Ilmatorjunta

Ruotsalaisella MÖPien keskustelupalstalla pohdittiin, että Suomen tilaamat ajoneuvoasenteiset Stingerit olisi tarkoitettu ITO2005-ajoneuvoihin korvaamaan nykyiset Bolide-ohjukset. Ihan mielenkiintoinen ja mahdollinen teoria!
Minkä takia Bolide korvattaisiin Stingerillä? Onhan RBS 70 vielä valmistuksessa ja uusia tilauksia tullut esim. Kanadasta. Ukrainalaisetkin kehuivat ampuneensa alas ryssän Ka-52:ia RBS 70:llä viime vuonna.
 
Minkä takia Bolide korvattaisiin Stingerillä? Onhan RBS 70 vielä valmistuksessa ja uusia tilauksia tullut esim. Kanadasta. Ukrainalaisetkin kehuivat ampuneensa alas ryssän Ka-52:ia RBS 70:llä viime vuonna.
Yksi syy voisi olla sääriippuvuus. Lonkeronharmaassa pilvisäässä ei välttämättä Bolidenilla ammuta.
 
Jos Bolide ei sään vuoksi näe siihen suunnattua laser-sädettä, niin tuskin Stingerkään näkee kohteen muutaman kymmenen asteen ympäristöä suurempaa lämpöherätettä.
Bolidea joudutaan kuitenkin ohjaamaan koko lentoajan, Stingerille riittää, että se saisi ITO05:n tutkalta tarvittavan suunnan ja loppulähestyminen hoituisi sen muutaman kymmenen astetta lämpimämmän lämpöherätteen avulla (Muutama kymmenen astetta on tietenkin suhteellista: ilma +10, lentokoneen suihkumoottorin poistoputki +400...)
 
Osaakohan tuo systeemi ampua kahdella eri ohjuksella samalla setupilla? 2 stingeriä ja 2 bolidea ja ampuja voi valita kumpaa pistetään menemään maalia kohti.
Stinger Boliden rinnalle kuulostaisi paljon fiksummalle, kuin korvaaminen. Saattaa kyllä johtua siitä, että en ymmärrä asiasta paljoakaan.
 
Bolidea joudutaan kuitenkin ohjaamaan koko lentoajan, Stingerille riittää, että se saisi ITO05:n tutkalta tarvittavan suunnan ja loppulähestyminen hoituisi sen muutaman kymmenen astetta lämpimämmän lämpöherätteen avulla (Muutama kymmenen astetta on tietenkin suhteellista: ilma +10, lentokoneen suihkumoottorin poistoputki +400...)

En usko, että Stinger tukee LOAL-kykyä...
 
Avengeria en ole sillä silmällä katsonutkaan. Olisi pitänyt, koska se lienee yleisimpiä käytössä olevia, joskin jo vanhaa kalustoa. Se on tosiaan sopivampi pick-up-asennukseen. Joissain ratkaisussa torni näyttää matalammalle. Ovat varmaan enemmän RWS-tyyppisiä ja ampuja ajoneuvon sisällä?

Avenger on laajimmalle levinneitä ja koetelluimpia ratkaisuja luokassaan. Tekniikkakin lienee sen verran yksinkertaista, että varastointi ja huoltokustannukset pysyvät siedettävinä. Parhaassa tapauksessa niitä löytyisi ylimääräisinä jostakin varikon perältä uuden liittolaisen ilmapuolustuksen vahvistamiseen... Ja varmaan sen tornin voi nostaa myös esim. 6X6:n päälle, jos katto vahvistetaan asianmukaisesti, koska ilmeisesti tornin paino on alle 2 tonnia. Ohjusten sijoitus korkeallehan on tavallaan toivottavaa, kun alakatveet jäävät tällöin pienemmiksi, mutta joidenkin siltojen alituksissa ja maastoajossa korkeus taas voi tuottaa ongelmia.

Muista palveluskäytössä olevista Stingeriä ampuvista torneista tulee äkkiseltään mieleen lähinnä ASRAD ja alapuolinen turkkilaista alkuperää oleva torni, jota Hollanti käyttää (tai ainakin käytti) Fennek-alustalla.

1709997657635.png

 
Avenger on laajimmalle levinneitä ja koetelluimpia ratkaisuja luokassaan. Tekniikkakin lienee sen verran yksinkertaista, että varastointi ja huoltokustannukset pysyvät siedettävinä. Parhaassa tapauksessa niitä löytyisi ylimääräisinä jostakin varikon perältä uuden liittolaisen ilmapuolustuksen vahvistamiseen... Ja varmaan sen tornin voi nostaa myös esim. 6X6:n päälle, jos katto vahvistetaan asianmukaisesti, koska ilmeisesti tornin paino on alle 2 tonnia. Ohjusten sijoitus korkeallehan on tavallaan toivottavaa, kun alakatveet jäävät tällöin pienemmiksi, mutta joidenkin siltojen alituksissa ja maastoajossa korkeus taas voi tuottaa ongelmia.

Muista palveluskäytössä olevista Stingeriä ampuvista torneista tulee äkkiseltään mieleen lähinnä ASRAD ja alapuolinen turkkilaista alkuperää oleva torni, jota Hollanti käyttää (tai ainakin käytti) Fennek-alustalla.

Katso liite: 94975

Voi hyvinkin olla, että ne omiin silmiin osuneet ovat olleet messuilla esiteltyjä eikä kellään käytössä. Avengeria voisi tosiaan löytyä nopeasti ja edullisesti.
 
Bolidea joudutaan kuitenkin ohjaamaan koko lentoajan, Stingerille riittää, että se saisi ITO05:n tutkalta tarvittavan suunnan ja loppulähestyminen hoituisi sen muutaman kymmenen astetta lämpimämmän lämpöherätteen avulla (Muutama kymmenen astetta on tietenkin suhteellista: ilma +10, lentokoneen suihkumoottorin poistoputki +400...)
Kuten @Huhta jo ehtikin mainitsemaan, Stinger tarvitsee lukityksen omalla hakupäällään ennen kuin suostuu lähtemään putkestaan. Stingeriä ei ole varustettu millään järjestelmällä, jolla se pystyisi lentämään tiettyyn suuntaan ilman lukitusta.

Ja jos ammutaan vain suihkuputkeen, ollaan selvästi otettu pakkia Bolidesta, jolla mielellään ammutaan lähestyvään maaliin.
 
Alex Luck (toimittaja twitterissa kommentoi tätä): Diehl and Northrop Grumman will reportedly sign a declaration of intent this week for evaluating integration of Iris-T SLM with IBCS C2 system. The background quite likely is a collaborative effort offering IBCS to Bundeswehr for operating Patriot and Iris-T SLM, ie with the Luftwaffe. Shorter ranged capabilities likely will remain under the scope of the Airbus-designed IBMS.
 
Kuten @Huhta jo ehtikin mainitsemaan, Stinger tarvitsee lukityksen omalla hakupäällään ennen kuin suostuu lähtemään putkestaan. Stingeriä ei ole varustettu millään järjestelmällä, jolla se pystyisi lentämään tiettyyn suuntaan ilman lukitusta.

Ja jos ammutaan vain suihkuputkeen, ollaan selvästi otettu pakkia Bolidesta, jolla mielellään ammutaan lähestyvään maaliin.
Juuri näin. Itse asiassa heti ei tule mieleen kuin yksi ip-ohjus, joka voidaan ampua ennen lukitusta. Se on Umkhonto, joka on sokeana siilossaan ennen lähtöä. Olikohan muita samanlaisia...?
 
Back
Top