Ilmatorjunta

Käytettyjä GDF-003 ja GDF-005 (35ITK88) -tykkejä on maailma täynnä. Nämä pitäisi modernisoida GDF-007 -tasolle, jotta air-burst -ammuksia voi käyttää, tykkilaskin pitäisi vaihtaa ja patterille tarvittaisiin sopiva tutka, esimerkiksi Giraffe-1A. Työtä tuossa olisi, mutta ei mitään poikkeuksellisen ihmeellistä. Kustannustehokkuudeltaan tuo voisi olla ihan järkevää ja modernisoiduilla käytetyillä tykeillä voisi korvata osan Sergeistä.

35ITK:n ongelma on sen huono liikkuvuus. Tykki itsessään on järkyttävä rohjo *) ja tykit liittyvät tulenjohtokeskukseen kaapeleilla. Onko GDF-007 -tykeissä jo tykkikohtainen voimalaite? Vanhemmat versiothan vaativat myös sähkökaapelit patterikohtaiseen voimakeskukseen.

*) kerran Sveitsissä kapealla alppitiellä meinasin tehdä liiankin läheistä tuttavuutta harjoituksiin matkalla olleen GDF-005 -tykin kanssa. Tuolloin huomasin, että tykki on kooltaan varsin kunnioitusta herättävä!
Minä olen ollut siinä käsityksessä, että meilläkin olisi aikanaan modernisoinnissa lisätty tykkikohtaiset voimalaitteet. Mut en tunne vehkeitä sen paremmin, joten en ala vängätä.

Joka tapauksessa tykkikalusto on droneaikana kokenut uuden tulemisen. Ei ole ratkaisu kaikkeen, mutta ylivoimainen silloin, kun tuhottavia maaleja on paljon. Kehitys varmaan kehittyy ja muitakin edullisia ratkaisuja alkaa löytyä.

Minä olen ollut siinä käsityksessä, että meilläkin olisi aikanaan modernisoinnissa lisätty tykkikohtaiset voimalaitteet. Mut en tunne vehkeitä sen paremmin, joten en ala vängätä.

Joka tapauksessa tykkikalusto on droneaikana kokenut uuden tulemisen. Ei ole ratkaisu kaikkeen, mutta ylivoimainen silloin, kun tuhottavia maaleja on paljon. Kehitys varmaan kehittyy ja muitakin edullisia ratkaisuja alkaa löytyä.
GDF-005:stä en ole varma eikä pv:n kuvistakaan asia selvinnyt. GDF-003 vaati ainakin kytkennän keskusvoimalaitteeseen.

Viimeksi muokattu:
Back