Ilmavoimien tulevaisuus

Länsimaissakin kehitetään halpoja ja helposti skaalattavia iskuaseita.

LM on kehittänyt liitopommin ja risteilyohjuksen, jotka voi laittaa matkaan vaikka siviili- tai kuljetuskoneista yksittäin tai palletteina useita kerrallaan.

Tällainen asetekniikan kehitys tuo vähän uutta näkökulmaa siihen meidänkin ilmavoimien kuljetuskonetarpeeseen.


Länsi ei halua 1.ms toisintoa. Ainakin yritetään minimoida se mahdollisuus. Rahalla ja teknologialla se yritetään välttää.
 
Länsimaissakin kehitetään halpoja ja helposti skaalattavia iskuaseita.

LM on kehittänyt liitopommin ja risteilyohjuksen, jotka voi laittaa matkaan vaikka siviili- tai kuljetuskoneista yksittäin tai palletteina useita kerrallaan.

Tällainen asetekniikan kehitys tuo vähän uutta näkökulmaa siihen meidänkin ilmavoimien kuljetuskonetarpeeseen.

500 merimailia liitopommilla? Tuo on kyllä aikamoinen väite. Parhaiden purjekoneidenkin liitoluvulla (noin 70) tuo vaatii pudotusta yli 13 kilometrin korkeudesta. JDAMeille ja JSOWille arviot, joita julkiset numerot tukevat, pyörivät jossain alle kymmenestä noin pariinkymmeneen.

Liekö kyseessä toimittajan sekaannus ja kyseessä moottoroidun version kantama?
 

Kohtalaisen lähellä ettei päädytty merenpohjaan….
Oli kyllä hurjan näköinen muljahdus. Koitin eilen eri videoita katsoa ja ymmärtää mitä tuossa oikeen tapahtui. Siinä oli samaan aikaan pyöritystä, vetoa, työntöä, isoa kohtauskulmaa ja ripeä tehon lisäys.
Nyt kun lukee kommentteja lintuparven väistöstä, niin tämä käy jotenkin järkeen. Todella läheltä piti-tilanne.
 
500 merimailia liitopommilla? Tuo on kyllä aikamoinen väite. Parhaiden purjekoneidenkin liitoluvulla (noin 70) tuo vaatii pudotusta yli 13 kilometrin korkeudesta. JDAMeille ja JSOWille arviot, joita julkiset numerot tukevat, pyörivät jossain alle kymmenestä noin pariinkymmeneen.

Liekö kyseessä toimittajan sekaannus ja kyseessä moottoroidun version kantama?

Jos katsotte wikistä JDAM pommin tekstin, niin siellä mainitaan JDAM:n moottoroidun version. Ilmeisesti siinä on käytetty nimitystä PJDAM. Malleja on HE, Decoy, Quicksink ja merimiina. Siitä en ole aikaisemmin nähnyt mainintaa, että noita voisi pudottaa kuljetuskoneesta, mutta risteilyohjuksilla tämä mahdollisuus on olemassa. Lisäksi olen nähnyt mainintoja siitä, että kuljetuskoneet voisivat pudottaa maalilennokkeja (MALD) joskaan tämä ei taida olla vielä käyttövalmis.
 
Tanska ostaa MALE lennokkeja neljä kappaletta.

Optionaalisena laitteeseen saa merivalvontatutkan ja sonopoijut. Saas nähdä millaisesssa konfiguraatiossa lennokit tulevat.

MQ-9B SkyGuardian on ainoa miehittämätön ilma-alusjärjestelmä, joka tarjoaa monipuolista tiedustelu-, valvonta-, tunnistus- sekä maalinosoituskykyä (ISR&T), joka on toteutettu sisäisen hyötykuorman avulla.

MQ-9B:hen voidaan asentaa myös ulkoisia hyötykuormia, mukaan lukien merivalvontapaketti, jossa on 360 asteen merivalvontatutka sekä sonopoijujen pudotusjärjestelmä. Näin SkyGuardianilla voidaan seurata myös meren pinnan tapahtumia sekä pinnan alaista toimintaa laivaston operaatioiden tukemiseksi. GA-ASI ja Saab kehittävät MQ-9B:stä myös ilmavalvontatutkalla varustettua versiota.


Valmistajan sivuilta kattava listaus kyvykkyyksiä.

SkyGuardian can be configured to conduct a number of ISR operations, including but not limited to:

  • Humanitarian Assistance/Disaster Relief
  • Search and Rescue
  • Law Enforcement
  • Border Enforcement
  • Defensive Counter Air
  • Airborne Early Warning
  • Electronic Warfare

  • Anti-Surface Warfare (SeaGuardian mission kit)
  • Anti-Submarine Warfare (SeaGuardian mission kit)
  • Airborne Mine Counter Measures (SeaGuardian mission kit)
  • Long-Range Strategic ISR
  • Over-the-Horizon Targeting
 
Back
Top