Ilmatorjunta

Ukraina ketjussa oli BAE Systems Tridon Mk2, että niitä lahjoitetaan.
Pystyykö ton laskemaan lavalla maahan? Jos ei, niin tuosta ei ole kyllä etulinjaan, kun drone tulee matalalla hytin suunnasta ja poks.
Taaempana varmasti toimii mopojen yms torjunnassa.

Risteilyohjusten ja dronejen ampuminen Ukrainan kontekstissa ei taida paljoa erota Lohtajan leireistä. Kun järjestelmä osaa fiksusti laskea milloin kohde on kineettisen kantaman sisällä ja ohjusten oma hakupää vähentää ammunnan aikaisia tutkakatveita merkittävästi ei ohjusten operatiivinen osumatodennäköisyys paljoa eroa teknisestä toimintavarmuudesta.

Toki tehokkuus on hyvin epämääräinen termi: 94% maaleista joihin on avattu tuli on tuhottu (mahdollisesti usealla ohjuksella per maali)?

Kannattaiskohan, Suomen NASAMS II järjestelmät muokata niin että olisi 12 patteria 4 laukaisualustalla ja kahella tutkalla, ja hajautettas enemmän toimimaan patterina suojaamaan kohteita/kaupunkeja, kun on David's Sling tulossa pääkaupunkiseudulle, ja maavoimien lähi-ilmatorjuntaa ollaan/tullaan kehittämään.

Risteilyohjusten ja dronejen ampuminen Ukrainan kontekstissa ei taida paljoa erota Lohtajan leireistä. Kun järjestelmä osaa fiksusti laskea milloin kohde on kineettisen kantaman sisällä ja ohjusten oma hakupää vähentää ammunnan aikaisia tutkakatveita merkittävästi ei ohjusten operatiivinen osumatodennäköisyys paljoa eroa teknisestä toimintavarmuudesta.

Toki tehokkuus on hyvin epämääräinen termi: 94% maaleista joihin on avattu tuli on tuhottu (mahdollisesti usealla ohjuksella per maali)?
Jos joku ohjus saavuttaa oikeasti taistelukäytössä 94% osumaprosentin, niin esitän kyllä koko tiimille sotilasansiomitalia heti. Mikähän tosiaan lienee oikea osumaprosentti, tuo ei sitä, kuten sanoit, välttämättä ole.

Kun foorumilla on kaikenlaista pohdittu, niin on hauska, että nyt tällaisia pellepeloton-virityksiä tulee kuin sieniä sateella markkinoille ja vielä käytetäänkin sotatoimissa. Mutta onhan tuo aika köyhä tsydeemi, kun pitää maali etsiä ja ottaa seurantaan kameralla peliohjainta käyttäen... Toki kyllä kai serbitkin ampuivat Nighthawkin alas justiinsa ilmatorjuntaohjusjärjestelmän optisella varajärjestelmällä?

Katso liite: 119840
Kai noitten kaveriksi voi jonkinlaisen tutkan väsätä, joka ilmoittaa useammalle kontille mistä päin kohde tulee?

Ite oon miettinyt noita hornetin tutkaa, laukaisu kiskoja ja sitä vulkano tykkiä. Pieni kilpailu pystyyn kuinka niitä vois hyödyntää, kun koneista aika jättää. Näkyy noita lentokoneen osia pystyvän jotenkin hyödyntämään.

Kun foorumilla on kaikenlaista pohdittu, niin on hauska, että nyt tällaisia pellepeloton-virityksiä tulee kuin sieniä sateella markkinoille ja vielä käytetäänkin sotatoimissa. Mutta onhan tuo aika köyhä tsydeemi, kun pitää maali etsiä ja ottaa seurantaan kameralla peliohjainta käyttäen... Toki kyllä kai serbitkin ampuivat Nighthawkin alas justiinsa ilmatorjuntaohjusjärjestelmän optisella varajärjestelmällä?
Eihän tuo mikään peliohjain ole vaan ihan milspec tavaraa, brittiläisen Ultran alunperin droonien ohjauksen kehittämä FMCU. Käytetty muissakin uusissa asejärjestelmissä jenkeissä kuten M-SHORAD, NMESIS ja LOCUST. Ergonomisempi ja tarkempi ohjain kuin perinteinen kosketusnäyttö, rullahiiri tai joystick, varsinkin nykysotilaille jotka ovat tottuneet peukalo-ohjaimiin lapsesta saakka.

Onko toi R-73 jossain Venäjän ulkopuolella tuotannossa vai mistä niitä edelleen virtaa Ukrainaan isoja määriä?
Oisko niitä ollut tietyt maat varastot pullollaan joskus ja he eivät ole (toisin kuin eräs maa) vieneet niitä Pokkaan, vaikka parasta ennen päivä meni ja nyt niitä virtaa sitten Ukrainaan. Suurin osa toiminee ja jos joku ei toimikaan, mitä sitten.

Joidenkin tietojen mukaan Ukraina on pystynyt tuottamaan itse R-73 ohjuksia. Ainakin ohjuksen modernisointia ja kunnostusta on tehty itse jo ennen sotia ja joitain komponentteja mm. hakupää on alunperin valmistettu siellä, joten ei ehkä ihan mahdoton ajatus.

Joidenkin tietojen mukaan Ukraina on pystynyt tuottamaan itse R-73 ohjuksia. Ainakin ohjuksen modernisointia ja kunnostusta on tehty itse jo ennen sotia ja joitain komponentteja mm. hakupää on alunperin valmistettu siellä, joten ei ehkä ihan mahdoton ajatus.
Tuo voisi olla hyvinkin mahdollista! Ukrainalla on merkittävää osaamista ohjusalalla.

Oisko niitä ollut tietyt maat varastot pullollaan joskus ja he eivät ole (toisin kuin eräs maa) vieneet niitä Pokkaan, vaikka parasta ennen päivä meni ja nyt niitä virtaa sitten Ukrainaan. Suurin osa toiminee ja jos joku ei toimikaan, mitä sitten.
Ei ilmataisteluohjuksia nyt kauheasti Pokkaan ole päätynyt. Olin itse mukana ampumassa viimeisiä R-60K-ohjuksia Oulunsalossa, RB4S (AIM-9J/P?) koki todennäköisesti saman kohtalon. Uudemmissa R-60M ohjuksissa oli käytetty köyhdytettyä uraania taistelukärjessä, joten ne eivät päätyneet Perämereen eivätkä luultavasti myöskään Pokkaan. Epäilen kyllä, että ei niitä enää varaston perältäkään löydy.

Kaikki vanhemmat ohjukset olisivatkin jo todella museotavaraa eivätkä käytännössä yhteensopivia minkään nykyisin käytössä olevan hävittäjän kanssa. AIM-9M:t ovat vielä kurantteja, vanhimpia ammutaan joka vuosi pois.

BUK on sitten eri tarina, samoin neuvostoliittolaiset olkapääohjukset. Saksahan sellaisia lahjoitti sodan alussa, ei aiheuttanut hurraa-huutoja.

Back