CBU-105 on GPS/inertiaohjattu täsmäase, joten väittäisin, että tarkkuus on aika suuri. Hornetissa on Litening, millä voi laskea speksit kohdalleen ymmärtääkseni useamman kilometrin päästä. Litening yhdistettynä täsmäpommiin ja Hornetin omaan tietokoneeseen, antaa uskoakseni kyvyn "paina napista, nauti kesästä" -tyypiseen pommittamiseen.
No siinä tapauksessa asia on toki toinen, jos tuohonkin saa lisättyä älykkään pyrstön.
Mistä tuo oikein kumpuaa, että kohteet pitää olla leveämmällä kuin perus maantie ~10 metriä plus pientareet?
Missä kirjoitin näin? Suora lainaus, kiitos.
Miksi pitäisi laskeutua kovin matalalle tai tehdä kaksi kierrosta? Litening havaitsee ne matkalla, "weapons officer" syöttää tiedot koneeseen ja pommit tippuu. Toki voi olla kylmää kyytiä, jos menee pommittamaan lähi-IT:n päälle, joten prikaatia ei laiteta kerralla nurin ilman, että on täysverinen SEAD-kyky. SEAD:n kanssa taktikkaani alkaa jo maksamaan hunajaa.
Haluatko lentää 10 kilometrin korkeudessa venäläisestä ilmatorjunnasta ja ilmapuolustuksesta yleensä? Minä en, vaan lennän mieluummin pinnassa niin pitkään kuin mahdollista, sitten nousen hetkeksi ylemmäksi maalin etsintää varten ja palaan takaisin pintaan, jolloin olen vaikeampi maali pitkän kantaman it-ohjuksille. Maverickit vain olen voinut laukaista tuolla ensimmäisellä nousulla, mutta CBU:t pitäisi vielä toimittaa perillekin. Minulle tosin jää epäselväksi, että kuinka kaukaa tuon CBU:n voisi toimittaa perille, mutta WCMD:n kantamaksi annetaan 16 kilometriä - ja se lienee suhteellisen korkealta, ei kilometristä tai kahdesta.
Neljällä CBU-105 kannulla saattaisi olla mahdollista tuhota ~40 ajoneuvoa ja silloin vain 25% tytärammuksista pitäisi osua maaliin. Jos vielä vertaa neljä Bemaria versus 4 hekoa (Maverickien tilalle AMRAAM:t), niin Bemarit olisi maksanut arviolta 2m USD ja hekot 30m USD. Neljä BMP:tä ei oikeastaan meinaa mitään MRB:lle - n. neljä prosenttia BMP-kalustosta. Kumpia haluaisit mielummin pois taistelusta ilma-aluksia vai Bemareita?
Lupaatko, että Hornetit saavat tiputettua nuo helikopterit? Tai edes sen, että vihollinen käyttää taisteluhelikoptereita, vaikka niitä ei Ukrainassa olekaan käytetty ainakaan laajassa mittakaavassa?
Koptereiden pudottamisessa on se este, että vihollinen tuskin päästää niitä surman suuhun tuosta noin vain. Siellä missä on koptereita, on luultavasti myös väkevä hävittäjäsuoja. Ja siellä missä ei ole omia rynnäkkökoneita tai helikoptereita, siellä tuskin on myöskään yhtä paljoa hävittäjäsuojaa. Joko pyrimme taistelemaan tiemme noiden helikoptereiden hävittäjäsuojan läpi, mikä itsessään syönee ison osan resursseista, tai sitten käymme pommittamassa heikommasta hävittäjäsuojasta nauttivia rynnäkköpanssarivaunuja jossakin sivusuunnalla. Your call.
Tilanne toki muuttuu, jos vihollinen ei operoi kuin pienellä maantieteellisellä alueella, esim. Imatra-Lappeenranta-Kouvola-Loviisa. Tällöin, kun hävittäjäsuojan ohi on pakko tapella joka tapauksessa, kannattaa tietysti ennemmin tuhota taisteluhelikoptereita kuin rynnäkköpanssarivaunuja, jos niitä käytetään.
Maverick voittaa CBU:n silloin, jos osasto pysähtyy ja CBU:lle on laitettu ennakkoa sen verran, että paukut osuvat eteen. Toisaalta yhteistyö esim. sissi/hajposaston kanssa olisi kultaa. JV väijyttää pysäyttäen osaston ja Hornet tuo kannut niskaan.
Jos osasto on väijytetty noin hyvin, Hornet tuskin voittaa 155 mm tykistöä älyammusten levittäjänä. Oikeastaan älyammuksille ei olisi ollenkaan tarvetta, vaan edullisimmin vaikutus saavutettaisiin kaatamalla niskaan runsaasti perinteistä tyhmää rautaa, mieluiten vielä pieninä DPICM-tytärammuksina.