EetuLippone
Alikersantti
Luulen että Amraamin kaltaisten kertakäyttötutkien aika on ohi. Sen voi korvata lämpökameralla. Valtaosan matkasta mennään niillä välipäivityksillä, joita tutkakone tai ampuva hävittäjä lähettelee.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei kai nyt Turkua kuitenkaan?Suomen kannalta jos ilmatojunnan painopisteitä miettii tulevaisuuteen, niin mielestävi siinä korostuu toisaalta matalakorkeuksissa toimivien droonien ja risteilyohjusten torjunta, ja toisaalta tarve ballististen torjuntaan.
Uhkakuvana korkealla lentävät pommikoneet tai hävittäjäpommittajat eivät ole suurimmasta päästä. Hankintojen painopisteessä voisi olla puolustusbudjetin kasvaessa suraavat:
* NASAMS lisähankinnat ja modernisointi, lisää ohjuksia ja syvyyttä.
* David's Sling / Patriot (lisä)hankintoja ballististen torjuntaan (Helsinki, Tampere, Turku)
* Laserjärjestelmiä kohdetorjuntaan sekä operatiivisten joukkojen suojaksi
Hiukan tulee mieleen, että lista on näyttänyt komealta diktaattorin ja hännystelijöiden silmissä, mutta todellista osaamista ja kykyä ei ymmärretä arvostaa.
Mitäs jos kohde lentää pilvessä?Luulen että Amraamin kaltaisten kertakäyttötutkien aika on ohi. Sen voi korvata lämpökameralla. Valtaosan matkasta mennään niillä välipäivityksillä, joita tutkakone tai ampuva hävittäjä lähettelee.
Jaahas, Eetu meni lähtöruudun kautta takaisin piirustuspöydän ääreen.Mitäs jos kohde lentää pilvessä?
Lämpöhakeutuvatkin ovat kehittyneet. Soihdut lienevät nykyään suurempi ongelma.Mitäs jos kohde lentää pilvessä?
Taiwanilaisten Sky Sword I on tuollainen mutta tuo on ehkä enemmän komponenttien puutteen vuoksi tehty karvalakkiohjus.Luulen että Amraamin kaltaisten kertakäyttötutkien aika on ohi. Sen voi korvata lämpökameralla. Valtaosan matkasta mennään niillä välipäivityksillä, joita tutkakone tai ampuva hävittäjä lähettelee.
Buk, ESSM block 1, S-300, S-400, Sea Sparrow, Hawk, Talos jne ei ole aktiivitutkaa myöskään. Ei taida olla Patriotissakaan.Mitäs jos kohde lentää pilvessä?
Ja nuo puoliaktiiviset ovat perustelu sille, että lämpökamera on syrjäyttämässä aktiivitutkan?Buk, ESSM block 1, S-300, S-400, Sea Sparrow, Hawk, Talos jne ei ole aktiivitutkaa myöskään. Ei taida olla Patriotissakaan.
Miksi olin jäänyt käsitykseen, että perinteinen soihdutus ei taida olla tehokas kuin naapurin lämpöhakeutuvia vastaan = lännessä parempi kuvantamismenetelmä , joilloin ei karkaa maali tähtäimestä.Lämpöhakeutuvatkin ovat kehittyneet. Soihdut lienevät nykyään suurempi ongelma.
Taiwanilaisten Sky Sword I on tuollainen mutta tuo on ehkä enemmän komponenttien puutteen vuoksi tehty karvalakkiohjus.
Tosin sopisi Shahedien pudottamiseen.