Pirkkalassa pitäisi olla 24/7 hälytyskone valmiudessa. Ei kai sekään halpaa hommaa ole, jos pitää lentäjille ja muulle henkilöstölle maksaa jotain päivärahaa, kun eivät pääse yöksi kotiin toisin kuin jos heidän kotitukikohtansa olisi Pirkkalassa
Ei siellä käsittääkseni sen enempää päivystetä kuin vaikkapa Vantaalla. Sitten kun tilanne on poikkeuksellinen, niin koneita ja organisaatiota siirretään tarvittaessa muualle. Äärimmäisenä keinona ilmapäivystys jota todella myös käytetty menestyksellisesti.Sinälläänhän Pirkkalan päivystys ei ole kokonaan loppunut (siellä välillä on Hornet tai pari), ja välillä koneet ovat tukeutuneet jopa Vantaaseen, missä tietenkin pitää vähän katsoa, mistä raosta ampuu taivaalle tuhatta ja sataa.
Kahdeksankymmentä luvulla koko Suomessa oli kaksi (tai neljä) hävittäjää hälytysvalmiudessa. Olivat sitten milloin missäkin kentällä, välillä meillä Tikkakoskellakin. Lentäjät ja mekaanikot olivat tuon päivystysaikansa "kahvihuonevalmiudessa" eli lentovarusteet päällä, mutta pois ohjaamosta. Koneet seisoivat platalla aseistettuja ja käynnistysvermeet läheisyydessä.
Ja on myös ollu aikoja, jolloin MiG-lentäjä telttaili mekaanikkojen kanssa rullaustien vieressä. Lentokentälle kun ei voinu taukoparakkeja rakentaa ihan minne vaan.Kahdeksankymmentä luvulla koko Suomessa oli kaksi (tai neljä) hävittäjää hälytysvalmiudessa. Olivat sitten milloin missäkin kentällä, välillä meillä Tikkakoskellakin. Lentäjät ja mekaanikot olivat tuon päivystysaikansa "kahvihuonevalmiudessa" eli lentovarusteet päällä, mutta pois ohjaamosta. Koneet seisoivat platalla aseistettuja ja käynnistysvermeet läheisyydessä.
Ei siellä käsittääkseni sen enempää päivystetä kuin vaikkapa Vantaalla. Sitten kun tilanne on poikkeuksellinen, niin koneita ja organisaatiota siirretään tarvittaessa muualle. Äärimmäisenä keinona ilmapäivystys jota todella myös käytetty menestyksellisesti.
Eikö olisi aika jo perustaa uudelleen Hävittäjälentolaivue 21 Pirkkalaan? Sieltä pääsisi nopeammin Suomenlahdelle kuin Rissalasta
Fasiliteetit?Mitäpä hyötyä Pirkkalassa on päivystää Helsinkiin verrattuna? Nopeammin pelipaikalla ollaan Helsinki-Vantaalta noustuna.