Ilmatorjunta

Luulen että Amraamin kaltaisten kertakäyttötutkien aika on ohi. Sen voi korvata lämpökameralla. Valtaosan matkasta mennään niillä välipäivityksillä, joita tutkakone tai ampuva hävittäjä lähettelee.

Suomen kannalta jos ilmatojunnan painopisteitä miettii tulevaisuuteen, niin mielestävi siinä korostuu toisaalta matalakorkeuksissa toimivien droonien ja risteilyohjusten torjunta, ja toisaalta tarve ballististen torjuntaan.

Uhkakuvana korkealla lentävät pommikoneet tai hävittäjäpommittajat eivät ole suurimmasta päästä. Hankintojen painopisteessä voisi olla puolustusbudjetin kasvaessa suraavat:

* NASAMS lisähankinnat ja modernisointi, lisää ohjuksia ja syvyyttä.
* David's Sling / Patriot (lisä)hankintoja ballististen torjuntaan (Helsinki, Tampere, Turku)
* Laserjärjestelmiä kohdetorjuntaan sekä operatiivisten joukkojen suojaksi
Ei kai nyt Turkua kuitenkaan? :LOL:

Veivi-Sergeitä on aika monta sataa varmaankin varastossa eli ihan pieni määrä "mitään" ei riitä korvaajaksi.
Kyllä taistelujoukot tarvitsevat kunnon ammus-ITn myös eli Oerlikon skyranger 30/35? tms.

Ovat vain juutit tainneet ostaa seuraavien vuosien tuotannon.

Hiukan tulee mieleen, että lista on näyttänyt komealta diktaattorin ja hännystelijöiden silmissä, mutta todellista osaamista ja kykyä ei ymmärretä arvostaa.

Tähän taitaa liittyä 'omavaraisuus' -aspekti, olen ymmärtänyt että Khamenei kyllä kannattaa sotavarustuksen ostamista, mutta se pitäisi tehdä kotimaasta. Siellä on varmaan paljon aika pieniä valmistajia joilta tilataan muutama kpl jotain sotakampetta messuilla ja paraateissa esiteltäviksi. Kuvaavaa on vaikka nämä iranilaisten "omat hävittäjät", eli uudelleenrakennetut F-5:t. Tämmöisten tuhertelu 2000-luvulla on melkoisen järkiheittoa hommaa.

Kahdet rinnakkaiset asevoimat (vallankumouskaarti ja 'tavallinen' armeija') ei varmaan asioita helpota.

Mielenkiintoinen esimerkki Iranin omasta tuotannosta on '358' ohjus, eräänlainen it-ohjuksen ja kamikaze-dronen välimalli, kaupallisesti saatavilla osista kasattu:
https://english.iswnews.com/37425/m...worlds-first-drone-based-air-defense-missile/

Näitä on toimitettu Jemeniin ja Libanoniin, ja droneja ja koptereita vastaan tällainen ghetto-ohjus on itse asiassa ollut ihan toimiva.

Mitäs jos kohde lentää pilvessä?
Lämpöhakeutuvatkin ovat kehittyneet. Soihdut lienevät nykyään suurempi ongelma.
Luulen että Amraamin kaltaisten kertakäyttötutkien aika on ohi. Sen voi korvata lämpökameralla. Valtaosan matkasta mennään niillä välipäivityksillä, joita tutkakone tai ampuva hävittäjä lähettelee.
Taiwanilaisten Sky Sword I on tuollainen mutta tuo on ehkä enemmän komponenttien puutteen vuoksi tehty karvalakkiohjus.
Tosin sopisi Shahedien pudottamiseen.

Jemenissa huthien 'ilmavalvonta' taitaa muuten toimia pitkälti lämppäreillä, niitä on ripoteltu sopiviin paikkoihin ja kohteet näkyvät taivasta vasten. Sitten annetaan verkostoon varoitusta, ja jostain viattoman näköisestä kopperosta tempaistaan ohjus esille ja laukaistaan.

Nämä tietty Jemenin erikoisolosuhteissa, ei ehkä meille samalla tavalla sovellettavissa.

Lämpöhakeutuvatkin ovat kehittyneet. Soihdut lienevät nykyään suurempi ongelma.

Taiwanilaisten Sky Sword I on tuollainen mutta tuo on ehkä enemmän komponenttien puutteen vuoksi tehty karvalakkiohjus.
Tosin sopisi Shahedien pudottamiseen.
Miksi olin jäänyt käsitykseen, että perinteinen soihdutus ei taida olla tehokas kuin naapurin lämpöhakeutuvia vastaan = lännessä parempi kuvantamismenetelmä , joilloin ei karkaa maali tähtäimestä.

Naapurissa toki ollut maailman parhaat versiot jälleen teoriasa: samassa ohjuksessa tutka + lämppäri.

Ihmeohjuksissa joiden puoli eurooppaa kantavan rautakupolin sisällä ei lennä yksikään ( läntinen ) kone. Nyt alkaa taas olemaan pelikaani turbiinissa koko ketjussa.

Miksi olin jäänyt käsitykseen, että perinteinen soihdutus ei taida olla tehokas kuin naapurin lämpöhakeutuvia vastaan = lännessä parempi kuvantamismenetelmä , joilloin ei karkaa maali tähtäimestä.

Naapurissa toki ollut maailman parhaat versiot jälleen teoriasa: samassa ohjuksessa tutka + lämppäri.
Meinasitko laittaa AIM-9Xn perään kauko-ohjatun kantoraketin?

Mikä se tällainen ohjus on? Vai tarkoitatko että samasta ohjuksesta on eri versiot tutka- ja infrapunahakupäällä? Sitä kokeiltiin aluksi lännessäkin esim. Falcon ja Sidewinder.

Ilmatorjuntaohjuksissa ainakin SM-2 Block IIIB ohjuksessa on sekä tutka että IR-sensori.

sm-2mr-top.jpg

Jo Igla oli lähes immuuni soihduille. Tämä todettiin Suomessakin, ja serbit ampuivat Miragen alas vaikka lentäjä ruuttasi soihtuja niin nopeasti kuin peukulla kerkisi painaa.
Kuvantava hakupää voi auttaa muita häirintämenetelmiä vastaan, lentokoneissa IP-häiritsimet ovat kuitenkin harvinaisuus.

Back