Ilmavoimien rakettiaseistus

Hejsan kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
Muistan nähneeni kuvan jossa oli Hawkin varustettuna rakettikasetilla, vai oliko kahdella.
Mitään tietoa kuvaushetkestä ei ole.

Hawk_equipped_with_rocket_pods.jpg


Onko se Matra 155 rocket pod?

Siltä se näyttää, mutta ei tuo vielä todista että noita on Suomeen hankittu. Tai jos on hankittu niin tuliko mukana muuta kun 68mm harjoitusraketteja. Mitäköhän mallia ne Drakeneissa testatut raketit muuten oli, kun taisi Boforskin aikanaan jotain valmistaa?
 
Ruotsin Lansen ja Drakenissa oli 75 mm M/57 rakettikasetti
Ja Viggen oli 135 mm M/70

http://www.smhs.eu/gallery_105.html
http://www.smhs.eu/gallery_106.html

Ja Suomen löysi tämmöinen teksti

Kirjoissa puhutaan Suomi Drakeneiden osalta käytännössä vain ilmataisteluohjuksista (eikä mainita kokeiluja venäläisillä ohjuksilla lainkaan, oliko R-13M ainoa mitä kokeilitiin ja saatiinko sitä operationaaliseksi?)
Testattiinko 13.5 cm raketteja muissa kuin BS-mallin koneissa (näitähän ei pistetty operatiiviseen käyttöön)?

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,104159.0.html
 
Vähän vanha topikki, mutta niin kiinnostava aihe, että kommentoidaan kuitenkin vähän. Hornet on ironisesti sodan jälkeen ensimmäinen Ilmavoimien hävittäjätyyppi, jolle ei (alun perin) hankittu minkäänlaista rynnäköintiaseistusta, edes testattavaksi.
Raketteja ja pommeja oli Vampireissa, Gnateissa ja Fougissa. Fougassa T-10 ja Matra -raketteja sekä 50 kg pommeja. Gnatin aseistuksesta minulla ei valitettavasti ole tarkempaa tietoa ja Vampiren osalta lähdeteos ei ole nyt käsillä. Hawkeissa käytettiin Matra 155 -rakettikasetteja, jotka taidettiinkin jo mainita. Myös MiGien UB-16 ja UB-32 taisivat tulla esille. Drakenit oli mahdollista aseistaa raketeilla, mutta Suomessa jäätiin siltä osin kokeiluasteelle.

Luultavaa on, että rynnäköintiaseistusta on hankittu lähinnä koulutuskäyttöön ilman suurempaa operatiivista merkitystä. Toisaalta pidän myös luultavana, että ainakin teoriassa olisi ollut jonkinlainen mahdollisuus suorittaa myös rynnäköintitehtäviä (ottamatta kantaa sen järkevyyteen). Mielenkiintoisinta onkin miksi tämä perinne katkaistiin Hornetin osalta. Yksi syy on epäilemättä tekninen kehitys, joka on tehnyt tuollaisesta rynnäköinnistä kannattamatonta (samaan tapaan kuin lentotiedustelusta), mutta eiköhän taustalla ole myös se, että poliittisista syistä piti vakuutella Hornetin käyttöä ehdottomasti pelkkänä torjuntahävittäjänä eikä rynnäköintiaseistus olisi auttanut luomaan oikeaa mielikuvaa.

edit: Lisättäköön vielä, että en muista nähneeni ensimmäistäkään kuvaa Drakenista rakettiaseistuksella, mikä kertoo aika paljon.
 
Slammer kirjoitti:
edit: Lisättäköön vielä, että en muista nähneeni ensimmäistäkään kuvaa Drakenista rakettiaseistuksella, mikä kertoo aika paljon.

Lohikäärmeen aika 1972-2000 Draken Suomessa kirjasta löytyy pari kuvaa DK:sta Boforsin M-70 raketeilla varustettuna
 
crane kirjoitti:
Lohikäärmeen aika 1972-2000 Draken Suomessa kirjasta löytyy pari kuvaa DK:sta Boforsin M-70 raketeilla varustettuna

No hemmetti, niinpä näyttää löytyvän. Juuri kyseistä teosta selailin ennen kuin tuon huomautuksen lisäsin, mutta eipä ollut näkö päällä.
 
Katselin tuossa Ilmavoimien koelentotoiminnasta käsittelevää kirjaa. Siellä oli kuva jopa Valmet Vinka koneesta aseistettuna neljällä rakettikasetilla! Tosin ko. varustusta eivät Ilmavoimat ole ikinä käyttänyt ja kuva lienee tarkoitetun mainos käyttöön.
 
AKE-ukki kirjoitti:
Katselin tuossa Ilmavoimien koelentotoiminnasta käsittelevää kirjaa. Siellä oli kuva jopa Valmet Vinka koneesta aseistettuna neljällä rakettikasetilla! Tosin ko. varustusta eivät Ilmavoimat ole ikinä käyttänyt ja kuva lienee tarkoitetun mainos käyttöön.

Sori OT, mut minkä niminen kirja?
 
crane kirjoitti:
AKE-ukki kirjoitti:
Katselin tuossa Ilmavoimien koelentotoiminnasta käsittelevää kirjaa. Siellä oli kuva jopa Valmet Vinka koneesta aseistettuna neljällä rakettikasetilla! Tosin ko. varustusta eivät Ilmavoimat ole ikinä käyttänyt ja kuva lienee tarkoitetun mainos käyttöön.

Sori OT, mut minkä niminen kirja?


Koelentäminen Ilmavoimissa 1958-1983

Näinä vuosina ilmavoimien lentokalusto uudistui kahdesti; samalla myös koelentotoiminta kehittyi ripeästi. Sodan jälkeisen laman ensimmäinen parannus tuli 1950-luvun alussa Wihureiden ja Vampireiden käyttöönotossa. Vuonna 1958 merkittävä päälento-kaluston uusiminen tehtiin nopeassa tahdissa. Vanhat koneet korvattiin Safireilla, Fougilla ja Gnateilla. 1960-luvulla alettiin Kuoreveden tehtaalla rakentaa lisenssillä 62 Fougaa. Niiden koelentäminen toi suihkukonelentämisen rutiiniksi Koelentueessa. Myönteinen kehitys jatkui edelleen 1960- ja 1970-luvuilla. Uutta tekniikkaa ja vauhtia myös Koelentueeseen toivat uudet hävittäjät, MiG-21F-13, Draken ja MiG-21BIS. Tutuiksi koelentäjille tulivat Vinkat, Piperit, Chieftainit, Learjetit ja Hawkit sekä niiden kilpakumppaneina olleet konetyypit. 208 sivua, kovakantinen.
 
Crane..voit ostaa sen cdon.fi...36.75 euroa

koelentaminen_ilmavoimissa_1958-1983-laukkanen_jyrki-22055424-3255813124-frnt.jpg


http://cdon.fi/kirjat/laukkanen,_jyrki/koelent%C3%A4minen_ilmavoimissa_1958-1983-22055424
 
AKE-ukki kirjoitti:
Katselin tuossa Ilmavoimien koelentotoiminnasta käsittelevää kirjaa. Siellä oli kuva jopa Valmet Vinka koneesta aseistettuna neljällä rakettikasetilla! Tosin ko. varustusta eivät Ilmavoimat ole ikinä käyttänyt ja kuva lienee tarkoitetun mainos käyttöön.

Vaatimus aseiden kantamisesta (kuten myös suksikäytöstä) tuli itse asiassa Ilmavoimilta vaikka sitä ei tosiaan ikinä ole käytettykään. Minun tiedossani ei ole, että Vinkaan olisi ikinä muuten ripustettu aseistusta kuin tämän kyvyn todentavia koelentoja varten. Rakettikasettien lisäksi Vinkaan on pultattu ainakin tykkipodit.
 
Vinka lienee melko obsolete maataistelussa..mutta tyhjää parempi tietenkin..mutta kamikaze missioon ei kukaan lähde.
 
Juke kirjoitti:
Vinka lienee melko obsolete maataistelussa..mutta tyhjää parempi tietenkin..mutta kamikaze missioon ei kukaan lähde.

Eikös sillä pitäisi kyetä tukemaan helikoptereita, kun ne ovat nopeuden puolesta suunilleen samassa sarjassa? :dodgy:
 
Juke kirjoitti:
Vinka lienee melko obsolete maataistelussa..mutta tyhjää parempi tietenkin..mutta kamikaze missioon ei kukaan lähde.

Olisiko kyse ollut puhtaasta harjoituskäyttö ajatuksesta?
 
JOKO kirjoitti:
Eikös sillä pitäisi kyetä tukemaan helikoptereita, kun ne ovat nopeuden puolesta suunilleen samassa sarjassa? :dodgy:

NH90 jättää Vinkan jälkeensä suuremmin edes yrittämättä... Matkanopeus on luokkaa 260 km/h vs 210 km/h. Vinka ei pysyisi vauhdissa edes täydellä teholla. Tämä siis ilman ulkopuolista kuormaa. Jos sitä lyödään kiinni, niin Vinka kilpaillee nopeudessa lähinnä autojen kanssa. :D

Kyllähän Vinkalle kaavailtiin kehitysvaiheessa vaikka minkälaisia tehtäviä. Lopputulos oli kuitenkin onneksi melko hyvin koulukoneeksi optimoitu ja alitehoisuus varmasti sai unohtamaan haaveet muista tehtävistä.
 
JOKO kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Vinka lienee melko obsolete maataistelussa..mutta tyhjää parempi tietenkin..mutta kamikaze missioon ei kukaan lähde.

Eikös sillä pitäisi kyetä tukemaan helikoptereita, kun ne ovat nopeuden puolesta suunilleen samassa sarjassa? :dodgy:

Vinka taitaa olla puolet hitaampi kuin kopterit nykyään.

Huomattavasti hitaampi kuin kone jonka se korvasi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_91D_Safir

Tähän kun laittaa raketti podit alle niin nopeus on lähellä 150 km/t.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmet_L-70_Vinka

Kopperi 262 kts;
473 km/t !
 
Last edited by a moderator:
Back
Top