Ilmavoimien tulevaisuus

Suurin ongelma HW-fleetissä ennen mk66-hankintaa oli poliittinen: Kaluston elinikä olisi päättynyt 20-luvulla kaikesta tekohengittämisestä huolimatta. Siispä Marinin hallituksella olisi ollut HX-päätöksen lisäksi edesä ainakin HW:n korvaajan hankintapäätöksen tekeminen. Olisi voinut käydä niin, että 10 miljardilla olisi pitänyt hankkia sekä HN että HW korvaajat.

Pidän myös erittäin epätodennäköisenä, että HW:n elinkaari pystyttäisiin jatkamaan 40-luvulle, vaikka kuinka haluja olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Raskain sydämin joutuu hylätä ryssäraudan, ja paskat. Vai jääkö korruptiokopeekat saamatta? Rafale vs F-15EX olisi kyllä eksoottinen vertailu.

Kuinka niin? Eikös Singaporella ollut aikanaan Rafale vs. F-15E (plus ehkä muitakin konetyyppejä, en muista ulkoa)?
 
Raskain sydämin joutuu hylätä ryssäraudan, ja paskat. Vai jääkö korruptiokopeekat saamatta? Rafale vs F-15EX olisi kyllä eksoottinen vertailu.
Ottaen huomioon millainen helvetti Indonesialla on ollut Su-30MKI:n huollon järjestymisessä, niin en yhtään ihmettele. Venäjä siis toimitti huollon 10 ensimmäisen vuoden ajaksi, mutta sen jälkeen rupesi vaatimaan uutta kallista sopimusta, jolle Indonesia haistatti paskat ja rakensi kotimaisen huoltojärjestelmän.
 
Ottaen huomioon millainen helvetti Indonesialla on ollut Su-30MKI:n huollon järjestymisessä, niin en yhtään ihmettele. Venäjä siis toimitti huollon 10 ensimmäisen vuoden ajaksi, mutta sen jälkeen rupesi vaatimaan uutta kallista sopimusta, jolle Indonesia haistatti paskat ja rakensi kotimaisen huoltojärjestelmän.
Koneethan olisi pitänyt lentää käytännössä venäjälle suurta huoltoa varten jossa niille olisi oikeastaan voitu tehdä ihan mitä tahansa. En ihmettele tippaakaan että ei kamalasti innostanut indonesialaisia.
 
Koneethan olisi pitänyt lentää käytännössä venäjälle suurta huoltoa varten jossa niille olisi oikeastaan voitu tehdä ihan mitä tahansa. En ihmettele tippaakaan että ei kamalasti innostanut indonesialaisia.
Sama huoltomalli kuin Gripenin liisauksessa. Tosin liisatut on ymmärrettävästi Ruotsin omistamia.
 
Koneethan olisi pitänyt lentää käytännössä venäjälle suurta huoltoa varten jossa niille olisi oikeastaan voitu tehdä ihan mitä tahansa. En ihmettele tippaakaan että ei kamalasti innostanut indonesialaisia.

Miksi se on huono asia, että kone viedään ulkomaille huoltoon? Näinhän myös F-35:n kanssa tehdään (monessa maassa).
 
No ei ole ihan hetkeen ollut moista "kisaa". F-15t on olleet suorahankinnoissa... kuten Superit (ei yhtään muun laista voittoa).

No juu, onhan tuosta aikansa. Niin se aika näköjään rientää.

The F-15E Strike Eagle was named to an April 2005 shortlist with Dassault’s Rafale for Singapore’s $1 billion A-4SU fighter replacement contract, and closer U.S. military ties in recent years are expected to give the F-15E a slight edge.


Both aircraft were the ‘finalists’ in contracts in South Korea and Singapore in the early 2000s. In 2002, South Korea selected a variant of the F-15E over the Rafale in a deal for 40 jets, while in 2005, Singapore also opted for the US jet.

 
Miksi se on huono asia, että kone viedään ulkomaille huoltoon? Näinhän myös F-35:n kanssa tehdään (monessa maassa).
Koska se ei ollut alunperin selvä asia koneita ostessa ja luotto ei välttämättä ollut sitten tuossa kohtaa enään kovin korkealla siihen kaluston toimittajaan?

Tätä voisi tosiaan verrata vaikkapa nyt siihen, että Lockheed martin ei pukahtaisi sanallakaan F-35 kaupatessa, että isoimmat depot huollot voidaan joutua tekemään keskitetysti jossain tietyssä maassa vaan se tulisi "yllätyksenä" sitten 10 vuoden päästä kun osuu eka isompi huolto kohdalle.

Itse en ainakaan luottaisi mihinkään puolustusvehkeeseen semmoisenaan mikä on käynyt jossain päin venäjää käpisteltävänä. Vaikka indonesiassa katsoisivatkin putleristania erilaisten lasien läpi kuin mitä minä täällä, niin epäilenpä että sielläkään ei oo turhan paljoa luottoa enää tässä kohtaa prosessia kun noita yllätyksiä on nyt osunut kohdalle. Mitä jos hinta pompsahtaisi taas ja koneet jää venäjälle kunnes lasku on maksettu?
 
1640259355555.png


USA:n ilmavoimien salainen Mayhem-hanke – joko viisi Machia rikkoutuu?​


Antti Kirkkala | 22.12.2021 | 23:56- päivitetty 23.12.2021 | 00:01

Asevoimien kerrotaan kehittävän suurta hypersonista lentokonetta tai lennokkia.

Yhdysvaltain ilmavoimien salaisesta Mayhem-hankkeesta on tihkunut uusia tietoja julkisuuteen.
War Zone-sivuston mukaan kehitystyön oli aiemmin arveltu keskittyvän hypersoniseen ilma-alukseen, johon testattaisiin uuden sukupolven suihkumoottoreita.

Uusien tietojen perusteella ilmavoimat haluaa käyttöön modulaarisen prototyypin, joka voitaisiin varustaa ilmaiskuja tai tiedustelutehtäviä varten. Ilmavoimien tutkimuslaboratorion Mayhem-hanketietojen mukaan kehityksessä on aiempaa suurempi hypersoninen järjestelmä, joka voisi kuljettaa viisinkertaisen hyötykuorman nykyteknologiaan verrattuna. Myös toimintasäde olisi kaksinkertaistettava.

Salaisen ja mahdollisesti myöhemmin huippusalaiseksi luokiteltavan hankkeen kehityskustannuksiksi arvioidaan enintään 371 miljoonaa dollaria eli noin 330 miljoonaa euroa.

Toistaiseksi ei ole tiedossa, olisiko kyseessä miehittämätön lennokki vai lentokone. Asejärjestelmät voisivat olla uudenlaisia sirpalepommeja tai pienten hyökkäyslennokkien parvi.

Perinteisenä haasteena on ollut kehittää lentokone, joka pystyisi lentämään taistelutehtävän aikana hypersonista eli yli viiden Machin nopeutta, mutta voisi nousta ja laskeutua perinteisten koneiden lailla nykyisiltä lentokentiltä.
Esimerkiksi scramjet- eli yliäänipatoputkimoottorilla varustetut lentokoneet eivät toimi luotettavasti matalammilla lentonopeuksilla.
Hypersonic strike aircraft capability is part of the Air Force's shadowy project mayhem:https://t.co/Hfc4Q6UyAl
— The War Zone (@thewarzonewire) December 20, 2021

 
Koska se ei ollut alunperin selvä asia koneita ostessa ja luotto ei välttämättä ollut sitten tuossa kohtaa enään kovin korkealla siihen kaluston toimittajaan?

Tätä voisi tosiaan verrata vaikkapa nyt siihen, että Lockheed martin ei pukahtaisi sanallakaan F-35 kaupatessa, että isoimmat depot huollot voidaan joutua tekemään keskitetysti jossain tietyssä maassa vaan se tulisi "yllätyksenä" sitten 10 vuoden päästä kun osuu eka isompi huolto kohdalle.

Itse en ainakaan luottaisi mihinkään puolustusvehkeeseen semmoisenaan mikä on käynyt jossain päin venäjää käpisteltävänä. Vaikka indonesiassa katsoisivatkin putleristania erilaisten lasien läpi kuin mitä minä täällä, niin epäilenpä että sielläkään ei oo turhan paljoa luottoa enää tässä kohtaa prosessia kun noita yllätyksiä on nyt osunut kohdalle. Mitä jos hinta pompsahtaisi taas ja koneet jää venäjälle kunnes lasku on maksettu?
Jos me oltaisiin YYA-hengessä hankittu se 24 x MiG-35, niin varmaankin olisi ollut pakko ostaa samalla kertaa koko elinkaaren ajan varaosat mm. moottorit, kun mitään ei olisi voinut jättää venäläisten varaan myöhemmin
 
Kuinka niin? Eikös Singaporella ollut aikanaan Rafale vs. F-15E (plus ehkä muitakin konetyyppejä, en muista ulkoa)?

Etelä-Korealla taisi olla 2000-luvun alkupuolen kisassa kilpailijoina F-15, Typhoon ja Rafale. F-15 voitti, kuten tiedetään.
 
Etelä-Korealla taisi olla 2000-luvun alkupuolen kisassa kilpailijoina F-15, Typhoon ja Rafale. F-15 voitti, kuten tiedetään.
2000 luvun alkupuolella, eli aivan alkupään typhooneista kun on kyse, niin en ihmettele yhtään että hävisi F-15:lle tuossa kisassa. Oli se vielä niin raaka kampe siinä kohtaa. Rafalekin oli luultavasti typhoiniin verrattuna aivan eritasolla valmis kampe, mutta F-15 tuli luottokaverilta ja oli tried & tested tuossa kohtaa. Ei varmaan ollut kovin vaikea valinta.
 
Salaisen ja mahdollisesti myöhemmin huippusalaiseksi luokiteltavan hankkeen kehityskustannuksiksi arvioidaan enintään 371 miljoonaa dollaria eli noin 330 miljoonaa euroa.

Jotenkin tämä vaikuttaa sellaiselta poliitikoille myytävältä hinnalta.. siis 371 M$ niinqu ekax ja sitten kun ruvetaan oikein detailikuvia piirtään niin sitten uusi "enintään" 371 M ja kun oikein pahvimallia veistään niin taas ja sitten..
 
Koska se ei ollut alunperin selvä asia koneita ostessa ja luotto ei välttämättä ollut sitten tuossa kohtaa enään kovin korkealla siihen kaluston toimittajaan?

Tätä voisi tosiaan verrata vaikkapa nyt siihen, että Lockheed martin ei pukahtaisi sanallakaan F-35 kaupatessa, että isoimmat depot huollot voidaan joutua tekemään keskitetysti jossain tietyssä maassa vaan se tulisi "yllätyksenä" sitten 10 vuoden päästä kun osuu eka isompi huolto kohdalle.

Miten tuollainen asia voi tulla yllätyksenä? Jos tilataan pelkät koneet ilman kotimaista huoltojärjestelmää, niin ei tarvitse olla ilmavoimissa palveleva kenraali ymmärtääkseen koneiden lähtevän jossakin vaiheessa ulkomaille huoltoon.

Itse en ainakaan luottaisi mihinkään puolustusvehkeeseen semmoisenaan mikä on käynyt jossain päin venäjää käpisteltävänä. Vaikka indonesiassa katsoisivatkin putleristania erilaisten lasien läpi kuin mitä minä täällä, niin epäilenpä että sielläkään ei oo turhan paljoa luottoa enää tässä kohtaa prosessia kun noita yllätyksiä on nyt osunut kohdalle. Mitä jos hinta pompsahtaisi taas ja koneet jää venäjälle kunnes lasku on maksettu?

Kun koneet ovat venäläistä valmistetta, niin on vaikea nähdä asioiden muuttuvan pahemmaksi, vaikka ne kävisivät siellä huollossa. Jokin huollossa olevien koneiden kansallistaminen on lähinnä teoreettinen riski, jota sitäkin voi vähentää käyttämällä koneet huollossa yksi kerrallaan. Venäjä halunnee kuitenkin olla luotettava toimija asebisneksessä ja myydä puolustusmateriaalia jatkossakin.

Kyllä tässä taitaa ydinkysymys olla se hinta. Indonesia on ostanut halvat koneet ja halvan huollon, ja kun myyjänkin pitäisi jollakin elää, niin uutta huolenpitosopimusta solmittaessa myyjä sitten venyttää hintaa ylöspäin. Ilmaisia lounaita ei ole - se on todettu kotimaassakin NH90:n kanssa.
 
Back
Top