Ilmatilaloukkaus

Kysymys hypoteettisesta skenaariosta: jos venäläinen kone, vaikkapa Su-34 täydessä A2A ja A2G -aseistuksessa, loukkaisi Suomen ilmatilaa, eikä välittäisi kehotuksista saati 20 mm varoittavista trööttäyksistä, vaan jatkaisi vaikka kohti Helsinkiä, ammuttaisiinko se lopulta alas ja missä vaiheessa ja kenen päätöksellä se voisi tapahtua?

Oletetaan myös, että se ei osoittaisi myöskään mitään loikkaamisen merkkejä, kuten laskutelineiden laskua tai muutakaan vastaavaa signaalia.

Minusta mahdotonta ajatella, että pelle-Suomi avaisi tulen. Miltei minkä tahansa höykkäyksen kohdalla vähintään ensimmäinen aalto otetaan sisään.
Täydessä aseistuksessa oleva hävittäjä, joka ei reagoi varoitustuleen, ammutaan alas aluevalvontalain 34§ perusteella. Toiminnasta päättää aluevastuussa oleva viranomainen ja tilanteesta ILMOITETAAN puolustusministerille - lupaa toimintaan ei tarvitse tällaisessa tilanteessa kysyä.

34 §

Vihamielisen toiminnan torjuminen​


Puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen tehtävänä on ryhtyä viivytyksettä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin valtakunnan turvallisuutta välittömästi ja vakavasti vaarantavan vihamielisen toiminnan torjumiseksi. Tällöin on tarvittaessa käytettävä sellaisia 33 §:ssä tarkoitettuja voimakeinoja, joita toiminnan vaarallisuus ja muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat huomioon ottaen voidaan pitää puolustettavina. Toimenpiteeseen ryhtymisestä on viipymättä ilmoitettava puolustusministeriölle. (28.6.2017/428)

@jtsaari2004 Pelle-Suomi taitaa olla jokin muu valtio?
 
toiminnan vaarallisuus ja muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat

Se, miten tuo "toiminnan vaarallisuus ja muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat" voidaan ja ehditään arvioida tilanteen ollessa päällä, onkin hyvä kysymys. Tarvitaan aika kylmähermoista viranomaista että uskaltaa rauhan aikana tuollaisen päätöksen tehdä.
 
Jossain podcastissa käsiteltiin tuota asiaa. Jos oikein muistan niin kirjan kirjoittanut ex-hävittäjälentäjä Mansikka oli tässä haastateltavana. Ei taida ihan yksiselitteinen juttu olla kuitenkaan kun tilanteet ovat nopeita hävittäjän lentäessä 2000kmh ja ratkaisu pitää tehdä nopeasti. Päätöksenteon vaikeudesta käy esimerkkinä Rustin lento Moskovaan. Toivottavasti kuitenkaan meillä ei ole noin jäykkää ja esimiestä pelkäävä kulttuuri :D
 
Jossain podcastissa käsiteltiin tuota asiaa. Jos oikein muistan niin kirjan kirjoittanut ex-hävittäjälentäjä Mansikka oli tässä haastateltavana.
Muistan kuunnelleeni tämän, taisi olla Futucastissa. Suoraa vastausta tuohon kysymykseen en muista siinä olleen, mutta mieleen jäi kysymys, että onko Suomenlahden tunnistuslennoilla ollut "läheltä piti" -tilanteita ja mitkä ovat olleet jännittävimpiä kohtaamisia.

Mansikka vastasi vienolla hymyllä tyyliin: "en voi vastata tähän kysymykseen". Rivien välistä saattoi päätellä, että tiukkoja tilanteita on nähty.
 
Ryssä tietää sen rajan koska sen kone tippuu, sen takia vaan pelleillään vuodesta toiseen.
 
Ruotsalaiset raportoivat, että Gotlannin ilmatilaa oli loukattu, SU-24.

Kartan perusteella vahingon mahdollisuus näyttää niillä huudeilla aika pieneltä.

Suomen edustalla "navigointivirhe" tai "ukkosrintaman väistäminen" olisi teoriassa mahdollista, mutta kyllä ammattimies noissa raameissa pysyy, jos on halua.

kaliningrad.webp
 
Kait se pitää ottaa Suomeen ja Ruotsiin myös hävittäjälentäjät Turkista, kuten on otettu pitsanpaistajat. Jää nykyisin kaikki hinnat tekemättä omilla miehillä, Turkin ilmatilassa pysyi tunkeilija 17 sekuntia ilmassa
 
Back
Top