Ilmatorjunta

Ei tule toimimaan järkevällä tavalla. Puolan Piorun on perinteinen ja hoikka, pieni ilmanvastus. Ilmaa käyttävä ei tule olemaan hoikka.

Ramjet tekniikkana on herkkä sammumaan kuten SR-71 osoitti. Se tulee olemaan epävarma ohjus.
Ei siinä dimensioita muuteta koska tavoitteena on saada ohjus samoihin laukaisimiin myös menemään.



Advancing missiles with new propulsion tech

The program, developed at the US Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center (DEVCOM AvMC), applies advanced solid fuel ramjet (SFRJ) propulsion to the classic Stinger form factor to significantly extend its operational range.

“Several propulsion experts initially doubted that a solid fuel ramjet could fit within the confines of a Stinger-sized missile,” said John Gibbs, Capability Area Lead for Air and Missile Defense at DEVCOM AvMC.

“The team took it as a challenge, and within 18 months, we had a successful flight test.”

The integral rocket-ramjet propulsion cycle is key to the Red Wasp’s better performance. The missile is launched with a regular solid rocket motor, which speeds it up to supersonic speeds.

After the booster stops burning, air enters the combustion chamber and mixes with the fuel on board.

This setup allows the missile to keep flying at high speeds without needing internal oxidizers, which increases its range and efficiency.


 
Ei siinä dimensioita muuteta koska tavoitteena on saada ohjus samoihin laukaisimiin myös menemään.



Advancing missiles with new propulsion tech

The program, developed at the US Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center (DEVCOM AvMC), applies advanced solid fuel ramjet (SFRJ) propulsion to the classic Stinger form factor to significantly extend its operational range.

“Several propulsion experts initially doubted that a solid fuel ramjet could fit within the confines of a Stinger-sized missile,” said John Gibbs, Capability Area Lead for Air and Missile Defense at DEVCOM AvMC.

“The team took it as a challenge, and within 18 months, we had a successful flight test.”

The integral rocket-ramjet propulsion cycle is key to the Red Wasp’s better performance. The missile is launched with a regular solid rocket motor, which speeds it up to supersonic speeds.

After the booster stops burning, air enters the combustion chamber and mixes with the fuel on board.

This setup allows the missile to keep flying at high speeds without needing internal oxidizers, which increases its range and efficiency.



Ramjet sinänsä on kiinnostava asia, mutta laittaisin sen tässä vaiheessa:
  • uudellenkäytettäviin moottoreihin esim hävittäjälentokoneet, nopeat ylisooniset tiedusteludroonit
  • isoihin ja keskikokoisiin putkiin eikä mikroskooppiseen olkapääohjukseen. Vaikkapa risteilyohjus tai meritorjuntaohjus
 
Ramjet sinänsä on kiinnostava asia, mutta laittaisin sen tässä vaiheessa:
  • uudellenkäytettäviin moottoreihin esim hävittäjälentokoneet, nopeat ylisooniset tiedusteludroonit
  • isoihin ja keskikokoisiin putkiin eikä mikroskooppiseen olkapääohjukseen. Vaikkapa risteilyohjus tai meritorjuntaohjus

No sitten et ole aivan ajan tasalla sen suhteen miten kehitys etenee.

Useat yritykset ovat jo laittaneet ramjetin 155 mm tykinammukseen ja sillä nousee kantama 35-->150 km ja ylikin. Mikäli tekniikan saa mahtumaan tykinammuksen kuoriin niin Stinger on sitten kakun pala.

Se laitetaan sinne missä sitä tarvitaan ja saadaan mahtumaan, ei välttämättä sinne missä tilaa on yllin kyllin tehdä ratkaisuja. Tai laitetaan molempiin mikäli nähdään tarpeelliseksi.

 
Ramjet sinänsä on kiinnostava asia, mutta laittaisin sen tässä vaiheessa:
  • uudellenkäytettäviin moottoreihin esim hävittäjälentokoneet, nopeat ylisooniset tiedusteludroonit
  • isoihin ja keskikokoisiin putkiin eikä mikroskooppiseen olkapääohjukseen. Vaikkapa risteilyohjus tai meritorjuntaohjus
Kiinteällä polttoaineella toimiva ramjet ei ole helposti uudelleenkäytettävä. Isoissa uudelleenkäytettävissä koneissa suihkumoottori on lähes aina parempi vaihtoehto (laajempi toiminta-alue, pienempi polttoaineenkulutus, suurempi työntövoima).
 

Israelin asevoimien Daavidin linko -ilmatorjuntaohjusjärjestelmä onnistui torjumaan ensimmäistä kertaa Iranista laukaistuja ballistisia ohjuksia, kertoo Israelin armeijan radio X-palvelussa.

– Tämä torjunta on ensimmäinen laatuaan torjuntajärjestelmälle, jota ei ole lainkaan suunniteltu torjumaan ballistisia ohjuksia näillä etäisyyksillä.
 
Kiinteällä polttoaineella toimiva ramjet ei ole helposti uudelleenkäytettävä. Isoissa uudelleenkäytettävissä koneissa suihkumoottori on lähes aina parempi vaihtoehto (laajempi toiminta-alue, pienempi polttoaineenkulutus, suurempi työntövoima).
SR-71 oli hybridi ramjetista ja suihkumoottorista. Sehän sammui jatkuvasti ilmassa ilman mitään syytä.
En ole asiantuntija, mutta suuntaisin kehittämisen ehkä semmoiseen, että on 2-3 ramjettiä samassa laitteessa, ja olisi varaa yhden sammua.

Tykkiammuksessa sammuminen ei ole niin vakavaa kuin olkapääohjuksessa. Ei tule kohde silmille kuitenkaan.
 

Israelin asevoimien Daavidin linko -ilmatorjuntaohjusjärjestelmä onnistui torjumaan ensimmäistä kertaa Iranista laukaistuja ballistisia ohjuksia, kertoo Israelin armeijan radio X-palvelussa.

– Tämä torjunta on ensimmäinen laatuaan torjuntajärjestelmälle, jota ei ole lainkaan suunniteltu torjumaan ballistisia ohjuksia näillä etäisyyksillä.
Tuohan on TODELLA hyvä uutinen, on nyt testattu tosipaikassa ja toimivalta vaikuttaa.
Eikun lisä tilausta sisään, tai ainakin sen option lunastus.
 

Israelin asevoimien Daavidin linko -ilmatorjuntaohjusjärjestelmä onnistui torjumaan ensimmäistä kertaa Iranista laukaistuja ballistisia ohjuksia, kertoo Israelin armeijan radio X-palvelussa.

– Tämä torjunta on ensimmäinen laatuaan torjuntajärjestelmälle, jota ei ole lainkaan suunniteltu torjumaan ballistisia ohjuksia näillä etäisyyksillä.

Tuohan on TODELLA hyvä uutinen, on nyt testattu tosipaikassa ja toimivalta vaikuttaa.
Eikun lisä tilausta sisään, tai ainakin sen option lunastus.

Terminaalivaiheen torjunta on kyllä huikea kyky.
 
Ilmeisesti uusi hakupää toimii loistavasti, AIM-9X Sidewinder.

Iltalehdestä poimittua:

Ukraina käytti yhdysvaltalaisen AIM-9 Sidewinder -infrapunaohjuksen uusinta versiota toukokuun taistelutilanteessa, jossa meridrone pudotti kaksi Venäjän Suhoi Su-30 -hävittäjää. Asiasta kertoo maan sotilastiedustelun päällikkö kenraaliluutnantti Kyrylo Budanov The War Zonen haastattelussa.

Kyseessä oli siis AIM-9:n X-variantti. Budanov kertoo, että Magura V7 -meridrone ampui myös perjantaina 9.6. 9X-ohjuksia kahta venäläiskonetta vastaan.

TWZ:n mukaan AIM-9X:n etuna on aiempaan AIM-9M:ään verrattuna ainakin hakupään laajempi näkökenttä, eli ohjuksen ei tarvitse laukaistaessa osoittaa suoraan maaliin.

Vastaavasti esimerkiksi Yhdysvaltain laivaston mukaan AIM-9X:n suorituskyky ”on merkittävästi aiempia Sidewinder-versioita parempi”. Esimerkkinä laivasto kertoo, että X-muunnelmaa voidaan käyttää myös maakohteita vastaan.
 
Back
Top