Ei ole Suomelle tulossa F-35B:tä jos sen nykyiset hinta ja käyttömeno arviot pitävät paikkaansa yhdessä sen tosiasian kanssa, että se on joka suhteessa suorituskyvyltä huonompi kuin F-35A jos ei lasketa sitä, että se kykenee laskeutumaan paikkaan jossa ei ole kiitotietä. Ase lastissa se tarvitsee lyhyen "kiitotien" nousua varten eli ei ole Harrier...
Mitä tulee Grippeniin niin se on vahvasti pelissä mukana ja poliittista signaalia on annettu. PV EI voi jättää poliittista mielipidettä huomiotta koska poliitikot istuvat kirstun päällä. Jokainen tajuaa, että meille ei ole minkäänlaista iloa ilmavoimista jotka ovat ehkä huippunykyaikaiset (laadusta en sano mitään) mutta tolkuttoman pienet. Niiltä puuttuu siinä vaiheessa taistelunkestävyys täysin ja lisäksi on se pieni juttu, että vaikka F-35 onkin lentävä sensori alusta niin sekään ei voi olla monessa paikassa samaan aikaan ja se pystyy toimimaan vuorokaudessa vain tietyn tuntikehyksen. Muuten se on pajalla. Vaikka se ilmassa onkin heikommin havaittavissa niin maassa se on haavoittuva. Itse en Venäjän alennustilasta huolimatta lähtisi aliarvioimaan kovinkaan rankasti suurvallan kykyä tiedustella. Ei se ihmeisiin pysty sekään mutta paljon enempään mitä meidän puolustusvoimat. Lisäksi mitä pienempi konemäärä sen vähemmän on myös etsittävää...
Tietysti puolustus voidaan rakentaa myös ilmavoimien suhteen sellaiseksi toivotaan, toivotaan malliseksi jossa... No antaa olla.
Mitä tulee kahden kone mallin kustannuksiin jos suomi sellaiseen kombi ratkaisuun päättyisi niin jotenkin epäilen, että niitä on vähän liioiteltu... Siinä on iso mahdollisuus tehdä pohjoismaita yhteistyötä ja säästää.. Varaosat joudutaan jokatapauksessa hankiimaan... Kappalemäärän ei pitäisi olla niin oleellinen kun toista konetta tehdään lahden takana ja toista rapakon takana. Ja onhan täällä kerrottu, että F35:n myyntimääristä johtuen hinta painuu alas... Koskenee varaosia myös... Mekaanikkoja tarvitaan samalla lailla ja palkat juoksee... Aseistus on pääsääntöisesti yhteneväinen... Pilotit joudutaan jokatapauksessa kouluttamaan lentää ne kaikki samalla tai vaikka eri koneilla... Tuo heitto että kaksi eri konetta rivissä nostaisi kustannukset liian korkeiksi kuulostaa vähän arvailulta... Maavoimien puolella ymmärrän, että tarve on yhtenäistää mm. kaliiberit kun huolto toimii toisin... Siellä huolto kyykkää nopeasti. Ilmavoimilla konemäärän jäädessä jokatapauksessa pieneksi vaikka meillä kaksi eri konetta olisikin.. ei juurikaan vaikeuta huoltoa jos ei siitä sitten haluta ongelmaa tehdä...