Sielähän OLI fasiliteetit 2000-luvun alussa, eli kaksi hallia hävittäjille ja muutakin rakennetta. Mutta sittemmin ne on purettu ja nykyään niiden paikalla on asematasoa ym. toimintaa matkustajakoneille. Nykytilanne on sitten toinen.Fasiliteetit?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sielähän OLI fasiliteetit 2000-luvun alussa, eli kaksi hallia hävittäjille ja muutakin rakennetta. Mutta sittemmin ne on purettu ja nykyään niiden paikalla on asematasoa ym. toimintaa matkustajakoneille. Nykytilanne on sitten toinen.Fasiliteetit?
Nykyisin peruspäivystyksessä on enää yksi aseistettu hävittäjä, ja määrää lisätään tilanteen mukaan. Niin paljon rauhallisempaa nykyisin on.
Ilmatilaloukkauksia oli 1980-luvulla paljon, vielä jopa puolin ja toisin, mutta niistä ei puhuttu. Suomen ilmatilaa loukattiin noin 150 kertaa vuodessa. Neuvostoliiton lisäksi länsiliittoutuman koneet kävivät "testaamassa" maamme ilmavoimien reagointinopeutta.
Kasarilla kolme kertaa myös suomalaiset rikkoivat Neuvostoliiton ilmatilaa. Yhdessä näistä tapauksista merivalvontalennolla kaksipaikkainen suomalaiskone tunnisti maalia Helsingin kasuunin eteläpuolella. Kone kävi komeasti Tallinnan edustalla silloisen Neuvostoliiton puolella. Se tapahtui tietysti huonoon aikaan, koska juuri vähän ennen, toukokuussa, saksalainen harrastajalentäjä Mathias Rust oli mennyt sinne Punaiselle torille ja oli vielä putkassa Moskovassa...
Neuvostoliitto suhtautui kuitenkin todella asiallisesti, mutta ilmavoimiemme komentaja kulki seisottamassa lentäjiä ja piti puhuttelua. Rajan läheisyydessä lentämistä rajoitettiin.
Mitäpä hyötyä Pirkkalassa on päivystää Helsinkiin verrattuna? Nopeammin pelipaikalla ollaan Helsinki-Vantaalta noustuna.
Pirkkalassa on edelleen lennosto ja muun muassa koelentotoimintaa, eli HN-kenttäheniköstöä löytynee omasta takaa, sek myös sirpalesuojia.Sielähän OLI fasiliteetit 2000-luvun alussa, eli kaksi hallia hävittäjille ja muutakin rakennetta. Mutta sittemmin ne on purettu ja nykyään niiden paikalla on asematasoa ym. toimintaa matkustajakoneille. Nykytilanne on sitten toinen.
Ei välttämättä ole. Liikenne voi hidastaa.
Eiköhän sieltä aika äkkiä tilaa löydy kun tulee Hornetille hälytys. Ylösveto on lähestyvälle matkustajakoneelle täysin rutiinihomma. lentäjät briiffaavat ylösvedon ennen jokaista lähestymistä, joten se tapahtuu välittömästi kun käsky lennonjohdosta saadaan.
Lisäksi on kaksi louhittua katettua hangaaria koneille.Pistetään päivystäjät Turkuun. Hiljainen kenttä. Rajan fasiliteetit valmiina. Lyhyin matka vastaanottaa kaliningradista saapuvat lennot, eikä matkassa Porvoon edustalle ole käytännön eroa Pirkkalaan.
Joko lähettävät viestiä Poriin puhumaan kokoontuneille päättäjille, tai kävivät pikkusieluisina kurvaamassa meidän puolelta Hornettiemme käytyä saattueensa siivellä aiemmin.
Suomessa on kuulemma amerikkalainen kenraali vierailulla 1+1=2On se perkele kumma ku ne kalut ei pysy sielä omalla puolen rajaa..Mä en tiedä miks noi loukkaukset herättää mussa aina järjettömän vitutuksen,olkoon sitten kone mikä hyvänsä tai vaikka venäjän ilmavoimien leija liian pitkässä narussa.
Suomessa on kuulemma amerikkalainen kenraali vierailulla 1+1=2
Edit: niin pitkään näitä tapahtuu, kun emme toimi kuten Turkki.
Ottaa Daven tunnistuslennolle mukaan, olis varmaan ikimuistoista. " Kato, tua on ryssä"