En koskaan ymmärtänyt, että ilmatorjunta jätettiin hunningolle, monellakin eri päätöksellä. Jotenkin juuri se aselaji oli / on mielestäni kaikkein kriitiisin. Ja sitä se on yhä edelleen, vaikka esimerkit osottavat, että myös maata pitkin tullaan edelleen vanhaan tapaan panssareilla. Nyt ilmatorjunnan kyvykkyyksiä rakennetaan ensimmäistä kertaa vasta nyt tai nostatetaan uudestaan ylös, hyvä, mutta: milloikohan mahdollisesti toimitukset alkaisivat, jos vaikka nopeutetusti israelilaisten kanssa päästäisiin kesään mennessä sopimaan hankinnoista? Kenties toimitukset alkavat vuonna 2026-2027? (Aikajänne vastaavista ohjushankinnoista.)
Eli liittyneeköhän tämä Lauri Nurmen "tieto", että Patriotia oltaisiin hankkimassa, siihen. Käsittääkseni suht rinnakkainen järjestelmä, joka ei ollut tässä kaukokyvykkyyshankinnassa edes alkuvaiheessa mukana (ilmeisesti koetaan, että on menossa vanhaksi siihen mennessä, kun n. 2030-luvulla uusi järjestelmä olisi täysmittaisesti käytössä).
"Asekaupoissa on yhtenä vaihtoehtona Patriot-ilmatorjuntaohjusten hankkiminen pääkaupungin suojaksi. Ruotsi on jo hankkinut Patriot-järjestelmän."
Suomi tavoittelee Yhdysvallat-suhteessaan vahvempaa asemaa kuin käytännön liittolaismailla keskimäärin on läntisen supervallan kanssa.
www.iltalehti.fi
Vai onkohan Nurmelta samanlaista yksityisajattelua, jota olen itse harrastanut.
Patriot-järjestelmä voisi irrota kenties nopeastikin, jos sen saisi ostettua käytettynä Yhdysvalloista. Joten se käytettynä välivaiheen järjestelmäksi ennen oletettua vanhenemistaan 1930-luvun alussa + israelilainen järjestelmä, jahka tulee.
Itse kokisin mielekkääksi myös AMRAAM-ER-hankinnat, jos vain integraatio NASAMSiin olisi vaivaton (muistaakseni olen lukenut, että vaadittavat manuaaliset muutokset on jo tehty), että tuliyksiköitä olisi hajautettu / mahdollisimman monia.