Jenkeissä mietitään business-suihkukoneiden muuttamista minitankkereiksi. Osittain kyseessä on tarve hajauttaa, laskea rauhan-ajan kustannuksia sekä varsinaisten tankkereiden kulumista siirto/harjoituskäytössä ja esille tulee myös tarve pienempään RCS:ään. Häivetekniikan tuominen täysikokoiseen tankkeriin on liian kallista, mutta pienempään konemalliin se voisi olla tehtävissä, ainakin selkeästi pienentää sitä. Jutussa mainitaan myös kyky toimia pienemmiltä kentiltä ja kuljettaa pieniä määriä rahtia juuri niille pienemmille kentille silloin kun tankkaustarpeita ei ole.
Saa nähdä mitä tekevät, mutta jutun kommenteissa mainitaan US Navyn jatkuva buddy-tankkaus käyttäen Super Hornet kalustoa sekä F-15&F-16 tankkaukset hävittäjäkoneesta toiseen, joten siinä mielessä tuollainen kaupallinen pienempi suihkukone toisi isomman kapasiteetin sekä vapauttaisi niitä hävittäjäkoneita muuhun käyttöön sekä leikkaisi niiden lentotunteja tässä toissijaisessa käytössä.
Smaller business jet-derived tankers offer many advantages, but the amount of fuel they have to offload isn't one of them.
www.twz.com