Ilmavoimien tulevaisuus

Mihin suomi noin montaa tarvii?
Yhteistyö on tuohon ratkaisu.
Huollossa on varmaankin pari aina.
Yhteistyö olisi ehkä ratkaisu, mutta miten saadaan meitä tyydyttävä yhteiskäyttö aikaan jos tarve iskee?
Millä sopimuksella saadaan Svenssonilta yhtään ainutta konetta Suomeen, kun ryty alkaa meidän ja Venäjän rajalla? Ei ole olemassakaan semmoista sopimus mallia joka sitoisi sotaa käyvän maahan tarpeiden mukaan jotain toista maata antamaan strategista kalustoa meille?

Sen jos minkä olen saanut oppia yhteistyöstä näiden 40 vuoden ajanjaksolla tässä duunissa, että kun kriisi iskee, ollaan aina oman kaluston varassa. Hyvä esimerkki on nyt Ukraina, josta päin on rukoiltu risteilyohjuksia Saksasta ja mitä on saatu, lausunto siitä, että sota putleria vastaan oli koronaviruksen syytä. Taurus ohjukset eivät lennä ikinä Ukrainan toivomiin kohteisiin. Ranska tukee sateenkaarilipuin ja muovilusikoilla, kun tulisi antaa edes tykistön ammuksia ja tankkeja. Sosialistisia yhteislaulua, pinssejä rintapielissä ja selkääntaputtelua

Toivottavasti kukaan ei mielikuvittele, että sooomi olisi mitenkään erityinen maa jota puolustamaan lähtee koko Eurooppa ja maailma tosipaikan tullen, olemme 99,9% varmuudella yksin ryssiä vastaan ja emme selviä siitä kapinasta ellemme ota varustautumista oikeasti täysin tosissaan.

Herätkää hyvät kollegat miettimään sodan ajan mekaniikkaa, kuinka " hyvin" on toiminut tukijalat meidän kriiseissä, puhe on halpaa ja sitä paskaa riittää. Ei maamme liput jossain lippusaloissa Pariisissa tai Berliinissä vie eteenpäin meidän selviämistä rintamalla, me selvitään VAIN JA AINOASTAAN varustautumalla itse ja ITSEKKÄÄSTI.
 
Jospa laitettaisiin köyhän maamme rahat ennemminkin vaikka miinoihin ja dronentorjuntaan. Ties vaikka sieltä löytyisi myös uutta bisnestä, pelkän ison rahareijäin sijaan.
 
Jospa laitettaisiin köyhän maamme rahat ennemminkin vaikka miinoihin ja dronentorjuntaan. Ties vaikka sieltä löytyisi myös uutta bisnestä, pelkän ison rahareijäin sijaan.
Nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asiaa. Dronetoiminta olisi tullut alkaa jo 2014 ja linnottaminen olisi tullut alkaa jo 1950 luvulla.
Ollaan oltu kuin Ruusunen unessa onnellisesti ja mitään ymmärtämättömästi. Ikävä fakta.
 
Jos Suomella ja Ruotsilla olisi yhteislaivue kuljetuskoneita, jossa osan koneista omistaisi Suomi ja osan Ruotsi ja molemmat tuottaisivat miehistöjä laivueen käyttöön, pitäisin varsin uskottavana Suomen koneiden ja miehistöjen käytettävyyttä Suomessa sodan aikana. Yhteinen laivue laskisi kuluja ja nostaisi käytettävyyttä normaalioloissa ja yhteisen tahtotilan löytyessä myös poikkeusoloissa.

Tuon kokoluokan koneita Suomella olisi tarve olla käytössä yksittäisiä. Niillä voitaisiin hoitaa kaikkein kriittisimmät kuljetukset ja toisaalta massat kannattaa muutenkin lennättää isommilla koneilla.

Isoja rampillisia kuljetuskoneita (siviilikoneet mukaanluettuna) taitaa olla länsimaissa tuotannossa enää A400M ja sekin on pieni verrattuna C-5M tai 747-8f. NGAL (C-5 ja C-17 korvaaja) on suunniteltu valmistumaan joskus 40-luvun lopulla. Toivottavasti sitä ennen ei tule isoa tarvetta…
 
Jos Suomella ja Ruotsilla olisi yhteislaivue kuljetuskoneita, jossa osan koneista omistaisi Suomi ja osan Ruotsi ja molemmat tuottaisivat miehistöjä laivueen käyttöön, pitäisin varsin uskottavana Suomen koneiden ja miehistöjen käytettävyyttä Suomessa sodan aikana. Yhteinen laivue laskisi kuluja ja nostaisi käytettävyyttä normaalioloissa ja yhteisen tahtotilan löytyessä myös poikkeusoloissa.

Tuon kokoluokan koneita Suomella olisi tarve olla käytössä yksittäisiä. Niillä voitaisiin hoitaa kaikkein kriittisimmät kuljetukset ja toisaalta massat kannattaa muutenkin lennättää isommilla koneilla.

Isoja rampillisia kuljetuskoneita (siviilikoneet mukaanluettuna) taitaa olla länsimaissa tuotannossa enää A400M ja sekin on pieni verrattuna C-5M tai 747-8f. NGAL (C-5 ja C-17 korvaaja) on suunniteltu valmistumaan joskus 40-luvun lopulla. Toivottavasti sitä ennen ei tule isoa tarvetta…
Onhan C-130J myös edelleen tuotannossa.
 
Jos Suomella ja Ruotsilla olisi yhteislaivue kuljetuskoneita, jossa osan koneista omistaisi Suomi ja osan Ruotsi ja molemmat tuottaisivat miehistöjä laivueen käyttöön, pitäisin varsin uskottavana Suomen koneiden ja miehistöjen käytettävyyttä Suomessa sodan aikana. Yhteinen laivue laskisi kuluja ja nostaisi käytettävyyttä normaalioloissa ja yhteisen tahtotilan löytyessä myös poikkeusoloissa.

Tuon kokoluokan koneita Suomella olisi tarve olla käytössä yksittäisiä. Niillä voitaisiin hoitaa kaikkein kriittisimmät kuljetukset ja toisaalta massat kannattaa muutenkin lennättää isommilla koneilla.

Isoja rampillisia kuljetuskoneita (siviilikoneet mukaanluettuna) taitaa olla länsimaissa tuotannossa enää A400M ja sekin on pieni verrattuna C-5M tai 747-8f. NGAL (C-5 ja C-17 korvaaja) on suunniteltu valmistumaan joskus 40-luvun lopulla. Toivottavasti sitä ennen ei tule isoa tarvetta…
Näin on, onhan tähänkin asti tultu toimeen ilman isompia kuljetuskoneita.
Mutta aina parempi jos niitä olisi vaikka ne kaksi, aina yksikone käytettävissä ja välillä kaksikin.
Tarvittaessa sitten lisää isoja koneita liittolaismaista. Mutta ei taida olla rahaa edes noihin kahteen.
 
Näin on, onhan tähänkin asti tultu toimeen ilman isompia kuljetuskoneita.
Mutta aina parempi jos niitä olisi vaikka ne kaksi, aina yksikone käytettävissä ja välillä kaksikin.
Tarvittaessa sitten lisää isoja koneita liittolaismaista. Mutta ei taida olla rahaa edes noihin kahteen.
Kolme. Yksi käytössä, yksi huollossa ja yksi rikki.
 
Jep ja silloin kun kaksi käytössä, niin toisella sitten koulutetaan. Kolme on lähes kaikissa tälläisissä järjestelmissä se ehdoton minimimäärä, jolla edes jollain todennäköisyydellä kyetään operoimaan edes yhtä kerrallaan.
Tuo isompien kuljetuskoneiden hankinta ja operointi pitäs olla vähintään Suomen ja Ruotsin "yhteinen" laivue jotta yhteinen huolto, koulutus ja toiminta sujuisi jouhevasti. 4 kuljetuskonetta ja 2 erityisesti tankkeriksi räätälöityä Ruotsille ja 2 kuljetuskonetta suomelle.

Ruotsi vois panostaa erityisesti kuljetus-, tutka- ja tiedustelukoneisiin.
 
Tuo isompien kuljetuskoneiden hankinta ja operointi pitäs olla vähintään Suomen ja Ruotsin "yhteinen" laivue jotta yhteinen huolto, koulutus ja toiminta sujuisi jouhevasti. 4 kuljetuskonetta ja 2 erityisesti tankkeriksi räätälöityä Ruotsille ja 2 kuljetuskonetta suomelle.

Ruotsi vois panostaa erityisesti kuljetus-, tutka- ja tiedustelukoneisiin.
Suomen ja Ruotsin kannattaisi yhdistyä, että saataisiin edes hiukan volyymi etuja hankinnoissa ja samalla voisi yhdistää esim merivaivat, jotta olisi jotain operointietujakin yhdessä tekemisessä.
 
Ilmasotakoulu järjestää pelastusharjoituksen 20-24 lokakuuta Upinniemessä

 
Saksa tilaa 20 Trance 5 Eurofighter- hävittäjää

Uudessa Trance 5 on E-scan- AESA- tutka. Sekä Saabin kehittämä elektronisen sodankäynnin Arexis- sensorijärjestelmän

 
Back
Top