Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyt kun päästiin asiaan niin voiko Mustaruuti tai joku muu valaista AIM-9X:n rakennetta minulle? Kiinnostaisi tuon kuvan perusteella ainakin:Eli siinä nimenomaan on ruskea raita. Ei se keltainen "kakkosraita" vaikuta siihen, onko ohjuksessa ruskea raita vai ei.
Keltainen kuvannee taistelukärjen sijaintia ohjuksessa. Tai ainakin raita on taistelukärjen kohdalla useammassa ohjuksessa.
Havainnekuva vanhemmasta Sidewinderista:
Havainnekuva Amraamista:
AusAirPower:
Eikö tuo keltainen suoja tuossa ohjuksen hakupään edessä juuri kerro, että kyseessä on harjoitteluohjus?
Maajoukkuevärit: keltainen edessä ja ruskea takana, siis samat kuin kalsareissa...
Nyt kun päästiin asiaan niin voiko Mustaruuti tai joku muu valaista AIM-9X:n rakennetta minulle? Kiinnostaisi tuon kuvan perusteella ainakin:
- musta torvi tuossa hakupään kohdalla, liittyykö typpijäähdytykseen tms.?
- sektio etusiivekkeiden takana, ei liene pif-paf raketit kuitenkaan? Laserlähisytytin?
Edit. nyt kun huomasin pikkukuvan AIM-9L-M ohjusversiosta niin siinähän puhutaan kaapelista ja juurikin lähisytyttimestä.
Eiköhän tuon suojan tarkoituksena ole suojata ohjuksen hakupäätä ulkoisilta voimilta (lentävät hiekanjyvät, käsittelymokat ym.)? Oli sitten kova tai harjoitteluohjus, niin hakupään "linssin" vaurioituminen ei kuulosta hyvältä kummassakaan tapauksessa.
Kovia ohjuksia keltaisella suojalla:
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=7613&sid=f3ea0526f5a816a0d91c3e76a3a0007e#p7613
"Musta torvi" saattaisi tosiaan olla liitäntä ripustimeen, jotta hakupää saa jäähdytysainetta ennen laukaisua.
http://www.navy.mil/navydata/bios/bio.asp?bioID=790Corey served operationally as an F/A-18 pilot in Strike Fighter Squadron (VFA) 86 deployed in USS America (CV 66), VFA-146 deployed in USS Nimitz (CVN 68) and command of VFA-192 forward deployed in USS Kitty Hawk (CV 63) to Japan. During these tours he participated in operations Desert Storm, Southern Watch, Provide Hope, Deny Flight, Operation Iraqi Freedom and several Western Pacific deployments.
Corey has more than 3,800 flight hours and 660 carrier arrested landings, mostly in the F/A-18 Hornet. He has logged hours in more than 20 aircraft, including the F/A-18 A-F, MiG-29, AV-8B, F-15 and F-16.
Juusti, Jäämeri ja Lindberg käyneet kuukausi sitten katsomassa kuinka JASSM asentuu Hornettiin.
Kuka lienee vielä tuo yhden jellonan maavoimakentsu alemmassa kuvassa.
http://www.spacedaily.com/reports/I...ineers_Test_Next_Revolution_Aircraft_999.htmlElectric cars are nothing new, they're more efficient, produce less noise and emit less carbon into the atmosphere; which is exactly why engineers from NASA Glenn Research Center are taking this technology to the skies.
"As large airline companies compete to reduce emissions, fuel burn, noise and maintenance costs, it is expected that more of their aircraft systems will shift to using electrical power," said Dr. Rodger Dyson, NASA Glenn Hybrid Gas Electric Propulsion technical lead.
Using Plum Brook Station's newest facility - NASA's Electric Aircraft Testbed (NEAT) - these engineers design, develop and test systems for the next revolution in aviation - electric aircraft.
During NEAT's first test in September, Dyson's team used 600 volts of electricity and successfully tested an electrical power system that could realistically power a small, one or two person aircraft.
Once complete, NEAT will be a world-class, reconfigurable testbed that will be used to assemble and test the power systems for large passenger airplanes with over 20 Megawatts of power.
"What we're hoping to learn now is how to make it more efficient and light-weight," said Dyson. "Next year we're going to upgrade the size of these motors - we'll use the same technology to test the higher-power stuff next."
By increasing efficiency and reducing weight, the technology developed here can eventually be applied to larger, commercial aircraft, potentially resulting in reduced flying costs for airline companies and travelers.
NEAT's future is bright, and Glenn's engineers are hopeful it will spark a change in the airline industry.
"We look forward to making a difference in aviation," said Dyson.
Lopputulos ei välttämättä olisi toivomasi kaltainen.Kun Hornetien seuraajaa hankitaan pitää tarkastelussa huomioida hankittavan koneen käyttö pelkästään hävittäjänä. Kaikki muu on resurssien haaskausta.
Lopputulos ei välttämättä olisi toivomasi kaltainen.
Tanskalaiset rankkasivat vertailussaan F-35:n parhaaksi ilmasta-ilmaan koneeksi, Sveitsin vertailussa Gripen (myös NG) jäi taasen pahnan pohjimmaiseksi.
Nykyaikaisessa sodassa pitää kyetä pommittamaan jokaista neliömetriä oman valtion alueella melko lyhyellä viivellä sekä 1000 kilometriä vihollisen syvyyteen, toki tämä olisi mahdollista pelkillä maasta-maahan järjestelmillä, mutta kustannuksia sellainenkin teettäisi. Toki pitää varoa, ettei ilmavoimat syö liian suurta kakkua budjetista kokonaispuolustuksen kustannuksella.
Ilmavoimien valinta oli Rafale, poliitikot puskivat Gripeniä alhaisen hinnan takia. Huhujen mukaan joku/jotkut ilmavoimien sisältä vuosivat vertailun tulokset kun kyrpiintyivät Gripenin "voittoon". Tuo kuvassa esiintyvä MS21 on käytännössä meillekin tarjottava Gripen E.En varsinaisesti ottanut tässä kantaa koneeseen. Itse kyllä kannatan Gripenin hankkimista näistä syistä ja vielä tätä laajemmistakin syistä mutta siitä eri säikeessä. On Gripenissä kuitenkin jotain hyvää sveitsiläisille koskapa sen valitsivat F-5:n seuraajaksi. Kansanäänestys toki peruutti homman mutta se varmaankaan kohdistunut Gripeniin vaan yleensä koko hankintaan. Tanskalaisten vertailuja en valitettavasti pidä lainkaan objektiivisina.
Nykyaikaisessa sodassa pitää kyetä pommittamaan jokaista neliömetriä oman valtion alueella melko lyhyellä viivellä sekä 1000 kilometriä vihollisen syvyyteen, toki tämä olisi mahdollista pelkillä maasta-maahan järjestelmillä, mutta kustannuksia sellainenkin teettäisi. Toki pitää varoa, ettei ilmavoimat syö liian suurta kakkua budjetista kokonaispuolustuksen kustannuksella.
Moskovaan kutin pitää lentää...Toki teettää, mutta risteilyohjukset voi laukoa myös maalta. Se tuottaa taktisen edun esim. reagointinopeudessa ja massoituksessa puhumattakaan naamioimisesta. Tykistöohjukset puolestaan tuottavat iskukykyä joita ilmalaukaistavilla aseilla ei tällä hetkellä ole tarjolla.
1000km vihollisen syvyyteen ei onnistu Suomen resurssein eikä oikein realistisesti voi olla tavoitteenakaan. Kyllä realistisen vaikutusalueen rajana pitää olla karkeasti Pietari-Syväri-Kuolan niemimaa.
Elämme ehkä rinnakkaisessa todellisuusmaailmassaTanskan vertailusta, kilpailijat ovat valittaneet raportin olleen puolueellinen mitä tulee hintoihin, kummallakaan ei ole ollut nokan koputtamista noista koneen suorityskykyä ja selviytymiskykyä mittaavista osuuksista.