Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä ei ole paikkansa pitävä väite. Japani seurasi tarkasti brittien ja USA:n laivastojen kehitystä ja heillä oli käytössä brittien pom-pom, jonka havaitsivat vähemmän yllättävästi epätyydyttäväksi.Japani oli myös ainoa suurista sotaa käyvistä maista, joka ei kehittänyt suurempaa kaliiberia kuin 25mm ampuvaa IT-asetta.
Kuivasaarelaisille sotilaille tutuksi kävi myös niin kutsuttu Harminkivi.
– Se oli Kuivasaarella ensin vartiopaikkana. Siellä oli teltta, ja todettiin, että se on tärkeä paikka viholliskoneiden havaitsemiseen. Ne havaittiin sieltä aina ensimmäisenä. Sen takia sinne rakennettiin sodan aikana betonibunkkeri.
Karin pahaselle oli niin raskasta kuljettaa tavaraa talvella, ja siellä oli niin ikävää oleilla viikko kerrallaan komennuksella kovassa tuulessa, että harmaa luoto viralliselta nimeltään Halliluoto, Gråsälsbådan tai Gråskärsbådan, ristittiin Harminkiveksi.
– Siellä ei ollut oikeastaan muuta kuin bunkkeri, joka vie puolet matalasta karista. Siellä ei oikeastaan voinut tehdä muuta kuin olla kosteassa pimeässä bunkkerissa tai sitten ulkona kiven päällä, Enqvist kuvailee Harminkiven harmaata tunnelmaa.
Japanilaiset itse pitivät tykkiä hyvänä, mutta heillä ei ehkä ollut kunnon vertailupohjaa.
Kun näin tämän postauksen, niin ensimmäinen ajatus oli: Meitä kaikkia odottava vanhuus on saanu jäsen @baikal in kiinni. Mutta sitten muistin, että mähän oon jotain tästä saksalaisten karttapuuhasta joskus kuullut.Missä määrin jo -30-luvulla tuleva myötäsotija vaikutti päätöksentekoon? Yhteistyö tuskin alkoi vasta tammikuussa -41. Perhana, kun en muista missä on mainittu se, että vuoteen noin -35 mennessä saksalaiset olivat kartoittaneet Lapin niin hyvin, että suomalaiset lainasivat karttoja sakuilta.
Kun näin tämän postauksen, niin ensimmäinen ajatus oli: Meitä kaikkia odottava vanhuus on saanu jäsen @baikal in kiinni. Mutta sitten muistin, että mähän oon jotain tästä saksalaisten karttapuuhasta joskus kuullut.